Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

Be quiet Dark Base 700 Review

Een uitbreiding in het high-end segment

Door , 76 reacties

Conclusie

Met de Dark Base 700 heeft be quiet een keurige behuizing afgeleverd waar weinig grote minpunten aan zitten. Het probleem is dat een hoop kleine dingen voor dit budget gewoon iets beter hadden mogen zijn. Zo zijn de bouwkwaliteit en afwerking over het algemeen prima en zitten er geen scherpe randjes aan het staal, is het glas mooi en het aluminium netjes afgewerkt. Het aluminium is echter wat dun, de bovenkant voelt niet stevig aan en we zijn absoluut niet gecharmeerd van al het plastic in de behuizing.

Dat plastic is weliswaar handig voor de modulariteit en veelzijdigheid, maar de afdekplaatjes op de voedingsbuis en de plastic zijkant daarvan zijn niet heel mooi. Het is leuk dat je de plaat in vier delen kunt verwijderen, maar als je er bijvoorbeeld voedingskabels doorheen wilt halen, ziet het er niet uit als een van de plaatjes weg is. Ook de plastic plaatjes voor de uitsparingen voor harde schijven zijn allerminst mooi en bovendien nogal onhandig om te verwijderen en weer te installeren.

Voor kabelmanagement is ook voldoende ruimte, maar opnieuw had dat voor deze prijs net iets mooier gekund. Je kunt weinig meer dan je kabels een beetje via kabelbinders aan de moederbordplaat bevestigen. Goten of andere strakke oplossingen zijn er niet. Ook zijn de klittenbandjes niet voorgeïnstalleerd, wat toch een extra service zou zijn.

Positieve punten als een uitgebreide, slimme fancontroller zijn er ook. Daarmee kun je je koeling in twee scenario's gebruiken, met enkele ventilators die harder blazen en met langzamer draaiende ventilators, allemaal met dezelfde controller. Bovendien kun je ze allemaal via een enkele pwm-header op je moederbord bedienen en het pcb regelt ook meteen je rgb-verlichting. Features als een usb type-c-poort met moderne moederbordaansluiting zijn fijn, net als de prestaties van de behuizing overigens. De koeling is standaard al dik in orde met de twee SilentWings en met de ventilators op de stille stand is de Dark Base 700 lekker stil.

Al die positieve punten mag je ook rustig verwachten van een behuizing die 190 euro kost. Dan moet alles gewoon goed en netjes afgewerkt zijn, en moet alles goed functioneren. De Dark Base 700 zet net iets te weinig tegenover zijn adviesprijs van 190 euro. Ter vergelijking, het topmodel van be quiet, de Dark Base 900, kostte bij introductie 180 euro en de Pro-variant ervan 215 euro. Inmiddels kost eerstgenoemde ongeveer 180 euro en de duurdere variant 210 euro. Als je al een grote behuizing met veel mogelijkheden nodig hebt, zijn dat wellicht interessantere opties. Heb je niet zoveel ruimte nodig, dan kun je misschien beter een stuk minder uitgeven aan een wat bescheidener model.

Laagste prijzen voor: be quiet! Dark Base 700
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Azerty

Score: 4.5 (1471)

€ 174,69

€ 174,69

Kostenoverzicht

Productprijs € 174,69
Pakketpost Nederland € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 174,69
Bekijk

MegaMobile

Score: 4.5 (5)

€ 187,30

€ 187,30

Kostenoverzicht

Productprijs € 187,30
Pakketpost (vanaf ¤ 50,-) € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 187,30
Bekijk

Megekko

Score: 4.5 (1091)

€ 189,-

€ 189,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 189,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 189,-
Bekijk

CD-ROM-LAND Breda

Score: 4.5 (154)

€ 189,-

€ 189,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 189,-
Pakketpost tot ¤ 50,- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 189,-
Bekijk

Informatique

Score: 4 (54)

€ 189,-

€ 189,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 189,-
Pakketpost vanaf € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 189,-
Bekijk

Reacties (76)

Wijzig sortering
Wow. Het gebeurt niet veel dat ik een review hier lees waarbij ik het gevoel krijg dat ik een heel ander product hier voor mijn neus heb staat. Niets ten nadele van de kijk van een ander, maar ik zie weinig anders dan één van de meest aantrekkelijke mid-towers van dit moment. Beetje leuke spanning voor bijv de aankomende NZXT H700i.

Wat opmerkingen:
- Kabelmanagement. Het is niet zo bizar met individuele kabelkanalen, maar er zitten toch echt de nodige nieuwigheidjes in die het wegwerken gewoon 'echt 2017' maken. Of dat met een custom loop nog zo is weet ik niet overigens, maar mid-tower lijkt mij sowieso meer AIO/Lucht territory en daarmee bouw je hier in no-time iets straks.

- Opmerkingen mbt plastic en dunne aluminium panelen. Kan ik mij lastig in vinden. Ding voelt uitstekend (alu is zoals altijd wel vingergevoelig), en ook de plastic delen passen netjes en gaan goed samen met het staal. Ik loop nogmaals even door de foto's van de plastic covers voor de HDD bays (die 9/10 toch laten zitten, maar dan moeten ze er nog wel strak uit zien) en de PSU cover klepjes onderin die ook nog wat kabeltjes kunnen verbergen ziet er gewoon uitstekend uit. Is het een QC issue met afwijking tussen samples, of zien we dingen gewoon echt anders.

- Prijs. Wel, goedkoop is anders, en de Dark Base 900 is inmiddels natuurlijk wel wat gezakt wat het value concept wat minder sterk maakt, maar ik zie veel meer in een chique mid-tower dan een full-tower, en het interieur is m.i. echt een stap evolutie. Ik zou de prijs een issue vinden als ik voor 150 euro dingen zie die overtuigend beter zijn, maar die mis ik. Ik kom dan eigenlijk niet verder dan dat een derde fan wellicht leuk was geweest.

Maar goed, cases blijven natuurlijk voor een groot deel subjectief. Dat wij twee hier heel enthousiast van werden hiervan betekent zeker niet dat iedereen anders dat per sé hoeft te zijn.
Ik heb zelf laatst aan mijn Dark Base Pro 900 geknutseld en qua bovenkant etc is die vrijwel hetzelfde, maar vind nou niet dat het echt stevig aanvoelt. Het paneel is vooral stevig omdat er een halve centimeter aan plastic onder zit, maar het alu zelf is erg dun. Toen ik een stuk plastic er vanonder had gehaald omdat ik het alu wilde bewerken, werd het al snel vrij slap, dus in deze moet ik het toch met je oneens zijn.

Het is dat er in dit geval weer 5mm plexi terug onder kwam, maar anders zou ik me zorgen maken.
Dit en dit is trouwens het eindresultaat.
Maar is dat niet bijna altijd zo? Volledig alu kent ook nadelen, een solide basis (plastic kan dan ook prima) met een laag alu erop bereikt het doel voordeliger. Corsair deed dat jaren terug al en iedereen was helemaal leip van die cases en de kwaliteit ervan. Afwerking is hier wat strakker, maar dat moet ook wel voor de prijs.

Het is wellicht handig om te weten voor een casemod, maar ik mis de praktische implicatie van een dergelijke keuze, zolang het maar stevig zat is. Het andere uiterste, bijv de MasterCase frames waar je op kon staan, is natuurlijk heel erg tof, maar je hebt ook een moment waarop je praktische voordelen ruim achter je laat.
Ik heb de Dark Base 700 niet in het echt gezien, dus ik kan het enkel via de foto's en beschrijvingen beoordelen. Maar, is het niet de (hogere) prijs die een aantal (negatieve) punten wellicht wat sterker naar voren doet komen?

De NZXT S340 Elite bij mij thuis. Een 40% kleinere kast, maar het gaat even om de suggestie die ik wil maken. Die kost een euro of 90. Als ik dan zie wat je bij dat kastje krijgt:
- Kabelmanagement.
Die NZXT S340 Elite heeft hele lekkere kabelgootjes waar je alles perfect in kan wegwerken / klikken of er zitten wel haakjes waar je de kabels aan kunt vastmaken. Persoonlijk ken ik weinig uitgebreidere cases op dat punt (de nieuwe HX00i serie heb ik nog niet van dichtbij bekeken, maar die lijken daar nog een stap verder in te gaan).
- Veel plastic / Dun aluminium
Als ik naar kasten van Fractal Design (of natuurlijk ook de NZXT S340 Elite) kijk, dan zijn dat echt stevige kasten, met veel aluminium en (naar mijn mening) weinig plastic. Overigens kan ik op de foto's de Dark Base 700 niet echt op een plastic look & feel betrappen.

Zou Willem het niet gewoon te weinig vinden voor de prijs die ze ervoor vragen?
Ik heb de S340 naast mij staan, dat is een prachtige value-for-money case maar met de DB700 ernaast is dat een klasseverschil in mijn ogen. Of dat 50 of 90 euro waard is laat ik dan even in het midden. Meer dan 100 euro uitgeven doe je omdat je het wil, niet omdat het nodig is. Kasten als de S340 Elite, Phanteks P400S, Fractal Design C, maar ook BQ's eigen SB800 of 600 zijn daar de reden voor.

Opmerkingen mbt plastic gaan volgens mij over de psu cover en hdd bay covers. Daar is een duidelijk meningsverschil idd.

En wat je zegt, hoeveel iets waard is of mag zijn is altijd lastig en kan je niemand van goed/fout beschuldigen. Ik hoop wel dat we niet in een wereldje belanden waar value het enige concept is dat telt, maar zo denkt Tweakers ook niet.
Da's best een raar statement dat je maakt.
Zo kan je alles wegzetten als een keuze.

Nee, ben het totaal niet met je eens, omdat een PC build een samenspel is van verschillende componenten. Het is een compositie die je zorgvuldig overweegt (als het goed is?). Als je dat keuzes maken noemt is dat prima. Maar een kast die duurder dan 100 euro als los onderdeel van het geheel wegzetten als een keuze, is een leuke onliner voor boven de open haard, maar daarmee toon je voor mij wel dat je de passie van het tweaken om het maximale rendement uit je investeringen te halen ergens onderweg verloren bent, of erger nooit gehad hebt.

Ter verdediging: jij ziet tientallen van die dingen aan je voorbij gaan, dus ik kan mij voorstellen dat je er anders tegen aan kijkt. Het zijn immers "dingen" die een dag later weer plaats maken voor iets anders.

De rest van ons heeft zo'n kast een aantal jaren naast zich staan. Dus als die wat gepassioneerder op zoek gaan voor de perfecte match bij hun (duurbetaalde) overige componenten lijkt mij dat heel logisch.

Heb ik al die fragiele plastic bagger scharnierpunten van hun deurtjes genoemd? :X :D
Je ziet hopelijk zelf ook dat je enkel je eigen gevoelens staat te verkopen en geen inhoudelijk argument hebt om mijn opmerking waar je het niet mee eens ben als feitelijk onjuist te bestempelen?

Ik verduidelijk eea graag:
Zo kan je alles wegzetten als een keuze.
Zeker niet alles, maar behuizingen specifiek is het wel degelijk onder de streep een persoonlijke keuze. Een keuze wat je mooi vindt, wat je erin gaat zetten, wat je nu wel/niet belangrijk vindt (al dan niet op basis van wat je erin wilt zetten). Daar kan je objectief, en dat probeert iemand die een beoordeling wil schrijven (centjes terzijde), vaak heel weinig mee. Pak je iets mainstreams, zeg een i5/1070 combi, dan kan je bijna blind een case uit de lijst met 50 populaire cases pakken en komt het goed. Dat is geen rare opmerking, dat is een weloverwogen opmerking.
Nee, ben het totaal niet met je eens, omdat een PC build een samenspel is van verschillende componenten. Het is een compositie die je zorgvuldig overweegt (als het goed is?). Als je dat keuzes maken noemt is dat prima. Maar een kast die duurder dan 100 euro als los onderdeel van het geheel wegzetten als een keuze, is een leuke onliner voor boven de open haard, maar daarmee toon je voor mij wel dat je de passie van het tweaken om het maximale rendement uit je investeringen te halen ergens onderweg verloren bent, of erger nooit gehad hebt.

Ter verdediging: jij ziet tientallen van die dingen aan je voorbij gaan, dus ik kan mij voorstellen dat je er anders tegen aan kijkt. Het zijn immers "dingen" die een dag later weer plaats maken voor iets anders.

De rest van ons heeft zo'n kast een aantal jaren naast zich staan. Dus als die wat gepassioneerder op zoek gaan voor de perfecte match bij hun (duurbetaalde) overige componenten lijkt mij dat heel logisch.
Voorzichtig met de aannames aub, 'alles tech' is fundamenteel in ons dagelijks leven en dan makkelijk stellen dat we er dan niet om geven is de omgekeerde wereld. Het is met x reviews achter de rug een bewuste keuze, of ik zie het als een stukje verantwoordelijkheid, om vooral neutraal en redelijk te blijven en niet mijn eigen voorkeuren of 'passies' in een review te laten wegen. Dat is lastig, of ergens onmogelijk, maar het is wijsheid om daar bewust mee om te gaan. Daarmee loop je namelijk het risico dat je gaat sturen terwijl ik van mening ben dat de uiteindelijke keuze bij de gebruiker ligt. Passie mag je best proberen uit te stralen, enthousiasme is tenslotte kracht voor content, maar het is m.i. niet gepast om als 'neutrale' partij sterke eigen voorkeuren (die ik soms heus wel heb) keihard te pushen.

Mijn eigen case keuzes zijn echt keihard overwogen en in tegenstelling wat je doet vermoeden enkel nog lastiger geworden sinds we zo veel cases te zien krijgen omdat, wat ik net al zei, er gewoon vaak weinig goede argumenten voor- of tegen een case zijn anders dan wat je eigen voorkeur heeft, en als ik dan een paar van die eerder genoemde cases kan kiezen.. poeh. Het argument dat we dit heel vaak doen en dat het daardoor minder relevant is is wederom de wereld op zijn kop. Het grote verschil tussen jouw en mijn situatie is vermoedelijk de frequentie waarmee je dergelijke afwegingen voor je build moet maken, ik ga er gemakshalve vanuit dat de gepassioneerde zoektocht niet meer of minder gepassioneerd is.
Heb ik al die fragiele plastic bagger scharnierpunten van hun deurtjes genoemd? :X :D
welke case?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 november 2017 01:28]

Je ziet hopelijk zelf ook dat je enkel je eigen gevoelens staat te verkopen en geen inhoudelijk argument hebt om mijn opmerking waar je het niet mee eens ben als feitelijk onjuist te bestempelen?
Ik verkoop niks hoor :D Ik geef zoals aangegeven slecht mijn mening :)

Een (arbitrair) bedrag noemen suggereert dat er (technisch) geen enkele reden is om meer dan dat bedrag te moeten uitgeven. Dat kan je alleen zeggen als je een wetenschappelijk onderzoek doet waarbij de parameters aantoonbaar voor elke kast gelijk zijn en de test methodiek afgezet kan worden tegen elke kast op de markt.

Een voorbeeldje:
Een van de belangrijkste parameters voor een goede kast is de airflow. Dat stukje onderzoek zie ik in vrijwel geen enkel internetreview terug. De stoffilters worden altijd aangeprezen en als pluspunt genoemd, maar als het airflow ontwerp aan alle kanten rammelt heb je er niets aan. Dan reduceert zo'n filter zich tot een stukje marketing geleuter. Veel internet reviewers stappen door het niet testen mee op de marketing boot van de producenten.

Dat is echter een van de belangrijkste redenen om een kast wel of niet te kopen en er is geen enkele garantie dat alle kasten vanaf bedrag X dat allemaal perfect doen. En dat maakt dat ik jouw mening niet deel en dat ik het raar vind dat jij zo'n statement maakt.

"eigen gevoelens verkondigen" en "geen inhoudelijke argumenten hebben" is denk ik een veel grotere aanname. Je zit op Tweakers, dus je kan verwachten dat hier mensen rondlopen die niet alleen naar mooie plaatjes kijken.
welke case?
DB 900 Pro.
Ik heb de S340 naast mij staan ...
Kijk, dat vergelijkt al een stuk makkelijker ha!
Meer dan 100 euro uitgeven doe je omdat je het wil, niet omdat het nodig is.
Het is ook wel lastig hoor die kasten. Per prijscategorie ontlopen ze elkaar ook gewoon bijzonder weinig qua prestaties en features.

De voorkeur voor een kast is daarmee in veel gevallen zo subjectief als de neten. Zeker in de prijs categorie ¤90 en hoger. Het blijft voor velen (ik spreek in ieder geval namens mijzelf) een balans tussen looks, features en prestaties

Ik zit ook te dubben over een overstap naar de H700i, maar ja... Die is ook wel zo waanzinnig duur ten opzichte van de S340 Elite... Voor zover je zoiets objectief kunt benaderen, zijn de extra features (voor zover die er écht zijn) die ¤100 - ¤110 niet waard.

Dan kom je inderdaad echt in het speelveld van: Ben ik er gek genoeg voor om hier ¤200 voor te betalen? (Ik waarschijnlijk, maar laten we dat even buiten beschouwing laten) :+ Heel vervelend om dit als hobby te hebben...

Krijg je overigens die H700i nog om te testen?
Reviewen vind ik toch ook vaak vergelijken. Dus ik ben ook vooral benieuwd wat de H700i levert en presteert t.o.v. deze DB 700. Ze vallen immers binnen dezelfde prijsklasse.
Ik heb zo'n 900 Pro kast van Be Quiet en daar zaten de haakjes voor kabel management los bij, denk dat dat hier ook het geval is en ze die gewoon niet erop hebben geplakt.

En net even naar jou kast gekeken, zeker ook een mooi ding en nette prijs, maar mist wel wat dingen ten opzichte van deze natuurlijk, dingen die o.a. in de review genoemd worden en het verschil in prijs een beetje uitleggen. (zoals de bijgeleverde stille fans, meer stof filters, geluiddempende matten, meer materialen gebruikt want grotere kast, langere warranty, etc)
Hier vind je een vergelijking via pricewatch :)
Probleem met de NZXT S340 elite is dat de HDD's direct in de case gaan. Helaas kost 2 TB aan SSD ruimte nog erg veel geld en ben je als gamer toch snel op HDD's aangewezen. Bovendien worden de games steeds groter. Een GB of 70 is tegenwoordig best normaal.

Hoe dan ook met een klein beetje pech heb je een resonantie tussen je HDD en je case en hoor je de hele tijd een nare zoom. Ik heb dit zelf in mijn NZXT Zero (Core 2 Duo) gehad en dat was echt afgrijselijk, tot het punt dat ik hem zelf maar ben gaan modden om in de 5 inch bays de harde schijven via rubbers op te kunnen hangen.

Pluspunten van de DB 700 zijn dat je hem kan inverten (waarom is dat niet getest?), de fan controller, de meegeleverde fans twv 50 euro

Of dit van de DB 700 de ideale kast bent ben ik nog niet uit. Hij lijkt qua temperatuur en geluid wat onder te doen voor een aantal andere kasten.
Daar moet ik je volledig gelijk in geven. Inmiddels heb ik die kast (S340 Elite) al een jaar of zo, maar in het begin was ik naarstig op zoek naar de fan die zoveel lawaai maakte. Casefans gecheckt: niks. Die van de GPU draaide niet eens en de CPU koeler was ook muisstil. Nadat ook bleek dat de fan van de voeding niet draaide drong pas tot mij door dat het helemaal geen fan was die ik hoorde, maar mijn WD HDD. Eerlijk is eerlijk, die hoor je inderdaad heel goed. Naja goed... Het is geen herrie, maar wat ik zei: het lijkt of er een luide fan in je kast zit.
Volgens mij zitten er wel van die rubberen ringetjes in het schroevenpakketje. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik die namelijk tussen de HDD en de bracket gezet om het effect wat te verminderen.

Eens dat de DB700 meer te bieden heeft. Het gat met het niveau van (bijv.) de S340 Elite vind ik desondanks wel erg groot. Die ¤120 ¤90 meerprijs is m.i. een stap te ver.

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 21 november 2017 17:07]

Ik heb er niet zo'n probleem mee als deze kast 180 euro kost en je daar dan een kast voor terug krijgt die idle gewoon stil is, maar tijdens gamen throttling van je gpu tegen kan houden.

Echter in een aantal reviews (o.a. gamernexus) wordt gewezen op het feit dat het frontpanel helemaal dicht is en daardoor de airflow beperkt. Blijkt tevens dat het toppanel helemaal dicht is. Dus ondanks dat je daar 3 140mm fans kwijt kan heeft dat geen nut, je kunt alleen op de achterste plek exhausten.

Er wordt o.a. door gamernexus dan ook gesteld dat de kast welliswaar op silent 1 modus erg stil is, maar dat je dan cpu throttling krijgt. Op silent mode 3 ben je daar vanaf, maar dan is het geen bijzonder stille kast meer.

Met name die trade off zie ik niet graag voor 180 euro.
Als ik eerlijk ben vind ik 7 voor een mooie maar niet unieke case als deze prima passen. Een 7 is een mooi cijfer en laat zien dat het product deugd maar niet veel vernieuwd of speciaal is voor het merk zelf danwel in de markt. Maar wat afwisseling in de looks of concepten mag ook wel eens en dat mis ik hier beetje. Een 7 lijkt me daarom prima en daarnaast weet iedereen wel dat Be Quiet topspul heeft over de gehele linie.

[Reactie gewijzigd door govie op 14 november 2017 15:30]

Hollandse kijk, niets mis mee. Op mijn Engelse school was een B gewoon so-so en je wilde overal A's, wat ook prima haalbaar was met een beetje moeite. Terug in Nederland was een 6 prima en een 7 heel mooi. Dat cultuurverschil maakt tech reviews met veel internationale bedrijven soms best pittig.
Van de andere kant, als iedereen A's krijgt, wil je daarna toch onderscheid zien, dus krijg je A+, A++, Deans List, en weet-ik-wat ze inmiddels gevonden hebben om de grade inflation bij te houden. Dan heb ik liever ons nuchtere Ollaandse systeem waarbij je met een 8 heel blij mag zijn (en er cum laude mee wegkomt, vaak).

Dat gezegd hebbende vind ik deze kast zoals in de review al beschreven geen echte topper, en hoewel ie nieuw is, en de nodige grapjes heeft, steekt hij voor mij niet boven het 100-euro-maaiveld uit. Betaal je zoveel, dan wil je full alu, en geen shortcuts. Idem met goede indeling, en mijn pet peeve: waterkoeling. Als je waterkoeling-support claimt, wil ik er een full size rad (dus 6 cm dik + fans) in kunnen prakken. Dat kan volgens mij hier alleen voorin, ten koste van je HDD-ruimte.
Dingen willen en het niet in een case kwijt kunnen zegt iets over de doelgroep van de case, niets meer, niets minder. Dit is geen examen waarbij je op basis van x aantal vragen een reproduceerbaar scoreplaatje kan uitrollen. Deze case kan een 9 voor situatie A zijn en een 2 voor situatie B. Als een mid-tower vullen met veel HDD's en dikke rads je doelstelling is weet je volgens mij al genoeg en is elke score van dit product irrelevant. Ik ken ook ITX cases die hun 200, of 300 eur + waard (kunnen) zijn.

Maar ik durf met redelijk wat case ervaring wel te zeggen dat dit objectief, met ruime marge, boven de 100 euro middenklasse uitsteekt.
Ik ben anders (o.a) ook door jouw review met een DarkBase 900 Pro de doelgroep binnen gehengeld, toen je met de kraken bovenin en een dikke CPU aan de slag ging en het allemaal prima vond werken :D

In de praktijk is de kast op veel punten een grote teleurstelling.
Misschien kun je even de punten benoemen, ik heb nog een kast nodig.
De vraag is ook of een kwalitatief goede case hoe saai dan ook qua opbouw, technieken & ontwerp nog wel een 8 (of hoger) waard is. Voor een case van 170 euro vind ik een 7 eigenlijk te laag als verkoopinstrument. Maar aan de andere kant vind ik dat je voor 170 euro ook echt wel wat nieuws of extra's moet bieden en dat mis ik in deze case. Het is meer van dezelfde lijn en je ziet niet vernieuwende conceptengineering terug in het caseconcept maar wel in de prijs. Dus dan moet hier voor mijn gevoel de casekwaliteit ver uitsteken boven het gemiddelde in de markt en ik twijfel dat dit zo is. Het blijft natuurlijk een keigoede caseserie van Be Quiet, maar 170 euro voor een doorsnee caseserie vind ik een minpuntje, dus dan wordt het 8-1=7. }>

[Reactie gewijzigd door govie op 14 november 2017 23:50]

En wat vind je van de Phanteks Entoo Pro M Tempered Glass als midtower? Is een stuk schappelijker geprijst dan deze behuizing en heeft een open flow front. De behuizing uit deze review heeft een aardig gesloten front wat voor mij altijd al een tegenvaller is
productreview: Phanteks Enthoo Pro M Special Edition Tempered Glass review do...

Dat vind ik van de Pro M TG (Wel de SE met die Halos fans erin).

Dat is een uitstekende case met een uitstekende prijs-prestatieverhouding. Maar ik twijfel er geen moment aan om de Dark Base 700 een klasse hoger te noemen. Exact hoe groot dat klasseverschil is, of hoeveel euro het waard zou moeten zijn, is natuurlijk een lastige vraag, maar één die voor elke case voorbij de 100 euro een rol speelt. Een Fractal Mini C voor nog geen 70 euro bijvoorbeeld is ook stevig, netjes afgewerkt, etc (wel mATX, maar goed).
Enig idee of jij de Enermax Equilence nog krijgt om te reviewen?
En zo zat ik er dus aan te denken om bijna tot aanschaf te gaan voor een Phanteks Enthoo Evolv mATX. Enkel heb ik gelezen dat deze koelingsproblemen had. Dan misschien tot die paar euro extra meer waard om deze aan te schaffen? Wou enkel graag een stukje kleiner.
Eens Foritain. De reviewer slaat de plank behoorlijk mis.
En gezien de prijzen van kasten tegenwoordig is 155 euro helemaal niet zoveel.

De meeste kasten in dit prijssegment missen een aantal features van deze kast behoorlijk.

Jammer dat de reviewer dit niet op waarde kan schatten en een merk dat een origineel concept neer zet dit niet op waarde kan schatten.
De plank misslaan hoor je mij niet zeggen, andere ogen, andere kijk. Maar ik vond het gat tussen de twee gevormde beelden wel fors dat ik daar op in wilde gaan.
Nee maar je hoort het mij wel zeggen :)

Wat mij stoort is dat BeQuiet hun kasten met een reden op een bepaalde manier vormgeven. Zo ook die bovenkant. Je kan het niet mooi vinden of niet open genoeg, maar dat is ook de bedoeling. Beoordeel het op wat het wil zijn en waar het voor bedoeld is. Niet op een soort eigen verzonnen waarheid hoe alle kasten als een eenheidsworst dienen te zijn.
:D

Ik vind het lastig. Ik snap dat ze iets willen kunnen testen en objectief positioneren, want objectief = beter enzo. Probleem is dat je dan grafieken kan winnen door superstille fans te pakken en een flinke luchtinlaat voorop, dan zou je dus eenheidsworst krijgen.

Ik zelf zie koeling, in typische use cases, iets als dat gewoon moet voldoen (met wat marge), met uitstraling en geluidsproductie al prioriteiten er ruim boven (en dat laatste is al lang geen issue meer met recente hardware). Ik heb zelf niets met mesh, zie liever een strak top paneel (wat overigens wel kan icm airflow, zie H700i), en zolang ik mn builds kan laten gamen en blenderen kan ik er zelf niet heel warm van worden als ik wat verschil zie.

Beide visies zijn m.i. valide en bedienen een doelgroep denk ik zo. Ik hoop iig niet dat we allemaal mega ventilatie cases gaan zien :D
Ik snap je punt volledig. Hetgeen mijn inziens lastig is aan de reviews is dat een review van Tweakers of HWI grote gevolgen kan hebben op verkopen van producten.
Nu krijgt deze kast een 7,0. Redelijk middelmatig. Ik denk dat hij voor veel users gerust een 8,5 waard kan zijn. Alleen omdat de reviewer een bepaald beeld heeft van wat hij of zij dan gewenst ziet wijkt het af.
Dat bedoelde ik te zeggen in mijn vorige reactie ook. Het sluit denk ik aan met jouw benoeming van doelgroepen.
Er zit altijd een deel subjectiviteit in. Maar benoem liever waar de kast voor bedoeld is dan hem erop af te rekenen in een eind cijfer.

Ik vind zelf dat deze kast een aantal dingen zo anders doet en zo aanpasbaar is dat ik zoiets heb van "moet dat niet toegejuigd worden ipv afgerekend puur omdat je het zelf niet interessant vindt?".

Maar wellicht behoor ik ook tot een andere doelgroep dan gemiddeld :)
Helemaal met de hardware goeroe eens, ik heb zijn review gelezen en die vind ik inhoudelijk een stuk beter dan die van de 2 grote tech-sites. _/-\o_

De eindconclusie van de grote 2 neem ik zoals altijd voor lief.
bij de meeste kasten moet je toch met stillere fans enzovoort aan het werk terwijl in de reviews werd aangegeven on hoorbaar stil. Volgens mij is 10 meter voor hun 10 cm. 8)7
Als we termen als 'beter' kunnen voorkomen zou dat wel tof zijn. Er gaat niets boven meerdere reviews om een goede keuze te maken, denk ik althans :D
Ligt het aan mij, of zijn claims (van de fabrikant?) dat er bovenin plaats is voor een radiator een tikje aan de optimistische kant? Ik zie dit meer bij kasten (incl de H700i), maar als ik zo naar de foto's kijk, dan is de ruimte tussen de bovenkant en het moederbord nogal beperkt en kun je met een 30mm dikke radiator + fans van 25mm dik volgens mij in de problemen komen met wat hogere dimm's omdat de combinatie dan boven het moederbord zweeft. Technisch geproken kan het misschien, oke, maar het is niet bepaald praktisch en mooi is anders.
Dat is o.a. waar mijn discussie met de BeQuiet support afdeling over gaat.

Als oplossing voor mijn push-pull setup met daaronder een E-ATX mobo durven ze zelfs als mogelijkheid te opperen om dan maar de niet stofgefilterde en door de radiator verwarmde lucht tegennatuurlijk juist de kast IN te blazen....sjezzz

Er zijn nog veel meer hiaten qua airflow en ga daar zeker op terugkomen in mijn DarkBase 900 Pro review.
Ongelofelijk dat reviewers, ook op Tweakers en met hetzelfde review op HWI voorbijgaan aan volgens mij grote ontwerpfouten als je met je radiator in of onder de bovenkap of aan de voorzijde gaat werken.
Als oplossing voor mijn push-pull setup met daaronder een E-ATX mobo durven ze zelfs als mogelijkheid te opperen om dan maar de niet stofgefilterde en door de radiator verwarmde lucht tegennatuurlijk juist de kast IN te blazen....sjezzz
Alhoewel het bovennatuurlijk voelt hebben meerdere tests al zo vaak uitgewezen dat je radiator in de top betere resultaten oplevert. You tube staat vol met die test, Linus, Jayz etc, allemaal concludeerden ze hetzelfde.

De grafische kaart heeft er namelijk zo goed als geen last van of hij frisse lucht of lucht van de radiator krijgt. De radiator, indirect CPU dus, heeft er aanzienlijk meer last van als die de warme lucht van de grafische kaart erbij krijgt. De enige combinatie wanneer het niets uitmaakt is als je de radiator in de top hebt hangen en een blower style grafische kaart heeft.

Neemt natuurlijk niet weg dat geen stoffilter aan de voorzijde geen optie is. Maar anderzijds, hoe zijn je resultaten tussen push, pull en push/pull? Ik heb zelf ook push/pull maar ik merk daar amper verschil tussen.
Ik kijk naar iets veel simpelers.
Warme lucht moet de kast uit.

Zodra mensen roepen dat ik die verwarmde lucht de kast IN moet blazen zijn zij mij kwijt.
Dat geeft voor mij aan dat er alleen gekeken wordt naar CPU temps. Als men die ziet dalen is het allemaal wel prima. Dat ze daarmee een straalkachel op het geheugen, de VRM's en de rest van het moederbord gooien, lijkt dan niet boeiend te zijn of zo.

Mijn GPU heeft zijn eigen AIO dus die zitten elkaar niet direct in de weg. Maar als ik warme lucht de kast in blaas, dan verwarm ik wel de metalen backplate. Ook dat lijkt mij onwenselijk.

Wat het stoffilter betreft, aan de voorkant zit wel een stoffilter, maar dan blaas ik ook weer warme lucht de kast in. Het ging erom dat ik als advies kreeg de airflow richting te veranderen van "kast-uit" naar de "kast-in", met als slagroom het feit dat alle stoffilters omzeilt worden 8)7

Betreft push-pull: Ik heb data gevraagd aan NZXT, maar die willen of kunnen zij niet geven. De medewerker gaf aan dat zij dat zelf niet getest hebben. Ik ga denk ik zelf wel een klein onderzoekje doe maar dan ingebouwd in mijn kast. De ellende is dat het een crime is om dingen in en uit te bouwen met een E-ATX bord in een DB 900 Pro. Dus dat gaat tijd kosten om goed te testen.
Misschien een leuke toevoeging om net als bij reviews van telefoons, ook hier alternatieven te vermelden. Dan kan je als lezer zien wat het referentiekader is geweest van de schrijver van het stuk.
Ik wil even iedereen er op wijzen dat je deze case inclusief hardwarevulling a 2600 euro kunt winnen via:

https://www.bequiet.com/en/darkbase700
Geen high-end uitstraling wat mij betreft. Die power button bijvoorbeeld...
Mocht je echte high end zoeken.... pricewatch: Lian Li PC-O11 :)

[Reactie gewijzigd door westergas op 14 november 2017 13:08]

Zit ook niet in dezelfde prijsklasse. Maar wel een mooie kast inderdaad.
Dan kan ie beter deze pakken als ie dan toch Lian Li kiest.
Zit ook in dezelfde prijsklasse en is een VEEL betere kast als deze:
Lian Li Alpha 550: https://www.youtube.com/watch?v=qZYSUt2L6pE
Lian Li Alpha 550 is wel een wat hogere prijsklasse.
Als je toch voor Lian Li gaat pak er dan 1 die in dezelfde categorie zit:
Lian Li Alpha 550: https://www.youtube.com/watch?v=qZYSUt2L6pE

Komt deze maand uit :)
Een high end kast mag best wat kosten toch? Daarom geen rekening gehouden met de prijs.
Dat was mijn eerste indruk ook die plastic bezels die onderbroken worden aan de voorkant. Wel mooi ontwerp verder, maar dat mag wat mij betreft wel strakker. Maar goed aan de andere kant zie ik meestal m'n pc-case toch niet.
Ja hallo :P als je dubbel zo veel uitgeeft kun je wel wat mooiers vinden natuurlijk, das niet zo gek ;)
Wat een tegenvaller zeg. Het is geen lelijke kast ofzo, maar waren de ontwerpers ladderzat ofzo toen ze de top van deze kast ontworpen.
Voor dit geld mag je toch wel verwachten dat de koeling goed geregeld is, maar als ik dan naar deze bovenkant van de kast kijk zie ik alleen maar een paar sleuven aan de achterkant. Dit is echt veel te weinig en de warmte zal niet snel genoeg weg kunnen.

Dus nee dank je, want de bovenkant van de kast verpest het voor mij helemaal. Dat had VEEL beter gemoeten. Net zoals de voorkant bijvoorbeeld. Dat is ook niet top, maar heeft in ieder geval nog lucht die aan de zijkanten naar binnen kan........wat voor mij genoeg is.
De bovenkant is gewoon slecht......zeer slecht.
Dan in de Corsair Obsidian 750D - Airflow Edition wellicht meer geschikt voor jou.
Ik bezit deze behuizing zelf, en bevalt meer dan prima.
Een zee van ruimte, en is enorm degelijk gebouwd kan ik melden.
Ook heeft deze zeer veel mogelijkheden op het gebied van koeling, wat ook zeker niet verkeert is, en dat alles doet i ook nog eens relatief stil.
Plus dat i nog eens goedkoper is ook 138 euro om precies te zijn.
;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 14 november 2017 14:26]

Ik ga voor deze (geen drive bays) :D
Lian Li Alpha 550: https://www.youtube.com/watch?v=qZYSUt2L6pE

Ik doe aan custom waterkoeling namelijk en wil geen drive bays aan de voorkant.
Maar de Corsair Obsidian 750D airflow edition is wel een goede kast ja met genoeg opties.
helemaal mee eens en dat voor een kast die al een aantal jaartjes oud is :)

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 14 november 2017 14:40]

Maar je hebt het hierboven over dat de koeling goed moet zijn. Maar die Lian Li Alpha 550 kan toch nooit goed koelen? Glazen voorkant, hij zal alleen lucht aan de zijkanten van het front panel aan kunnen zuigen. Of ga je de voorkant modden? In de review die je aangeeft zeggen ze ook dat de airflow misschien niet optimaal is.
In mijn comment zeg ik letterlijk: maar heeft in ieder geval nog lucht die aan de zijkanten naar binnen kan........wat voor mij genoeg is.

Ik had misschien niet in de 2e zin moeten zeggen dat voor dit geld de koeling goed geregeld moet zijn aangezien dat een beetje tegenstrijdig overkomt.

Ik hoef niet de beste temps, maar wil wel voldoende lucht dat naar binnen en buiten kan en bij de Lian Li is dat voldoende.......bij deze Be Quit kast aan de bovenkant niet (vind ik).

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 14 november 2017 15:45]

Wel een kast van waarschijnlijk 249 euro waar je hem dus eigenlijk mee vergelijkt?

http://www.guru3d.com/news-story/lian-li-goes-rgb-with-alpha-550.html
The chassis cost 239 USD and is set for a release on November 10.
En daar krijg je 3 aluminium rgb fans bij (nieuw van Lian Li) inclusief afstandbediening.
Die kosten ook een aardige cent die ik er wel voor over heb.
Meer waar voor je geld dan deze kast vind ik.
En volgens mijn link gaat ie 180 dollar kosten al vind ik 250 ook niet te duur.
We hebben het hier wel over Lian Li die in mijn boekje ver boven de normale consumenten merken staat.
Hun designs zijn soms raar, maar wel altijd topkwaliteit.
Je kunt de 3,5 inch drive-bays dan ook gewoon volledig verwijderen, mocht je deze niet nodig zijn.
En de 2,5 inch SSD'tjes of HDD'tjes kun je aan de kant van het mobo kwijt, verticaal geplaatst dus zeg maar, en neemt zo dus geen extra ruimte in.
Ikzelf heb er overigens ook vloeistof koeling inzitten, twee 140x280mm radiatoren, in een custom loop.
Ééntje aan de voorkant & eentje aan de bovenzijde.
En om je een idee te geven hoe zoiets er dan zo'n beetje uit ziet, heb ik er even een foto van bij gezocht:
Kijk eens aan = betreffende foto

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 14 november 2017 15:14]

Ik denk dat je je een beetje verkijkt op hoeveel warmte je hardware genereert, of je bent zwaar aan het overklokken op lucht koeling? er is constante airflow door de kast van voren naar achteren, dus de warmte van een normale setup gaat er gewoon uit, over de gehele achterkant (of iig de bovenste helft en niet alleen die gaatjes helemaal bovenaan)

Als je wel zoveel warmte genereert dan kun je idd genoeg andere kasten kopen met meer ventilatie roosters/gaten, ook bij BeQuiet.
Grappig, ik heb een full custom waterloop in mijn pc met 2 radiatoren en blijf dus bij mijn comment.
Het is precies zoals je gedeeltelijk zegt....De airflow is goed van VOOR naar ACHTER.
Bovenkant is dikke stront naar mijn mening als je daar een 360 radiator inbouwt.

Dit soort kasten zijn ontworpen voor een aio koeler aan de voorkant
Als je in deze kast een aio gebruikt aan de voorkant heb je een prachtig systeem, maar voor custom waterkoeling waarbij je de bovenkant dus ook wilt gebruiken is het een teleurstelling.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 14 november 2017 23:36]

Ik ben teleurgesteld in be quiet. Ze waren nog een van de weinige case producenten die nog 5.25" bays in hun cases staken en ze nog eens mooi integreerde met deurtjes.
Interessant, stel je hebt graag een interne BluRay drive of een bay voor de LED verlichting in je kast, dan zou je dit niet meer in kunnen bouwen? In dat geval ben je waarschijnlijk een stuk beter af met de 600 serie, want daar zit inderdaad wel een mooi deurtje op, heb 'm zelf ook ;)
Gewoon een kwestie van de goeie kast uitzoeken, die 900 versie die ze hebben heeft wel nog de nodige 5.25 drive bays bijvoorbeeld.
Ik vind die 4 schroeven aan de zijkant geen porum. Had dat glas dan op een frame gelijmd welke vervolgens d.m.v. haakjes aan de behuizing klikt of. Nu heb je 4 van die uitstekende dingen aan de zijkant terwijl de rest allemaal glad is afgewerkt. En even snel openen is er ook niet bij.
In de praktijk vind ik die schroeven best meevallen. Die ouderwetse haakjes hebben ze aan de metalen zijde gebruikt en dat voelt echt goedkoop aan en 30 euro kast achtig aan.

Juist de bevestiging van de glazen plaat voelt als het degelijkst van de hele kast aan. Helaas zetten ze dat dan niet voort bij de rest van de afwerking...
Netjes dat er hier tenminste high-end koelers worden meegeleverd. De 600 serie kreeg namelijk PureWings mee die zowel qua volume als klank net even iets minder doen.

Persoonlijk mis ik net even de temperatuurstest waarin de stilste variant wordt getest onder belasting. Voor koptelefoongamers niet relevant, maar als je via speakers werkt is minder achtergrondgeluid natuurlijk wel wenselijk. Al zal je dan waarschijnlijk wel twee extra fans kunnen gebruiken om het koel genoeg te houden.
High-End fans die te weinig druk in de kast opbouwen als tegengewicht voor de high rpm fans van een waterkoeling te dienen.

Ze zijn superstil,dat is een feit. Perfect voor een luchtgekoelde setup.
Voor de geïnteresseerden, je kan nou deze case winnen + hardware. Tis wel een beetje offtopic tho.https://www.bequiet.com/en/darkbase700


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*