Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

Battle Royale in Fortnite

Luchtigere versie van PUBG

78 Linkedin Google+

Kleurrijke en speelse versie van Battlegrounds

Het was een nette reactie, en eigenlijk ook de enige reactie die men kon geven. Gevraagd naar hun mening over het ontstaan van sterk op PlayerUnknown's Battlegrounds lijkende games en spelmodi, gaven medewerkers van ontwikkelaar Bluehole Studio aan dat het niet meer dan logisch is dat dergelijke games er komen. Goed voorbeeld doet immers volgen, zeker als aan dat goede voorbeeld miljoenen worden verdiend. Met dertien miljoen verkochte exemplaren moet de totale omzet van het nog steeds in Early Access zijnde Battlegrounds al richting de vierhonderd miljoen dollar lopen. Dat is een flinke taart, dus het is logisch dat andere bedrijven daar graag een stukje van willen.

Eerder dit jaar voegde Rockstar al een 'PUBG-achtige' spelmodus toe aan Grand Theft Auto Online, en onlangs werd ook Fortnite uitgebreid met een soortgelijke modus. Dat is ergens wel opvallend, want net als PUBG is Fortnite nog in de testfase. Een volledige release wordt pas in 2018 verwacht, maar de game is nu al te koop, inclusief de nieuwe 'Battle Royale'-spelmodus. Sterker nog: wie het alleen om die specifieke modus te doen is, kan de game gratis spelen. Waar de verhaal-gedreven content geld kost, is de Battle Royale-modus namelijk gratis. We blijven Nederlanders, dus dat is al genoeg reden om het een keer uit te proberen.

Vanaf het eerste moment is duidelijk dat Fortnite de zaken wat minder serieus aanpakt dan Battlegrounds. De grafische stijl is cartoony en doet denken aan de stijl van games als Team Fortress. Dat legt automatisch de nadruk op spelplezier. De vrolijke, felle kleuren geven de game een totaal andere uitstraling dan PUBG, dat een veel grauwere kleurstelling heeft. Zodoende is het moeilijk de games op het gebied van graphics met elkaar te vergelijken. Feit is echter wel dat PUBG gaat voor realistische beelden - en daarin ver tekort schiet - terwijl Fortnite het simpeler houdt. Een cartoonstijl is over het algemeen de veiliger keuze, dus in die zin speelt ontwikkelaar Epic Games wat meer op safe.

Toch is zo'n stijl niets waard als de inhoud van de game er niet op aansluit. Die fout maakt Epic Games gelukkig niet. In de spelwereld en in de gameplay zijn allerlei elementen te vinden die datzelfde luchtige karakter demonstreren als de graphics. Alleen al het feit dat spelers op het eiland worden gedropt via een onder een luchtballon hangende partybus ... heerlijk. Ook de manier waarop de personages in het spel zich voortbewegen en hoe ze springen, laat zien dat Fortnite zichzelf zeker niet te serieus neemt.

Toch is de game wel degelijk serieus. Onder het luchtige, speelse karakter gaat een vrij diepgaande game schuil. Het grootste inhoudelijke verschil tussen PUBG en Fortnite is de 'destructability' van een deel van de spelwereld en de mogelijkheid om met de materialen die je daarmee verzamelt weer nieuwe objecten te bouwen. Dat verandert de gameplay. Van de meeste gebouwen kun je de daken en muren slopen, en ook objecten binnenshuis  kunnen worden gesloopt. Door te slopen verzamel je steen, hout en metaal, en daarmee kun je muren, trappen, platformen en zelfs valstrikken bouwen. Een rots of dak dat eerder niet bereikbaar was, is met een zelfgebouwde trap dus wél bereikbaar. Dat levert behoorlijk wat dynamiek op in de gameplay.

Die gameplay lijkt qua werking verder vooral op PUBG. Iedereen parachuteert naar een eiland, zoekt naar wapens en bevecht elkaar daarna in een steeds kleiner wordende cirkel. Natuurlijk zijn er verschillen op detailniveau. Zo kun je in Fortnite meer wapens meenemen maar verzamel je geen armor, al kun je wel een potion vinden die een schild oplevert. Er zijn geen voertuigen, dus je moet alles lopend doen, maar het eiland is ook een stuk kleiner dan dat van PUBG, dus dat hindert niet. Door die kleinere schaal verlopen de potjes ook sneller. In Fortnite zit je vaak binnen een minuut al op 50 overgebleven spelers, en na een minuut of tien spelen heb je de top 10 doorgaans bereikt. Ook dat sluit weer aan bij dat luchtige karakter. Het zijn potjes die je even snel tussendoor kunt spelen, terwijl de tijdsduur van een goede pot PUBG al richting het half uur gaat.

Dat kan ook een negatief punt zijn voor wie op zoek is naar echte spanning. Die voelden we in Fortnite maar zelden. Doordat de potjes zo snel zijn afgelopen en de gameplay wat minder serieus aanvoelt, ervoeren we nooit die ultieme spanning die PUBG wel kent. Mede daardoor zal PUBG zich ook eerder ontwikkelen tot een serieuze competitieve game. Dat is verder niet erg. Battle Royale in Fortnite is vooral bedoeld om gamers te vermaken, en daar slaagt de game zeker in. Wat ook helpt, is dat de game stabiel draait. Er ontbreken nog veel features, zoals leaderboards en stats, maar het spel loopt soepel. Dat is het belangrijkst.

De overige spelmodi van Fortnite hebben we nog niet getest. Uiteraard zullen we de game te zijner tijd, wanneer de release wat dichterbij is, nog in zijn volledigheid bespreken.

Reacties (78)

Wijzig sortering
Doet het minder realistische niet af aan tactiek? Ik bedoel je valt met je felle kleurtjes meer op i.p.v. op te gaan in de omgeving. Zelf speel ik geen PUBG, maar heb bij het kijken van streams soms moeite anderen te spotten.
Tactiek verandert er niet door. Je kunt jezelf nog steeds goed verbergen. Je bent zelf immers niet fel ofzo. Het is meer de omgeving die die tinten heeft.

Spotten gaat mijn inziens erg goed, als iemand rent, zie je een wolkje achter iemand aan dus dat zie je vrij snel. Ook is de map stukken kleiner dus is de afstand tussen jou en vijanden een stuk kleiner.

Hoop dat ze wel iets doen aan "endgame". zonder sniper ben je namelijk vrij kansloos omdat iedereen dan zijn eigen huisje bouwt en daar vanaf begint te maaien. :+ Is me meerdere keren voorgekomen dat ik 2e werd omdat ik vanaf een huisje werd gesniped (ik had geen sniper in dit geval)
Tactiek verandert er niet door. Je kunt jezelf nog steeds goed verbergen.
Sterker nog, ondanks de kleurige graphics, heeft ForteniteBR hier wat mij betreft de edge omdat je in PUBG freelook heb en tegenstanders dus in feite ogen in hun rug hebben als ze een beetje fatsoenlijk spelen.

Als je iemand aan het stalken ben in FortniteBR weet je bijna zeker in hoeverre je wel of niet gespot word, gezien iemand daadwerkelijk jouw richting op moet kijken om je te kunnen zien.
Er zijn ook 1st person servers only, waar je alleen naast je kan kijken en niet meer langs muren heen.
Ook FPS mode in PUBG heeft (had?) freelook, waardoor iemand om zich heen kan kijken zonder dat dit zichtbaar is voor iemand die hem observeerd. Wel is dat gelimiteerd en een stuk minder praktisch dan third-person mode.

In PUBG third-person kan iemand echter de hele omgeving, inclusief achter hem, in de gaten houden zonder dat dit zichtbaar is. Dus tenzij diegene heel slecht speeld zal je zelden iemand kunnen verassen met een SMG/shotgun, na hem een tijdje in het open te hebben gevolgd, zoals in FortniteBR mogelijk is.
Je kan bij PUBG zoals hij al zei in first person enkel links, rechts of voor je kijken.

Je hoofd draait overigens gewoon mee dus het is wel degelijk zichtbaar voor andere.
in first person enkel links, rechts of voor je kijken
Je kan bij PUBG FPS 100 graden links en rechts kijken, gecombineerd met de horizontale fov van 90 graden (103' diagonaal bij max settings) betekend dat dat je een dode hoek achter je heb van slechts 70 graden. Zie ook.

Dat is echt minimaal, en tenzij iemand recht vooruit blijft lopen word je zo gespot zodra je iemand achterna zou gaan.

Het is niet voor niets dat wapenduellen tussen spelers in PUBG voornamelijk op relatief lange afstand plaats vinden.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 11 oktober 2017 17:46]

Probeer je hoofd eens te draaien zonder je bovenlichaam, dan heb je een vergelijkbare dode hoek, niets mis mee dus.
Zelfs dan zou je kunnen stellen dat de beperking het spel interessanter maakt.
Je moet wel beseffen, als je naar achteren (links of rechts dus) kijkt, valt je dode hoek voor je. In pubg kan je niet te lang maar 1 kant op kijken want enemies kunnen van alle kanten verschijnen.
Je kan nog steeds zodanig om je heen kijken dat je iemand die jou probeert te besluipen snel zal spotten, in Fortnite kan dat niet zo makkelijk, dat bedoeld hij.
jah tuurlijk; er is 3th person bullshit, lekker campen achter muurtje en voila; suprise .... t zou verboden moeten worden :+
nope, dit noem je spelletjes slim spelen ik heb er geen moeite mee en zal er nooit moeite mee hebben.
dit is het concept 3rd person als je dit niet leuk vindt moet je inderdaad fps gaan spelen.
Dit inderdaad, ik snap niet waar mensen zich druk om maken, iedereen heeft hetzelfde voordeel, persoonlijk vind ik fps in pubg van geen meter spelen, dan speel ik wel csgo
Het leuke vindt ik dat je overal op, achter, in, of onder kunt komen. En je kunt gewoon een heel fort bouwen om jezelf te verdedigen. Natuurlijk kan dit fort ook kapot geschoten worden, maar dan geef je weer je positie weg.

Zelf vindt ik de map van fortnite ook stukken leuker. Er valt gewoon meer te zien, terwijl je rond aan het dwalen bent, waardoor het minder aanvoelt als een running simulator.
Probleem van het fort vond ik vooral dat je nooit echt weet waar de game gaat eindigen. Je kunt dus iets moois maken, maar de wereld kan vervolgens verder gaan en jij moet dan dat verlaten én hebt minder grondstoffen over.
Ik vind dit een mooie tradeoff. Je kan tijd besteden aan het bouwen van een fort wat een groot voordeel kan zijn als het binnen de cirkel blijft. Dezelfde tijd kun je echter ook besteden aan het verkrijgen van betere wapens.
Exact dit. Het is een prima tradeoff.
Ouwe Campert :+ Jij wilt het liefst een dikke metalen boobytrap fort maken en dan crouchen totdat er winner staat!
Nee zeker niet, je kunt bouwen met onderdelen hierdoor kun je heel strategisch spelen. Dat is i.m.o. een game changer en daardoor blijft het interessant. je kunt letterlijk alles kapot maken dit geeft ook weer een soort van "battlefield" gevoel.

Ik snap wat je bedoeld met felle kleurtjes maar, op een verre afstand is het een blur en zul je het niet zo snel zien. Behalve als je iemand ziet bewegen dat valt meer op door de stof wolkjes.

Probeer het eens :)
Daar heb je inderdaad een punt, maar de mogelijkheid om huizen te slopen, zelf te kunnen bouwen, en valstrikken te maken heeft daar weer een positieve invloed op.
Ik kijk zelf ook vaak over camouflage heen, en ben daar veelal de dupe van.
als bij Fortnite in een bosje gaat zitten ben je bijna onmogelijk te zien door de "dichtheid" van het bosje, het is allemaal wat meer laidback dan bij PUBG, tot je natuurlijk bij de laatste 10 komt, dan voel ik toch ook een beetje (veeeeeeel minder dan bij PUBG) de spanning opkomen.
in Fortnite wordt je minder vaak beschoten door iemand die je niet ziet, aim is belangrijker in fortnite dan pubg, minder campers gehalte :)
Ik heb PUBG enkele keren gespeeld, maar raak er alleen maar gefrustreerd van. Je springt uit een vliegtuig, gaat op zoek naar wapens e.d. en ben meestal snel dood zodra ik de eerste speler tegenkom. Voor goede spelers zal het best een leuk spel zijn, maar als je keer op keer snel dood gaat is er al snel niets meer aan. Bij de Beta laatst van COD WW2 deed ik het overigens behoorlijk goed in de team deathmatch potjes.
Mee eens. Spel gekocht maar eerlijk gezegd spijt van. 15% looten, 80% rondrennen en 5% actie. Vind het vooral enorm saai. Dit spel oogt dan weer een stuk leuker, dat bouw element spreekt mij erg aan.
Ligt echt aan je speelstijl. Je kunt verschillende stijlen proberen. Ik speel altijd duo met 1 vriend, beide zijn we top 500 EU, met wins, kills en rating. Elke game 5+ kills, bijna alleen maar actie bij ons. En inderdaad, ook wel eens een potje dat we snel dood zijn. En dat soms 3x achter elkaar ineens...

Wij skippen de eerste paar minuten, dus we pakken een auto gaan weg, in het begin is er teveel lag om fatsoenlijk kills te maken. Daarna gaan we op zoek naar actie en maken we veel kills. Spelen altijd met 2 auto's, die auto's gebruiken we bijv. voor dekking.

Bij ons is het 20% looten, 30% rondrijden en 50% actie.

In het begin speelde ik wel eens met tweakers op discord, en de meeste mensen hadden niet mijn speelstijl. Daar was het 30% looten, 50% hiden en 5% actie. En elke actie waren we dood.

[Reactie gewijzigd door Angilo op 11 oktober 2017 13:39]

Wat ik meestal doe is looten in een niet te druk gebied, dan scoor ik een auto en ga ik de actie opzoeken. Gewoon op gunshots af gaan, dan is het spel écht wel leuk.

Toegeven, wanneer je niet snel een voertuig kunt vinden wordt het lastiger en daardoor ook saaier.
Samenspelen met tweakers.. meh.. de gemiddelde tweaker is zo'n sociale outcast die op een LAN party tegen je aan begint te praten en geen hint snapt wanneer je langzaam van 'em wegdraait en/of 'em geen aandacht meer geeft, maar als een autist blijft doorpraten over z'n hobbies en denkt dat je z'n nieuwste beste vriend bent geworden..

Dat soort kansloos en unskilled kanonnenvoer heb je niks aan in een game waarbij tactiek en absoluut duidelijke communicatie noodzakelijk is.. laat staan IRL.

De enkeling die wel goed is, durft zich niet tweaker te noemen omdat er steeds meer negatieve connotaties aan worden gekoppeld, mede dankzij lafhartig gedrag in de vorm van machtsmisbruik, trage nieuws rapportage en schrijnende reviews die nog nadruipen met commerciële stimulansen.. om nog maar niet te spreken van de moraalridders die mensen denken te moeten heropvoeden naar hun gelijkenis.

PUBG speel ik 't liefst met ex-militairen, air-softers en ex-mil-sim spelers... die weten tenminste wat ze doen.. daar win je tenminste wel chicken-dinners mee :)

Fortnite daarintegen vind ik een game die de moeite het van reageren niet waard is...
PUBG heb ik van iemand gekregen om mij eens iets anders te laten spelen dan Payday the Heist. Ik probeer me serieus in te zetten maar soms vind je niet echt de juiste loot. Jezelf op het randje van level houden is idd riskant maar ik kom meestal bij de top 15.

Hoewel ik het nu al een week speel met vrienden, heb ik niet echt een wow gevoel. Misschien komt het ook omdat ik nooit Counterstrike leuk heb gevonden. Dat je echt in 1 schot dood ben. Het is misschien realistisch, maar geef mij dan maar toch net iets meer arcade. Schieten op anderen heb ik zelden leuk gevonden. Bij PUBG heb ik dan een groep van 4 mensen maar je blijft schieten op mensen. Ik schiet liever op bots.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 11 oktober 2017 14:30]

Ik krijg ook zelden kills in pubg en in codww2 stond ik vaak eerste in het beta weekend. Toch vind ik pubg heel leuk en 60% van de squad potjes komen we in de top 10, niet perse door mijn schietkunsten hoor. Maar er komt wel meer bij kijken dan enkel schieten en killen.
Ik heb pubg sinds gisteren en heb zo'n 6 potjes gespeeld. 2 daarvan was ik vrij snel dood. Andere 4 minimaal top 15. Ook al maakte ik maar 1 a 2 kills per ronde.

Van wat ik gezien heb via streams probeert Fortnite een veel hoger fun gehalte te bereiken dan pubg. Laatstgenoemde draait veel meer om tactiek en survival dan Fortnite.
Inderdaad, fortnite is veel meer gungame, pubg is meer campen
Het grootste nadeel van deze game blijft de gelimiteerde speelduur. Zoals het artikel al zegt duurt een heel spelletje maar ongeveer 10 minuten. Hierdoor is het bijna de moeite niet om structures te gaan bouwen aangezien je die toch na een minuut al moet verlaten. Hierdoor ben je eigenlijk heel de spel bezig met naar het midden van de map te lopen. Met een beetje geluk zie je onderweg iemand lopen die dezelde richting oploopt. Het spel is imho teveel gebaseerd op geluk ipv tactiek.
Voorkomt dan wel weer dat mensen teveel gaan campen en het spel er door blijft lopen zonder dat mensen zich verschansen en er niet meer vandaan komen.

Ik ben nog geen situatie tegengekomen waarbij ik het niet de moeite vond om structures te bouwen. Zoals het artikel vermeld, kom je op punten waar je normaal anders niet bij kunt.
Ik vind dit dan weer een +, de reden waardoor ik bv wel Heroes of the Storm speel en niet Dota is omdat Heroes of the Storm maar ± 15 minuutjes duurt. Ik heb gewoon de tijd niet om een lange multiplayer sessie te doen. Dus voor mij is 10 minuutjes meer dan perfect!
is juist een voordeel, fast game pace, in pubg val ik soms in slaap
Naast dat het op veel fronten een andere game is, mede door het bouw en vernietig aspect en de wapens die je in verschillende kwaliteit kan vinden waardoor vaak je spread vermindert, loopt het ook gewoon veel soepeler dan pubg. Ik ren eigenlijk constant boven de 144 fps rond met mijn oude haswell processor en 980, wat wel zo fijn is met een 144 hz monitor.

Uiteraard heeft pubg een veel realistischer gevoel en een uitgebreidere wapenselectie incl upgrades etc.

Ik denk trouwens dat deze game net zo competitief zal zijn als pubg. Daar hebben graphics normaliter toch niks mee te maken. Op vele fronten is deze game nog tactischer ook(en op andere weer niet).

[Reactie gewijzigd door WolfsRain op 11 oktober 2017 14:45]

Deze game zal eerder een competitive scene hebben dan pubg, omdat het veel beter draaid, in pubg wint de game meestal, je verliest van de game in pubg, niet van je tegenstander.
Sorry, maar bij alles wat ik er van zie moet ik toch vooral denken aan een kloon van PUBG met wat lichte accentverschillen. Het uiterlijk is heel anders maar verder zijn er zo weinig verschillen dat het op mij overkomt als simpelweg een graantje meepikken. Dat mag natuurlijk, maar doe het dan goed.

Ze hadden op 100 manieren kunnen vernieuwen, bijv.
- andere manier van droppen, bijv. fixed posities zodat je zelf niet kan beslissen waar je landt, of juist een 10tal fixed drop spots waar 10 man landen en het dus altijd eerst snelle gevechten oplevert
- andere wapens, bijv alleen zwaarden en melee, of juist met grof geschut als tanks en boten
- andere omgeving, bijv. een open veld map, een gebergtemap, een stadsmap, een watermap
- andere wapendrop systeem, bijv in elk deel van de map een ander soort wapens zodat je dropplek ook de gameplay&strategie verandert
- andere context/beter verhaal, bijv in verschillende teams van verschillende landen in legersetting gedropt worden zou voor squads echt briljant zijn

even 5 minuutjes brainstormen geeft al zoveel mogelijkheden hoe ze er een echt onderscheidende game van hadden kunnen maken... nu is het gewoon PUBG met een anders jasje en wat minimale accentverschillen. Te minimaal wat mij betreft en gewoon een beledinging richting PUBG.

De cartoony stijl bij zo'n game past wat mij betreft ook niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 11 oktober 2017 18:35]

Haha, kloon zei die, dan is PUBG een kloon van H1Z1, en dan kunnen we nog even verder gaan.

Fortnite is in ieder geval al een stuk meer polished dan PUBG, één en al problemen in PUBG, slechte netcode etc.
Fortnite ondertussen al veel gespeeld.
het is overigens vrij makkelijk om bij de eerste 10 te eindigen. maar wat me direct al opviel: zonder sniper rifle ga je de eindstreep niet (of heul moeilijk) halen.
Het is beslist leuker dan PUBG en dat is al zichtbaar in de lobby (dansjes doen, op elkaar inhakken met de pikhouweel).
Ik heb fortnite al een paar maanden nu, en moet zeggen dat ik het erg vermakelijk vind.
Ook de Battle Royale mode is een leuke toevoeging!

Zelf vind ik de cartoon wereld van fortnite erg mooi en goed in elkaar zitten
Kan iemand mij uitleggen wat het verdienmodel is (of wordt) voor deze game?
Outfits e.d dacht ik. Maar EPIC heeft wel duidelijk gemaakt geen pay to win te worden.
de co-op variant Save the world heeft lootcrates en in-game currency voor die lootcrates.
de lootcrates kunnen van alles bevatten. betere wapens/constructie schema's/survivors/heroes.
Niet het meest handige model dus als je duidelijk wilt maken dat dit geen 'pay to win' spel is.
De ingame currency is ... jawel, met echt geld aan te vullen.

De battle royal variant heeft dat gelukkig nog niet. (nadruk op nog niet)

[Reactie gewijzigd door knightofn1 op 13 oktober 2017 08:32]

Fee-2play, van het weekend maar eens proberen. 10min voor een potje is mooi. geen tijd meer voor uuuren te grinden/dailies etc.
Wat betreft de spanning in Fortnite, ik zit geregeld toch wel met een snel kloppend hart als ik bij de laatste 3 zit. De adrenaline rush die je ervaart als je uiteindelijk wint is gigantisch. :)

[Reactie gewijzigd door Basxt op 11 oktober 2017 14:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*