Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Bethesda duikt in virtual reality

Skyrim, Fallout en Doom

Doom VFR

De allereerste keer dat we een van de moderne virtualreality-headsets konden gebruiken, was tijdens de E3 van 2012, toen John Carmack himself ons een bril toonde die met duct tape aan elkaar hing. De game die Carmack - destijds nog in dienst van id Software - toonde, was Doom, de shooter uit 2004. We zijn inmiddels jaren verder. Carmack is weg bij id Software, de eerste modellen van de huidige generatie virtualreality-headsets zijn op de markt, maar het aanbod aan games houdt nog niet over. Dus is het een goede zaak dat Bethesda een paar volledige games geschikt heeft gemaakt voor vr. En niet de minste games, want inmiddels kun je The Elder Scrolls V: Skyrim en Fallout 4 in vr spelen. En Doom. Niet de Doom uit 2004, maar de meest recente versie uit 2016.

Titel Doom VFR Vr-platform HTC Vive & PSVR
Ontwikkelaar Bethesda Game Studios Verwacht Beschikbaar

De nieuwe editie heet Doom VFR, en waar de F voor staat zal iedereen inmiddels wel weten. Toch is Doom VFR niet de game die je zou verwachten, het is niet de game uit 2016 die je in vr kunt spelen. Officieel is het een jaar later en speel je met een ander personage dan de anonieme Doom Guy. Niet dat je in de praktijk verschil merkt. Van de hoofdpersoon zie je weinig, en dat er een jaar is verstreken merk je ook niet. De wereld ziet er hetzelfde uit en je zult genoeg locaties herkennen uit de game uit 2016. Toch zijn er verschillen. Grote verschillen. Doom VFR bestaat uit een mix van bestaande locaties en nieuwe arena's die speciaal voor Doom VFR zijn gemaakt. Sterker nog, het merendeel is nieuw. Het gaat daarbij om arena's die speciaal voor deze versie van de game zijn gemaakt en waarbij de ontwikkelstudio vr in het achterhoofd hield. De nieuwe gedeelten zijn doorgaans arena-achtige, grote, grotendeels open ruimtes waarin monsters opduiken. Die keuze is logisch. Het zijn ruimtes waarin je makkelijk rond kunt rennen, zonder al te veel bochten, gangen en andere obstakels. Het is allemaal lekker overzichtelijk gehouden. Dat is logisch bij een vr-game, maar het maakt wel dat de level designers zich behoorlijk hebben moeten inhouden. Het is allemaal wat minder fantasievol dan in de oorspronkelijke game, wat een beetje afbreuk doet aan de sfeer.

De keuze voor dergelijke arena's is logisch door de besturing van de game. Daarin volgt id Software bestaande conventies, zij het in een redelijk nieuwe combinatie. Helaas werkt juist die combinatie niet erg goed. We hebben Doom VFR getest met zowel een HTC Vive als met de Medion Erazer X1000. Hoewel die laatste een joystick heeft op beide controllers, worden die in de game niet gebruikt. Zowel bij de Vive als bij de Erazer X1000 gebruik je de trackpad om jezelf te verplaatsen. Dat kan op twee manieren. Je kunt teleporteren, zoals in veel vr-games inmiddels gebruikelijk, en je kunt een dash uitvoeren, een duik naar links, rechts, voor of achter.

Beide manieren van verplaatsen zijn nuttig. De dash is eigenlijk een uitgebreide versie van het strafen dat in veel klassieke shooters gebruikelijk is. Je gebruikt het om even snel een tegenstander te ontwijken en daarna zelf het vuur te openen. Teleporteren is er voor de grotere verplaatsingen. Je kunt er verrassend ver mee komen, wat uiteraard prettig is. En nog mooier: je kunt er ook mee op een hoger of lager gelegen verdieping komen. Dat is ook de reden waarom gekozen is voor redelijk open arena's. Je hebt immers vrij zicht nodig voor het teleporteren. De kleur van de cursor geeft netjes aan of je wel of niet een goede bestemming hebt uitgekozen om te landen.

Beide opties werken uitstekend en snel, precies zoals je in een shooter als Doom verwacht. Teleporteren is altijd even wennen, en het kan lichtelijk desoriënterend zijn voor wie snel last heeft van duizeligheid bij het spelen van vr-games, maar dat doet niets af aan de implementatie. Het gaat mis omdat id Software beide functies aan de trackpad heeft toegewezen. De dash voer je uit door aan de rand van de trackpad te drukken, teleporteren door in het midden te drukken. In het heetst van de strijd is het lastig om dat onderscheid te maken. Je drukt gemakkelijk net iets te ver uit het midden van de pad als je wilt teleporteren, en iets te veel naar het midden als je wilt strafen. En hectische gevechten zijn er genoeg, dus je zult regelmatig mistasten - al is het maar omdat je de trackpad niet kunt zien doordat je een vr-bril op hebt. Het maakt dat je nooit echt het gevoel hebt dat je controle hebt over je handelen. Het was prettiger geweest als id Software de twee opties op de een of andere manier beter had weten te scheiden.

Overigens moet gezegd worden dat het schieten prima werkt, en als je een beetje oplet bij het gebruik van de trackpad ben je ook de grootste monsters de baas in de game. Niet in de laatste plaats door de heerlijke Glory Kills die je kent uit de oorspronkelijke versie. Die voer je nu uit door naar de standplaats van de aangeslagen tegenstander te teleporteren, met als voordeel dat je nu van veel grotere afstand een Glory Kill kunt uitvoeren. Dat is vooral prettig bij grotere tegenstanders, zoals de Pinky, die je liever op wat afstand houdt.

Er zijn meer nadelen aan de besturing. Zo gaat alles prima als tegenstanders op afstand blijven, maar wordt het lastig als ze binnen een meter of twee komen. Dan is mikken opeens moeilijk. Sterker nog, waar je in shooters als Doom gewend bent om headshots te maken, is dat hier ineens heel lastig als een tegenstander binnen armlengte komt. Dan werkt schieten op het hoofd opeens niet goed meer en kun je de demon eigenlijk alleen raken als je op het lichaam richt, wat lichtelijk verwarrend is. Die hinder is er ook op andere terreinen. De besturing is lastig als het precies moet, wat vooral speelt bij interactie met de omgeving. Precies goed uitkomen bij de knop waarmee je een lift bedient valt niet mee, en je kunt vervelend veel tijd kwijt zijn aan knoppen die je in moet drukken. Je kunt in Doom VFR dus snel manoeuvreren, maar niet altijd even nauwkeurig.

En dan is er nog een ander nadeel, dat overigens niet alleen voor Doom VFR geldt, maar voor alle games die teleportatie gebruiken: het is lastiger om je te oriënteren in de ruimte. Juist doordat je hier met teleportatie flinke afstanden kunt overbruggen, krijg je minder mee van de omgeving en ben je sneller de weg kwijt. Je slaat immers steeds flinke stukken van de ruimte over. We merkten dat we veel meer behoefte hadden aan een goede plattegrond dan in de oorspronkelijke versie. Er is een plattegrond ingebouwd, maar die is niet heel overzichtelijk.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De makers over Doom VFR.

De makers hebben ook iets aan de opzet van de game gewijzigd. Spelers hebben iets meer opties. Zo kun je de tijd wat vertragen tijdens het teleporteren, zodat je iets meer kans hebt om goed te mikken of de juiste locatie uit te zoeken. Bovendien heb je al heel snel erg veel wapens en munitie. Daar staat tegenover dat je meer monsters op je af krijgt dan voorheen en dat de meeste confrontaties dus langer duren. Alleen al om die reden is het handig om Glory Kills uit te voeren, want daarmee eindig je niet alleen midden tussen de gore zooi die achterblijft, maar is de kans ook groot dat er wat health packs om je heen liggen.

Het past allemaal bij de ingekorte opzet van de campagne. Daar ben je in ruwweg vier uur wel doorheen. Dat is al niet heel lang, maar een deel ervan is ook nog ingeruimd voor het navigeren door tamelijk loze ruimtes. Het is niet het spannendste deel van de game. Wat ons betreft had de campagne ook mogen bestaan uit een aaneenschakeling van losstaande arena's, want in de tussenliggende delen valt hooguit op dat het niet meevalt om met precisie door de ruimte te bewegen om op liftknoppen te drukken. Er is nog een ander punt dat opvalt tijdens het spelen van Doom VFR, maar dat valt de makers niet aan te rekenen. Juist doordat de game lekker snel speelt en je veel zult bewegen binnen de ruimte waarin dat is toegestaan, merk je dat de kabel die aan je vr-headset vastzit hier nog meer in de weg zit dan gebruikelijk. Doom VFR is daarmee bij uitstek een game die duidelijk maakt dat we hard toe zijn aan een nieuwe generatie brillen, en dan wel van het draadloze soort.

Conclusie

Doom VFR is leuk, maar ook wel enigszins frustrerend om te spelen. De snelheid van het origineel is behouden. De game is daarmee net zo hectisch als het origineel, maar kent helaas ook hier en daar wat irritatiepunten. Dat je kunt teleporteren en een dash uit kunt voeren, is prima, maar de combinatie daarvan onder een en dezelfde trackpad is niet prettig en maakt dat je regelmatig de verkeerde actie zult selecteren. Ook navigeren in rustige delen gaat niet altijd naar wens. Een belangrijk ander kritiekpunt is dat de campagne vooral kort is. Wie verwacht hier de volledige game aan te treffen, komt bedrogen uit. Het is te prijzen dat id Software een aantal speciale arena's heeft gemaakt voor deze versie, want daarin komt de besturing beter tot zijn recht, maar toch ben je in een uur of vier wel klaar met de game. En dat terwijl de hoop toch was dat er met Doom VFR eindelijk weer eens een volwaardige vr-game op de markt zou verschijnen.

Pluspunten

  • Snelheid gameplay blijft behouden
  • Nieuwe arena's speciaal voor vr

Minpunten

  • Teleport en dash onder dezelfde knop
  • Bediening liften en knoppen
  • Kort

Eindoordeel

Tweakers zegt: 5

Getest

Doom VFR, Playstation VR

Prijs bij publicatie: ¤ 29,99

Vanaf ¤ 18,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

The Elder Scrolls V Skyrim VR

The Elder Scrolls V: Skyrim ... daar is 'ie weer. Met een Switch-release, en dus ook met deze vr-versie, houdt Bethesda Softworks zijn inmiddels zes jaar oude role-playing game nog steeds relevant. Zo gebeurde het dus dat we enkele weken na onze hernieuwde entree in Skyrim - op de Switch - nogmaals mochten beginnen aan de oude, maar goede rpg. Weer opnieuw het karretje, weer het hakblok, de ontsnapping en de eerste vrije stappen in Skyrim, in de rol van Dragonborn.

Titel The Elder Scrolls V Skyrim VR Vr-platform PSVR
Ontwikkelaar Bethesda Game Studios Verwacht Beschikbaar

Voor Skyrim geldt hetzelfde als voor Fallout 4 VR. We hebben het hier over een flink uitgebreide game. Wetende dat vr-gaming fysiek zwaarder is, betekent dit dat het wel even zal duren voor je de game uitgespeeld zult hebben. Dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn, maar het is wel iets waar je je van bewust mag zijn. Ook op het gebied van besturing zien we gelijkenissen met Fallout 4 VR, waarbij er ook weer de keuze is tussen 'smooth movement' en warpen. Dat warpen voelt in Skyrim wat vreemder aan dan in Fallout 4. Een verklaring hebben we daar niet echt voor. Voor ons voelt de soepele besturing goed aan, dus als motion sickness geen rol speelt, is er geen reden om over te schakelen naar de besturing met het warpen.

Skyrim VR biedt spelers verder de keuze om met een normale PlayStation 4 of met de Move-controllers te spelen en dan dus beweging te gebruiken. Elke keuze brengt voor- en nadelen met zich mee, en de afweging daarvan zorgde er meestal voor dat we voor de normale controller kozen. Met de Move-controllers spelen doet veel voor het gevoel. Zeker als Mage is het gaaf, want je ziet dan vuur of ijs uit je handen schieten. Dat is vet en precies wat virtual reality vet maakt. Je kunt daarnaast ook nog eens twee verschillende richtingen op casten, wat met een normale controller niet kan. Je hebt dus meer mogelijkheden.

De keerzijde van de medaille is dat de besturing over het algemeen veel lastiger is. De linker Move-controller regelt je beweging, maar is ook nodig als linkerhand in het vechtsysteem. Slaan en dan snel naar achteren lopen is eigenlijk niet te doen, want je bent met de Move vrijwel altijd te langzaam. Daarnaast zijn de menu's met de Move-controllers veel lastiger te bedienen. Beide aspecten gaan veel beter met een standaardcontroller. Het doet dan wel iets af aan de mate waarin je opgaat in de game, maar wat je er mee wint aan toegankelijkheid is de moeite waard.

Bovendien blijft er genoeg over van de vr-ervaring, ook als je met een controller speelt. Oké, grafisch is het allemaal niet best. Skyrim is toch al een oude game en er zijn duidelijk concessies gedaan om de game soepel draaiend te maken in PSVR. De framerate is prima, de graphics zelf niet, zo simpel ligt het wel. Toch kijk je daar na een tijdje wel doorheen en zie je weer gewoon de draken en niet alleen maar een pixelig beest. En dan wordt Skyrim VR indrukwekkend en de moeite waard. Oog in oog komen met trollen en draken, dat is waarom je dit wilt spelen. De kaart die je gebruikt voor het fast-travelsysteem is trouwens ook wel een pluspunt. Daar kun je nu op bewegen, waardoor je als een soort van reus over de spelwereld van Skyrim loopt. Het is een detail, maar wel een leuk detail.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

The Elder Scrolls V Skyrim VR.

Dan de hamvraag: wil je Skyrim in virtual reality spelen? Ook hier zeggen we: nee. De game is anno 2017 verouderd, maar nog steeds goed. Toch werkt de game niet beter in vr dan normaal. Het vechtsysteem voelt wat minder lekker, en zoals gezegd is het moeilijk om het lang vol te houden. Skyrim VR komt er voor ons wel iets beter af dan Fallout 4 (die we op de volgende pagina bespreken), omdat de game wat soepeler aanvoelt in vr. Maar een echte vr-aanrader? Nee, dat is Skyrim niet.

Getest

Skyrim Special Edition VR, Playstation VR

Prijs bij publicatie: ¤ 58,73

Vanaf ¤ 22,-

Vergelijk prijzen

Fallout 4 VR

Met de opkomst en het steeds meer ingeburgerd raken van virtual reality zijn er ook steeds meer uitgevers die hun games geschikt maken voor een of enkele vr-brillen. Momenteel lijkt de Amerikaanse uitgever Bethesda Softworks voorop te lopen. Het bedrijf bracht een aantal van zijn beste games van de laatste jaren onlangs al naar de Nintendo Switch, en diezelfde games zijn nu ook in vr speelbaar. Op die manier kunnen gamers dus nu 'in' de post-apocalyptische spelwereld van Fallout 4 rondlopen en het avontuur nog intenser beleven dan voorheen het geval was.

Titel Fallout 4 VR Vr-platform HTC Vive
Ontwikkelaar Bethesda Game Studios Verwacht Beschikbaar

Overstappen van normaal gamen naar vr brengt natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee, dat geldt voor elke game. Voor lange role-playing games komt daar nog een uitdaging bij. Voor een game als Fallout 4, maar ook voor Skyrim, geldt dat je al snel meer dan honderd uur nodig hebt om de game afdoende door te spelen of uit te spelen. Dat is op een normale manier al lastig, maar vr-gaming is fysiek zwaarder dan normaal gamen. Je hebt continu een scherm vlak voor je ogen, wat een zwaardere belasting oplevert. Dat betekende in ons geval dat we meestal niet langer dan ongeveer anderhalf uur achter elkaar konden spelen, waarna we er wel weer even klaar mee waren. Daarbij maakte de bril - HTC Vive met Fallout 4 en PSVR met Skyrim - niet echt uit. Het is dus goed om je ervan bewust te zijn dat een Bethesda-rpg in vr uitspelen waarschijnlijk een project van meerdere weken of maanden zal worden.

Dat gezegd hebbende: vr biedt zeker meerwaarde. De apocalyps aan den lijve ondervinden in Fallout 4 maakt indruk. Neem wel even de moeite om alles goed af te stellen, zodat je scherp beeld hebt en je hoofd zich op de juiste hoogte bevindt in de spelwereld. Dat maakt het een stuk makkelijker om de game te waarderen. Is dat gebeurd, dan houdt niets je meer tegen om de wijde, post-apocalyptische wereld in te duiken. Je wordt dan al snel geconfronteerd met de besturing, en ja, dat is even wennen. Fallout 4 VR biedt spelers de optie om te 'warpen' of om de kijkrichting leidend te laten zijn voor het bepalen waar je heen wil lopen. Wat het best werkt, is per persoon verschillend. Het warpen laat je met een marker je volgende positie kiezen. Zo spring je dus steeds een of een paar meter vooruit. De 'free movement' levert soepelere bewegingen op, maar is wat heftiger voor je zintuigen. Anders gezegd: ben je gevoelig voor motion sickness, dan is het warpen voor jou een betere oplossing.

Ongeacht welke manier van sturen je kiest, is het daarna sowieso wel even wennen. We speelden de game met de HTC Vive en het duurde even voor we alle knoppen op de Vive-controllers snel konden vinden. Tegelijkertijd zijn sommige dingen juist weer makkelijker dan wanneer je de game op de normale manier zou spelen. Mikken met een wapen werkt op de vr-manier veel intuïtiever en gaat veel sneller. Heb je dat gevoel eenmaal te pakken, dan wordt Fallout 4 VR al snel een stuk makkelijker dan zijn 'normale' evenknie. Daar staat tegenover dat het doorwerken van menu's, bijvoorbeeld om wapens en armor te selecteren of je quests bij te houden, weer wat meer moeite kost. Je activeert je Pip-Boy nu door je linkerarm te draaien zodat je het scherm kunt zien. Het klinkt misschien raar, maar dit wordt na een tijdje best pittig. De controller is niet zwaar, maar het gewicht ga je na verloop van tijd toch voelen. Dit is overigens wel aan te passen naar een modus waarin de Pip-Boy weer gewoon als menu voor je neus verschijnt, maar dat doet weer afbreuk aan de immersie. En dan zijn er nog de trackpads van de Vive-controllers, die niet ideaal zijn voor het besturen van de menu's. Veel te vaak bladerden we naar pagina's waar we niet naartoe wilden. Het navigeren van menu's in Fallout 4 VR is hierdoor behoorlijk irritant, en dat zet het spelplezier al snel onder druk.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Fallout 4 VR.

Over de inhoud van de game kunnen we verder vrij kort zijn: Fallout 4 VR is dezelfde game die al eerder is uitgekomen. Dat is vooral een pluspunt. Fallout 4 was niet zonder tekortkomingen, maar blijft over de hele linie vooral een goede game, vol met interessante locaties en monsters die extra leuk zijn om van zo dichtbij in je op te kunnen nemen. Daardoor heeft het zeker een bepaalde meerwaarde om Fallout 4 eens in virtual reality uit te proberen. Maar, zoals we al aangaven: de hele game op deze manier spelen? Toch wel erg uitdagend. Wat dat betreft is het heel jammer dat savegames tussen de normale versie van Fallout 4 en deze vr-versie niet uitwisselbaar zijn. Af en toe vr spelen en af en toe normaal lijkt ons een veel fijnere combinatie.

Zonder die combinatie-optie betwijfelen we of Fallout 4 VR echt veel mensen zal aanspreken. De game is behoorlijk zwaar voor je pc en vr is in het algemeen moeilijker lang vol te houden dan normaal gamen, wat niet handig is bij zo'n uitgebreide, lange game. Zelf in de spelwereld staan en schieten door echt met je armen te richten is hartstikke tof, laat daar geen twijfel over bestaan. Wanneer de nieuwigheid daar echter vanaf is, gaan de tekortkomingen, zoals de moeizaam bestuurbare menu's, een steeds groter woordje meespreken. Dat leidt ertoe dat we Fallout 4 VR niet zouden aanraden als vr-game.

Getest

Fallout 4 VR, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: ¤ 46,49

Vanaf ¤ 26,79

Vergelijk prijzen

Reacties (193)

Wijzig sortering
Heb zelf vanaf dag 1 een Oculus Rift. In het begin is de wow-factor enorm! Daarna zwakte het gevoel wat af en heeft hij maanden in de kast gelegen.

Echter, sinds kort speel ik veel Project Cars 2 en na even weer wennen aan VR, kan ik daar ondertussen urenlang in racen. En juist in dat soort spellen, werkt het perfect samen. Een cockpit (racestoel), simulatie, racehelm en VR. Niks kan hier tegen op. Enige nadeel is natuurlijk de huidige resolutie in VR (en de vereiste rekenkracht voor hogere resoluties). Het zal nog even duren, maar over een paar jaar verwacht ik voor racesims toch wel hele mooie VR-combinaties. Project Cars 3 met de Rift 2?

Ben heel erg benieuwd naar Skyrim en Fallout in VR, maar als iets een aanrader is, dan is het wel een cockpit-game in VR. Dus ook vlieg- en spacesims.
Dit inderdaad, de adrenaline die door je lijf giert als je met 2 of 3 auto's naast elkaar op een chicane af rijdt en er als eerste, zonder crash, door heen komt, dat is niet goed te omschrijven maar echt iets wat je moet ervaren. De mindere resolutie neem je na een minuut voor lief!
Zowel doom als skyrim doen het naar mijn smaak beter dan de reviewers doen overkomen. Het is een ding van aanpassen en de juiste controller voor de game te kiezen. Ik hoop dat het motion effect van misselijkheid blijft. Ik ben een zeiler en weet wat beweging en orientatie met je doet. Ik heb er geen last van als ik niet beweeg en de ruimte wel.(Dat gebeurd er in een cabine van een zeilboot als je over het water klots.) Als men daar niet tegen kan word je zeeziek.Dit gebeurd er er ook met vr , je beweeg niet maar de ruimte wel.Ik heb dus geen geen last van vr.Maar heb je last van zeeziekte dan is vr niets voor jou.Dat gaat ook niet met blur aan de rand of sneller refresh rate aan doen.(Hoe graag men dat ook aan iedereen wil verkopen.)Dus vr het is niet voor iedereen.
Je kan het trainen. De meeste mensen zijn er in kleine stapjes binnen een week overheen.
Nou, dit is ook weinig opbeurend voor de hele VR-scene als ik de cijfers zo bekijk. De besturing, het verplaatsen met name, is volgens mij echt een gigantisch manco van VR.
Dat vind ik het probleem met VR: Je bent afhankelijk van je eigen fysieke mogelijkheden. Elke beweging moet jij zelf met je lichaam maken. Gamen in VR ga je niet zo lang volhouden. Met een controller/toetsenbord+muis heb je dat niet omdat alle bewegingen door een computer berekend worden.

Het is dus niet echt iets in een game waar je jezelf honderden uren mee bezig kunt houden., zoals Fallout en Skyrim.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 december 2017 06:37]

Ik vind dat juist wel een positief iets "via fysieke mogelijkheden besturen". Ik heb 2 weken terug een wii gekocht speciaal voor just dance en DDR, een wii kost niets 2de hands. Het voordeel ervan is dat je niet alleen maar passief loopt te consumeren, dus je verdeeld de tijd tussen normale pc en de wii (of in dit geval VR). Passief uitrusten/relaxen via de pc geeft normaliter niet zoveel voldoening, dan actief met iets bezig zijn. Tegenwoordig zijn we als samenleving teveel gefocussed om lui te consumeren terwijl in realiteit het eigenlijk weinig te bieden heeft wat ons gelukkiger maakt. Natuurlijk hoort lekker relaxed consumeren er ook bij, maar een iets betere verhouding tussen actief en passief consumeren vind ik echt niet negatief in de huidige maatschappij. Jij beoordeeld de VR meer als vervanger van de PC, terwijl ik het zou beoordelen als aanvulling, net zoals de wii of de xbox (motionspelcomputers).

[Reactie gewijzigd door govie op 24 december 2017 08:11]

Dat is geen probleem, het is juist goed om die luie reet af en toe in beweging te brengen. Ik heb zelfs vaak twee gewichten van 1,6 kg om mijn polsen om het nog ietsje actiever te maken in games als GORN.
Daar heb ik het dus helemaal niet over. Als je fysiek moet bewegen kan je niet zomaar eventjes een RPG van 60 uur uitspelen, daar ben je dan (zoals in het artikel ook beschreven wordt) weken of zelfs maanden mee bezig. Natuurlijk is het goed om te bewegen, maar dat doen ik dan liever als ik niet aan het gamen ben. Ik speel liever gewoon een aantal uur een game dan dat ik elke 30 minuten pauze moet gaan nemen.

GORN is dus een game waarbij je dit probleem niet hebt, omdat het maar hele kortje potjes zijn.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 december 2017 08:26]

Maar waarom is dat ineens een nadeel? Op de eerste pagina van dit artikel is het een nadeel dat je doom vfr in 4 uur uitgespeeld hebt... Op pagina's 2 en 3 is het een nadeel dat je Skyrim en Fallout 4 niét in 4 uur uitgespeeld hebt? Whut!?

Edit: overigens speel ik ook wel zo'n 2 uur in VR voor ik er genoeg van heb, dat half uur wat je noemt is erg kort. Wel is VR iets waar je even aan moet wennen en wat je moet oefenen. Dat geldt ook voor het bewegen, in het begin was teleportatie voor mij ook de enige optie, nu gebruik ik probleemloos het vloeiend lopen in diverse games en vind ik dat veel fijner. Maar toen first person 3d games nieuw waren hoorde je ook veel meer van mensen die daar misselijk van werden. Nu zijn er nog steeds enkele onfortuinlijken die die games niet goed kunnen spelen, maar over het algemeen zijn we er gewend aan geraakt. Bij VR is de overstap misschien nog wat heftiger maar ik denk dat de meeste mensen hier ook aardig aan zullen kunnen wennen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 24 december 2017 08:51]

Op de eerste pagina van dit artikel is het een nadeel dat je doom vfr in 4 uur uitgespeeld hebt... Op pagina's 2 en 3 is het een nadeel dat je Skyrim en Fallout 4 niét in 4 uur uitgespeeld hebt? Whut!?
Dit is wel een hele creatieve interpretatie van het artikel. Het commentaar is eerder dat doom in slechts 4 uur is uitgespeeld, en de andere twee games in 100+ uur. Misschien heb je wel eens van het begrip 'de gulden middenweg' gehoord? Daar zoekt de auteur naar.
Maar je hoeft helemaal niet zo lang te spelen? Als je de mainstream quest speelt ben je in zo'n 26 uur klaar: https://howlongtobeat.com/game.php?id=26729
Dus, daar is je gulden middenweg? Het is alleen maar een voordeel dat je als je wil veel meer kunt verkennen en side quests doen om zo veel meer tijd in het spel te steken.
Het is ook een scheve vergelijking om de verkopen van consoles of smartphones te vergelijken met VR brillen. Ik ga de verkopen van elektrische fietsen toch ook niet met auto's vergelijken? Er zouden al 4 miljoen mensen thuis zitten met z'n bril in bezit, dat vind ik al een mooi aantal voor zulke prijzige apparaten en gloednieuwe technologie.
Wat ik gelezen heb is het nu meer dan een miljoen, niet meer dan 4 miljoen, maar dan nog is dat een HEEL kleine %, vergeleken met de mensen die een Console (PS4) en Game-PC hebben.
Verdiep je er eens wat meer in zou ik zeggen.
En waarom vond je het precies nodig om dat in reactie op mij te posten?

Verder is jouw n=1 onderzoekje natuurlijk ook niet zo relevant.
VR staat inderdaad in de kinderschoenen, maar het groeit rustig verder. Om een of andere reden zijn er altijd mensen zoals jij die denken dat iets direct een belachelijk groot succes met miljoenen verkopen moet zijn of dat het anders geflopt is, maar zo werkt het vaak niet. Het kabbelt rustig door en langzaam maar zeker hebben steeds meer mensen een VR bril. Het wordt nu ook steeds betaalbaarder. Op dit moment zijn er inderdaad nog niet echt triple A exclusief voor VR ontwikkelde games maar dat hoeft ook niet. Er zijn genoeg mensen die een hoop lol hebben met hun VR bril en de markt breidt zich langzaam uit. We komen er wel, ongeacht wat naysayers als jij roepen.
Nou groitste probleem lijkt mij dat bij FPS het visueke deel erg emersive is.
Totdat je moet verplaatsen en dat emersje om zeep help.
Daarnaast is FPS zoeits als gun cam.
VR meer als turret waar je movement en gun richting gescheiden is en dus extra iets dat je aks gamer modt regelen.
Daar meeste niet de ruimte hebben om te lopen is FPS voor mij een genre die minder geschikt lijkt voor VR. Nintendo lost dat op door de versimpeling te behouden. Door Voor onrails te kiezen.
En dus lijkt mij het besturen van iets beter bij VR passen.

Denk ook dat VR het goed doet in de Race genre die flight sim ook space sim.
Waarbij uitgebreide cockpit uiteraard probleem is maar basic pedalen en stuur of stick voldoende moet zijn.

VR is relatief duur dus mass market product is zeker niet. Maar als er gecombineerd elke platform er afzet markt voor gamers in de milioen is. Is dat toch goede indicatie dat VR toch wel aanslaat.

VR zal nooit erg goedkoop worden zoals controller maar voor massmarket apeal ,moet prijs van wat nu highend ervaring is naar of onder de ¤200. Daarmee moet de techniek naar mass productie en dat vereist paar generaties . Dus 3de of 4de gen VR
Nou groitste probleem lijkt mij dat bij FPS het visueke deel erg emersive is.
Totdat je moet verplaatsen en dat emersje om zeep help.
Daarnaast is FPS zoeits als gun cam.
VR meer als turret waar je movement en gun richting gescheiden is en dus extra iets dat je aks gamer modt regelen.
Daar meeste niet de ruimte hebben om te lopen is FPS voor mij een genre die minder geschikt lijkt voor VR. Nintendo lost dat op door de versimpeling te behouden. Door Voor onrails te kiezen.
En dus lijkt mij het besturen van iets beter bij VR passen.

Denk ook dat VR het goed doet in de Race genre die flight sim ook space sim.
Waarbij uitgebreide cockpit uiteraard probleem is maar basic pedalen en stuur of stick voldoende moet zijn.

VR is relatief duur dus mass market product is zeker niet. Maar als er gecombineerd elke platform er afzet markt voor gamers in de milioen is. Is dat toch goede indicatie dat VR toch wel aanslaat.

VR zal nooit erg goedkoop worden zoals controller maar voor massmarket apeal ,moet prijs van wat nu highend ervaring is naar of onder de ¤200. Daarmee moet de techniek naar mass productie en dat vereist paar generaties . Dus 3de of 4de gen VR
Een iPhone 10 kost bijna ¤1200,- en een HTC Vive kost ¤600,- (ja weet je hebt een Game-PC nodig), en zelfde toen de Samsung Galaxy S8 uitkwam, die koste ook ¤800,- maar van die apparaten woorden iedere jaar 50 miljoen of meer van verkocht, en dan is 1 miljoen alles bij elkaar in anderhalf jaar voor VR brillen natuurlijk niks, en heel veel mensen kopen iedere jaar a 2 jaar weer een nieuwe erg dure telefoon.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 december 2017 15:32]

Voor mij is dit de middenweg: Als je actief wilt gamen, doe dit dan ook om actief te zijn(games als GORN) waarbij het doel is om zo veel mogelijk te bewegen: Het zijn games die speciaal voor VR gemaakt zijn. Als ik een game wil spelen om me er in te verdiepen(Skyrim, Fallout 4) dan doe ik dit liever voor een beeldscherm met een controller of kb+m. :)

Edit: grammatica

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 december 2017 09:53]

Inderdaad, ik werd ook misselijk maar je kunt het trainen. Nu speel ik een paar uur probleemloos games als Sairento, Onward en Fallout VR in full locomotion.
Geen last van hoor. Ik speel gemakkelijk uren achter elkaar skyrim VR. Wel zittend, maar ook met de moves. Ik ben dan ook al wat ouder ;-)
Fallout 4 kun je ook gewoon zittend doen, even de crouch setting voor "hidden" aanpassen zodat je moet meer echt moet bukken om te sneaken.
Ja, dat is het ook. Zolang het lopen van je avatar in de spelomgeving gebeurt door teleporting en zo, dan is het voor mij zeker helemaal niets. Spellen waarin je avatar in/op voortuig zit of op een beest of zo, daar zie ik wel toegevoegde waarde voor VR. Vliegtuigspellen, racespellen, dat soort dingen, kun je om je heen kijken. Professionele toepassingen zoals in de bouw, architectuur, etc. daar zie ik meer toegevoegde waarde. Kun je rond teleporten in een 3D versie van je huis of fabriek.

Daarnaast speel ik liever lui liggend in mijn feautuil met de beentjes omhoog. Ik heb al geen zin meer in gamen als ik eerst ook nog eens van alles aan moet trekken, op moet doen, etc. Ik ben al te lui om een Blueray/DVD in mijn console/videospeler te doen. VR zal vast leuk zijn in games, maar voor mij blijft het een duur soort Wii^2... Maar ach, dat is mijn mening.

Edit: ik lijk wel een grumpy old grandpa! ;) Dus laat een positieve afsluiter toevoegen... :+ Het is in ieder geval mooi dat er wat meer grote games verschijnen voor de VR liefhebber.

Fijne dagen!

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 24 december 2017 08:33]

VR zal vast leuk zijn in games, maar voor mij blijft het een duur soort Wii^2... Maar ach, dat is mijn mening.
Maar je hebt ook VR geprobeerd, of is dit een onderbuikgevoel?
Ja, es een keer dat playstation ding.

Maar eh... Het is geen onderbuikgevoel, dit is de reden:

“Daarnaast speel ik liever lui liggend in mijn feautuil met de beentjes omhoog. Ik heb al geen zin meer in gamen als ik eerst ook nog eens van alles aan moet trekken, op moet doen, etc. Ik ben al te lui om een Blueray/DVD in mijn console/videospeler te doen."

Ik ben dus een luie gamer. Als ik meer dan mijn duimen en vingers moet bewegen, dan is het voor mij geen gamen meer, maar werken! ;)
Ik ben dus een luie gamer. Als ik meer dan mijn duimen en vingers moet bewegen, dan is het voor mij geen gamen meer, maar werken! ;)
Begrijpelijk, dat heb ik ook wel eens, daarom heb ik alleen maar downloadbare games voor de PS4. Ben net als jij te lui om daarvoor op te staan. Toch gebruik ik de Rift best vaak, en bij games als Onward geeft een actieve houding een enorm voordeel, net als bij paintballen, airsoft, of een echt vuurgevecht heeft het voordelen als je echt gaat liggen, of knielen. Flink wat games kun je ook gewoon zittend doen trouwens, echt goede voorbeelden zijn Elite dangerous en project cars 2. Maar ja, ach, het is niet voor iedereen en zoals al gezecht wordt, het is geen vervanging voor een plat scherm, meer een extra toevoeging.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 25 december 2017 15:48]

Dat opzetten valt echt heel erg mee. Ik heb zelf ook een game stuur staan op een wheelstand pro die ik in de praktijk nooit gebruik omdat ik geen zin heb om hem neer te zetten en de kabels aan te sluiten dus ik herken je punt zeker wel, maar mijn VR bril die ligt naast mijn pc en is een kwestie van vast pakken en op mijn hoofd zetten, controllers vast pakken en gaan met die banaan.

Wat betreft lui onderuit hangen, ja vind ik ook vaak fijn en daarom zie ik VR ook niet als vervanging van traditioneel gamen. Het is een toevoeging, een andere optie voor als je wat actiever wil zijn, iets wat voor veel mensen geen slecht idee is. Ik zit al de hele dag op kantoor, dan is het vaak juist wel fijn om even iets actiever te gamen en rond te staan springen om robots met mijn handen uit elkaar te trekken en de brokstukken tegen andere robots aan te smijten :+
Bijna alle VR games krijgen relatief lage cijfers van mainstream media. Het frappante is dat diezelfde games door gebruikers bijna altijd veel hoger beoordeeld worden. Je kunt je dan echt afvragen of de cijfers die mainstream media geven wel representatief zijn. Vaak worden games heel erg afgerekend op het feit dat de technologie achter VR nog niet perfect is. De controls zijn niet perfect, grafisch is het minder mooi dan op een plat scherm, etc. Er wordt echter veel te weinig gekeken naar alle voordelen die VR biedt. Die wegen voor veel VR gamers veel zwaarder dan de tekortkomingen van de huidige VR technologie. Dat er op het vlak van VR nog veel verbeterd kan worden dat weten we nu wel, moet dat echt in iedere review weer genoemd worden? Tien jaar geleden deden we dat bij normale games toch ook niet?

Daarnaast wordt er in reviews vaak heel veel onjuiste of onvolledige informatie gegeven. Zo lees ik in de Doom VFR review wel dat de game kort is, maar niet dat de prijs (van 30 euro) daar ook naar is. Er wordt gesproken over teleporting, maar niet over dat je ook vrij kunt bewegen. Of dat op de PSVR er aim controller support is, wat een geweldige toevoeging is voor de manier van spelen.
Als ik even wat van mijn favoriete VR games erbij pak:
http://www.metacritic.com/game/pc/robo-recall
http://www.metacritic.com/game/pc/lone-echo

En een vermakelijk spel maar toch wel minder dan die twee:
http://www.metacritic.com/game/pc/arktika1

Dan vallen die reviews best mee. Misschien is het probleem gewoon dat deze spellen redelijk wat op en aanmerkingen hebben. Of mensen hem ondanks die beperkingen toch nog leuk vinden dan mag dat uiteraard, ze krijgen geen 5. Ik heb deze nog niet zelf gespeeld, maar hoewel misschien een beetje streng, is het ook de algehele tendens die ik krijg als ik de Steam reviews bekijk.
Topspel, Robo recall. Heeft me best wat tijd gekost om alles op 100% te krijgen. Jammer genoeg worden alle saves in de %appdata% opgeslagen dus die was ik helaas kwijt na een fresh install van Win 10. Ik kan je Sairento op Steam aanraden, je hebt er goede VR legs voor nodig. Maar de gameplay deed me wel wat denken aan Robo Recall.
Het is ook heel lastig een cijfer eraan te hangen. Ik heb alleen Skyrim VR en heb de andere 2 games niet geprobeerd. De graphics van Skyrim VR zijn kut. De besturing is soms een beetje glitchy en het voelt allemaal "achteraf toegevoegd" aan. Daartegen is Skyrim VR wel echt super leuk, iets dat niet in cijfers is uit te drukken. Skyrim VR haalt wat mij betreft gewoon dikke bonuspunten qua vermaak, maar qua implementatie voelt het net iets beter dan een 3rd party mod.
VR is op het moment ook niet meer dan een leuke gimick, net als 3D bij TV's dat is. Voor mij zou het het beste werken met muis en toetsenbord en dan zo'n device als monitor, waarmee je dan in die wereld kan kijken. Volgens mij is er ook een PS4 space game die op deze manier werkt . . .
Ik weet zeker als je een Vive of Rift zou hebben en een fps als Onward zou doen je hier heel anders over zou denken.
Je vindt het dan geen gimmick meer en je toetsenbord en muis gingen aan de kant. Wie wil er nou richten met een muis als je een "echt" geweer vast kan houden en er mee kan richten en zelf reloaden.
Skyrim VR geen aanrader? Wat een slechte review.
Alles waar jij het niet mee eens bent is slecht? Of is er misschien een verschil tussen slecht en van mening verschillen?
Het punt is dat de reviewer schrijft dat Skyrim VR geen aanrader is.
Toch werkt de game niet beter in vr dan normaal.
Dat is volstrekt in tegenspraak met de mening van de PSVR community. Skyrim VR wordt gewaardeerd als een van de beste PSVR ervaringen van dit moment. Natuurlijk is een review altijd deels subjectief, maar als die zo haaks staat op die van wat "het publiek" er van vindt, kan je tegenspraak verwachten. Dit is bijna hetzelfde als schrijven"VR heeft geen toegevoegde waarde". En daarmee sla je de plank mis.
Kijk, een gefundeerde mening, daar hebben we wat aan :)

Je haalt een interessante zin aan: Toch werkt de game niet beter in vr dan normaal.
Ik zie daar de tegenspraak niet in.
Je zegt zelf: Skyrim VR wordt gewaardeerd als een van de beste PSVR ervaringen van dit moment.
Om dat te bereiken hoeft de game in vr toch niet beter te zijn dan het origineel?
Even goed en zelfs iets minder goed dan het origineel (dat hogelijk gewaardeerd werd, ook door ons) is daarvoor goed genoeg.

Laten we wel wezen, het aanbod aan vr-titels houdt nog niet bepaald over en het aanbod dat er is, bestaat helaas nog steeds grotendeels uit games die het predicaat demo nauwelijks ontlopen.

Een game als Skyrim VR is dus een zegen, en inderdaad een van de beste vr-ervaringen van dit moment. Maar dat is helaas vooral bij een nijpend gebrek aan beter.

Een beetje wat GoO zegt.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 24 december 2017 13:55]

Bedankt voor je reactie.
Als ik de vorige quote combineer met deze:
wil je Skyrim in virtual reality spelen? Ook hier zeggen we: nee
Geeft de reviewer toch heel duidelijk het beeld dat hij vindt dat VR niets toevoegt aan skyrim. Een mening die sterk afwijkt van de community. Als ik nou alleen stond in mijn mening dat VR erg veel toevoegt aan skyrim...

Het lijkt er haast op alsof de reviewer vooral door een technisch bril heeft gekeken. Ik zie dat helaas vaker bij VR reviews.

Niet specifiek voor deze review, maar vaak gaat het zo:

1.) De graphics zijn minder
2.) De controlls zijn lastiger
3.) Als je niet aan VR gewend bent, word je er misselijk van.

Conclusie: Geen goede game.
Volledig wordt voorbijgegaan aan de toegevoegde waarde van de beleving. Ik vind dat ontzettend jammer, en niet terecht. Natuurlijk houdt niet iedereen van VR. Maar schrijf dan:

Als je van VR houdt, dan is Skyrim een must have en een geweldige ervaring.

Edit tweede VR van laatste was een foutje. Moest Skyrim zijn.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 25 december 2017 22:55]

Inderdaad. Volgens die redenatie zou elke game op een console geen goede game zijn voor mij. Graphics zijn minder dan op pc en ik kan niet omgaan met een controller.
"Als je van VR houdt, dan is VR een must have en een geweldige ervaring."

Je realiseert je dat dat voor alles geldt, altijd?
Als je van bomen knuffelen houdt, dan is bomen knuffelen een must have en een geweldige ervaring.
Prrrt, boem.
Ah wacht.... de tweede VR moest Skyrim zijn. Ik edit.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 25 december 2017 22:54]

In het aanbod begin je echter wel een flinke kentering te zien. Met name Sony's line-up voor 2018 is nu al behoorlijk sterk, met games als Ace Combat, Moss, Bravo Team, Blood & Truth, The Inpatient, Obduction, Dreams, Golem, Torn, The Persistence, Transference en daar zal vast nog een hele reeks titels aan toegevoegd worden die nu nog niet zijn aangekondigd. Dat zijn allemaal games die het niveau demo ruimschoots ontstijgen en aangeven dat VR volwassen begint te worden. Daarnaast is de userbase van PSVR flink aan het groeien, waardoor het de komende jaren voor ontwikkelaars interessanter zal worden om games voor dit platform te ontwikkelen.

Terugkomend op Skyrim VR, het is natuurlijk een persoonlijke mening of de game wel of niet beter is dan het origineel. In mijn ogen wel, zowel qua ervaring als qua besturing met de Moves wat na enige gewenning echt geweldig speelt. De enige echte (flinke) concessie is gedaan op het gebied van graphics. Dat komt uiteraard deels door het gebrek aan kracht van de huidige VR technologie en anderzijds doordat het een oudere game betreft die niet oorspronkelijk met VR in het achterhoofd is ontwikkeld.

Overigens vind ik Resident Evil 7 nog steeds met kop en schouders de beste VR ervaring die er is. Sterker nog, in mijn 30 jaar gaming vind ik het zelfs één van de beste game-ervaringen ooit. En dat met de huidige staat van VR geeft toch wel de enorme potentie aan die VR heeft.
Ook op de Vive merk ik dat er steeds meer spellen uitkomen. Ook veel ports van oudere spellen zoals de Serious Sam reeks maar die zijn wel erg goed gelukt en geven vele uren spelplezier. De early acces game Standout Vr een Pubg in Vr is ook veelbelovend en ik krijg er maar geen genoeg van.
Mooie games. Ik heb voor PSVR gekozen, en hoef geen tweede systeem, maar wel jammer dat ik nu serious Sam moet missen. Lijkt me een gekkenhuis in VR!
Met een kettingzaag in VR een monster in 2en zagen hoe vet is dat. :X
Meningen kunnen natuurlijk verschillen. Maar ondanks de tekortkomingen vind ik Skyrim VR wel dé manier om Skyrim te spelen.

[Reactie gewijzigd door .GoO op 24 december 2017 11:54]

Dat is het ook zeker, de meeste VR gamers zullen het oneens zijn met deze score. Ik kan me sowieso in geen enkel minpunt vinden dat voor Fallout en Doom aangehaald wordt.
De games zijn niet perfect maar de lage cijfers vind ik wel erg laag. Skyrim VR heb ik erg veel lol mee en speel ik zonder problemen uren achter elkaar
Deze ook net gekocht, echter voor de PS pro. Helaas is de resolutie wel erg laag van die bril en dat zie je echt heel goed. Dit is echter alleen de eerste 30 minuten daarna neemt dat af omdat je in de wereld gezogen wordt.

(Speel wel gewoon met controller)
Ik zou je echt aanraden met de Moves te spelen, dat is 40% van de fun. Niets is leuker dan alle artikelen in een winkel tegen het hoofd van de verkoper te gooien om daarna als een idioot met je armen te zwaaien om iemand neer te steken met een veel te groot zwaard. Zonder de moves is Skyrim VR gewoon een hele lelijke "normale" Skyrim waarbij je kan rondkijken in VR

Ik heb ook een PS4 Pro en de beeld kwaliteit (als in, de graphics dus) zijn inderdaad echt gewoon PS3 niveau of slechter, maar zoals je zelf al zegt: Na 30 minuten vergeet je dit.

Als je de Moves hebt gekocht kan je daarna ook Recroom proberen. Deze game is gratis en het is wat mij betreft de beste VR game van het moment. Je hebt allemaal multiplayer minigames, o.a. lasergamen & paintball. Je kan het vergelijken met Wii Party in VR met online multiplayer

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 december 2017 11:15]

Het is in het begin even wennen met Moves, maar daarna speelt het echt wel lekker en zijn de Moves voor mij van grote toegevoegde waarde. Met name het schieten met pijl en boog, het blocken met je schild om daarna met je zwaard aan te vallen en het casten van spells met je handen. Echt heel gaaf gedaan.
VFR, en waar de F voor staat zal iedereen inmiddels wel weten

waar staat de F voor?
nu weet ik het nog niet je bron geeft 4 verschillende antwoorden xd
Ik ben vrij nieuw met VR maar ik wil graag Fallout 4 VR. Wat moet ik nu precies kopen/hebben? Ik heb een ps4 'phat' (500gb model), maar ik weet niet of die vr ready is.
Alle PS4 modellen zijn VR ready, alleen is Fallout op dit moment enkel verkrijgbaar op PC. Skyrim en Doom zijn er al wel voor de PSVR. Naast de PSVR heb je alleen nog een camera nodig. Moves zijn optioneel maar voor sommige games wel een echte meerwaarde.
Ik wil de vr alleen hebben voor Fallout 4, en misschien Skyrim

[Reactie gewijzigd door Sentin White op 25 december 2017 07:39]

Al die vrijheid die VR biedt en dan vervolgens krijg je spellen waarbij je niet eens normaal rond kan lopen maar moet teleporteren. Dat haalt je meteen uit de ervaring.

Dit is dus ook precies waarom ik VR links laat liggen.
Welke spellen kan je niet normaal rondlopen dan?
Je kunt in zowel Skyrim VR als Doom VFR gewoon vrij rond lopen, dus waar heb je het precies over? Als dat echt is waarom je VR liet liggen, dan kan je er nu dus één in huis halen.
Het blijft een gimmick, vooralsnog zijn alleen race spellen leuk met een vr headset. Voor de rest heeft het geen toegevoegde waarde.
nu moet je even vertellen waarom want een gimmick is in mijn ogen iets wat geen toegevoegde waarde heeft. Dat heeft vr wel degelijk en dat jij dit nu beweer is zegt dus meer iets over jou dan over vr.En waarom stel je iets wat je niet onderbouw....
Ja ik had het wel wat beter kunnen onderbouwen. Games waar mijn personage loopt of rent voelen niet echt met een vr headset. Ik voel dat ik stilsta. Ik speel op de ps4 en de joy controllers voelen niet alsof ik een zwaard in mijn hand hebt. Hoewel je met race games ook stilzit kan ik me hierbij toch beter inleven. Omdat mijn racestuur voelt alsof ik een stuur in een auto vasthoudt. Het intrappen van het gaspedaal en rem komt overeen met wat ik in mijn game doe. Ik voel geen wind in mijn gezicht of g-krachten als ik de bocht in ga, maar toch kan ik me inleven in de game.

Ook als je kijkt naar dit soort constructies: https://youtu.be/k7n5kRRHDpw
Lijkt het meer als of je over het ijs glijdt, dan dat je daadwerkelijk stappen zet.

Misschien heb ik te weinig inlevingsvermogen, of fantasie dat ik alleen kan genieten van VR racegames. Ik heb zelf geen ervaring met de HTC vive, misschien werkt het beter dan psvr?
Op PSVR heb je de Moves en Aim controller die voor extra immersie zorgen. Met name de laatste werkt echt geweldig. Wat betreft de Moves is er ruimte voor verbetering.
Jij vindt alleen racespellen leuk, dus VR is een gimmick. Goed onderbouwd.
Zie mijn comment hierboven
Ik had liever de originele Doom in VR gezien :)
Grappig dat je het zegt, want je kunt in Doom VFR een klassieke maps unlocken waardoor je inderdaad de originele Doom in VR kunt spelen.

https://youtu.be/xnDel-fmA1g

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True