Door en

Bluetooth-oordoppen Round-up

De verschillen zijn groot

Hoe we hebben getest

Voor het testen van de geluidskwaliteit hebben we vooral uitgebreid naar muziek geluisterd. Een ruime selectie van allerlei stijlen, van klassiek en house tot hardrock en nog allerlei andere stijlen. We hebben de muziek gestreamd naar de telefoons waarmee we getest hebben, maar vooral vanuit het interne geheugen afgespeeld. We hebben in dat laatste geval zoveel mogelijk flacbestanden gebruikt, om te zorgen voor een zo goed mogelijke kwaliteit van de bron.

Voor het testen van zaken als bediening en comfort hebben we de oordoppen vooral in de praktijk gebruikt, bij het reizen van werk naar huis en omgekeerd bijvoorbeeld. Voor het testen van de geluidskwaliteit hebben we de oordoppen naast elkaar gelegd en steeds hetzelfde stukje muziek beluisterd met de verschillende oordoppen: steeds het ene paar in en een stukje luisteren om daarna met een volgend paar oordoppen hetzelfde stukje muziek te beluisteren. Zo hebben we een flink aantal stukjes muziek beluisterd met telkens alle zeven oordoppen na elkaar. Dat proces hebben we herhaald met zowel een iOS-telefoon als een Android-toestel.

Maar we wilden uiteraard meer weten. Zo is het ook prettig om te weten hoe lang je naar muziek kunt luisteren met de verschillende setjes. Dus hebben we een simpele test opgezet. We hebben een microfoon met een laptop verbonden en vervolgens de oordoppen via bluetooth aan dezelfde laptop gekoppeld. Daarna hebben we wat muziek geselecteerd en die laten loopen, zodat de oordoppen onafgebroken dezelfde muziek weergeven. Tot slot hebben we de oordoppen in een stuk kneedgum gedrukt en de microfoon ervoor geplaatst, zodat we het geluid dat uit de oordoppen kwam, konden opnemen. Uit die opname valt eenvoudig te destilleren na hoeveel uur de oordoppen stopten met het weergeven van muziek.

Heel wetenschappelijk is het misschien niet, maar wel een test die de praktijk benadert, al hebben we de muziek steeds op maximaal volume en onafgebroken afgespeeld. Het zou kunnen dat de accuduur langer is als je de muziek niet op maximaal volume afspeelt of af en toe even een pauze inlast. De setjes zijn echter wel steeds onder gelijke omstandigheden getest, met dezelfde opstelling en dezelfde muziek.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*