Door

FIFA 18 Review

Wint de strijd, zonder de beste te zijn

Audiovisueel de sterkste

Of je nu aan de slag gaat met The Journey, Ultimate Team of een van de meer traditionele spelmodi, je profiteert hoe dan ook van al het goeds dat de Frostbite-engine FIFA oplevert. De door DICE ontwikkelde engine maakte vorig jaar zijn debuut in FIFA, en dat leverde vooral veel goeds op. De manier waarop fysieke duels werden uitgevochten, verbeterde sterk. Daar plukt FIFA 18 ook nog steeds de vruchten van. Daarnaast was FIFA 17 grafisch superieur aan zijn concurrent. FIFA 18 houdt dat moeiteloos vol.

Eredivisiespelers?

De grafische kwaliteit is in elk aspect van de game terug te zien. De meeste bekende spelers lijken uitstekend op zichzelf, tot hun manier van lopen, dribbelen en schieten aan toe. De animaties zijn goed, de velden en stadions zien er prachtig uit en ga zo maar door. Verbeterpuntjes zijn er echter ook. De sfeer in de stadions kan beter en de gezichten van internationaal gezien minder bekende spelers, zoals die van Ajax, Feyenoord en PSV, lijken nergens op. Ze zijn totaal onherkenbaar. Dat is gewoon jammer. Dat we dit minpunt jaarlijks kunnen herhalen maakt het alleen maar nog triester. Mag het een keer een onsje meer zijn? Wat de sfeer betreft: vorig jaar klonken de stadions beter, vooral na goals. Dit keer is het geluid bepaald niet overweldigend. Ook hangen de netten in de goals er onnodig strak bij, wat het gevoel van blijdschap bij een mooie goal toch wat tempert.

Er is natuurlijk geen onderdeel waar de Frostbite-engine zo goed tot zijn recht komt als in The Journey. Dat zagen we vorig jaar al, en ook dit jaar is The Journey audiovisueel het hoogtepunt van de game. De game schotelt spelers meer locaties en meer personages voor. We gaven op de pagina waar we uitgebreider in gingen op The Journey al aan dat de voice-acting van vooral sommige voetballers best wat beter kon, maar daar draait het natuurlijk niet echt om. Dit aspect van de game verdient dan ook een hoge beoordeling.

Op het gebied van het geluid wordt het iets wisselvalliger. Dat begon dus al met het geluid in de stadions. Of eigenlijk: bij goals, om even heel specifiek te zijn. Wat wél weer leuk is, is dat er in veel stadions de juiste liedjes worden gezongen. We bekritiseren in PES vaak het veel te generieke geluid in stadions, en dat is in FIFA 18 in elk geval een stuk sterker. Dat betekende dat wij in onze Journey het 'Come on you Spurs' van de tribunes hoorden rollen in Wembley Stadium, dat sinds dit seizoen de thuishaven is van Tottenham Hotspur.

Evert & Youri

Natuurlijk is ook het commentaar onderdeel van het geluid. Hier geldt min of meer hetzelfde als elk jaar. Er is weinig verbetering te bespeuren ten opzichte van vorig jaar, maar het niveau is alsnog fiks hoger dan dat van PES. Kies je voor Nederlands commentaar, dan hoor je Evert ten Napel en Youri Mulder grotendeels dezelfde zinnen uitspreken die je al jaren voorbij hoort komen. Zowel voor het Engels als voor het Nederlands geldt dat de meeste aandacht is uitgegaan naar The Journey. Er is dus wel degelijk nieuw materiaal ingesproken, maar het meeste heeft betrekking op Alex Hunter, of op andere randzaken uit de voetbalwereld die terloops worden genoemd voor of tijdens een wedstrijd. De basis blijft gelijk en juist daarin mag weleens een update plaatsvinden. Wordt het niet gewoon tijd voor Sierd de Vos in FIFA?

Een laatste vermelding gaat uit naar de soundtrack, waar door sommige gamers elk jaar erg naar wordt uitgekeken. FIFA is in de loop der jaren uitgegroeid tot een soort 'talentenkweekvijver' voor talentvolle muzikanten. Dat geldt natuurlijk niet voor alle artiesten op de lijst. Namen als Lorde en alt-J zijn ook zonder FIFA 18 al bekend genoeg, maar het lijkt ons sterk dat er veel mensen zijn die het merendeel van de artiesten op de soundtrack kennen. En dus valt er weer genoeg te luisteren en te ontdekken in de muziek van FIFA 18. Geen overmatig belangrijk punt natuurlijk, maar zeker mooi meegenomen.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*