Door Chris Broesder

Redacteur mobile

LG V30 Review

Om je verlanglijstje mee af te vinken

Camera

LG blijft bij zijn eigen unieke insteek van een dubbele camera. De tweede lens is daarbij bedoeld om foto's met een grotere beeldhoek te maken, zodat je landschappen goed kunt vastleggen en gebouwen of andere zaken die je anders niet in zijn geheel op de foto krijgt, goed kunt vastleggen. Dat vonden we vanaf de G5, die als eerste deze cameraopstelling had, al een goed idee. Het fisheye-effect is in de loop der tijd verminderd en ook de V30 doet het op dat vlak weer een stukje beter dan de G6. Deze vervorming zal nooit helemaal weggaan, maar het effect is wel steeds minder storend.

De primaire camera van de V30 heeft een grote lensopening, met een diafragmawaarde van maar liefst f/1.6. Dat zou eraan bij moeten dragen dat het toestel ook bij relatief weinig licht nog mooie plaatjes schiet. Verder heeft deze camera een zestienmegapixelsensor, wat een iets hogere resolutie is dan de meeste smartphonecamera's. De tweede camera heeft een dertienmegapixelsensor en een iets minder lichtsterke lens met een f/1.9-diafgrama.

Wat ons opviel in de periode dat we met het toestel rondliepen, was dat het een redelijk snelle en consistente camera is. LG kiest in de automatische modus voor wat koelere kleuren dan de Galaxy S8 en de kleuren zijn ook vlakker. Of je dat mooi vindt, is een kwestie van smaak, maar op het eerste gezicht vinden waarschijnlijk veel mensen de warmere kleuren, die meer van het beeld 'spatten', mooier. De kleuren en het contrast zijn ten opzichte van de G6 wel vooruitgegaan. Dat zie je hierboven goed bij de foto's van de bomen in de mist, Anne Frank en het straatbeeld. Er lijkt ook minder nabewerking plaats te vinden dan bij de G6, maar we zien door verscherping en ruisreductie nog steeds te veel detailverlies optreden. Het resultaat is dat de foto's er, net als bij de Galaxy S8, vrij strak uitzien. Zolang je niet inzoomt en de foto's bijvoorbeeld deelt op sociale media, komen ze daardoor meestal goed over.

Bij minder goede lichtomstandigheden staat de V30 redelijk zijn mannetje, hoewel de Galaxy S8 hier de duidelijke winnaar is. We weten echter dat de S8 op dit gebied erg goed is. De camera van de V30 kiest wel vaak voor een kortere sluitertijd dan de G6. De beelden zijn onder andere daardoor soms wat onderbelicht, zoals je in bovenstaande voorbeelden ziet. Dat is echter beter dan een opgelichte foto met veel ruis. Zo ziet de foto van de typemachine er wel beter uit bij de V30 dan bij de G6, hoewel je kunt beargumenteren dat hij minder goed bruikbaar is, gezien de onderbelichting. Bij de foto van de kerstboom doet de Galaxy S8 de beste zaken en faalt de G6 waar het lensflare betreft. De V30 doet dat beter, maar de lensflare is ook bij dit toestel nog redelijk storend. Al met al wint de Galaxy S8 het makkelijk van de V30. Door de optische stabilisatie, de lichtsterke lens en zeker als je de camera zelf instelt met de uitgebreide professionele modus, kun je bij matige lichtomstandigheden nog redelijke foto's maken met de V30. Toch is de camera voor zijn prijsklasse wel iets onder de maat.

Foto's die je maakt met de tweede camera, zijn minder goed bij slecht licht, dus dat soort foto's kun je beter met de primaire camera maken. De resultaten van de tweede camera zijn prima, zoals je onder aan de pagina in de fotogalerij kunt zien, maar de foto's hebben net een wat andere witbalans. LG zou er goed aan doen dat beter af te stellen.

De frontcamera is niet heel goed en je mist al snel veel detail, zoals je eveneens bij de selfies in de fotogalerij kunt zien. Je hebt bij de frontcamera ook de optie om een foto met grotere beeldhoek te nemen, maar het is jammer dat de modus met reguliere beeldhoek simpelweg een uitsnede is van de breedbeeldselfiemodus.

Op videogebied doet de V30 het erg goed. De Cine Video-modus is nieuw en je kunt er filters instellen die een subtiel of minder subtiel effect geven. De minder extreme filters zijn wat ons betreft het best, want je kunt hiermee een mooi cinematografisch effect bereiken. De kleuren ogen dan bijvoorbeeld minder realistisch en meer zoals in een film. De Point Zoom-optie is misschien nog interessanter. Je kunt op een punt tikken en daar vervolgens heel geleidelijk en gecontroleerd op inzoomen of juist uitzoomen. Dat ziet er al gauw een stuk beter uit dan wanneer je de welbekende knijpbeweging maakt en abrupt zoomt, zoals het op veel andere smartphones werkt. De video's zien er goed gestabiliseerd uit en bovendien is het geluid beter dan we gewend zijn bij een smartphonevideo, wat vermoedelijk komt door de ingebouwde dac, zoals we eerder in deze review hebben uitgelegd.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3