Door

[HQ] Redacteur fotografie

Actiecamera's in de sneeuw

Vijf recente topmodellen vergeleken

Opnamekwaliteit en stabilisatie

Alle beelden zijn op exact hetzelfde moment gemaakt en tonen min of meer dezelfde beeldhoek. Dat was mogelijk doordat we een zelfgebouwde rig gebruikten, waarop de camera's naast elkaar waren bevestigd. Dat maakt een goede vergelijking mogelijk, zoals we tonen in een beeld met vijf camera's tegelijk, afgewisseld met een volledig beeld van exact dezelfde scènes achter elkaar. Veel beelden zijn verwerkt in de videoreportage op de eerste pagina, maar los daarvan hebben we een aantal extra beelden gemaakt, onder andere om te zien hoe de camera's omgaan met weinig licht en met de stabilisatie.

Voor alle scènes geldt dat de resolutie en de framerates handmatig zijn ingesteld, terwijl de overige instellingen op automatisch stonden. Voor de video op de eerste pagina hebben we vier verschillende instellingen gebruikt: 4k met maximale fps, 1080p met maximale fps, 1080p60 en 4k30. Bedenk dat de beelden in Snowworld gefilmd zijn met kunstlicht en dat je daardoor af en toe wat flikkering ziet, zeker bij hoge framerates die naar slow motion zijn omgezet.

Er is voor de onderstaande scènes gefilmd in 4k met 30fps. De compilatievideo bestaat uit vier verschillende scènes die met alle camera's tegelijk zijn opgenomen. De eerste twee scènes zijn na zonsondergang opgenomen, waarbij het in het eerste geval flink sneeuwde. We zien grote verschillen in de mate van detail in donkere gebieden. In de derde scène lopen we door de sneeuw in de richting van een bruggetje. Bij deze scène is de effectiviteit van de stabilisatie goed te zien; de GoPro Hero 6 gebruikt elektronische stabilisatie, terwijl de Sony X3000R optisch stabiliseert. De andere camera's bieden geen stabilisatie in 4k en dat is ook te zien. De laatste scène is een clip vanuit Snowworld. Skiën en snowboarden, maar ook bewegingen als fietsen zijn doorgaans vloeiender dan loopbewegingen. Let ook op het geluid, vooral bij de skiscène. De Garmin was de enige die een behuizing nodig had, maar er is wel extra aandacht besteed aan het doorlaten van het geluid.

Twee soorten stabilisatie

Er bestaan twee soorten stabilisatie: digitaal, oftewel elektronische stabilisatie, afgekort eis, en optisch. Elektronische stabilisatie is grotendeels een softwarematige oplossing en daardoor ook relatief eenvoudig te implementeren. De camera analyseert het beeld dat de sensor registreert, en detecteert kleine perspectiefverschillen, bijvoorbeeld als een onderwerp dat eerst in het midden van het beeld stond, plots iets naar links afwijkt. De camera probeert dan de pixels op hun plaats te houden door het beeld softwarematig te verschuiven. Je kunt het vergelijken met een zigzagbeweging; het beeld doet 'zig', de camera 'zag'. Om deze methode effectief toe te passen, zijn meer pixels rondom nodig, oftewel er wordt dan een kleine uitsnede gemaakt. Daardoor werkt stabilisatie vaak wel in 1080p, maar niet in 4k, of alleen als de beeldhoek wordt verkleind door het middelste deel van de sensor te gebruiken. De GoPro Hero 6 is de enige in deze vergelijking die beelden elektronisch kan stabiliseren op 4k30 en 1080p120. Bij de andere camera's moet je 1080p60 gebruiken als je gestabiliseerde beelden wilt.

De Sony gebruikt optische stabilisatie. Dat is in tegenstelling tot het bovenstaande een mechanische oplossing. Een bewegend lenselement, een prisma met een variabele hoek, compenseert de beweging in tegengestelde richting. Dit compenseert bewegingsonscherpte, mits de sluitertijd niet te lang of de beweging niet te snel is. Het beeld wordt dus gecorrigeerd voordat het door de sensor wordt opgevangen. Camera's met optische stabilisatie hebben dan ook een ingebouwde gyrosensor om de mate van beweging accuraat te meten.

Een voordeel van optische stabilisatie is dat de lichtgevoeligheid laag kan blijven, met een hogere beeldkwaliteit als gevolg. Optische stabilisatie heeft ook geen last van artefacten, die we bij digitale stabilisatie weleens zien doordat de camera onterecht beweging ziet of deze te agressief te lijf gaat. Een nadeel is dat een bewegend lenselement een camera wat groter en complexer maakt. In een langwerpig ontwerp, zoals dat van de Sony, is dit makkelijker toe te passen, omdat er in de diepte meer ruimte is voor lenselementen.

Aan de bovenstaande beelden, maar ook in de videoreportage, is het verschil in stabilisatie duidelijk te zien. De Sony produceert de stabielste beelden in praktisch alle omstandigheden. Hoewel dit niet bij iedere sport van belang is, is dit een grote plus voor een actiecamera. De elektronische stabilisatie van de GoPro Hero 6 doet het oog goed, maar is niet zo effectief als die van Sony.

Een actiemoment uit de video

Beeldkwaliteit

Los van de stabilisatie, zien we ook andere verschillen op het gebied van de beeldkwaliteit. Zo is er een duidelijk verschil in kleurverzadiging en contrast. De beelden van de GoPro 6 zijn zeer contrastrijk en de kleuren spatten ervan af, wat waarschijnlijk mede te danken is aan GoPro's eigen GP1-processor. Het verschil met de Hero 5 is dan ook duidelijk zichtbaar. De zwarttinten schieten soms wel een beetje door. De witbalans van de GoPro 6 is ook beter, al schiet hij af en toe een beetje door, zoals bij het beeld van de schemering, waarbij hij ook wat ruizig wordt. Ook de beelden van de Garmin zijn contrastrijk, maar de witbalans schiet soms wat te warm uit, terwijl de kleuren van de Sony vrij neutraal zijn en die van de Nikon wat aan de fletse kant. Wie aan videobewerking doet, kan dat natuurlijk nog verder optimaliseren, maar de beelden van de Hero 6 en Garmin zijn extra aantrekkelijk voor mensen die ze het liefst zo snel mogelijk willen publiceren.

Een opname tijdens de schemering levert grote verschillen op

De meesten gebruiken een actiecamera buiten bij daglicht, maar ook indoor of tijdens de schemering wil je weleens wat vastleggen. Dat is veel lastiger voor de kleine sensoren van actiecamera's en we zien op dit vlak dan ook grote verschillen. De beelden van de Garmin en GoPro Hero 5 zijn aan de donkere kant en tonen daardoor weinig details van de omgeving. De Nikon en Hero 6 doen dat een stuk beter, maar moeten toch hun meerdere erkennen in de Sony X3000R. De Garmin is in de meeste scènes wat ruiziger dan de andere actiecamera's, en in het uiterste donker geldt dat ook voor de Nikon en beide GoPro's. De Sony levert de schoonste beelden af.

Hou er rekening mee dat de Hero 6 h265-compressie gebruikt voor 4k60 en 1080p240, want niet iedere computer kan daar goed mee overweg.

Sneeuw in de duisternis

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8