Door

Bethesda duikt in virtual reality

Skyrim, Fallout en Doom

Doom VFR

De allereerste keer dat we een van de moderne virtualreality-headsets konden gebruiken, was tijdens de E3 van 2012, toen John Carmack himself ons een bril toonde die met duct tape aan elkaar hing. De game die Carmack - destijds nog in dienst van id Software - toonde, was Doom, de shooter uit 2004. We zijn inmiddels jaren verder. Carmack is weg bij id Software, de eerste modellen van de huidige generatie virtualreality-headsets zijn op de markt, maar het aanbod aan games houdt nog niet over. Dus is het een goede zaak dat Bethesda een paar volledige games geschikt heeft gemaakt voor vr. En niet de minste games, want inmiddels kun je The Elder Scrolls V: Skyrim en Fallout 4 in vr spelen. En Doom. Niet de Doom uit 2004, maar de meest recente versie uit 2016.

Titel Doom VFR Vr-platform HTC Vive & PSVR
Ontwikkelaar Bethesda Game Studios Verwacht Beschikbaar

De nieuwe editie heet Doom VFR, en waar de F voor staat zal iedereen inmiddels wel weten. Toch is Doom VFR niet de game die je zou verwachten, het is niet de game uit 2016 die je in vr kunt spelen. Officieel is het een jaar later en speel je met een ander personage dan de anonieme Doom Guy. Niet dat je in de praktijk verschil merkt. Van de hoofdpersoon zie je weinig, en dat er een jaar is verstreken merk je ook niet. De wereld ziet er hetzelfde uit en je zult genoeg locaties herkennen uit de game uit 2016. Toch zijn er verschillen. Grote verschillen. Doom VFR bestaat uit een mix van bestaande locaties en nieuwe arena's die speciaal voor Doom VFR zijn gemaakt. Sterker nog, het merendeel is nieuw. Het gaat daarbij om arena's die speciaal voor deze versie van de game zijn gemaakt en waarbij de ontwikkelstudio vr in het achterhoofd hield. De nieuwe gedeelten zijn doorgaans arena-achtige, grote, grotendeels open ruimtes waarin monsters opduiken. Die keuze is logisch. Het zijn ruimtes waarin je makkelijk rond kunt rennen, zonder al te veel bochten, gangen en andere obstakels. Het is allemaal lekker overzichtelijk gehouden. Dat is logisch bij een vr-game, maar het maakt wel dat de level designers zich behoorlijk hebben moeten inhouden. Het is allemaal wat minder fantasievol dan in de oorspronkelijke game, wat een beetje afbreuk doet aan de sfeer.

De keuze voor dergelijke arena's is logisch door de besturing van de game. Daarin volgt id Software bestaande conventies, zij het in een redelijk nieuwe combinatie. Helaas werkt juist die combinatie niet erg goed. We hebben Doom VFR getest met zowel een HTC Vive als met de Medion Erazer X1000. Hoewel die laatste een joystick heeft op beide controllers, worden die in de game niet gebruikt. Zowel bij de Vive als bij de Erazer X1000 gebruik je de trackpad om jezelf te verplaatsen. Dat kan op twee manieren. Je kunt teleporteren, zoals in veel vr-games inmiddels gebruikelijk, en je kunt een dash uitvoeren, een duik naar links, rechts, voor of achter.

Beide manieren van verplaatsen zijn nuttig. De dash is eigenlijk een uitgebreide versie van het strafen dat in veel klassieke shooters gebruikelijk is. Je gebruikt het om even snel een tegenstander te ontwijken en daarna zelf het vuur te openen. Teleporteren is er voor de grotere verplaatsingen. Je kunt er verrassend ver mee komen, wat uiteraard prettig is. En nog mooier: je kunt er ook mee op een hoger of lager gelegen verdieping komen. Dat is ook de reden waarom gekozen is voor redelijk open arena's. Je hebt immers vrij zicht nodig voor het teleporteren. De kleur van de cursor geeft netjes aan of je wel of niet een goede bestemming hebt uitgekozen om te landen.

Beide opties werken uitstekend en snel, precies zoals je in een shooter als Doom verwacht. Teleporteren is altijd even wennen, en het kan lichtelijk desoriŽnterend zijn voor wie snel last heeft van duizeligheid bij het spelen van vr-games, maar dat doet niets af aan de implementatie. Het gaat mis omdat id Software beide functies aan de trackpad heeft toegewezen. De dash voer je uit door aan de rand van de trackpad te drukken, teleporteren door in het midden te drukken. In het heetst van de strijd is het lastig om dat onderscheid te maken. Je drukt gemakkelijk net iets te ver uit het midden van de pad als je wilt teleporteren, en iets te veel naar het midden als je wilt strafen. En hectische gevechten zijn er genoeg, dus je zult regelmatig mistasten - al is het maar omdat je de trackpad niet kunt zien doordat je een vr-bril op hebt. Het maakt dat je nooit echt het gevoel hebt dat je controle hebt over je handelen. Het was prettiger geweest als id Software de twee opties op de een of andere manier beter had weten te scheiden.

Overigens moet gezegd worden dat het schieten prima werkt, en als je een beetje oplet bij het gebruik van de trackpad ben je ook de grootste monsters de baas in de game. Niet in de laatste plaats door de heerlijke Glory Kills die je kent uit de oorspronkelijke versie. Die voer je nu uit door naar de standplaats van de aangeslagen tegenstander te teleporteren, met als voordeel dat je nu van veel grotere afstand een Glory Kill kunt uitvoeren. Dat is vooral prettig bij grotere tegenstanders, zoals de Pinky, die je liever op wat afstand houdt.

Er zijn meer nadelen aan de besturing. Zo gaat alles prima als tegenstanders op afstand blijven, maar wordt het lastig als ze binnen een meter of twee komen. Dan is mikken opeens moeilijk. Sterker nog, waar je in shooters als Doom gewend bent om headshots te maken, is dat hier ineens heel lastig als een tegenstander binnen armlengte komt. Dan werkt schieten op het hoofd opeens niet goed meer en kun je de demon eigenlijk alleen raken als je op het lichaam richt, wat lichtelijk verwarrend is. Die hinder is er ook op andere terreinen. De besturing is lastig als het precies moet, wat vooral speelt bij interactie met de omgeving. Precies goed uitkomen bij de knop waarmee je een lift bedient valt niet mee, en je kunt vervelend veel tijd kwijt zijn aan knoppen die je in moet drukken. Je kunt in Doom VFR dus snel manoeuvreren, maar niet altijd even nauwkeurig.

En dan is er nog een ander nadeel, dat overigens niet alleen voor Doom VFR geldt, maar voor alle games die teleportatie gebruiken: het is lastiger om je te oriŽnteren in de ruimte. Juist doordat je hier met teleportatie flinke afstanden kunt overbruggen, krijg je minder mee van de omgeving en ben je sneller de weg kwijt. Je slaat immers steeds flinke stukken van de ruimte over. We merkten dat we veel meer behoefte hadden aan een goede plattegrond dan in de oorspronkelijke versie. Er is een plattegrond ingebouwd, maar die is niet heel overzichtelijk.

De makers over Doom VFR.

De makers hebben ook iets aan de opzet van de game gewijzigd. Spelers hebben iets meer opties. Zo kun je de tijd wat vertragen tijdens het teleporteren, zodat je iets meer kans hebt om goed te mikken of de juiste locatie uit te zoeken. Bovendien heb je al heel snel erg veel wapens en munitie. Daar staat tegenover dat je meer monsters op je af krijgt dan voorheen en dat de meeste confrontaties dus langer duren. Alleen al om die reden is het handig om Glory Kills uit te voeren, want daarmee eindig je niet alleen midden tussen de gore zooi die achterblijft, maar is de kans ook groot dat er wat health packs om je heen liggen.

Het past allemaal bij de ingekorte opzet van de campagne. Daar ben je in ruwweg vier uur wel doorheen. Dat is al niet heel lang, maar een deel ervan is ook nog ingeruimd voor het navigeren door tamelijk loze ruimtes. Het is niet het spannendste deel van de game. Wat ons betreft had de campagne ook mogen bestaan uit een aaneenschakeling van losstaande arena's, want in de tussenliggende delen valt hooguit op dat het niet meevalt om met precisie door de ruimte te bewegen om op liftknoppen te drukken. Er is nog een ander punt dat opvalt tijdens het spelen van Doom VFR, maar dat valt de makers niet aan te rekenen. Juist doordat de game lekker snel speelt en je veel zult bewegen binnen de ruimte waarin dat is toegestaan, merk je dat de kabel die aan je vr-headset vastzit hier nog meer in de weg zit dan gebruikelijk. Doom VFR is daarmee bij uitstek een game die duidelijk maakt dat we hard toe zijn aan een nieuwe generatie brillen, en dan wel van het draadloze soort.

Conclusie

Doom VFR is leuk, maar ook wel enigszins frustrerend om te spelen. De snelheid van het origineel is behouden. De game is daarmee net zo hectisch als het origineel, maar kent helaas ook hier en daar wat irritatiepunten. Dat je kunt teleporteren en een dash uit kunt voeren, is prima, maar de combinatie daarvan onder een en dezelfde trackpad is niet prettig en maakt dat je regelmatig de verkeerde actie zult selecteren. Ook navigeren in rustige delen gaat niet altijd naar wens. Een belangrijk ander kritiekpunt is dat de campagne vooral kort is. Wie verwacht hier de volledige game aan te treffen, komt bedrogen uit. Het is te prijzen dat id Software een aantal speciale arena's heeft gemaakt voor deze versie, want daarin komt de besturing beter tot zijn recht, maar toch ben je in een uur of vier wel klaar met de game. En dat  terwijl de hoop toch was dat er met Doom VFR eindelijk weer eens een volwaardige vr-game op de markt zou verschijnen.

Pluspunten

• Snelheid gameplay blijft behouden
  • Nieuwe arena's speciaal voor vr