Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers verbeteren

Help ons met het verbeteren van de website van Tweakers en geef je op voor ons onderzoek in Amsterdam. Het duurt een uurtje en als dank ontvang je een VVV bon van 40 Euro. Reis-/parkeerkosten worden ook vergoed. We sturen je een bericht als je geselecteerd bent.

Aanmelden

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

FIFA 18 Review

Wint de strijd, zonder de beste te zijn

Gameplay: geen verbetering

Samengevat

FIFA 18 is op bijna elk gebied een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar laat op het belangrijkste gebied steken vallen, namelijk in de gameplay. Die lijkt te veel op de gameplay van vorig jaar, met als kanttekening dat het geheel nog iets trager is geworden en doelverdedigers van een bedenkelijker niveau zijn. Dan nog is de gameplay heel aardig, want dat was hij in FIFA 17 immers ook, maar EA zal er de 'oorlog' niet mee winnen. Het tweede seizoen van The Journey is enorm leuk om te spelen en de diverse uitbreidingen en nieuwe features maken van Ultimate Team ook een nog sterkere modus, terwijl er audiovisueel ook weer een stapje vooruit wordt gezet. Dat alles maakt FIFA 18 de moeite heus wel waard, zelfs al had de gameplay beter gekund en gemoeten.

Getest

FIFA 18, PlayStation 4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 24,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Met FIFA 18 meldt ook de tweede deelnemer zich op het strijdtoneel waar beslist wordt welk spel zich komend jaar de beste voetbalgame mag noemen. Wellicht heb je onze review van PES 2018 al gelezen. In dat geval weet je dat die game het uitstekend doet op het gebied van gameplay, maar verder eigenlijk niet al te veel laat zien. Daarmee doet Konami precies wat PES-fans verwachten, want het is opnieuw een verhaal van bekende zwakke punten die gecompenseerd worden door uitstekende gameplay. Hoe verhoudt FIFA zich tot dat spel? Simpel: over de gameplay kun je discussiëren, maar duidelijk is wel dat FIFA 18 opnieuw de modernere en completere game van de twee is.

El Classico in FIFA 18.

Getest op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: Xbox One, Windows
Afwijkende versies: Nintendo Switch, Xbox 360, PlayStation 3

Voor een groot deel leunt EA Sports op een basis die bij FIFA 17 werd gelegd. Dat blijkt al uit het feit dat het lijstje met vernieuwingen in de gameplay dit jaar betrekkelijk kort is. Waar we normaal doodgegooid worden met nieuwe, mooi klinkende gameplayfeatures, beperkt het zich dit jaar vooral tot meer herkenbaarheid in speelstijlen, zowel voor individuele spelers als voor teams. Zo zouden spelers en teams dus meer als 'zichzelf' moeten opereren in het veld. Dat is niet bepaald nieuw, want hierin zien we al jaren een stijgende lijn. FIFA 18 belooft dus vooral die stijgende lijn door te trekken, zonder verder al te veel aan de basisgameplay te veranderen.

De veranderingen die er wel zijn, moeten dus vooral buiten de gameplay liggen. Daarmee zijn de onderlinge verhoudingen eigenlijk meteen duidelijk: waar Konami PES 2018 buiten de gameplay om een tikje verwaarloost, kiest EA dus juist voor alles om het voetbal heen en laat het dat voetbal, dat in de ogen van de makers al goed werkte, grotendeels ongemoeid. Dat betekent overigens niet dat er helemaal geen verschil is. De game voelt wel degelijk anders aan, en helaas niet op een positieve manier. Er lijkt in de gameplay nog wat meer aandacht te zijn voor fysieke duels, wat de snelheid niet ten goede komt. Sterker nog, we hadden al spelend het gevoel dat enige snelheid in het voetbal alleen te behouden was door de bal continu snel door te passen. Daardoor ontstaat het snelle 'ping-pong-passing' dat een aantal jaren geleden nog werd afgezworen door EA.

Cruijff-turn

Natuurlijk zijn er ook veranderingen in de gameplay die ons wel bevallen. De nieuwe manier waarop je een fake-shot kunt doen leidt effectief tot de introductie van de 'Cruijff-turn' in FIFA, en dat is heerlijk. Niets lekkerder dan een tegenstander de verkeerde kant op te sturen met een goed getimede Cruijff-turn. Het blijft echter een detail, in een groter plaatje dat verder te weinig verschil met FIFA 17 biedt. We hebben het de voorgaande jaren weleens zo opgeschreven, en we doen het nogmaals: de patronen blijven hetzelfde. We weten al vanaf welke plekken we meestal eenvoudig kunnen scoren, want die manieren verschillen niet van voorgaande jaren. Natuurlijk valt er nog weleens een originele goal, maar voor 99 procent van de goals geldt dat helaas niet.

Daar komt nog bij dat scoren in FIFA 18 vooralsnog makkelijker lijkt dan in FIFA 17. Dat heeft twee oorzaken. In de eerste plaats is verdedigen nog wat moeilijker geworden. EA wil dribbelaars meer kans geven, dus zul je nog secuurder moeten timen met je staande of sliding tackle, wil je de bal succesvol veroveren. Dat is op zich niet zo erg, het is vooral een kwestie van wennen en oefenen. De keepers helpen echter ook niet mee. Te vaak zien we matig ingeschoten ballen toch gewoon tegen de touwen vliegen. Zelfs schoten recht door het midden treffen regelmatig doel. Niet dat de keepers in PES 2018 perfect zijn, maar ze zijn zeker beter dan die in FIFA 18.

Oude basis blijft op zich goed

Dat levert al met al een vrij negatief verhaal op, als het gaat om de basisgameplay. Dat is op basis van de veranderingen terecht, maar tegelijkertijd moet wel vermeld worden dat de basis van FIFA 17 al behoorlijk goed was. FIFA 18 lijkt daar in onze ogen wel te veel op, maar dat neemt niet weg dat het in grote lijnen allemaal nog steeds goed werkt. Nog steeds is de 'driven pass' heel fijn en werken de trucjes om spelers te passeren heerlijk intuïtief.

The Journey: veel beter in tweede seizoen

Het moge duidelijk zijn dat FIFA 18 een achterstandje moet goedmaken op zijn concurrent. Smaken verschillen, dus zullen er gamers zijn die de gameplay van FIFA fijner vinden dan die van PES, maar het gebrek aan vernieuwing en de lagere snelheid in FIFA 18 zorgen er bij ons voor dat we op dit vlak vrij simpel voor PES 2018 kiezen. Als de strijd op gameplaygebied zo duidelijk wordt beslist, kun je jezelf afvragen of het überhaupt mogelijk is die achterstond nog wel helemaal goed te maken. Maar goed, zoals bekend houdt het aanbod in PES 2018 buiten de gameplay om niet over, dus er liggen zeker kansen.

De terugkeer van Alex Hunter

Die kansen worden optimaal benut door FIFA 18, zoveel is duidelijk. De game kent een flink aantal spelmodi en in elk van die spelmodi telt een flink aantal features. In veel gevallen zijn de mogelijkheden daarbij groter dan in FIFA 17 het geval was. Laten we beginnen met de spelmodus die wat ons betreft de blikvanger zou mogen zijn. Nee, we hebben het niet over FIFA's Ultimate Team - inmiddels stiekem wel gewoon de échte blikvanger - maar over The Journey. Vorig jaar introduceerde EA een verhaalmodus in FIFA en maakte de wereld kennis met Alex Hunter, een jonge Engelse voetballer die droomde van een profcarrière. Met hem doorliep je het eerste seizoen van The Journey. Dat beviel prima. Natuurlijk kon er veel beter, maar het idee was gaaf en de uitwerking goed genoeg voor een eerste poging.

The Journey: Season 2 doet alles beter. Het helpt dat Alex Hunter nu een gearriveerde prof is en je dus nauwelijks meer op de bank hoeft te zitten. Toekijken vanaf de bank, of het hele elftal besturen terwijl Hunter er niet tussen stond, maakte het eerste deel van The Journey niet bepaald beter. Deel twee doet dat veel beter. Je speelt alleen de delen waarin je zelf meedoet en dat is dus, zoals gezegd, bijna altijd het geval. The Journey: Season 2 begint met het staartje van de vakantie van Hunter en zijn goede vriend Danny Williams, in Brazilië. Daarna worden de ogen snel weer op de Premier League gericht, waar Hunter een ster is. Hij is zelfs zo populair dat de internationale topclubs voor hem in de rij staan, inclusief het illustere Real Madrid. Hoe dat allemaal verder gaat, moet je vooral zelf uitvinden. Tipje van de sluier? Een voetbalcarrière kent soms onverwachte wendingen.

Rio Ferdinand en Thierry Henry

Het verloop van het verhaal is op zichzelf al een sterk punt aan The Journey: Season 2, maar er is veel meer. Zo zijn er aardig geslaagde gastrollen die spelers helpen zich te verliezen in de wereld van Hunter. De jonge Engelsman komt bijvoorbeeld al snel Rio Ferdinand en Thierry Henry tegen: toch niet de minsten. Ook Cristiano Ronaldo zegt een aantal woorden in The Journey: Season 2, al waren we van zijn acteerprestaties wat minder onder de indruk. Dat doen de professionele acteurs natuurlijk een stuk beter. Wat dat betreft haalt The Journey het net niet bij Longshot. Dat is min of meer dezelfde spelmodus, maar dan in Madden NFL 18. Daar heeft een aantal bekende acteurs aan meegewerkt en ligt het niveau op het gebied van sfeer nog net iets hoger. Dat doet verder niets af aan The Journey: Season 2, dat op dit vlak ook prima scoort.

Ook aan de kant van de gampelay doet The Journey: Season 2 een aantal dingen anders. In de eerste plaats kan Hunter nu meer zelf keuzes maken, bijvoorbeeld op het gebied van het verloop van zijn carrière. Ook bevat The Journey: Season 2 een aantal aardige verrassingen, die we hier uiteraard niet gaan verklappen. Wel delen we graag een pluim uit aan de diverse manieren waarop Hunter soms beoordeeld wordt. Dat hangt natuurlijk samen met voor de hand liggende statistieken, zoals assists en goals, maar soms loont het ook om je haarstijl te veranderen of om alle trainingen zelf af te werken en dus niet te simuleren. Ook word je op een bepaald moment beoordeeld op hoe goed je samenwerkt met een specifieke teamgenoot. Al met al genoeg nieuws onder de zon, en genoeg redenen om snel The Journey: Season 2 door te spelen.

Nieuw transfersysteem in Carrièremodus

Buiten The Journey om biedt FIFA 18 natuurlijk nog andere singleplayercontent, met de carrièremodus als meest opvallende spelmodus. Hier heeft EA dit jaar zowaar een flinke wijziging in doorgevoerd. Er ligt een geheel nieuw transfersysteem klaar, compleet met kleine tussenscènes waarin te zien is hoe je met clubs en spelers over transfers onderhandelt. Het leuke van deze nieuwe manier van onderhandelen is dat alles real-time gaat. Je kunt direct je bod of de bijkomende voorwaarden aanpassen en verder gaan met de onderhandelingen, zonder dat je steeds dagen hoeft te wachten op antwoord. Dat zorgt ervoor dat spelers kopen en verkopen een stuk sneller gaat. Wel hoefden we na een paar keer de bijbehorende filmpjes eigenlijk niet meer te zien, maar dan nog verkiezen we dit nieuwe systeem boven het oude. Tegelijkertijd hebben we ook een kritiekpuntje. Sommige spelers beschikken in FIFA 18 ineens over een vastgestelde afkoopsom, terwijl daar in het echt helemaal geen sprake van is. Zo verloren wij in onze carrière met Ajax ineens groeibriljant Kasper Dolberg aan West Ham United, voor een schamele 26 miljoen. Dat is in het huidige klimaat natuurlijk niet meer dan wat wisselgeld ...

FUT als stralend middelpunt

Geen spelmodus heeft zich de afgelopen jaren zo prominent gemanifesteerd als FIFA's Ultimate Team. Sterker nog, de spelmodus begint langzamerhand een heel eigen game te worden. Dat is geen toeval. EA Sports heeft dat doelbewust zo gestuurd, onder meer door verplicht te stellen dat in e-sportwedstrijden met FIFA altijd Ultimate Teams wordt gespeeld. Dat is de reden waarom spelers in de E-Divisie weliswaar in hun clubkleuren spelen, maar dan wel altijd met een fantasieteam gevuld met de grootste sterren uit heden en verleden. Want ja, ook in FIFA 18 zul je de Cristiano Ronaldo's van deze wereld geflankeerd zien worden door spelers als 'de oude' Ronaldo, Ronaldinho, en ga zo maar door.

Weekend League

Ultimate Team is in FIFA 18 op alle fronten uitgebreid. Succesvolle elementen als de Weekend League en FUT Drafts keren uiteraard terug. Nog steeds is de Weekend League het startpunt voor elke FIFA-speler die ambities heeft op competitief gebied. Hier kun je je opwerken en je status bewijzen, om wellicht tegen de beste FIFA-spelers op aarde te kunnen spelen. Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar dan nog zorgt Weekend League voor spannende potjes. Overigens is de spanning van wedstrijden tussen topspelers door iedereen te volgen. Er is een in-game kanaal waarin je beelden van die wedstrijden kunt terugkijken.

Gelukkig heeft Ultimate Team ook voor spelers die niet mee kunnen richting de top genoeg te bieden. In de eerste plaats is er nu een heel nieuwe manier van in je eentje spelen. Via Squad Battles kun je namelijk allerlei beloningen verdienen voor je team. In die Squad Battles speel je tegen teams van andere mensen, alleen worden die teams bestuurd door de computer. Door te winnen van deze teams, werk je je langzaam op en kom je in steeds hogere categorieën terecht. Hoe hoger je komt, hoe beter de beloningen worden. Natuurlijk worden de wedstrijden ook moeilijker naarmate je hoger komt. Squad Battles is een leuke toevoeging die FUT meer de moeite waard maakt als je FIFA liever niet online, maar gewoon tegen de computer speelt.

Nieuwe uitdagingen

Buiten de Squad Battles zijn er nog andere mogelijkheden om jezelf te vermaken met FUT, zonder ooit tegen anderen te hoeven spelen. Centraal in de spelmodus zijn nu bepaalde uitdagingen te vinden. Deze uitdagingen leveren je steeds een kleine bonus op. EA verzorgt daarbij dagelijkse en wekelijkse uitdagingen. Daarnaast zijn er nog de Squad Building Challenges. Hierin is het de bedoeling dat je een team bouwt op basis van bepaalde voorschriften. Dan kan bijvoorbeeld zoiets zijn als: maak een team van drie spelers die samen een Squad Chemistry van meer dan 25 punten hebben. Die opdracht is nog vrij eenvoudig, maar er komen steeds meer eisen bij en dus wordt het puzzelen steeds uitdagender. Lukt het, dan kun je alle spelers die je in die selectie hebt gestopt inwisselen, en in ruil krijg je dan nieuwe pakjes, coins of items. Hoe moeilijker de challenge, hoe beter de beloning. Het is natuurlijk zaak deze selecties samen te stellen met spelers die je niet direct nodig hebt voor je actieve selectie, want je bent ze na het inwisselen wel kwijt.

Natuurlijk blijft het openen van de pakjes altijd een magisch moment, en nog steeds is het de simpele basis van Ultimate Team. Het blijft natuurlijk gaan om welke spelers je weet te verzamelen en wat voor team je daar vervolgens mee bouwt. De chemisty-regels uit FIFA 17 blijven van toepassing, dus spelers die in dezelfde competitie spelen of uit hetzelfde land komen, kunnen beter samenwerken dan andere spelers uit verschillende landen. Het is er nu nog een tikje vroeg voor, maar binnen de kortste keren zullen allerlei tactieken en tips zijn te vinden over welke spelers goed werken in je FUT-team. Mocht je trouwens een vliegende start willen beleven, dan is het raadzaam om The Journey eerst uit te spelen. Onderweg verdien je dan namelijk een aantal bonuskaarten voor in Ultimate Team, en die zul je zeker in het begin goed kunnen gebruiken.

Ultimate Team staat dus centraal als het gaat om FIFA's online-gedeelte. Nee, het is niet een online-only spelmodus, maar veel gamers zullen met name in FUT hun online games spelen. Toch zijn er nog steeds mensen die het spelen met fantasieteams maar niets vinden. Voor hen is uiteraard het aloude Online Seasons nog aanwezig, waar ook weer een coöperatieve spelmodus in zit. Hier is verder weinig ontwikkeling in terug te vinden, voor zover dat nodig was. Het moge duidelijk zijn dat EA de aandacht met name in Ultimate Team heeft gestopt.

Companion app

Het resultaat daarvan mag er in elk geval wel zijn. Waar we het namelijk nog niet eens over hebben gehad, is dat Ultimate Team de game zelf letterlijk ontstegen is. FIFA beschikt al enige jaren over een (gratis) Companion app voor je tablet of smartphone, en die app is met name gericht op je FUT-team. Je kunt in de app je selectie bekijken en bewerken, spelers aan- of verkopen, de lopende of nieuwe uitdagingen bekijken, en nog veel meer. Zo kun je altijd met Ultimate Team bezig zijn, ook al ben je op dat moment niet echt aan het spelen. De app is niet per se nieuw, maar met een responsive web app en de mogelijkheid om squad building challenges te doen wel verder verbeterd.

Audiovisueel de sterkste

Of je nu aan de slag gaat met The Journey, Ultimate Team of een van de meer traditionele spelmodi, je profiteert hoe dan ook van al het goeds dat de Frostbite-engine FIFA oplevert. De door DICE ontwikkelde engine maakte vorig jaar zijn debuut in FIFA, en dat leverde vooral veel goeds op. De manier waarop fysieke duels werden uitgevochten, verbeterde sterk. Daar plukt FIFA 18 ook nog steeds de vruchten van. Daarnaast was FIFA 17 grafisch superieur aan zijn concurrent. FIFA 18 houdt dat moeiteloos vol.

Eredivisiespelers?

De grafische kwaliteit is in elk aspect van de game terug te zien. De meeste bekende spelers lijken uitstekend op zichzelf, tot hun manier van lopen, dribbelen en schieten aan toe. De animaties zijn goed, de velden en stadions zien er prachtig uit en ga zo maar door. Verbeterpuntjes zijn er echter ook. De sfeer in de stadions kan beter en de gezichten van internationaal gezien minder bekende spelers, zoals die van Ajax, Feyenoord en PSV, lijken nergens op. Ze zijn totaal onherkenbaar. Dat is gewoon jammer. Dat we dit minpunt jaarlijks kunnen herhalen maakt het alleen maar nog triester. Mag het een keer een onsje meer zijn? Wat de sfeer betreft: vorig jaar klonken de stadions beter, vooral na goals. Dit keer is het geluid bepaald niet overweldigend. Ook hangen de netten in de goals er onnodig strak bij, wat het gevoel van blijdschap bij een mooie goal toch wat tempert.

Er is natuurlijk geen onderdeel waar de Frostbite-engine zo goed tot zijn recht komt als in The Journey. Dat zagen we vorig jaar al, en ook dit jaar is The Journey audiovisueel het hoogtepunt van de game. De game schotelt spelers meer locaties en meer personages voor. We gaven op de pagina waar we uitgebreider in gingen op The Journey al aan dat de voice-acting van vooral sommige voetballers best wat beter kon, maar daar draait het natuurlijk niet echt om. Dit aspect van de game verdient dan ook een hoge beoordeling.

Op het gebied van het geluid wordt het iets wisselvalliger. Dat begon dus al met het geluid in de stadions. Of eigenlijk: bij goals, om even heel specifiek te zijn. Wat wél weer leuk is, is dat er in veel stadions de juiste liedjes worden gezongen. We bekritiseren in PES vaak het veel te generieke geluid in stadions, en dat is in FIFA 18 in elk geval een stuk sterker. Dat betekende dat wij in onze Journey het 'Come on you Spurs' van de tribunes hoorden rollen in Wembley Stadium, dat sinds dit seizoen de thuishaven is van Tottenham Hotspur.

Evert & Youri

Natuurlijk is ook het commentaar onderdeel van het geluid. Hier geldt min of meer hetzelfde als elk jaar. Er is weinig verbetering te bespeuren ten opzichte van vorig jaar, maar het niveau is alsnog fiks hoger dan dat van PES. Kies je voor Nederlands commentaar, dan hoor je Evert ten Napel en Youri Mulder grotendeels dezelfde zinnen uitspreken die je al jaren voorbij hoort komen. Zowel voor het Engels als voor het Nederlands geldt dat de meeste aandacht is uitgegaan naar The Journey. Er is dus wel degelijk nieuw materiaal ingesproken, maar het meeste heeft betrekking op Alex Hunter, of op andere randzaken uit de voetbalwereld die terloops worden genoemd voor of tijdens een wedstrijd. De basis blijft gelijk en juist daarin mag weleens een update plaatsvinden. Wordt het niet gewoon tijd voor Sierd de Vos in FIFA?

Een laatste vermelding gaat uit naar de soundtrack, waar door sommige gamers elk jaar erg naar wordt uitgekeken. FIFA is in de loop der jaren uitgegroeid tot een soort 'talentenkweekvijver' voor talentvolle muzikanten. Dat geldt natuurlijk niet voor alle artiesten op de lijst. Namen als Lorde en alt-J zijn ook zonder FIFA 18 al bekend genoeg, maar het lijkt ons sterk dat er veel mensen zijn die het merendeel van de artiesten op de soundtrack kennen. En dus valt er weer genoeg te luisteren en te ontdekken in de muziek van FIFA 18. Geen overmatig belangrijk punt natuurlijk, maar zeker mooi meegenomen.

Conclusie

FIFA 18 lijkt in veel op FIFA 17, en datzelfde geldt voor ons oordeel, al zijn we dit jaar iets strenger over de opnieuw minimaal aangepaste gameplay. Jaarlijks dezelfde manier van spelen met dezelfde goals ... we hebben dat wel een beetje gezien. De toevoeging van de heerlijk werkende Cruijff-turn is leuk, maar lang niet genoeg om de nog wat verder vertraagde gameplay vernieuwend te maken. Zo jammer, want buiten de gameplay om is FIFA 18 weer completer en beter dan FIFA 17 al was. Het tweede seizoen van The Journey is in alles leuker en beter dan zijn voorganger en de diverse toevoegingen maken FIFA Ultimate Team leuker om te spelen, vooral ook voor gamers die zich niet meteen met goede online spelers kunnen meten. De ervaring leert dat gamers vaak kopen wat hun vrienden ook spelen, dus FIFA zal waarschijnlijk veruit de populairste van de twee voetbalgames worden. Dat valt op basis van het totaalpakket te begrijpen, maar of dat FIFA 18 ook de beste voetbalgame van de twee maakt? Wat ons betreft is gameplay koning en belandt de kroon dus ergens anders.

Getest

FIFA 18, PlayStation 4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 24,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Reacties (134)

Wijzig sortering
Raar dat er word aangegeven dat de gameplay niet veranderd is, want deze is wel degelijk veranderd. Of het positief of negatief veranderd is moet je individueel maar bedenken.

Feit is dat het voor mij wel degelijk, echter aanvoelt, tempo word meer bepaald door de bal dan door de speler en het is voor mij makkelijker geworden om te dribbelen. Tel daarbij het handmatige verdedigen op en daarmee is voor mij deze FIFA een stuk leuker geworden. Ook de wat slomere spelers zijn een stuk meer bruikbaar geworden als je ze als target man gebruikt.

Vorige FIFA was shielden zwaar overpowered en kon iedere lichtgewicht de sterkste verdedigers van zich afzetten, nu is zetten die verdedigers de aanvallers veel makkelijker aan de kant.

Keepers onder de 82 zijn inderdaad niet barre goed, maar wanneer je draft speelt en je hebt Lev Yashin of de Gea in de goal staan merk je wel degelijk een groot verschil, hoe het ook zou moeten zijn.

Voor mij en mijn collega's was het dit jaar de vraag of we hem dit jaar wel zouden kopen omdat we teleurgesteld waren in de afgelopen FIFA's maar na het spelen van de 10 uur EA acces hebben ze mij overtuigd.
En dat is het punt wat ik met FIFA heb, jaren geleden had je in Gran Turismo premium en 'default' auto's, de eerste met perfect 3d model, dashboard, geluid, alles klopte. Defaults waren generieke cijfers op een 3D generiek (lijkt op) model, standaard geluid.

FIFA heeft nu langzaam hetzelfde, premium spelers, met gameface, redelijk accurate stats, 'signature moves', dat zijn de spelers waarmee je 'enigzins' kan spelen. Speel je echter met defaults, ze dragen de naam en hebben een speler foto, dan speel je opeens een compleet andere game.

In Manager carriere is dat leuk om te zien, ik speel met Barnet (alles generiek) en middels trainen 1 speler tot 72 gekregen (netjes noem je dat), maar nog steeds kan hij als AI speelt geen bal raken, geen dribbel doen, niets. Vervolgens koop je een gast van LA Galaxy (was in 17), 68 rating, kan alles, dribbelen, schieten, 10x beter dan die 72 ooit zou worden.

En dan kom je bij pro clubs, waar alles 'defaults' zijn, hoewel jouw pro nog iets lijkt te kunnen, is het gewoon een lachertje, een drama, met die defaults. Simpelste passes kunnen ze niet, keepers kunnen de simpelste ballen niet tegenhouden.

Maar dan komt Mariokart, de rubberband. Rij jij kut, rijd de AI kut. Rij jij goed, zijn het allemaal schumachers. En zo ook in FIFA, opeens kan 'Schultz' of 'Generoux' als CB een 40 meter strak kruising zetten, kunnen ze met 5"8 kopduelen nonstop winnen van 6"6 spitsen, welkom tot FIFA.
En dat vind ik dus niet, dit was wel altijd zo maar probeer dit jaar maar eens te schieten met de zwakke voet van een speler met een lage WF beoordeling, dat lukt dus gewoon niet.

M.b.t Pro clubs als je net begint met een character, dan hoort hij toch ook weinig te kunnen? Hem plaatsen in een team met allemaal sterren lijkt me ook niet de bedoeling, daar hoort hij zelf ook niet.

Ik speel voornamelijk fut en pro clubs en de weg naar een goed/team speler maakt het voor mij juist altijd mooi.

De toegevoegde squad battles en daily objectives maakt het voor mij allemaal net weer wat interessanter. Vorig jaar waren de SBC's toegevoegd wat er voor zorgde dat wanneer we ergens na toe gingen ik m'n vrouw liet rijden en ik lekker ging puzzelen.

Manager mode helaas geen enkele ervaring mee, kan ik dus helaas ook niks nuttigs over zeggen. Wat wel eventueel van toepassing had: Heeft jouw speler van 72 ook bepaalde traits,specialties en Weak foot en Skills die die 68 ook heeft? Als jouw speler 72 is en hij heeft een lage WF en Skills en geen enkele traits en specialties dan is het ook niet raar dat hij slechter voelt als een speler die dit wel allemaal heeft.
Mijn pro kan met de tijd gewoon redelijke dingen, het gaat om de rest van het team dat geen pro speler is (die de Any bestuurd). Zelfs divisie 3 spelen ze op zo'n manier dat zelfs een zondag amateur zulke spelers niet zo willen hebben.

Mijn focus is nog altijd 11 vs 11 geweest, daarmee ontwijk ik 90% irritatie van FIFA, maar zelfs als pro speler merk je gewoon dat zelfs als jij 93 bent (was ik in 17), jij niet in de buurt komt van een Messi of Ronaldo (of speler met gelijke cijfers).

En ergens merk je dat wel vanuit vele reacties, iedereen die met bv UT met topspelers werken, vinden de game velen malen beter dan mensen die of met brons spelers rondhuppelen, of zich focussen op lagere divisie management of pro clubs. EA focust ook grotendeels op dat stukje top, maar laten daar dus alles wat daarbuiten valt ook compleet magertjes achter. Zolang PES daar geen counter in geeft, zal EA daar elke keer mee weg kunnen komen.
En ook daarin vind ik ze wel redelijk:

Met de eerste SBC's en je starter packs/returning player packs kun je al een heel aardig team bij elkaar maken die genoeg ruimte bied voor verbetering maar zolang je er maar gefocust mee speelt je prima mee kan komen met de rest.

Ik krijg bijvoorbeeld morgen pas de Ajax limited edition binnen, maar begin met een alleraardigst FUT team doordat ik de dagelijkse beloningen heb binnen gehaald en starterpacks en al heb kunnen gebruiken.

Moet wel zeggen dat Pro clubs/manager mode altijd de ondergeschoven kindjes blijven, maar zolang ze bakken met geld binnen halen met FUT zal dat ook nooit veranderen.
Ik vind FUT alleen leuker om bepaald team of land na te maken, speel daar toch enkel tegen AI, dus ben toch al geen 'targetgroup' van FUT :P Het is ook logisch dat EA alles op FUT zet, haalde ze vorig jaar al meer uit dan de hele FIFA 17 verkoop, dat ga je niet doen met silver/brons spelers, maar met de top en legendary.

Waar de gameplay nu voor pro clubs niet veel veranderd is (dat hele nieuwe voorzet verhaal werkt niet zo goed bij pro spelers), is het nu wel een kleine plus dat ze eindelijk de lobby en wat settings hebben veranderd, precies nét genoeg om te laten zien dat ze er wat mee doen.

En daar zitten juist de gaten die PES zou kunnen pakken, maarja.. je verdient niets met carreer of pro clubs, grote geld blijven de pokemon trading c... UT cards :P
Die SBCs waren zo slecht uitgevoerd. De helft van de spelers was niet eens te vinden :/ Ik was met Lacazette begonnen en heb uiteindelijk in een jaar tijd maar 3 teams afgekregen.

Ik denk dat ik een nieuw account ga maken voor FIFA 18 als hij wat goedkoper is zodat ik coins kan kopen, want het grinden is niet leuk meer.
Ik heb iedere SBC af kunnen maken en elke keer vrij snel. Inspelen op welke SBC's er gingen komen en moeilijk te krijgen spelers van clubs die bijvoorbeeld op bepaalde posities alleen maar zilvers hebben ruim voor de tijd kopen.

Zo heb ik nu al praktisch iedere zilveren verdediger van de MLS.
Jij zal wel op de console spelen, ik speel op de PC.

Ik koop Fifa voorlopig niet, misschien sla ik hem wel over dit jaar. Weer minimale verbeteringen, alhoewel ik 17 echt leuk en fijn vond spelen.

Bij de ligue 1 SBC van 17 waren alle spelers die bij Nice speelde gemiddelde 20-30k .....
FIFA heeft nu langzaam hetzelfde, premium spelers, met gameface, redelijk accurate stats, 'signature moves', dat zijn de spelers waarmee je 'enigzins' kan spelen. Speel je echter met defaults, ze dragen de naam en hebben een speler foto, dan speel je opeens een compleet andere game.

In Manager carriere is dat leuk om te zien, ik speel met Barnet (alles generiek) en middels trainen 1 speler tot 72 gekregen (netjes noem je dat), maar nog steeds kan hij als AI speelt geen bal raken, geen dribbel doen, niets. Vervolgens koop je een gast van LA Galaxy (was in 17), 68 rating, kan alles, dribbelen, schieten, 10x beter dan die 72 ooit zou worden.
Daar heb je inderdaad gelijk in (vind ik) De stats in FIFA kloppen niet helemaal. In ultimate Team een 80 rating speler gehad.... En die kon er niks van, niet met zijn goede been, niet met zijn zwakke been :'(
Ik zie dat de gameplay te veel leund op het zo veel mogelijk scoren van goals. Ik ben bang dat deze gameplay te veel frustratie met zich mee gaat brengen. Longshots en kopballen zijn eenvoudig te maken en de keeper laat vrijwel alles door. Fifa heeft 3 sterke punten. Presentatie , gamemodi en licenties. Maar ik kies nu voor Pes.
Bij mij juist andersom 😀. Na jaren van ergernis bij PES door tal van fouten nu de overstap naar FIFA. De gameplay bij PES kan ook erg frustrerend zijn hoor!
Mee eens :) Hoewel ik beiden niet ideaal vind. Ik zweer dan weer bij de oude, snellere, directere voetbalspellen.

[Reactie gewijzigd door bazkie_botsauto op 28 september 2017 18:12]

Gaat het hele voetbalspelletje niet om het zo veel mogelijk scoren van goals? :?

Longshots en kopballen zijn afhankelijk van de speler die bestuurd wordt moeilijk of makkelijk, net zoals in het echte voetbal sommige spelers daar ook bijzonder goed of wat minder in zijn.
Foutje bedankt :P

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 29 september 2017 07:35]

Excuses denk een fout met kopiëren. Ik wilde juist een voorbeeld geven van het geen analist83 beschreef... Als je een beetje na had gedacht en mijn reacties gevolgd had, kon je weten dat dit niet de bedoeling was.

De juiste link: https://youtu.be/0ginp-ZcbTA
Ja sorry...had inderdaad effe terug moeten kijken.
Maar zag een link posted met verder niks erbij, keek ernaar en reageerde iets te spontaan
Haha geen probleem! Snap het wel als je alleen dat bericht ziet, is het een beetje apart.
Vond het al zo vreemd, was puur informatief bedoeld en zag - 1 en een boze reactie ;)
Ik heb hem in Preorder voor de Nintendo switch. Hopelijk komt hier ook nog een review van want het betreft een heel andere game. Waar ik van horen zeggen is dat het qua graphics meer op 17 lijkt. Hopelijk is de gameplay wel hetzelfde als 18. Morgen kan ik het testen :P
Zou je een review willen plaatsen op tweakers bij de switch game? Ben hier zeer benieuwd na want de combinatie vader zijn-full time werken - zelf voetballen zorgt er voor dat het wel fijn zou zijn gewoon bij mijn vrouw op de bank FIFA te spelen.

Heb wel een Vita maar dit voelt voor mij toch niet lekker aan. Had begrepen dat er een Add-on is waardoor je op de Vita ook 4 shoulder buttons zou krijgen maar kan die niet vinden.
De gameplay is op sommige delen wel verbeterd, ik ben het dus niet met Tweakers mee eens dat het eigenlijk weer een beetje hetzelfde is. Dribbling is veel beter, tackling en interceptions zijn vele male beter dan FIFA 17.

In FIFA 17 kon je maar even rondjes rennen en zo de bal van je tegenstanders afpakken, je had er gewoon geen ''skill'' voor nodig terwijl verdedigen normaal gesproken wel iets is waar slimme spelers veel van kunnen profiteren in echt voetbal, en nu ook in FIFA 18. Je positie, anticiperen en timing is namelijk de sleutel tot goed verdedigen en FIFA 18 reproduceert dat aspect op een goede manier dit jaar.

Dribbling was een grote degradatie in FIFA 17, dat wilt niet zeggen dat je geen geweldige dribbels kon doen, want dat is niet waar, dat kon, maar het was gewoon onnodig veel houteriger dan FIFA 16, waarbij dribbling gewoon al meer dan prima werkte en niet onrealistisch was ofzo. Het was gewoon ''nerfed'' zonder een echte goede reden, en nu lijkt het veel meer op 16 in FIFA 18.

Grote minpunten zijn hoe de AI verdedigd in carriere, hoe goed schoten van afstand kunnen zijn en hoe slecht keepers daarop reageren. Hier moet ik alleen nog wel meer mee experimenteren en het kan zo zijn dat EA dit later nog gaat patchen.
Hoe bedoel je je had geen skill nodig om te verdedigen? Ik hoefde dus geen knoppen in mijn controller te gebruiken? Dribbelen en snelheid waren nerfed om goede redenen, het moet niet zo zijn dat je van aftrap TELKENS door alles en iedereen heen dribbelt en scoort, of dat een vleugelverdediger je niet eens bij kan houden omdat je 90+ pace hebt. Had net zo goed kick en rush voetbal kunnen spelen daar.

Geen 4-5 verschillende knoppen om te verdedigen
Schouderduw(trigger), staande tackle, kant wissel, slide tackle(onderschepping van pasen), het aanroepen van 2de speler, het afschermen van de bal.

Ik snap niet dat mensen zeggen dat je niet actief verdedigde in 17, dat slaat nergens op. Het was veel beter t.o.v 16 want je had geen PACE hoeren-teams meer.

OOK dribbelen kan je gewoon makkelijk in 17, echter moet je een combinatie gebruiken van

a) Afschermen
b) Die button / trigger om snel van kant te wisselen
c) Natuurlijk het dribbelen zelf
d) eventueel fakeshot button, kan je ook van kant veranderen

combinatie van die buttons, en je speelt enorm veel gasten uit (zonder truukjes).


Dit i.c.m terugspelen van de bal, vasthouden heeft bij mij tot veel wins en gefrustreerde tegenstanders(constant tacklen omdat ze de bal niet kregen = rode kaart) of gewoon lekker uitlokken als je een sliding ziet komen en met de rug ernaartoe draaien, of de bal wegspelen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 oktober 2017 12:42]

Ik heb heel het jaar door in FIFA 17 Pro leagues gespeeld in Pro Clubs man, tegen de beste clubs en met d beste clubs. Daarnaast een aantal keer achter elkaar Divisie 1 titels en deze ook ongeslagen in reguliere online seasons. Sorry maar ik blijf bij mijn opinie, en deze vertrouw ik ook meer dan jouw opmerking.

Er is een reden dat clubs volledige druk met alle 10 man konden zetten in Pro Clubs in FIFA 17, het was deels omdat verdedigen en druk zetten veel makkelijker was dan ooit tevoren.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 4 oktober 2017 12:50]

Ik had het over FUT, niet over clubs(misschien verkeerd gelezen jij of ik xD)

Ik speel amper PRO Clubs, omdat er te vaak trolls bij zitten die je team tegenwerken als je met vrienden speelt lijkt het me wel enorm leuk :D
Ik bedoel, ja, het ging deels over Pro Clubs, maar de gameplay is verder niet totaal anders in normale 1-tegen-1 wedstrijden zover ik weet. In FIFA 17 kon ik, en mijn tegenstanders, gewoon tegen de bal aanlopen en meestal zo de bal al afpakken. In de gevallen dat dit niet lukte kon je mannetje een super sliding tackle inzetten of een standing tackle, van achter de man, en zo om hem heen nog dat voetje er tegen aan te zetten om zo de bal alsnog van je over te nemen.

Nu was het wel zo dat de bal vaker naar de tegenstander weerkaatste enzo, maar het verdedigen zelf vond ik minder precisie nodig hebben dan FIFA 16 en de titels daarvoor.

De dribbles van kick-off in 17 was enkel mogelijk omdat de verdedigende ploeg dan even in slaap modes zit, in mijn opinie. Voor de rest vond ik de FIFA 17 dribbling toch echt onnodig houteriger, al was het gewoon nog steeds mogelik om prachtige dribbles te doen, daar niet van, maar de LT+RT (R2+L2) close control miste ik toch veel van FIFA 16 tov FIFA 17.
Ik vond FIFA 16 juist slechter t.o.v Fifa 17.

:P Maar dat zal wel een smaakkwestie zijn, juist de dingen die jij aanstippeld ergerde mij in 16. Iedereen kon zo langs een kompany of thiago dribbelen(try it in real life).

Het feit dat fysiek meer in het middelpunt stond vond ik fijn, want dat is mijn speelstijl (atletico/barca/arsenal achtig)

Bal veroveren en dan snelle combinatie counter of balbezit spelen, ik speel overigens op de PC heb voorheen gemerkt dat het spel op de PC en de consoles anders aanvoelt( de pc is veel responsiever).

Als ik met mijn vrienden op de PC Speel win ik makkelijk van hun, op een playstation heb ik enorm veel moeite omdat het allemaal stukken trager reageert.
Je zou me op beide PC en PS4 kunnen toe te voegen, mocht je eventueel ooit een paar potjes willen doen.

Ik zou je zelf mee kunnen nemen in Pro Clubs op PC mocht je het serieus willen proberen.
Kan momenteel alleen 17 spelen maar graag :)!
L4-RivaL op Origin
Korhan14 op PS4

We zijn wel echt bezig in FIFA 18 Pro Clubs nu op PC.
Toegevoegd, voor het geval dat ;-)
Ruim 8 jaar lang geen Fifa meer gekocht, maar ben ik de enige die denkt als hij het filmpje bekijkt dat de gameplay eigenlijk nog steeds dramatisch is?
Zo statisch ziet het eruit als men passed naar elkaar, heel onnatuurlijk, waarom krijgen ze dat niet dichter naar de werkelijk?

Waar ze dan wel weer in doorschieten is het proberen te perfectioneren van bijvoorbeeld hoe de broekspijp zich beweegt, moet je eens kijken naar de opkomst van de spelers naar Iniesta, die broekspijpen vliegen alle kanten op, dan denk ik echt diegene die dit maakt, heeft ie nog nooit een broekje aangehad?
Als je normaal loopt kan zo'n broekje nooit zo 'dansen' van voor naar achter, dan denk ik dan is daar iemand heel druk mee bezig, maar dan faal je eigenlijk nog omdat het niet dicht bij de werkelijkheid ligt.

Naar mijn idee in bijna 10 jaar zie ik geen verschil in gameplay, ik vind het nog steeds houterig overkomen en traag vooral (aannames, draaien etc.). Daarnaast zie ik doelpunten voorbij komen (zo makkelijk) die je in werkelijkheid niet elke wedstrijd zal zien.

Had meer verwacht in die lange tijd qua gameplay :)
Ik vind het wel interessant dat de gameplay als minpunt wordt aangestipt t.o.v. PES. Ik heb namelijk al jaren het tegenovergestelde gevoel. Komt misschien omdat ik een meer casual speler ben? Komt die betere gameplay pas beter tot zijn recht als je echt goed bent? Ik kan in elk geval absoluut niet wennen aan de manier van voetballen in PES. Zal wel iets persoonlijks zijn...

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 28 september 2017 07:57]

Ik heb exact hetzelfde bij Fifa. Dus snap wel heel goed wat je bedoelt. Kan totaal mijn ei niet kwijt in de gameplay. Heb bepaalde ideeën in mn hoofd, maar kan dit niet tot uiting brengen in Fifa. Zeer onbevredigend. Bij pes lukt dit veel beter. Ondanks dat 't ook moeite kost. Ik vind Fifa over het algemeen "simpeler" spelen (minder rekening houden met bijv lichaamshouding tov pass/schot),maar daardoor ook minder bevredigend aanvoelen wanneer ik een mooie aanval opzet.
Het zal wel met smaak en voorkeur te maken hebben, maar dat Pes op 95% van de sites geroemd word om z'n gameplay en dit jaar meerdere Fifa speler de overstap hebben durven maken, lijkt me geen toeval.
Overstap gemaakt van FIFA naar PES en na meer dan 50 potjes erop te hebben zitten spijt van gehad. FIFA staat in de preorder en wordt vanaf morgen weer helemaal kapot gespeeld. Ik snap het roemen van de gameplay van PES persoonlijk niet zo. Dingen die FIFA in de gameplay heeft zitten en PES niet, ben ik zo gewend en mis ik enorm als ik PES speel (bal afschermen, of in Become a Legend aan kunnen geven hoe je een pass wil hebben, om maar enkele voorbeelden te noemen).

Maar het lijkt tegenwoordig een taboe om te zeggen dat je een voorkeur hebt voor de gameplay van FIFA boven de gameplay van PES. Dan ben je meteen een klein kind en een arcade speler die er eigenlijk niets van kan...

Ik ben er door PES nu een kans te hebben gegeven zelf achter gekomen dat je die stempels niet kunt plakken op spelers van een van beide franchises. Beide hebben hun eigen karakteristieke gameplay en onderscheiden zich op veel vlakken. Ikzelf heb de voorkeur voor de gameplay van FIFA en zie wel degelijk verbeteringen (ondanks wat er gezegd wordt in de review) die in mijn ogen weer een stapje vooruit zijn.
Met dat laatste stukje ben ik het wel eens. Ik heb precies hetzelfde pad bewandeld als jij, maar dan andersom. Fifa geprobeerd, maar totaal onbevredigend qua gameplay. Veel vaste patronen en voor mn gevoel een "gesloten" systeem. Om over de glitches nog maar te zwijgen. Maar ieder z'n ding idd. Fifa heeft ook mooie elementen.
Ik vind PES leuker om te spelen, maar PES is zo arcade als maar kan. Beide spellen zijn dat naar mijn mening.

Wie één van deze spellen een simulatie durft te noemen die begrijpt het denk ik niet. Ik denk dat een voetbal sim mega saai zal zijn. De Hollandse school die de bal 35 minuten lang achterin rond speelt moet je maar zin in hebben met jouw controller in de hand, zegt maar.
Mijn ervaring met PES was (speelt al een tijdje niet meer) dat ondanks dat je meer dan 200 potten gespeeld had er nog steeds soms dingen gebeurde die je niet direct kon verklaren. Een soort "randomness" in hoe de bal reageerde op de situatie. Ook het gevoel van vrijheid groeide bij mij met elke pot dat ik beter werd in de game waarbij ik bij FIFA een soort plafon raakt en het gevoel dat ik maar steeds mijn hoofd blijf stoten als ik meer tactieken, bewegingen, schoten ect.. wou proberen.

Mijn grootste ergernis bij FIFA waren bij mij de animaties ze zien er zeker goed uit maar als je midden in een animatie zat (schijnbeweging ofzo) dan reageerde de controls pas wanneer die animatie helemaal voor bij was.
Inderdaad, ik heb precies hetzelfde gevoel. Ik vind PES altijd zo 'vreemd' spelen. Ik weet niet of het de beweging van de spelers zijn, of dat het wat anders is, maar ik kan er niet goed aan wennen.
Ik heb beide demo's gespeeld, waarbij Fifa toch heel wat smoother aanvoelde dan Pes. Tijdens het spelen, oogt PES heel houterig (animaties van spelers).

Echter bij herhalingen blaast PES FIFA uit het water.. maarja, dat heeft 0 met gameplay te doen
Inderdaad. Al moet ik wel zeggen dat ik PES 2018 wel wat smoother vind aanvoelen dan oudere versies. Misschien ga ik hem dit jaar toch nog eens proberen, want op sommige vlakken ziet hij er wel echt fantastisch uit.

Wat je zegt over die herhalingen, vind ik beide er niet heel slecht uit zien :) . Maar die van PES ziet er inderdaad ook wel echt goed uit.
ik speel beide jaarlijks maar moet toch echt zeggen dat pes dit jaar mijn favoriet is. je gaat zeker geen spijt krijgen!
Kan ook gewenning zijn, mensen hameren er altijd op dat Linux tegenwoordig zo makkelijk is maar ik als doorgewintert Windows gebruiker kan er mijn weg niet in vinden waardoor ik er veel minder in gedaan krijg.
Windows is ook een stuk gebruiksvriendelijker natuurlijk aangezien deze bedoelt is voor niet technische consumenten. Linux daarintegen is er speciaal voor de ‘tweakers’ onder ons.
Ubuntu toont al jaren aan dat lunix niet alleen voor tweakers is.
Eens.. Een collega overtuigde me om Ubuntu te installeren..
Liep direct vast met het werkend krijgen van 2 monitoren.. Direct afgehaakt, en terug naar windows.
Uhm als ik een hdmi-kabel of wat dan ook aansluit dan reageert Ubuntu meteen? Precies hetzelfde als windows?
Ik heb dat dus met Fifa.

Het is inderdaad iets persoonlijks. Ik vind Fifa altijd "statisch" en traag aanvoelen. Zo sloom dat het saai wordt.
Vele ervaren dit niet.
FUT is 20-40% sneller dan normale 'fifa'

Dat is ook de reden dat ik fifa speel, de snelheid in FUT ligt me heel erg.
Zelfde hier, heb t ook een paar keer geprobeerd met PES maar kan het niet leuk vinden en Fifa vind ik geweldig. Zal idd wel smaak zijn ofiets.
Ik koop om de x aantal jaren fifa en de laatste is van 2015. Zelfs op de psp vita heb ik standaard fifa en die al denk ik 5 jaar oud. Ik snap wel dat het geld verdienen is elk jaar als je een nieuwe versie uitbrengt.

Mischien dat ik fifa 18 nog koop voor de zoon op de switch. Mits de gameplay goed is.

Zou liever zien dat ze fifa uitbrengen die elk jaar gewoon tegen betaling een grote update uitbrengen voor ¤ 30. Gewoon door borduren op verbeteringen etc.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 28 september 2017 06:44]

Een soort van FIFA jaar abonnement? Net zoals nu al is maar dan voor 65 euro per jaar...
Daar worden ze alleen nog maar luier van heb ik t idee. Nu kun je als consument nog bepalen of ze genoeg gedaan hebben om weer 60 eu uit te geven of gewoon lekker een jaartje of wat over te slaan.
Ze weten alleen dondersgoed dat ze op deze manier het meest kunnen verdienen. Iedereen koopt de nieuwe versie van FIFA/PES om maar 1 reden: alle verwerkte transfers en spelers die een nieuwe rating hebben gekregen.

Tuurlijk voldoet FIFA 17 qua gameplay etc, maar als jij met Neymar in PSG wilt spelen moet je of de transfer zelf doorvoeren, of inderdaad FIFA 18 kopen.

Helaas weet EA me toch ieder jaar te overtuigen om ¤60 over te maken voor de game, ondanks dat dit een keer moet ophouden :+
De gameplay is bij PES al een aantal jaar keer op keer verbeterd. Ook de spelmodi worden telkens beter.

Natuurlijk is die update van de transfers leuk, maar ik merk dat ik de vorige PES niet meer lekker vind spelen vanaf het moment dat ik de nieuwe heb gespeeld.
Er zijn genoeg community mods liga's toevoegen, laatste transfers doorvoeren etc.

Enige waar dat niet gebeurd is FUT :)
Ook op de Playstation? Want daar speelt het gros van de mensen die FIFA spelen.
Nee, ik ben PC gamer(vrienden hebben wel de console versie, maar die voelt anders aan.
Veel trager, en responses veel langzamer. Bij de PC gaat alles veel sneller en responsiever imo.


Zal best ook een PS mod voor zijn, maar denk dat je dan je PS moet 'jailbreaken' of hoe dat ook heet :P

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 oktober 2017 13:08]

Prima geschreven review! Fijn dat tweakers niet mee gaat met de rest en fifa alsnog het betere cijfer te geven t.o.v. Pes2018. Ik heb namelijk al cijfers van 9,5 gezien voor fifa 18, dat gaat natuurlijk nergens over. Het is een prima game alleen ik ben zelf dit jaar overgestapt naar pes voor de gameplay.
Ik speel ze meestal beiden, maar dit jaar vind ik dat pes weer king is
Iedere review en ervaring is subjectief!
Ik vind zelf de keepers best goed. Zeker tegenover PES. Bovendien vond ik de demo niet erg representatief voor de volledige versie die ik via Origin Access vroegtijdig heb kunnen uitproberen.
Als jij PES op het hoogste niveau speelt, want dat doen de meeste mensen dan zijn de keepers werkelijk perfect.

[Reactie gewijzigd door Falastine op 28 september 2017 09:21]

Ik ga dit jaar juist FIFA spelen omdat PES te makkelijk is.
Ik heb juist de stap andersom gemaakt. FIFA is saai en heeft een dimensionale AI. Tot nu toe vind ik PES een stuk moeilijker en leuker vooral.
Fifa is scripted.. Enjoy
Het is allemaal scripted...
Keepers zijn goed in de singleplayer Squad Battles maar in online FUT zijn ze een ramp het maakt niet uit of je Courtois of Butland hebt. Steekballen komen ook altijd aan.
Ik heb PES altijd meer gespeeld. Misschien dat het daarom voor mij ook makkelijker is. FUT heb ik nog nooit gedaan en dat ben ik ook niet van plan. De keepers zijn voor mij in de singleplayer prima. Alle andere modi zoals online en FUT; geen idee. Dat speel ik niet.
Het minpunt van 'spelers van 'onze' clubs zijn niet herkenbaar' vind ik niet echt meer een minpunt. Dit is al jaren zo en heeft ook met de grootte van de competitie te maken. Als je kijkt naar het grote plaatje, zullen mensen meer met spelers uit de Engelse en Spaanse competitie hebben want daar spelen de wereldsterren. Die competities zullen wellicht ook wel meer gespeeld worden in Fifa dan de eredivisie. Al met al, het is mogelijk maar ze zouden er maar een kleine hoeveelheid Fifa spelers blij mee maken.
Waarom kan het bij PES dan wel? Dit is gewoon lui van EA want het kan makkelijk. Zeker een minpunt dus!
Dat het bij PES wel kan is ook een beetje overdreven. Ze doen het er ietsje beter maar buiten de top 3 lijkt het er net zo min op en bovendien heeft FIFA nog de ArenA waar PES geen een Eredivisie stadion heeft
Er lijken zeker wel spelers buiten de top 3 in PES. Zeker niet de hele competitie maar je ziet dat er veel meer effort is ingestoken dan bij FIFA. Ajax heeft vorig jaar de EL finale gehaald en bestaat nu nog steeds uit generic gezichten. Dat kan gewoon niet als je jezelf ziet als serieuze voetbalgame.

Stadions heb je een punt (al is 1 stadion ook niet denderend) maar daar ging de discussie niet over.
Omdat KNVB niet genoeg geld betaald of geld krijgt daarvoor, geen idee welke kant het tegenwoordig uitwerkt.

Niet dat ik zit te wachten op Arie van de Heijden, of de beste back ooit Ard Van peppen.


p.s denk dat ze alleen met Neymars en Ronaldo's haar 1 maand bezig zijn(hahahahahaha) bedoel als hun model staan hebben ze elke week een ander kapsel

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 oktober 2017 12:48]

Het is begrijpelijk dat onze competitie er niet in zit, maar dat hoeft nog niet een reden te zijn om het voor lief te nemen en niet al minpunt te vermelden. Stel ik zou fan zijn van een eredivisie team, wil ik ook graag met dit zelfde team spelen, met de juiste spelers. Je kunt een dergelijk minpunt wel voor lief nemen en daarbij niet vermelden, maar ik vind het juist goed dat het iedere keer weer als minpunt wordt aangegeven.
Stel jij bent een echte koffiedrinker en je komt bij je nieuwe baan, waar ineens blijkt dat ze geen koffie schenken. Dan is dat voor de eerste week een minpunt, maar zodra jij er een aantal jaar werkt, toch nog steeds?
Dat is wel een minpunt, want wij hebben enorm veel Fifa spelers en ook competatief.

Bovendien had iedereen gehoopt dat de 2de divisies er eens in komen, en nu zit hele eeredivise er niet in?
Waarom zou het ineens geen minpunt zijn?

Omdat er jaren overheen gaan? Kan je ineens wel koffiedrinken na al die jaren?

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 oktober 2017 12:50]

Ik snap niet echt waarom mensen fut zo goed vinden. Misschien is het die verzameldrang maar een goede game levert het niet op.

Voorbeeld: Messi heeft een kaartje van bijv. 93. Daarna wordt Messi speler van de maand. Krijgt hij een kaartje van 95. Maarja, dan wordt hij speler van het jaar 2017. Krijgt een kaartje van 97. Dan wint hij ook nog de ballon d’or. Hoppa een kaartje van 99. Op gegeven moment mag je tegen een team waar de spelers allemaal rennen als bolt. Sterk zijn als Ted van de parre en raak schieten als bulls eye. Dat heeft toch niks meer met voetbal te maken. Gameplay ala realisme is echt ver te zoeken in fut. Het is meer een prestige spel geworden van “kijk mij kijk mij” inplaats dat het echt op skills aankomt. Snap dan ook niet dat FIFA een e-sports is. Er zit teveel randomness in om een duidelijk beeld te geven wie er nu echt de betere speler is.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 28 september 2017 08:51]

uhm.. 80% is toch echt wel skills in FUT hoor.

En dat scenario dat je schets... daarvoor moet je echt heel wat uren gespeeld hebben om dat bij elkaar te verzamelen.

Niet echt realistisch
Het gaat mij erom dat ik een voetbal game speel. Fut heeft na verloop van tijd als ik tegen die teams kom niks meer met voetbal te maken. Het is meer zo’n futuristische game geworden met Supermannen op het veld. Ballen die vanaf 30 meter binnenvliegen die ineens op de pantoffel genomen worden.

Ik ben lang geleden van fut afgestapt en alleen de normale seasons gespeeld. Ik kwam bij fut op gegeven moment alleen dat soort teams tegen. Heel division 1 zit er vol mee. Ben blij dat Pes zijn feel van vroeger terug heeft. Ben dit jaar dan ook weer naar pes 2018 gegaan en heb er heel veel plezier mee.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, ook wat betreft e-sports. Het leuke aan FUT is dat je altijd aan je team kan bouwen. Constant verbeteren en handelen. Van tijd tot tijd heb je geluk en kun je die speler kopen die je zo graag wilde voor een prikkie. Dat maakt het spel verslavend. De heftige superman teams komen vaak pas aan het eind van elk seizoen, dan is idd de hele gameplay kapot. Dus gedurende het jaar zijn die superman "in vorm" kaartjes erg duur dus dan valt het wel mee. Teams uit de buitencategorie kom je maar zelden tegen en ook dan vaak pas vanaf de TOTS kaarten.

Toevallig ben ik dit jaar ook naar PES gegaan (of iig voor nu), voor mij was het probleem het geldgraaien in FUT van EA. Alles gaat om geld... daarnaast momentum fixing... en het spel laten doodbloeden een maand voor het nieuwe spel uitkomt... Heel vermoeiend.
De heftige superman teams vind je al van dag 1 (lekker coins kopen)
FUT = arcade = niet realisme.

Het leuke van FUT is juist de hoge snelheid, snelle belachelijke combinaties, truukjes, en je speler dol spelen.
Carriere en normale club games zijn een stuk 'realistischer'
Ik irriteerde me zwaar aan de FIFA 17 gameplay en had al geen vertrouwen in een verbetering in FIFA 18. Toen ik de demo ging spelen wist ik al genoeg. Mensen zeiden tegen mij niet te zeuren omdat het een om een "early access demo" zou gaan en dus de release verbeteringen kan hebben maar EA kennende weet je het ondertussen al wel. FIFA is gewoon onwijs populair vanwege het FUT, iets wat mij een moer kan schelen maar wel waar hun focus en cash grab ligt..
Gelukkig is er altijd nog een alternatief, dat wel inzet op het verbeteren van de gameplay. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True