Need for Speed Payback Review

Toont te weinig lef en verliest

Speelt lekker, oogt goed

Het spel legt overigens niet echt veel nadruk op het feit dat je de Shipments ook kunt kopen met echt geld. Het is daardoor relatief makkelijk ze verder te negeren. Need for Speed Payback slaagt erin spelers aardig mee te nemen in de flow van de game. Je moet af en toe een beetje 'door de standaardraces heen werken', maar om de zoveel tijd zijn er speciale missies die het algemene niveau flink opkrikken. Deze missies zijn van belang voor het verhaal en houden er vaak een aardig 'Fast & Furious'-sfeertje op na. Hier haal je in de gameplay dan ook de spectaculairdere capriolen uit, en ook daarin zit wat welkome variatie.

Lang doen met dezelfde auto

In die missies speel je soms met auto's die je al bezit en soms met standaardauto's die horen bij de missie. Hier vinden we trouwens nog wel een kritiekpuntje. Need for Speed Payback beloont spelers niet met nieuwe auto's. Je speelt steeds nieuwe auto's vrij die je dan kunt kopen bij de dealers. Dat laatste - het feit dat je ze moet kopen - maakt dat je vrij lang een beperkt wagenpark hebt. De filosofie hierachter is dat je je allereerste auto's doorlopend relevant houdt met nieuwe speedcards, maar na een paar uur met dezelfde wagens gespeeld te hebben, hadden we die wel een beetje gezien. De push richting speedcars en de relatieve moeite waarmee je aan nieuwe wagens komt, voelt een beetje onlogisch aan. Zou Need for Speed zich niet juist lenen voor een iets vrijere aanpak op dit vlak, desnoods via 'pink slip races' of iets in die richting?

Maar goed, wij zijn er niet om EA te vertellen hoe ze games moeten maken, maar om jullie te vertellen wat we van een game vinden. Daar gaan we nu dan maar weer mee door. Need for Speed Payback doet dus dingen waar we vraagtekens bij zetten, maar tegelijk zitten ook veel dingen goed in elkaar. We noemden al even dat we de auto's lekker vonden rijden. Die opmerking moet je wel even in een 'arcade-perspectief' plaatsen, want zou je er realistisch naar kijken, dan breken de auto's veel te makkelijk uit en glijden ze te veel. Maar goed, dat is juist wel lekker in een game waarin driftend door bochten gaan meer snelheid oplevert dan proberen steeds netjes de apex van een bocht te raken.

Dat de game lekker speelt, maakt de spelervaring automatisch aangenaam. Dat pluspunt werkt namelijk uitstekend samen met twee andere pluspunten: de prachtige spelwereld en de prima soundtrack. Wat dat laatste betreft geldt wel dat smaken verschillen. Je moet er wel tegen kunnen dat het ene moment Lil Kleine door je speakers komt, en meteen daarna weer wat dancetracks. Toch sloot de muziek voor ons prima aan bij de stijl van de game. Grafisch ligt het allemaal iets simpeler: Need for Speed Payback ziet er gewoon heerlijk uit. Vooral de momenten dat de zon net opkomt of ondergaat - Fortune Valley heeft een dag-en-nacht-cyclus - zorgen voor prachtige plaatjes die het de moeite waard maken de spelwereld te verkennen.

Multiplayer

Heb je daar een beetje genoeg van en heb je behoefte aan meer competitie, dan biedt Need for Speed Payback nog een online multiplayer. Natuurlijk is er al sprake van een soort van multiplayer doordat al je tijden en scores via Autolog continu vergeleken worden met die van vrienden en andere gamers, maar directe competitie kan ook. 'Kan', schrijven we hier nadrukkelijk, want we raden het niet aan. Ten eerste confronteert Need for Speed Payback je met een irritant lange laadtijd als je switcht tussen het normale gedeelte van de game en de multiplayer - of omgekeerd. Daarnaast ontbreekt het in de multiplayer aan stroomlijning. Meerdere malen kwamen we met wat andere racers in een lobby terecht waarin voornamelijk een beetje dom achter elkaar aan werd gereden. De mogelijkheid om races in te starten is er wel, maar een lobby kan maar één event tegelijk aan, waardoor je soms lang moet wachten als je net op het verkeerde moment die lobby in komt. Dan heb je nog wel de keuze in wat voor type auto je stapt - off-road of normaal - en de optie om een en ander in een competitieve setting te doen, maar daar houdt het mee op.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018