Door

Redacteur fotografie

Actiecamera's in de sneeuw

Vijf recente topmodellen vergeleken

Accuduur

De accuduur is niet onbelangrijk. Immers, als je aan het skiën, watersporten of fietsen bent, heb je vaak niet de mogelijkheid om de accu te verwisselen en wil je je niet constant afvragen of de camera nog opneemt en of de accu het al begeven heeft. Een accuduur van een uur is wel het minimum en twee uur of meer is wenselijk.

Dat laatste kun je vergeten als je ik 4k filmt, want dat kost meer energie. Het gebruik van de hogere resolutie vergt meer van de processor en dat heeft gevolgen voor de accuduur. In de praktijk kan dat zomaar een factor twee verschil maken. Er zijn diverse redenen om in 4k te filmen, maar in de meeste situaties voldoet 1080p prima. Je hebt dan bovendien de optie om een hogere framerate te kiezen. Daarmee kun je actiebeelden met veel beweging vloeiend vastleggen en het biedt de optie om deze scčnes later in slow motion weer te geven. Meer fps leidt echter eveneens tot een kortere accuduur. En hetzelfde geldt voor extra's als gps. Dit kost je alsnog gemiddeld 25 procent aan accucapaciteit.

Praktijktest

Om een indruk te krijgen van de accuduur, hebben we die op drie verschillende manieren getest. We hebben de camera's voor onbepaalde tijd laten opnemen in 4k en 1080p30 om het verschil te kunnen meten. Daarnaast hebben we getest wat het effect van een koude omgeving is door de camera's in een vriesvak met een temperatuur van -7° Celsius te leggen. De actiecamera's lijken hier goed tegen bestand, want het energieverlies is beperkt. We zien vooral een groot verschil tussen opnemen in 4k en in 1080p. Bij de Sony scheelde het bijna een factor twee; in 1080p is de accuduur zeer goed, in 4k matig. De GoPro's zetten de hoogste scores neer, met de Nikon en de Garmin in de middenmoot.

Overigens zijn de meeste accu's van actiecamera's verwisselbaar, zodat je eventueel een tweede of derde kunt gebruiken om de hele dag door te filmen. In de praktijk is het aan te raden om de camera's regelmatig uit te schakelen op minder spannende momenten, zoals bij een ritje in de skilift.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*