Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur mobile

Apple ARKit

Futuristische tech in huidige telefoons

Snelheid en beperkingen

Hoewel de software zoekt naar herkenningspunten, zijn die niet in gebruik voor ARKit; dat is alleen voor lokalisatie in een ruimte. Apps voor augmented reality kunnen geen gebruik maken van een 'scan' van de ruimte en objecten hebben dus geen enkel respect voor tafelpoten, muren en andere zaken in de ruimte.

Daar loop je meteen tegen een beperking aan. Ar werkt prima in kale omgevingen met veel ruimte op de vloer, maar zodra het druk is op de grond heeft hij er veel moeite mee. Zo hebben we geregeld objecten gezien die door muren heen gingen.

De ruimtelijke oriëntatie is alleszins redelijk voor zo'n relatief simpel systeem met een enkele camera. Hij kan bovendien heroriënteren. Als je de telefoon flink schudt, kan hij even in de war zijn maar na een paar seconden zet hij objecten weer op de juiste plekken neer. Perfect werkt dat niet; als je je best doet, kun je ervoor zorgen dat het wat opschuift.

Er zijn ook veel elementen die Apple uitstekend heeft uitgevoerd. Het scannen naar een oppervlak gaat vaak redelijk snel en bovendien beweegt het camerabeeld vrijwel in realtime mee met de telefoon. Als daar vertraging in had gezeten, dan had het tegennatuurlijk gevoeld.

ARKit heeft wel soms moeite met perspectief. Zodra je afstand neemt, worden objecten relatief kleiner dan de omgeving. Het lijkt daardoor alsof hij denkt dat je meer naar achter beweegt dan je daadwerkelijk hebt gedaan. Het is een klein detail en het zal in dagelijks gebruik hopelijk in weinig apps storen, maar het prikt wel de illusie door van een virtueel object in de echte wereld.

Uiteraard wilden we ook uitproberen of er verschillen zitten tussen de verschillende iPhones bij het werken met ARKit-apps en augmented reality. Apple claimt immers dat de iPhone 8-telefoons 'tuned for AR' zijn - en we hebben uiteraard geprobeerd uit te vinden waarin dat zou zitten.

Om te beginnen: apps met ARKit laden sneller op een iPhone 8-toestel. Dat verschil ligt niet aan de camera's, want voor deze test hebben we de camera's afgedekt om het eerlijk te houden. Dit zijn de laadtijden van diverse van de geteste apps.

De iPhone 8 Plus met zijn snellere soc is een stuk rapper dan de iPhone 7. Bij lichtere apps als Gruler is er ook een verschil te zien, maar zonder stopwatch zul je dat niet merken. Dit is geen verrassing, want alle apps zijn sneller op de iPhone 8-toestellen - niet alleen ARKit-apps.

Zijn de camera's van de iPhone 8 Plus 'tuned for AR'? Apple betichten van liegen gaat ons ver, maar we hebben in elk geval geen verschil kunnen ontdekken in snelheid of prestaties. Het scannen gaat bij vrijwel alle apps even snel en ook als je ze naast elkaar gebruikt valt op dat ze precies hetzelfde reageren.

Er is, kortom, weinig reden om aan te nemen dat Apple ingrijpende wijzigingen heeft aangebracht die invloed hebben op de ar-prestaties van de iPhone 8. Voor de duidelijkheid: de iPhone 8 Plus heeft een tweede camera die de camerasoftware gebruikt om diepte te schatten bij het maken van foto's, maar ARKit kan die tweede camera niet gebruiken en speelt dus geen rol.

De accuduur bij het gebruik van augmented reality is lastig in te schatten en nog lastiger gestandaardiseerd te testen. Laten we het zo zeggen: de accu gaat sneller leeg dan bij het gebruik van reguliere apps. Dat is logisch ook: de camera staat aan, sensoren doen volop hun best, de internetverbinding is actief en de chipjes in de soc moeten ook hard werken. Je kunt het verbruik een beetje vergelijken met bijvoorbeeld het verbruik tijdens navigatie, maar het verschilt natuurlijk ook per app.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*