×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

IEM, Pro Leagues en The International

Wat voor e-sportstoernooien zijn er?

Door , 28 reacties

Online kijken en de strijd om de rechten

Videocontent via internet, dus. In het artikel over de geschiedenis van e-sports kwam al naar voren dat diverse e-sportsinstanties, zoals Clanbase en de World Cyber Games, hun tijd vooruit waren. Dat is knap, maar ook onhandig, want deze organisaties zouden erg geholpen zijn door de rol die video nu speelt in e-sports. En dan met name door het gemak waarmee games nu live of bijna live via internet zijn te volgen. Om een simpel voorbeeld te geven: op het moment waarop deze alinea wordt geschreven, is het donderdagmiddag 13:24. We openen Twitch en zien meer dan 100.000 kijkers die naar League of Legends kijken. Ook de andere e-sportgames trekken duizenden kijkers. Het Counter-Strike: Global Offensive-kanaal van de Electronic Sports League zendt een herhaling uit van een in 2016 gespeelde wedstrijd: vierhonderd kijkers. Duizenden kijkers, alleen al op Twitch. Daar komen de duizenden mensen die op YouTube kijken nog eens bij. Het is gigantisch en het stopt nooit.

Twitch versus YouTube versus Facebook

Je kunt er rustig vanuit gaan dat je vrijwel elk toernooi live kunt volgen. Waar je dat doet is soms nog even de vraag. De website van het toernooi biedt uiteraard altijd uitkomst, met links naar waar je moet zijn, maar het is goed om te weten dat hier een steeds fellere strijd achter schuil gaat. Marktleider Twitch (Amazon) heeft veel livestreams, maar YouTube (Google) en Facebook willen ook e-sports uitzenden, liefst exclusief. Dat betekent dat het recht om een toernooi te mogen streamen altijd de inzet is van een onderlinge strijd tussen zulke partijen. Dat is vooral goed nieuws voor de makers van de games.

Twitch logoHier komt de voornaamste reden naar voren waarom zo veel ontwikkelaars en uitgevers mee willen doen in e-sports, en waarom ze ook zelf toernooien net flink wat prijzengeld organiseren. Anders dan bij de traditionele sportwereld is de maker van een game ook de rechtenhouder van alle content rond zijn game. Een 'gewone' sport is van niemand. De uitzendrechten van voetbal worden verkocht door instanties die handelen uit naam van de clubs. De opbrengsten worden verdeeld onder die clubs, voor wie dat geld een belangrijke bron van inkomsten is. Deze geldstroom verloopt in e-sports heel anders. Partijen betalen wel om content te mogen uitzenden, maar dat geld gaat vooral naar de maker van de game, niet naar de streams.

Verboden andere games te streamen

Dat levert verschillende problemen op voor teams, wat ook wordt uitgelegd in dit artikel van Numrush. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat teams maar beperkt kunnen verdienen aan hun videocontent. Daarnaast zijn ze overgeleverd aan de regels die de rechtenhouder - de maker van de games dus - oplegt. Een berucht voorbeeld daarvan speelde in 2013, toen League of Legends-maker Riot Games deelnemers aan de League of Legends Championship Series verbood om een aantal andere games te streamen. Oftewel: wie wilde deelnemen aan de LCS, mocht onder meer DotA2, Diablo en Hearthstone niet meer streamen op zijn kanaal.

Inmiddels zijn we enkele jaren verder en vliegen de deals over tafel. Alleen al in de laatste paar maanden maakte Twitch meerdere samenwerkingsverbanden bekend. Zo heeft het bedrijf deals met Blizzard en diverse grote e-sportsteams. Twitch mag als enige derde partij allerlei grote toernooien rond Blizzards games uitzenden, terwijl het platform ook alle streams van bijvoorbeeld het populaire Amerikaanse team OpTic Gaming in handen heeft. Deze deals geven echter vooral weer dat de wereld van e-sports nog een soort 'Wilde Westen' is als het gaat om streams, rechten, omzet en hoe die omzet verdeeld wordt. Het wordt interessant om te zien hoe deze trend zich verder ontwikkelt.

Televisie minder belangrijk

Een deel van het antwoord op die vraag lijkt echter hoe dan ook duidelijk: het blijft draaien om internet. Veel bedrijven en gamers vroegen zich ooit af hoe lang het nog zou duren voordat e-sports op televisie te volgen zou zijn, maar inmiddels is iedereen het er wel over eens dat tv niet meer dan een bijrol zal vervullen. E-sports kijkend publiek is gewend aan de streams en platformen, en heeft tv, dat in feite veel beperkter werkt, daarbij niet nodig. Dat bleek wel tijdens de finales van de ELeague Major, een belangrijk CS:GO-toernooi, dat in januari in Atlanta werd gehouden. De Amerikaanse zender TBS zond het live uit en bereikte ongeveer 228.000 mensen. Twitch bediende met dezelfde content meer dan een miljoen mensen, en dan was het evenement ook nog eens via YouTube te bekijken. Wellicht dat een mainstream publiek nog op weg geholpen kan worden met meer e-sports op televisie, maar voor actieve volgers is dat allang niet meer nodig.


Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie van vijf artikelen over e-sports. Mocht je de eerste twee delen gemist hebben, dan kun je ze hieronder vinden. De resterende twee delen verschijnen op zondag 3 en zondag 10 september.

Deel 1 - Van de arcadehal naar de arena - de geschiedenis van e-sports
Deel 2 - Populaire games en bakken met geld - Welke games redden het als e-sport?

Lees meer

Reacties (28)

Wijzig sortering
Ik vind het bijna een aanfluiting naar esports dat Fifa als esport genoemt wordt in dit artikel. 10 van de 11 spelers worden door het spel zelf bestuurd en heeft de speler geen controle over. Als ik een sport of esport kijk of beoefen wil ik zelf degene zijn die controle heeft over het spel. Het gaat er in mijn optiek in om wat de speler kan en tot welk niveau hij zijn spel kan brengen.
Elke game word tegenwoordig neer gezet als esport. Er zijn er maar weinig die er echt voor gemaakt zijn.
Desalniettemin, van games als FIFA, Halo, COD, Gears of War;(allemaal neergezet als "esports games") komt praktisch elk jaar een nieuwe game van uit.

Dat lijkt mij als ik een pro gamer was niet ideaal, tegen de tijd dat de game echt "figured out" is dient zich de volgende al weer aan.
Bied geen kans op langzame Meta changes door balance patches, nieuwe maps, algehele andere manier van de game begrijpen.

SC:BroodWar is al 20 jaar oud, en na de KESPA migratie in 2012 naar SC2 is de Meta zich blijven veranderen/ontwikkelen ondanks dat het de zelfde maps/balance was. Dát maakt een goede esports game in mijn opinie.

Games als FIFA zijn dat per definitie niet.
Sowieso vind ik Fifa raar. Ik vind voetbal leuk om te kijken. Voetbal leuk om te spelen. En een potje Fifa ook leuk om te spelen. Maar om Fifa te kijken :O

De Eredivisie teams met Ronaldo en Messi etc. Wie kan het beste vooraf gescripte animaties van doelpunten die er altijd in gaan of dribbels die altijd lukken 'activeren'.
Het ironische is dat Fifa het leukst/realistisch is met spelers van Eredivisie niveau.

Fifa lijkt niet eens op voetbal. Ik bedoel F1 2016 en straks 2017 zijn ook niet perfect. Maar dat lijkt tenminste nog een beetje op Formule 1.
Ik zie iedereen altijd over scripted events zeuren enzo, maar ik heb er vrij weinig last van als ik FUT speel.

Het dribbelen gebeurd met 3 knoppen in fifa 17

Linkerbutton, rechtertrikken en je stick

Afschermen(rechtertrigger?); linkerbutton(om snel van richting te gaan), en je stick om richting met overstap te geven.


Tevens is Fifa 17 sowieso een enorme passing game, ik zie heel veel mensen alleen maar vooruit denken maar als je snel 1-2tjes opzet met de linie achter je stappen veel spelers in en kun je erlangs dribbelen of pasen,

Verder zie ik bijna niemand die gebruikt maakt van Powerpass om zo een linie of 2 over te slaan(Rechterbutton geloof ik).
Teams die zich inkopen is niet alleen bij Overwatch van toepassing. Die hebben echter bij een nieuwe game meteen zo'n fors bedrag gevraagd dat het voor vele teams ook niet mogelijk is om mee te doen.

League of Legends heeft ook in overleg met bestaande teams gekozen een nieuw model:

https://dotesports.com/le...franchising-revenue-14975

Let wel, dit is voor de NA LCS, dus de Noord-Amerikaanse league. Voor de Europese league is een alternatief in ontwikkeling, maar de details daarvan worden nog niet bekend gemaakt tot er duidelijkheid is over het uiteindelijke systeem. Het probleem met het NA model in Europa is dat, waar je in NA winkelketens en bedrijven hebt die grote bekendheid in de hele regio genieten, je hier per land ketens hebben die in andere landen vaak veel minder goed bekend zijn. En dan is het minder interessant voor zo'n bedrijf om miljoenen uit te geven om een publiek te bereiken wat nooit bij hun zal winkelen.
Wat je wel ziet is dat steeds meer voetbalclubs en zo zelf een team kopen. In Europa doen ze het nog niet erg goed, maar de Turkse vertegenwoordiger voor Worlds 2017 is het team van de club Fenerbahce (https://lol.gamepedia.com/1907_Fenerbah%C3%A7e).
(Extra detail: De ploeg heeft 2 Zuid-Koreaanse spelers geimporteerd. Dit zie je wereldwijd bij veel teams gebeuren aangezien de Zuid-Koreanen het sterkst zijn in LoL. Het enige probleem wat er vaak wel door ontstaat is miscommunicatie tussen teamgenoten)
Leuk detail: Schalke 04 heeft zichzelf (weer) gekwalificeerd voor EU LCS deze week, en zal volgend jaar dan ook weer vertegenwoordigd zijn. Ook Paris Saint Germain heeft het geprobeerd, maar zonder succes.
Ik mis persoonlijk toch een beetje een vernoeming van de DSCL hier. Dit is immers een SC2 tournooi wat is begonnen vanuit de community van tweakers olv @.Frank.
Hell yeah, still going strong! :) De 5e editie is nét deze week aangekondigd. De finale is dit jaar op 9 december in de E-sports Game Arena, en de eerste qualifier is op 11 september.
Bij ieder artikel mogen we rocket league eronder zetten, een spel dat naar mijn mening een veel beter voorbeeld is dan FIFA waar 10/11 spelers door bots bestuurd worden en de hele competitie draait om FUT -> pay to win. Sporten zijn juist zo interessant door de menselijke interactie, de inspanning en de emotie. Die emotie is er wel maar van menselijke interactie mis in in FIFA heel veel. Ga lekker net als in het echt 11v11 spelen en het word al een stuk interessanter.
Dit ondersteun ik, zeker waar.

Het verbaast me ook dat hoewel we het hier hebben over esports toernooien hebben, dat dingen zoals online leagues en (dit is een beetje raar) het gevecht tussen GSL en Swiss System niet uitgebreid worden uitgelegd. Wat is het idee erachter, misschien een voor- en nadelenstructuur aan geven, etc...

Ik vind het een prachtig onderwerp en ik vind het belangrijk dat mensen moeten begrijpen hoe het esports circuit er ongeveer uit ziet. Jammer is dat er het een of ander mist (denk aan double-elim brackets en het grote gebrek eraan, GSL vs Swiss en het feit dat YT nu de rechten van ESL én ELeague in handen heeft voor CS:GO).

Iets secuurder en iets dieper onderzoek doen. Ik wil niet zeggen dat het baggerslecht is, maar ik geef gewoon een tip.

[Reactie gewijzigd door P3ctor!Q op 27 augustus 2017 08:37]

Eigenlijk geldt hetzelfde voor Dota 2. Wings gaming, Ti winnaar 2016, de spelers zijn niet gestopt maar weigeren voor de organisatie te spelen vanwege geldzaken. Hoe het exact weet ik niet. Maar ze mogen door bepaalde organisatorische verplichte zaken niet mee doen aan de kwalificaties.
Helemaal mee eens. Rocket League voelt een stuk spannender omdat last second goals, 'close ones' en het vliegen door de lucht ook voor extra's zorgen.

Daarnaast vind ik het nog steeds raar dat teams van onze 'grote e-Eredivisie' gewoon spelers zoals Ronaldo in kunnen zetten...

Ik kijk wat minder maar ik vind de hele productie om de esport ook fantastisch. Het camerawerk, mits goed gedaan, en het enthousiaste commentaar maken het een leuke beleving om naar te kijken.

Analyses en replays zijn achteraf ook een stuk leuker, met name fps, omdat je letterlijk uit het perspectief van andere kan kijken.
Dat komt omdat FUT gekozen wordt, heeft de meeste entertainment waarde.
Sowieso mis ik fighters in dit artikel, wat wel de grootste vertoning van skill is, en die wat mij betreft ook grondleggers zijn van esports. Denk hierbij aan Street Fighter. Velen kennen dit moment wel: http://www.youtube.com/watch?v=pS5peqApgUA&t=2m34s

En dat is al meer dan 10 jaar geleden.

Denk ook aan Super Smash Bros, een erg oude GameCube game die nog steeds gespeeld wordt voor veel geld.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 27 augustus 2017 22:35]

Geloof dat het kort bij het vorige artikel over esports voorbij kwamen, maar voor mij zijn vechtspellen ook het ultieme genre. Het is één-tegen-één, persoonlijker wordt het niet.

Maar het blijft wel een beetje het probleem met deze artikelen: het blijft heel oppervlakkig.
Al die scenes verschillen onderling zo erg van elkaar dat je op deze manier altijd een incompleet verhaal vertelt. Ik had liever gezien dat de esports artikelen op basis van genre waren geweest. Dus een artikel over FPS-games, eentje over fighting games, eentje over RTS games etc etc. En dan gewoon per genre een stuk over de geschiedenis, de games en de toernooien. Dan was het een stuk makkelijker te volgen geweest.

Nu is het vaak all over the place. De ene zin gaat over FIFA, de volgende over Overwacht en daarna weer over Starcraft, zonder enige samenhang. En dat is logisch, want die is er niet echt. Al die verschillende genres lopen parallel aan elkaar en ontwikkelen zich op hun eigen manier.
Vreemd dat jullie zoveel reviews aan e-sports wijden de laatste tijd maar het anders niet de moeite vonden om even een nieuwsbericht te plaatsen dat gisteravond de Quake World Championships finales plaatsvonden met een Nederlander in de finale van de Duel, en eentje in de finale van Sacrifice.

Vo0 heeft die finale Duel verloren trouwens, Silencep wist met zijn team 2Z de Sacrifice finale wel te winnen.
Ik ben zelf een redelijk trouw volger van verschillende streams en heb het artikel proberen te lezen. Ik vind het alleen jammer dat het verhaal en alle games snel bij elkaar worden gezet. Het zorgt er voor dat het snel onoverzichtelijk wordt, en je mist daardoor gauw de juiste diepgang. Het gehele verhaal wordt er niet duidelijker en leuker op.

League of Legends in Amerika gaat aankomend jaar bijvoorbeeld een soortgelijk systeem als de NBA opzetten. Waar er verschillende franchises worden vastgesteld en vandaar uit teams gaan opzetten. En dat een game zoals League die nu als een van de populairste eSports spellen, veel teweeg heeft gebracht voor het bekend maken van eSports aan het grote publiek. Ik mis dit soort informatie. Het zorgt er meer voor dat er een lopend verhaal in zit.

[Reactie gewijzigd door neegek op 27 augustus 2017 19:30]

E sports kijken is als naar een Drum and Bass feestje gaan. Er staan continue gasten door heen te schreeuwen. De een nog (((enthousiaster))) als de ander :/
Sommige mcs inderdaad, drama. Bij csgo is het meestal een goede toevoeging en de majors kan je in-game kijken waar je de casters uit kan zetten
Die shoutcasters hebben wel mede de e-sports scene groot gemaakt, legendarische figuren zoals Tosspot, RedEye alleen al.

Beetje respect voor de shoutcasters aub.
Bij Dota 2 kun je in-game kijken en zelf kiezen of je wel of niet casters wil hebben. Bij elke TI heeft Dota ook een newbie stream, die heeft minder hype, maar probeert duidelijk en rustig het spel te volgen.
Als je WCG noemt moet je ook CPL noemen, en ECG en zeker de CPL world tour die onze eigen Sander Kaasjager bijna had gewonnen tegen Fatality.

Niet te vergeten de grote Koreaanse liga's die je sowieso op ESL niveau kun plaatsen.


OH, en Dreamhack Tour is ook een groot evenement over meerdere locaties

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 27 augustus 2017 13:51]

Vind het persoonlijk ook heel raar dat er geen woord gerept word over League en het LCS systeem. Lijkt me toch ook een van de grotere spelers op e-sports gebied, maar wordt blijkbaar njet echt meegerekend. Erg jammer tweakers!
Wat waarschijnlijk de grootste is van alle esports competities wordt hier gewoon bijna nergens benoemd. Erg jammer inderdaad, ook in de andere artikelen over esports lijkt het gewoon vermeden te worden.
Er zijn veel meer toernooien dan wat hier genoemd zijn. Omdat de organisatoren allemaal politiek en geld zijn worden op lagere niveaus heel veel lokale toernooien georganiseerd waar het soms ook over veel geld kan gaan (niet miljoenen maar wel 10.000en). Kijk maar eens naar Dreamhack als voorbeeld. CSGO 50k per Dreamhack, ze hebben er diverse andere toenooien zoals Heartstone en Overwatch en er wordt iedere keer op stands toernooien georganiseerd zoals Female CSGO door Esport United.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*