Destiny 2 Review

Brengt verbetering op alle fronten

Veel meer te beleven

Het einddoel van de game bereik je niet zomaar. Na de openingsfase van Destiny 2 begint een lange weg langs diverse planeten en leden van de Vanguard, tot je uiteindelijk in staat bent de leider van de Cabal te lijf te gaan. Zoals zo vaak is de weg er naartoe natuurlijk belangrijker dan dat einddoel. Die weg leidt dus langs planeten, en die verschillen flink van elkaar. Ze hebben een heel andere sfeer, een andere omgeving met andere kleuren, en soms bieden ze ook andere gameplay op basis van hun omgeving. Bovendien hebben ze allemaal een even indrukwekkend ontwerp. Bungie is altijd al goed geweest in het bedenken van mooie werelden, en ook in Destiny 2 laten de godfathers van de Halo-serie zich van hun beste kant zien.

De aarde spreekt daarbij natuurlijk het meest tot de verbeelding. Oude, vervallen gebouwen zijn er het decor voor gevechten tussen jou en de andere Guardians enerzijds, en de diverse alienrassen die je in Destiny 2 tegenkomt anderzijds. De meeste van die rassen zijn trouwens niet nieuw. Opnieuw word je geconfronteerd met bijvoorbeeld de Fallen, de Hive en de Vex. Waar de vijandelijke rassen elkaar tegenkomen knokken ze ook onderling met elkaar, wat soms een leuk tactisch voordeeltje oplevert. Toch gaat het om jouw knalwerk versus al die aliens, die je buiten de aarde ook nog op een aantal andere planeten tegenkomt.

Alles wat je in The Red War doet, hoort bij de 'main quest', de campagne van het spel. Die biedt het verhaal van hoe je de Vanguard opzoekt en gereedmaakt voor een tegenaanval. Met die hoofdmissies alleen ben je zo'n twaalf uur bezig, al is dat lastig te meten want de kans is groot dat je tussendoor andere dingen doet. Die 'andere dingen' vormen samen met het verbeterde verhaal de grootste verbetering in Destiny 2 ten opzichte van deel één. De werelden in dat eerste spel waren vaak nogal leeg. Je landde er, sprong op je Sparrow-scooter en hooverde richting het startpunt van de missie. Daarbij ging je voorbij aan de vijanden die er rondliepen, want er was verder niet echt iets te doen.

Veel te doen en te vinden

Dat is in Destiny 2 dus anders. In de eerste plaats is er een fast-travelsysteem waarmee je naar enkele centrale zones op de planeet kunt reizen. Mocht je wel een stukje moeten lopen of zweven, dan kom je ook gewoon veel meer tegen. Zodra je op een planeet de openingsmissie hebt uitgevoerd, openen zich allerlei andere missies. De Adventures zijn daarvan het meest standaard als het gaat om missiestructuur. Dit zijn opdrachten die vaak te maken hebben met de verhaalmissies, en je wordt er doorheen gegidst zoals dat ook in de Story Missions gebeurt. Patrols zijn wat dat betreft wat losser: het zijn korte opdrachtjes waarbij je meestal wat objecten moet verzamelen, of iets dergelijks. De nieuwe Public Events zijn misschien nog wel de leukste toevoeging. Dit zijn periodiek verschijnende gebeurtenissen die je het liefst samen met andere spelers oppakt. Het kost je nooit meer dan vijf minuten en levert, mits je de opdracht volbrengt, meteen loot op. De Public Events afstruinen in een poging je power level te verhogen, is dan ook een prima tactiek.

Behalve de op je kaart aangegeven bezigheden zijn er ook andere dingen te ontdekken in de spelwereld van Destiny 2. De planeten staan vol met verborgen kistjes en zogenaamde Lost Zones. Die 'verloren zones' zijn meestal grotten die zijn ingenomen door vijanden, met aan het hoofd een speciale, sterkere vijand. Schakel hem uit en je mag het kistje openmaken dat in de betreffende grot is verborgen. Dat kistje bevat ook weer loot, want ja: net als in de vorige Destiny-game is het doorlopend jacht maken op betere spullen een kernelement van de gameplay.

Destiny 2 krijgt crossplay in 2021 Nieuws van 9 december 2020

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite