Waar groeit vr naartoe?

Drie totaal verschillende vr-games in Keulen

Spark of Light

Tijdens de Gamescom kwam een opvallende game van Nederlandse makelij uit: Spark of Light van Pillow’s Willow, een kleine studio uit Eindhoven. Het is daarbij niet eens zozeer de game zelf die opvalt, maar meer de platformen waarvoor hij beschikbaar is. Spark of Light is speelbaar op de Gear VR van Samsung en de Daydream van Google. In beide gevallen speel je de game dus op je telefoon, die je in een goedkope headset van Samsung of Google plaatst. Het is vast een slimme zet van de Eindhovenaren, want de potentiële doelgroep wordt op die manier een stuk groter. De Oculus Rift en HTC Vive zijn populair, maar ook duur, dus er zijn er nog weinig van verkocht. Telefoons die passen in de Gear VR of Daydream zijn in veel grotere aantallen over de toonbank gegaan.

Titel Spark of Light Platform Gear VR, Google Daydream
Ontwikkelaar Pillow's Willow Verwacht al uit

Pillow’s Willow heeft een geheel eigen fantasiewereld geschapen waarin zich inmiddels verschillende games afspelen. Zo werkt het aan een game die genoemd is naar de studio en waarin spelers gebruik kunnen maken van een de Manus VR, een virtual reality handschoen. In hetzelfde universum speelt ook Spark of Light zich af, hoewel beide games een andere hoofdpersoon hebben. In Spark of Light is dat Nerow, een tiener die behoefte heeft aan licht. Nerow is bevriend met de meeste dieren in het bos, maar toch niet gelukkig, want er ontbreekt iets. De inwoners van het bos hebben last van de Moth King, een wreed wezen dat de zon heeft ontvoerd. Aan Nerow om de zon, en daarmee het licht in het bos, terug te vinden.

Spark of Light is een puzzelgame waarin je Nerow door een driedimensionale wereld leidt. Het leuke daarbij is dat je voor Spark of Light geen controller nodig hebt. Je kunt de controller van de Gear VR gebruiken, maar dat hoeft niet. De Gear VR heeft aan een zijkant een vlak waar je op kunt tappen, en meer heb je niet nodig om de game te besturen. Tappen en af en toe je tap wat langer vasthouden, dat is alles. Daar kun je veel mee, maar niet Nerow besturen. Nerow loopt uit zichzelf. Of niet, want dat is waar het in de game om draait: krijg je Nerow zover dat hij loopt naar waar je hem hebben wilt?

Er zijn onderweg uiteraard allerlei obstakels. Deuren die gesloten zijn, bruggen die open zijn, afgronden die veel te hoog lijken, bomen waar je niet in kunt klimmen en mechanieken die niet lijken te werken. Je zult Nerow daarbij moeten helpen. Dat doe je voornamelijk door hem van licht te voorzien. Nerow loopt zolang hij gaan kan en zolang hij licht heeft. Als er dus een obstakel is, zul je dat uit de weg moeten ruimen en als er geen licht is, zul je daarvoor moeten zorgen. Vaak zijn beide nodig.

Vuurvliegjes

In veel gevallen spelen de planten en dieren van het magische bos daarbij een rol. Vooral vuurvliegjes zijn van groot belang. Als je een vuurvlieg in je blik weet te vangen, kun je hem met een tap op je bril vangen en enigszins sturen. Zo kun je een vuurvlieg op Nerow afsturen, zodat hij licht heeft. In de wereld van Spark of Light is dat de makkelijke oplossing. Het is de basis van de vaardigheden die je zult moeten leren in de game. Er zijn veel van dergelijke gameplay-elementen die je moet leren kennen. De drukknoppen waar je op moet gaan staan om iets in beweging te krijgen, de mechanische delen die je kunt bewegen, de planten die een brug kunnen vormen, de lantaarns die je kunt ontsteken, de beesten die je kunt laten springen: er is van alles en de makers weten daar verrassend veel puzzels mee te verzinnen. Vaak in ware Nintendo-stijl: een makkelijk spelelement wordt op steeds meer manieren uitgediept.

Daarbij valt bovendien de stijl op. Spark of Light is vast niet de mooiste vr-game die je ooit gezien hebt, maar het is wellicht wel de mooiste game die je ooit op een telefoon hebt bekeken. De makers hebben daarbij vooral veel aandacht besteed aan de belichting. Dat was ook nodig, in een game waarin je verschillende lichtbronnen moet kunnen manipuleren. Voor een game op een telefoon is één pointlight al heel wat, maar voor Spark of Light is dat niet genoeg. Daar heeft Pillow's Willow iets op gevonden, zodat de game niet alleen schattig en kleurrijk is, maar ook vol mooie details en vooral vol mooie belichting. Spark of Light is echter ook een game waarin knap gebruikgemaakt wordt van vr. Bij veel games die voor een telefoon worden gemaakt, blijft vr iets van toekijken. In Spark of Light sta je midden in de spelwereld. Je staat midden in het bos en de weg die Nerow moet volgen, ligt zowel hoog of laag, als voor of achter je. Je zult veel moeten draaien om Nerow te begeleiden. Zitten kan zolang je een draaistoel hebt, maar staan is zeker aan te raden.

Voorlopige conclusie

Spark of Light bestaat uit een handvol hoofdstukken. Het eerste is makkelijk, maar daarna zul je flink moeten puzzelen om Nerow naar de uitgang te begeleiden. Het is daarmee vooral een onderhoudende game, die je hersens af en toe zal doen kraken. Pillow's Willow maakt knap gebruik van de beperkte opties van Gear VR en Daydream, zowel wat grafische pracht betreft als qua bediening van de game. Beide zijn een knappe prestatie. Bovendien is de game beschikbaar voor platformen die veel toegankelijker zijn dan dat van de Vive en Rift. De game kost bovendien nog geen 8 euro, en dat is in dit geval geen geld.

Reacties (87)

Had graag gezien dat Tweakers Fallout VR en Skyrim VR zou testen. Dit zijn toch wel AAA titels die in VR een potentiele game-changer zullen zijn. En in Keulen was daar sowieso de kans voor als ik me niet vergis. Niet te vergeten Doom, waarvan ik overal lees dat dit erg goed gemaakt is en de manier van FPS games in VR weer een stap verder brengt.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 29 augustus 2017 12:56]

De tijd op een beurs is altijd beperkt, dus het blijft altijd kiezen wat wel en wat niet... Doom VR en Fallout VFR hebben we al eens aan de tand gevoeld (zie hier). Niet heel uitgebreid, maar toch. Het idee was dit keer om wat geheel nieuwe games voor te stellen. We gaan uiteraard proberen in een later stadium alsnog aandacht te besteden aan de Bethesda-games, waarschijnlijk gewoon vanuit de rust van het kantoor, wat een veel beter beeld geeft dan een drukke en haastige beurs :)
Nadeel van VR vind ikzelf (na het afgelopen weekend ervaren te hebben in de VR room) dat veel volwassen echt binnen 2 minuten kots en kotsmisselijk worden met zo'n bril op. Kinderen hebben er dan weer geen last van om een of andere reden, maar voor mij was de lol er wel af.
Corrigeer me als ik het verkeerd inschat: ik neem aan dat je zoiets hebt gebruikt als een achtbaan, dan is de lol er idd gauw vanaf. Handig is om te beginnen met 360-filmpjes, of eenvoudige belevingen, zoals Invasion, of Astroids. Die grappige figuurtjes geven je een aardige indruk en een korte beleving. Filmpje: Introduction to VR op de Samsung GearVR is een aanrader.

Ik introduceer zelf met veel succes - en nul komma nul draaierigheid - VR bij mensen met en zonder een beperking. De achtbaan is niet voor iedereen weggelegd. Daarom gebruik ik dat nooit bij de introductie. Een VR-bril is een gereedschap dat ook als speelgoed ingezet kan worden. Als je VR introduceert, zul je je gezelschap eerst een korte instructie moeten geven en ze vertellen wat ze te wachten staat. Zonder ooit een VR te hebben ervaren en dan zo'n belevingsapparaat te gebruiken is best onhandig.

Wees zuinig op je publiek en neem ze voorzichtig bij de hand. Dat is al wauw-factor genoeg voor volwassenen die amper gamen.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 29 augustus 2017 15:42]

Ik deed een racespel in zo'n stoel. Merk bril weet ik helaas niet. Ik kon nog wel (net aan) mijn rondje afmaken (was me de eer te na).
Ha ja racespellen zijn recept om kotsmisselijk te worden. Dat is het enige wat ik echt (nog) niet trek.
Ben nu bezig om een bewegend platform (simulator) te bouwen wat meebeweegt met de auto. Hopelijk gaat het dan wat beter.

Dus aan de hand van deze ervaring moet je VR niet aan de kant schuiven.

Sowieso moet je uitkijken met kinderen en VR. Het schijnt slecht voor hun ogen te zijn.
Heb een paar keer Driveclub VR gedaan in demo booths bij Mediamarkt. Héérlijke game, perfecte VR ervaring en geen greintje last van wat dan ook.

EVE Valkyrie vond ik ook super. Staat op mn must-have lijstje..
Racen en vliegen vraagt vrij vaste "VR legs" het beste kun je met een schietspel met teleportatie beginnen. Robo Recall is een goeie starter op de Oculus Rift. Ik garandeer je dat van zo'n spel niet misselijk wordt.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 30 augustus 2017 16:36]

Wij hebben met de afdeling VR 'gaming' (meer mini-games) gedaan paar maanden geleden. Gemiddelde leeftijd licht wel boven de 40, en slechts een enkeling gamed normaal voor zijn plezier.

Niemand is misselijk geworden bij de goed werkende setups. Eentje was de tracking niet altijd even lekker, en ja als je virtuele hoofd rondspringt wordt je snel misselijk. Maar bij degene waar tracking wel prima werkte was er echt geen enkel probleem. En ik zelf ben bijvoorbeeld echt niet imuun voor simulatie sickness (laatste keer dat ik Star Citizen 10 minuten probeerde kon ik toen weer een uur lang bekomen ervan). En er zullen vast mensen zijn die wel misselijk van VR worden, maar bij een redelijke groep hier was dat dus nul.
Overigens dat was wel met HTC Vives, ik heb ooit een GearVR geprobeerd in de mediamarkt, en itt tot @XuPrX zou ik dat geen aanrader noemen. Misschien was bij die setup wat mis hoor, maar ik vond dat één grote tegenvaller.

Mijn probleem zelf is voorlopig nog meer de toch lage effectieve resolutie van VR brillen, en het gebrek aan AAA games ervoor. Occulus Rift is nu bijvoorbeeld best betaalbaar, maar dan moet ik er wel wat op te spelen hebben, en niet een paar mini games.
Ik mis Ace Combat 7 Skies Unknown in wat er te spelen was op Gamescom in VR welke toch wel een topper is die op de Gamescom te spelen was zowel VR als niet VR :O Dit is een topper waar ik na het spelen op Gamescom enorm naar uitkijk, beetje hetzelfde als wat ik het jaar ervoor met Star Trek bridge crew had.

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 29 augustus 2017 11:50]

Laat maar komen !

Tot nu toe zijn het dure uren geweest als je de 600euro wegstreept naar het aantal uren dat hij aan heeft gestaan. (wist iedereen natuurlijk vantevoren)
Ik heb mijn Vive er ruimschoots al uitgehaald. Ik speel echt uren Racesims zoals Assetto Corsa, iRacing, rFactor 2 en RaceRoom. Daarnaast zijn bijv. Elite Dangerous, House of the Dying sun, CDF Starfighter en Everspace echt aanraders. Zelf ben ik niet zo'n fan van games zoals SuperHot, maar veel mensen juist wel. Het is maar net wat je leuk vindt. Het aanbod kan natuurlijk veel beter, maar ik vind het absoluut niet slecht.

Dat Skyworld lijkt me overigens wel leuk om te proberen.
Ik heb weleens begrepen dat de relatief lage resolutie van de vr brillen ervoor zorgt dat je bij racegame niet goed in de verte kan kijken. Klopt dat?
Je kan idd minder ver kijken dan gewenst. Maar is nog steeds ver genoeg ( het is wennen).
Wil echt geen racegames meer doen zonder.
Zoals hieronder als is aangegeven, klopt het dat het in de verte minder scherp is. Een kleine "oplossing" hiervoor is supersampling, wat betekent dat je GPU een hogere resolutie renderd en dat downscaled naar de resolutie van de HMD. Dit heeft in een aantal games een behoorlijke impact op de kwaliteit en bij een aantal zie je er niets van.

Maar, om eerlijk te zijn, maakt in een racesim de kwaliteit van de graphics niet zo bijster veel uit. Zodra je in een wedstrijd zit, kijk je niet naar de tribune, de glare op de auto voor je, of hoe mooi HDR is. Dan ben je bezig met de wedstrijd en die immersie met zo'n HMD is waanzinnig.
Bij race sims lijkt me dat niet zo'n enorm probleem zoals dat al gezegd wordt. Bij combat flight sims is het wel een stuk lastiger om op afstand een vliegtuig te herkennen als er geen hulpmiddelen als markers bij worden gebruikt. Maar het gevoel om echt in een cockpit te zitten is onbetaalbaar en het gemak waarmee je om je heen kijkt is dan juist weer een voordeel.
Spijker op de kop. Simulatie / cockpit view werkt erg lekker omdat het de nadelen en onvolkomenheden van VR bijna niet raakt.

De rest van het aanbod vind ik nog steeds niet goed, en dat komt zowel door het aanbod als door de HMDs zelf
Ja zit ook druk in de weer met ProjectCars, Pavlov en RoboRecall, maar moet mij er echt toe zetten om het allemaal op te starten, en als ik ermee bezig ben hou ik het max een uur vol (hitte in de bril etc)
Ja, eens. De hitte is wel een dingetje. Moet wel zeggen, dat de Deluxe audio strap mij enorm veel extra comfort biedt. Toen het zo gruwelijk warm was, had ik overigens flink wat issues met beslagen lenzen in de bril. Dat was bijzonder irritant.

Neemt niet weg, dat de immersie echt fantastisch is. Ik ben erg blij met de Vive.