×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Van de arcadehal naar de arena

De geschiedenis van e-sports

Door , 154 reacties

ESL, MLG, Twitch: e-sports wordt volwassen

Het is niet helemaal correct om over de periode na WCG te spreken als het op de huidige grote platformen aankomt, omdat die ook allemaal in een eerder stadium zijn opgericht. Dreamhack, dat ooit begon als lan-party maar inmiddels is uitgegroeid tot een gigantisch evenement met e-sports en live optredens, bestond op zich al in 1994. De Major League Gaming (MLG), zeker voor de Amerikaanse markt de belangrijkste speler op e-sportsgebied, werd al in 2002 opgericht. De Electronic Sports League (ESL) ontstond in 2000, als opvolger van het Deutsche Clanliga, dat al in 1997 was opgericht. Ze waren er dus al en wisten in tegenstelling tot Clanbase en WCG te overleven.

Cruciale rol voor Twitch en YouTube

Toch is dat succes niet alleen toe te schrijven aan de grote organisatoren zelf. We noemden op de vorige pagina Twitch en YouTube al even. Die platformen, alsmede de groei van social media in het algemeen, zijn cruciaal geweest voor de ontwikkeling van e-sports en ook de voornaamste reden dat e-sports nu meer en meer in mainstream media te vinden is. Dat is niet per se nieuw. In diverse landen zijn al televisieprogramma's gemaakt over e-sports, waarbij vaak een bepaald team werd gevolgd of via competitie werd gezocht naar de 'ultieme gamer'. Zelfs de grote Amerikaanse sportzender ESPN besteedde al aandacht aan e-sports nog voor het in recentere jaren stelselmatiger verslag ging doen van grote e-sportswedstrijden. Het bereikte toen allemaal niet wat sociale media en met name streaming platformen wel bereikten.

Twitch logoHoewel ervaren spelers annex commentatoren als Grubby en RotterdaM er op wijzen dat het niveau per organisatie wel verschilt, is de concensus dat e-sports als geheel in rap tempo volwassen aan het worden is. Dat is wellicht de beste samenvatting voor de ontwikkeling die de stroming de laatste paar jaar doormaakt. Twitch en andere streaming platformen zijn als contentpartners niet weg te denken bij grote toernooien en bij de competities die tussendoor worden gespeeld. De doorbraak die livestreams van wedstrijden hebben beleefd met dank aan steeds breder beschikbaar zijn van breedbandinternet heeft het circuit tussen de toernooien door ook zichtbaar gemaakt.

Rondleiding in het Ninjas in Pyjamas Gaming House uit 2013 (YouTube)

Dat is een groot verschil. Waar e-sports voorheen een verschijnsel was dat tijdens toernooien zichtbaar was, daar biedt het nu dagelijks vermaak. Grote teams onderhouden hun fanbases via social media terwijl teams en spelers hun 'oefensessies' vaak ook livestreamen. Wil je zien hoe de beste Call of Duty-spelers ter wereld het ervan afbrengen op een publieke server, dan kan dat. Wil je zien hoe het League of Legends-team van Ninjas in Pyjamas zich voorbereidt op een groot toernooi in het huis waar ze allemaal samenwonen, dan kan dat. Er is interactie en fan zijn van een team of een speler betekent iets. Het bepaalt welke livestreams iemand kijkt, wat voor shirtje hij koopt of naar welke toernooien hij gaat.

Dat laatste wordt natuurlijk ook bepaald door welke games iemand wil volgen. Want ja, de games: we zouden ze bijna vergeten. Wie het spelaanbod anno 2017 vergelijkt met de games die populair waren toen Clanbase, WCG, MLG en ESL ontstonden, ziet uiteraard verschillen, maar toch ook opvallend veel overeenkomsten. Met name Counter-Strike valt daarbij op. Weliswaar hebben we het over een aangepaste versie van de game die rond de millenniumwisseling werd gespeeld, maar 'CS' is nog steeds de belangrijkste shooter in de wereld van e-sports. WarCraft III heeft de strijd met de tand des tijds inmiddels verloren, maar die leegte werd snel opgevuld door StarCraft 2. En dan is er natuurlijk nog de doorbraak van de 'moba'.

De doorbraak van de moba

Nieuw is het absoluut niet meer, maar feit is dat de multiplayer online battle arena een van de meest recente 'hypes' is die terug is te zien bij de makers van games. Je hoort er als uitgever amper meer bij als je niet hebt geprobeerd een moba in de markt te zetten. Het genre, dat groot werd door WarCraft III-mod Defense of the Ancients en mede dankij het succes van League of Legends is geëxplodeerd, is overal terug te zien. De meest recente toevoeging die een blijvertje lijkt, is Overwatch, waarbij het moba-idee wordt toegepast op een game uit het shooter-genre. In het kielzog van Overwatch is nog een reeks vergelijkbare games te vinden, maar vooralsnog lijkt Overwatch er als eerste in te slagen naam te maken als e-sport, met dank aan de Overwatch League die later dit jaar van start zal gaan.

Overwatch past daarmee ook in een trend die momenteel speelt. Onderdeel van het steeds volwassener - en lucratiever - worden van e-sports is dat game-uitgevers nu games in de markt willen zetten met als specifiek doel een rol te gaan spelen in e-sports. Rainbow Six: Siege van Ubisoft is bijvoorbeeld zo'n game: nauwelijks een singleplayer-modus en multiplayer-actie die gericht is op vijf tegen vijf. Dat is een groot verschil met het Quake/Unreal/WarCraft-tijdperk. Toen werden games 'gewoon' gemaakt en was een rol in e-sports een bijproduct van het feit dat een game competitief en goed gebalanceerd in elkaar zit. Anno 2017 ligt dat dus anders en is e-sports al bij de ontwikkeling een belangrijke pijler. Niet per se goed nieuws voor gamers in het algemeen - niet iedereen heeft immers evenveel behoefte aan competitie - maar een luxe voor de wereld van e-sports.

Groeipijntjes

Volwassen worden gaat gepaard met de nodige uitdagingen. Die uitdagingen bestonden bij e-sports in de vorm van enkele schandalen rond matchfixing en doping. Een speler van het toenmalige Counter-Strike: Global Offensive-team van Cloud9 bekende in 2015 dat zijn hele team adderall heeft gebruikt tijdens de Intel Extreme Masters in Katowice van dat jaar. Het middel, dat gebruikt wordt als medicijn om adhd te onderdrukken, werkt concentratieverhogend. Na dit dopingschandaal voerde de Electronic Sports League direct dopingcontroles in bij zijn grote toernooien.

Een misschien nog wel groter probleem wordt gevormd door matchfixing. Al meerdere keren is uitgekomen dat pro-gamers opzettelijk wedstrijden verloren om daar, via het gokcircuit, geld aan te verdienen. Een van de bekendste - en stomste - voorbeelden daarvan komt op naam van Aleksey 'Solo' Berezin. Deze DotA 2-speler verloor ooit opzettelijk een wedstrijd, om daar vervolgens 322 dollar aan te verdienen, een lachwekkend laag bedrag. Dat verhaal is een eigen leven gaan leiden en leeft voort als meme; wanneer spelers of teams in e-sportswedstrijden opvallend slecht presteren, spreken kijkers in de chat naast de livestream vaak over '322'. Overigens moet worden gezegd dat Solo na een schorsing zijn carrière weer heeft opgepakt en momenteel onderdeel is van het succesvolle DotA 2-team van Virtus.pro.

DotA 2-speler Alexei 'Solo' Berezin, oftewel: 'mister 322', is inmiddels in dienst van Virtus.pro.

Een deel van de geschiedenis van e-sports wordt uiteraard momenteel geschreven. Competities, teams en derde partijen blijven zich op verschillende manieren ontwikkelen. Relevante onderwerpen die nu voor verandering kunnen zorgen zijn bijvoorbeeld uitzendrechten, maar ook welke games zich de komende jaren gaan profileren als e-sportsgame. Ook is natuurlijk de vraag op welke manier Nederland zich zal ontwikkelen, zowel op organisatorisch vlak als aan de competitieve kant. Deze en andere vragen zullen de komende weken aan bod komen, in de volgende vijf delen van deze artikelenserie over e-sports.

Lees meer

Reacties (154)

Wijzig sortering
Vreemd dat er in het artikel met geen woord gerept wordt over Fatal1ty (Johnathan Wendel), die toch wel een belangerijke naam in de e-sports is, en 1 van de eerste professionele gamers met succesvolle inkomsten in een tijd dat dat nog heel vreemd was.

Hij heeft volgens mij de meeste e-sports titels op zijn naam staan in meerdere games, voornamelijk Quake III, en innoveerde als eerste pro gamer met zijn bedrijf Fatal1ty , die we hedendaags nog steeds terug zien in merken als Asrock, Creative enz. Waar het nu heel normaal is en veel andere teams zoals SK en Fnatic volgen door hun brand aan een merk te verbinden en als bedrijf te opereren.

Denk dat veel pro teams veel te danken hebben aan de manier hoe Fatal1ty sponsoring benaderde, het zal er uiteindelijk ook wel van zijn gekomen, maar dan veel later.

"In honor of his contributions to video gaming, Wendel was awarded the first ever Lifetime Achievement Award by eSports. He was inducted into the International Video Game Hall of Fame in August 2010 and holds a spot in the Guinness Book of World Records.[11]"

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Johnathan_Wendel

Hij was in de hoogtijdagen van Quake III in ieder geval de benchmark kwa pro gaming om naar te kijken, ook al mochten veel mensen hem niet vanwege zijn houding en lichtelijke arrogantie, je kan veel over hem zeggen maar hij heeft een belangerijke bijdrage geleverd aan de E-Sports zoals die nu is.

En dat Zweden zoveel succesvolle Counterstrike teams/spelers heeft is natuurlijk ook geen toeval, ze domineerde de CS ladder op Clanbase in de hoogtijdagen, en volgens mij nu nog steeds enkel niet zo nadrukkelijk meer.

Toen waren de clans nog niet van het hoge niveau in esports als het nu is maar zag je wel verandering in dat "clans" meer professioneel en het echt business werd , als je kijkt naar het SK team van toendertijd wat verreweg de beste CS clan was, Heaton, Spawn, Potti, Ahl, Fisker. Daar is het huidige NiP uit onstaan.

"June 2016 HeatoN became the first person inducted into the ESL Hall of Fame." en terecht
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/ESL_(eSports)#Hall_of_Fame

Hier hebben de huidige spelers als F0rest en GeT_RiGhT veel aan te danken wat hedendaags als 1 van de beste Counterstrike spelers worden gezien (ook al Zweeds, toeval?). Goed in Counterstrike alleen al als E-Sport kan je volgens mij wel een heel boek vol over schrijven, maar als Korea wordt genoemd als E-Sport land, dan past Zweden daar ook wel in met hun contributie aan 1 van de meeste succesvolle E-Sport game.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 13 augustus 2017 12:58]

Eens! Met kleine correcties/aanvullingen ;)
1. Het SK roster van Heaton zat eerst in NiP voordat ze naar SK gingen, pas later werd NiP opnieuw opgericht
2. F0rest en GeT_RiGhT zijn wellicht spelers van nu, maar hebben nog net het einde van de Heaton, Spawn, Potti, Ahl, Fisker dynasty meegemaakt.

Goed, het artikel is redelijk RTS/Moba georiënteerd waar de Aziaten dominant zijn, Quake3/Painkiller en de bijdage van CS wordt niet of slechts kort benoemd. Echter kunnen we wel stellen dat de Koreanen al véél verder zijn met e-sports commercieel en mainstream te maken. Ze hebben grotere events, grotere sponsoren en het wordt uitgezonden op nationale TV. Ik snap de keuze van de auteur dus wel.

Moba's steken er wat betreft prijzengeld ook op met kop en schouders bovenuit, CSGO doet het niet slecht, maar komt niet in de buurt van de gekte in moba land ( ben het met je eens dat Quake/Painkiller/CS wél in het westen verantwoordelijk was voor de opkomst van e-sports ).
https://www.esportsearnings.com/tournaments
Zeker ja, GeT_RiGhT gaat nu ook alweer de 10 jaar mee en heeft nog net de SK/NiP dreamteam meegemaakt als jonge cs speler, is begonnen op zijn 17e als pro gamer.
"2007 SK Gaming picked up the 17 year old GeT_RiGhT"

Vind het nog knap dat die zo aan de top staat, verwacht wel dat er rond deze tijd nieuwe lichting gaat komen die m gaat inhalen.
Zijn er al, de glorietijd en dominantie van NiP is al enkele jaren voorbij. De roster change Draken voor Friberg was erg nodig en heeft ook wel geholpen, maar het niveau 2012-2014 hebben ze al een tijdje niet meer laten zien. Concurrentie zit ook niet stil, maar destijds waren ze niet te stoppen.

f0rest wordt trouwens nog steeds gezien als de beste counter-strike speler ooit. Hij was al een god in CS1.6 en is dat nog steeds in CSGO.

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 augustus 2017 08:44]

Interessante feiten, ik hou het niet meer zo actief bij aangezien ik CS niet meer echt speel (heb sinds beta 1.3 gespeeld en later source maar niet competetief, dus dat is al lang geleden), af en toe nog CS go, maar mijn glans is ook behoorlijk verdwenen, kan nog maar nauwelijks meekomen.

Twitch zorgt er wel voor dat ik nog matches kijk, want die spanning is zeker niet veranderd, en om het individuele skill niveau te zien wat erg indrukwekkend is

Ik zie dat f0rest zelfs al sind 2005 competitief meedraait
http://wiki.teamliquid.net/counterstrike/F0rest

Dat is toch wel erg bijzonder te noemen om hedendaags nog met de top mee te draaien.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 14 augustus 2017 16:52]

Hier een actieve CS 1.6 speler en volger. Zweden was destijds inderdaad heer en meester, maar persoonlijk was ik meer fan van het Poolse Pentagram met "Neo" en "TaZ". En er waren nog andere teams die redelijk mee kwamen in het Zweedse geweld. Lunatic-hai, Mousesports, Na'Vi, NoA, Complexity.
Dat destijds Zweden "heer en meester" was, hebben ze alleen maar te danken aan hun vooruitgang in bandbreedte destijds. Terwijl iedereen met lichte breedband en inbelverbindingen zat, zaten hun al met fiber/glasvezel en hele ruime cabelverbindingen!
Ook offline lans hebben ze genoeg gewonnen met SK en NiP ;)
Leuke toevoeging over Fatality van je! Ik heb hem nog ontmoet tijdens de HCC dagen in Utrecht en heb Painkiller tegen hem gespeeld op het podium. Maar moet zeggen toen ik hem sprak van te voren dat ik erg teleurgesteld was. Hij was de beste gamer ter wereld op dat moment, maar hij had daadwerkelijk geen ruggengraat. Je zou verwachten dat hij arrogant of erg zelfbewust was, maar hij was extreem introvert en totaal niet Confident. Viel toch een beetje tegen :( zeker nadat ik eindeloos veel kickass in-game videos van hem had gezien de jaren ervoor waar hij hij vergelijkbaar goed was Ursain Bolt in zijn hoog tijd dagen
Hier een oud clanbase speler. Kippevel deze review.

In 1998 kocht ik mijn eerste pc. NLG 1932,50 bij Norrod in de Steentilstraat in Groningen. En dan via FreeAccess op het In-ter-net. Echt jongens: ik had geen flauw benul wat dat betekende. Niemand niet. Counterstrike Beta downloaden via de PTT-lijn. Dat duurde dus 2 dagen. Dan natuurlijk de eerste porno downloaden. 1 plaatje duurde zo lang dat je prima eerst even naar de supermarkt kon. Een liedje via Kazaa duurde 1 uur. En goed opletten dat je niet te lang "online" bleef want dat kostte kapitalen. Per tik (zo ging dat met de vaste lijn toen) betaalde je een vast bedrag.

Vrij snel kwamen wij per toeval erachter dat wij samen met een paar jongens in Groningen samen speelden. Gelijk een clan opgericht: 'a7e'. We speelden alleen Counterstrike. Later melden we ons aan voor Clanbase. We waren niet goed. Maar we voelden ons echte pioniers. Uiteindelijk zijn we 10 jaar bij elkaar geweest. Als clan, maar later ook in LAN-parties. Vrienden bij elkaar, met een hoop bier en gezelligheid.

Leuk om nog te vertellen: Clanbase was best goed georganiseerd. Ik had een goede baan, dus ik kon maar weinig trainen. Maar dat werd wel van je verwacht. Het niveau van Clanbase was hoog. We hadden een team van 10 spelers. Allemaal Groningers. Via Clanbase werd je ingedeeld in de competitie. Haakte je af, kwam je niet opdagen, dan verloor je dus. De ping in die tijd was de grootste bottleneck. 'LD'-gaan (link dead, plotseling wegvallen van je verbinding) ook, dat was aan de orde van de seconde, dus behalve dat je talent moest hebben, moest je pc in orde zijn (lees grafische kaart) én je verbinding moest goed zijn (lees: of je had Dual-ISDN, of béta kabel (jaja Groningen was de 1 van de eersten met kabel in Nederland) of je had gewoon mazzel). Het was nogal een gedoe soms. Bleef je te lang link dead, dan verloor je ook. Maar al met al was de competitie uitdagend en spannend.

Super stuk Tweakers! Echt nostalgie.

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 13 augustus 2017 11:03]

Wat een super verhaal, en past mooi in onze activiteit van afgelopen dagen....een LAN party. Afgelopen week in een bevlieging de knoop doorgehakt om eindelijk eens echt weer een lan party te houden, de laatste was al bijna 9 jaar geleden. Ouderwets UT99, Flatout 2 en No one lives forever spelen, wat een plezier. Lekker net als vroeger biertjes nootjes en shoarma erbij. Dit keer konden we met laptops spelen ipv met big towers te slepen. Vroeger gingen we vaak nog even naar Funprice in Enschede om snel even nieuwe hardware te kopen om de ander de loef af te steken zodat je pc sneller was dan die van je maat. Dure hobby in die tijd :) We hadden een vriend die echter al het geld in de wereld kon uitgeven en dan nog was het niks qua prestaties van zijn PC. Hij was het halve weekend al kwijt aan herinstallatie van Windows en dan nog kreeg hij het voor elkaar om geen verbinding met het netwerk te krijgen. Wat hebben we daar vaak smakelijk om gelachen.
Tevens had je eind jaren negentig en begin jaren 2000 de DCC, Doesburgse Computer Club waar we iedere maand naartoe gingen om de laatste games en software te downloaden (we hadden nog geen kabel in onze woonplaats) maar ook om lekker te gamen. Ik heb er Day of Defeat voor de eerste keer gezien, ik was meteen verkocht. Dit spel hebben we destijds ook uren lang op lan parties gespeeld. Leuke tijd, erg leuke tijd.
Haha ja echt hè. Een netwerk uitleggen voordat de LAN überhaupt kon starten... Eindeloze discussies, iedereen elkaar helpen, irritaties, veel bier en een grote bak met netwerkkaarten, en bellen met Casema waarom het netwerk het niet deed. Prutsen met IP adressen en netmasks. En ja! Idd last minute naar de winkel omdat het anders helemaal niet werkte. :) Leuke tijd. Good memories
Vooral de tijd dat we overgingen van een coax netwerk naar utp, wat een drama, de helft kon dan weer niet meespelen of alles was out of sync en dan reacties "ik lig eerste, nee ik lig eerste". Dit werd beter ten tijde van Windows 98, nou ja, voor de meesten van ons.
Geweldig al deze verhalen!

Ik heb de oude halflife doos nog thuis, waarbij ik counterstrike kreeg! Heerlijk om op een 13inch CRT het spel te spelen met max 30fps! Helaas heel lang "offline" moeten spelen tegen bots en vanaf de 1.0 tijd kon ik eindelijk online. Toen kregen we eindelijk kabel internet (chello).

Clan waar ik in heb gezeten staat ook op deze foto op plaats 10 (Barbarians), super gaaf om te zien!
Door clanbase heb ik nu een groep vrienden waarmee ik 2/3x per jaar een LAN organiseer. 15 Jaar doen we dit al! Super vet! Ik kan mij nog goed herinneren dat we geen internet hadden en alleen echte LAN games speelde (CS, slider, UT, COD, Flatout2, Serious Sam).

Prachtig! Nostalgie en een mooie groep vrienden aan overgehouden!
Ik kan er over mee lullen, en grote kans dat we dan wel tegen elkaar gespeeld hebben ;-)

Heb zelf met meer dan 1 clan aan de top gestaan van de NL 5on5 ladder op ClanBase destijds en speel CS sinds 1999 (begonnen 3 maanden nadat de eerste beta uitgekomen is). Heb zo veel mensen leren kennen, en met een paar van die mensen (2 om precies te zijn) speel ik tot vandaag de dag nog steeds wekelijks CS:GO en zie ze ook een aantal keer per jaar in persoon. Ook al zo veel zien komen en gaan, van inbelverbinding naar ISDN naar ADSL, CS nog als mod voor HL1, Won, de voorlopen van Steam, etc. Best raar als je er over nadenkt; bijna 2/3 van mijn leven al aan het (online) gamen en de tijd is super snel voorbij gegaan.

Ik heb ook nog in een Quake 2 clan gezeten (volgens mij was de clan naam letterlijk "kale kut") met Killerman (volgens mij was hij de clan leader), een Nederlander welke toen al head admin en developer van ClanBase was. Ben ooit begonnen in Quake 1 op een 14K4 modem (en het ICQ tijdperk :P) dus het zou zelfs nog wel eens in het prille begin geweest kunnen zijn.

Wordt wel een beetje droevig nu ik er over na zit te denken haha, konden we maar terug in de tijd (en weer het reactievermogen van een 22-jarige hebben :P).
Haha zou best kunnen! De tijd ging toen zeker snel.

Ik heb ook nog de laatste jaren van clanbase veel UT99 en UT2k4 gespeeld. Heb een tijd nr1 gestaan op de ITDM 2v2 en ICTF 5v5 (clan: eXtinction) en heb de laatste 2 europocup/nationscup mee gedaan met team NL.

Goede ouwe tijd! Jammer dat na clanbase het hele competitieve/ladders systemen mij niet meer zo aantrok (esl, faceit etc)
Zeker mooie tijd!

Jaren geleden begonnen met eerste LAN potjes Doom 2. Snachts in de kelder bij m'n ouders die een paar computers in een kantoor daar hadden. Enige jaren later uiteraard UT, Starcraft, Diablo, enzovoorts.

UT via Clanbase was masterlijk. Veel tegen Extreme clan gespeeld destijds en ik ervaar nu eigenlijk pas weer dat fijne UT competitieve gevoel met Overwatch.

Nu regelmatig thuis LANnen in m'n LANshack met een paar vrienden tot 6x per jaar ofzo. Slapen op zolder en gamen tot je een ons weegt...

Mooi inderdaad om ook quasi pioneer te zijn geweest in die tijd van dit.
Haha inderdaad.

Ik heb ook overwatch alleen ik kan mijzelf niet dwingen om het competitieve echt op te pakken, voornamelijk door de hoeveelheid eigenwijze snotaapjes/trolls aanwezig zijn.

Daarnaast ook het gebrek aan tijd om mijzelf te verbeteren. Dit is het grootste punt wat ik nu eigenlijk mis; de spanning, met je clanmaten, oefenen/tactieken bespreken, ladder systeem.

Damn, mis het echt :D
Eigenlijk een groepje mensen bij elkaar zoeken om Overwatch op LAN als team te spelen :)

We zijn al met 4 ;).
Ik speel het ook met maten, maar die zijn niet zo "competitief" als dat ik ben :P, daar win je ook geen potjes mee.

Dan krijg je de discussie: Waarom pick je geen hitscan, uh had ik geen zin in. Haha dan is de pret bij mij eraf.

Ze zijn beter in het grinden met Path of Exile of diablo3 :P
Voelt als een heel ver verleden (Killerman hier). Het beleid, de eigenaars, van GGL hebben ClanBase uiteindelijk de nek omgedraait en om zeep geholpen. Eeuwig zonde..
LD is link dead. De verbinding met internet ging via de telefoonlijn. Dus niet met ADSL. ADSL bestond toen nog niet. Probleem was dat als het telefoonnetwerk teveel bezet was de verbinding met internet instabiel was of werd. Bijvoorbeeld als iemand in huis wilde bellen terwijl jij aan het internetten was: dat wilde je liever niet. Dan viel de verbinding sowieso weg met één telefoonlijn. Met ISDN had je twee lijnen. Dan werd het instabiel. En dat wilde je zeker niet als je een potje via Clanbase aan het spelen was. De kans dat je link dead zou gaan was erg groot dan. Dus liep je te schelden op je huisgenoten. Of je zusje. Of je moeder. NIET BELLEN!!!.... ;)

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 13 augustus 2017 08:03]

In 1998 had ik toen al kabel internet van A2000, ik betwijfel of Groningen wel de eerste was.
Dat zegt iedereen natuurlijk.
Ik ging mee met Castel (dacht ik mij te herinneren). Dat was in 1999 meen ik. Iig later dan jij. Het was een proefproject omdat bij de Eemshaven de kabel in Nederland binnenkwam.

Maar het scheelde mij veel kosten. Telefoonrekening van meer dan 200-300 gulden was normaal. Met de kabel was dat voorbij

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 13 augustus 2017 10:07]

Castel@home was dat toendertijd in '99, ik was toen 1 van de eersten en had ook zo'n laag ccxxxx-a nummer.
Toen kreeg ik breedband internet van wel 2mbit up en 1mbit down, tegenwoordig niet eens meer verkrijgbaar maar toen was dat een heel verschil met telefoon met max 50kbit.
Wij waren ook een van de eerste in het land met breedband internet.
Eindhoven kreeg in augustus 1998 kabelinternet via Goldmine. Dat was tevens de eerste keer dat ik echt online actief werd. Wij zaten toen in het beta team waardoor er nog veel storingen waren met de verbinding. De storingen bleven en vooral 's nachts was de verbinding uitstekend. Later werd de naam van de provider veranderd naar Chello, UPC en inmiddels is het Ziggo.

De kosten voor het internet lag toen rond de Fl 80,- (ongeveer ¤36,-) en met 3 (IT)jongens in huis, was dat een koopje. Volgens mij hadden we zelfs gekeken naar mogelijkheden via schotelinternet, download snelheid was prima, maar de pingtijden waren/zijn uiteraard gigantisch.
In 1997 had ik al kabel alleen een paar honderd mensen in mijn stad hadden dat er voor over. 10Mbps full duplex.
De techniek is gewoon op basis van wat we nu kennen, docsis. Wannadoo en troep waren de eerste die er ook mee adverteerde als echt 24 uur online verbinding. Kabel kende toen echt grote problemen ook. :P nu kan je kabelinternet niet meer wegdenken.
Tegenwoordig heb je veel meer keus.
Ik ben van kabel naar ADSL naar glasvezel gegaan, vooral glasvezel is _/-\o_
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kabelinternet

Al sinds '95 actief in ons landje
Maar amsterdam en Leeuwarden waren de eerste met 10 mbit lijnen.

[Reactie gewijzigd door m3nno op 14 augustus 2017 07:37]

+1 ben zelf ook nog met 2000 hardgespaarde guldens naar de computerbeurs gegaan. Hier liep ik uiteindelijk zo lang rond om de prijzen te checken (waar was de pricewatch?!) dat een deel van de hardware al uitverkocht was 8)7 Gelukkig liet mijn budget het toe om dan maar voor de upgrade/ti versies te gaan :)

Bij ons in de buurt hadden we redelijk snel kabel waardoor ons UT/Technical Ops team een lekker lage ping had. En dan de ladders op op clanbase inderdaad, heerlijk!
Super. Pricewatch werd pas later bij Tweakers geïmplementeerd. Norrod was een grote speler als winkel in Nederland kan ik mij herinneren. Maar bestellen op internet deed niemand. De reden was simpel: er was geen online afrekenmogelijkheid. Afgezien van het feit dat zoiets ook volledig ondenkbaar was.

Tweakers kwam maar langzaam op weet ik mij te herinneren. Je had voor de software Computer Totaal, IGN, Gamespot en voor de hardware Tom's Hardware. En heel simpel: de achterkant van de doos van de games :) NLG 2.000,- was een vermogen in die tijd!. Alles inderdaad super zorgvuldig bij elkaar zoeken. Net als jij liep ik op lijsten te staren en te dromen. Wat zal ik kopen? Ik fietste elke week naar de stad. Pakte de lijst van de toonbank van Norrod. Beetje smart doen met de medewerkers. Gevatte vragen stellen. Nadenken. Overleggen. En de week daarna stond er een nieuwe lijst op de toonbank. Kon ik weer opnieuw beginnen. Er loopt in 2017 nog steeds een medewerker uit díe tijd bij Norrod rond. Tweakers werd echt een gamechanger toen Pricewatch kwam. Zondermeer. Via Pricewatch kwam ik bij Azerty terecht. Later ben ik daar mijn spul gaan kopen.

Mij setje in 1998:
Intel Pentium 2 Mendocino 333Mhz, 3200Mb Ide HDD, S3 Hercules Beast 8Mb AGP video kaart, 64Mb SDRam 100Mhz geheugen. Echt vet in die tijd. Ik heb de lijsten van Norrod nog steeds. Met aantekeningen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 13 augustus 2017 09:27]

Waren dat die lijsten die elke week een andere kleur hadden zodat je snel kon zien of je berekeningen nog actueel waren?
Yup :P helemaal. Haha. Op de ene kant de losse onderdelen en de andere kant de systemen en randapparatuur
En toch kan ik mij nog steeds herinneren dat Tweakers toen zelfs een "speciale editie" van de PW had, in de vorm dat mensen "real-time" de prijzen kon doorgeven.. en real-time is dan met een bus zout erbij :)
Herkenbaar :) 150+ gulden en maar cs via clanbase doen. (later ook battlefield desert combat via clanbase)
Gelukkig een mooi stabiel 56k6 signaal. Gelukkig was de telefoon nooit nodig. Naja we waren toch onbereikbaar :+
Dank voor het delen van je verhaal; erg leuk om te lezen! _/-\o_
Zijn er misschien nog livestreams terug te vinden van a7e?
Fraps was er in die tijd maar die moest wel op een stand alone gedraaid zijn van ons. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Het waren echt de early days, ook van Clanbase. En livestreamen: je had niet eens het benul dat zoiets kon. Ik denk het niet Rab

We hebben nog wel een vet T-shirt van a7e. Beetje groezelig inmiddels
En livestreamen: je had niet eens het benul dat zoiets kon. Ik denk het niet Rab
Ah, jammer, maar begrijpelijk.Weet ook niet hoe lang jullie actief zijn geweest.
We hebben nog wel een vet T-shirt van a7e. Beetje groezelig inmiddels
Gheghe, leuke memorabilia; goed bewaren zou ik zeggen. 8-)
Drogeworst, wat een post.
Ik heb genoten van dit artikel maar jou post maakt het helemaal af.
Wij kochten onze pc in1997 met welk 32 mb geheugen, upgradebaar tot 48 mb meer weet ik er niet meer van.
Idd meteen porno downloaden en ik kreeg half-life in mijn handen. dus free mods.
En toen was er CS... lan parties, engelse clan ,door naar de top tien van een engelse competitie.
Toen een muis arm gekregen, en einde oefening lol.
Maar je bracht me helemaal terug naar mijn eerste internet pc.
thx _/-\o_

dank je wel
Speciaal hiervoor een account aangemaakt...
Hoe kunnen jullie in artikel schrijven over E-sports en over korea zonder overduidelijk Starcraft hierin te vermelden...?
Voor mij alvast een raadsel.
Waarschijnlijk omdat hier al meer dan genoeg electronische inkt aan is gewijd. De hele aardbol weet dat Korea == Starcraft.
Het gaat niet eens om het feit dat Korea == Starcraft, maar het feit dat Korea met Brood War eigenlijk het template heeft neergelegd voor de moderne eSports infrastructuur.

Teams met grote sponsors zoals Samsung Khan, SK Telecom T1 (2002), KT Rolster (1999) zijn rond het begin van deze eeuw ontstaan en het concept van team huizen waar teams onderling trainen komt ook van deze teams vandaan.

Naast deze teams zijn verschillende toernooi reeksen (2 individuele en 1 team league) ontstaan die uitgezonden werden op TV zoals OGN en Online TV streams zoals GOM tv. Het is ook rond het midden en tegen het einde aan van vorig decennium dat Starcraft Brood War haar eerste Engelse casts kreeg met (relevant) commentaar van ex professional gamers Nick "Tasteless" Plott en Dan "Artosis" Stemkoski. "Tastosis" zoals het commentatorsduo genoemd wordt, zijn eigenlijk de grondleggers van moderne eSports casts, door relevante inzichten te geven in strategieën, speler mindsets etc.

Fast Forward naar moderne eSports en daar zie je dat streamingplatformen Twitch.tv met name een enorm grote rol spelen.

Twitch.tv is rond dezelfde tijd ontstaan, als wanneer Starcraft 2 gereleased werd. SC2 had een vergelijkbare infrastructuur als SC1 en hiermee is werd de grondslag gelegd tot moderne eSports.
100% eens! Ook het feit dat starcraft al descennia onderdeel is van de tv-programmering in korea laat ook mooi zien hoe ver esports is geintegreerd in de samenleving en vooral bij de jeugd. Ze hebben er zelfs komische talkshows waar esporters worden uitgenodigd en weet ik wat.

¯\_(ツ)_/¯

[Reactie gewijzigd door govie op 15 augustus 2017 13:09]

Helemaal mee eens. Zelfs een hele paragraaf over Korea en dan niks zeggen over Starcraft, dat is nogal opmerkelijk.

Volgens mij heeft de auteur zich sterk gebaseerd op Wikepedia, waar de impact van Starcraft niet uit de verf komt. Maar ik kom niet op Tweakers om een samenvatting van een onvolledig Wikipedia artikel te lezen.

Dit weekend heeft Blizzard een leuke video gemaakt over de impact van Starcraft op E-sports.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 14 augustus 2017 15:31]

Mooi verhaal, alleen zonde dat er voorbij gegaan wordt aan één van de belangrijkste franchises die misschien wel het langst meedraait van allemaal: Street Fighter. SFII was de eerste echt grote competitive player vs player game en John Romero vertelde al eens dat de Japanse vechtgames een grote inspiratie waren voor de deathmatch in Doom. Daarvoor waren player vs player games meestal vrij basic.

Die serie wordt dus al ruim 25 jaar competitive gespeeld en toernooien als EVO groeien nog steeds. En de Japanse arcade scene heeft een grote invloed gehad op hoe er tegen competitive gaming wordt gekeken.
Duke Nukem met twee personen en dan een regen va raketten op elkaar af vuren _/-\o_
De 2D fighters zijn inderdaad de grote afwezigen hier.

Een fantastische topic over het onstaan van de Street Fighter II scene kun je hier lezen:

http://forums.shoryuken.c...n-the-old-school-sf-scene
Mooi Artikel.
Super dat dit nog steeds groeit ook. Moba's vind ik eerlijk gezegt wat saai om te volgen en te spelen.
Starcraft BW/II blijft toch wel het mooist om te kijken.
Shooters ook op zijn tijd strak om te zien, Fighting Games Net zo spanned misschien wel meer.
Tsja Fifa......

Doe dan Rocket League daar mag ook wel eens een E-sports artikel van komen Gezien het nog een vrij jonge game is en ook groter word. Denk naast Starcraft ook het mooist is ome te zien. en te volgen.
Wel jammer van de timing van het artikel, als net de finale van een major tournament is gespeeld met Dota 2, namelijk "The International 2017", zaterdagnacht !

http://www.dota2.com/international/replays/9/0/?l=dutch

Winnende team ging met een absurd bedrag van $10.817.864,- naar huis toe 8)7
Wat diepgang over de geschiedenis van de verdiensten van een e-sporter door de jaren heen, zou een welkome toevoeging zijn geweest in het artikel ;)
Precies dit.

In elk artikel van Tweakers over E-sports worden altijd de games Overwatch, Counter Strike en League of Legends beschreven. Terwijl Dota verreweg het grootste evenement ter wereld op pootjes zet. Elk jaar groter dan het vorige;
http://wiki.teamliquid.ne...International#Tournaments
.

Toch wordt Dota altijd weggelaten bij deze artikelen. Of wordt enkel, zoals nu weer het geval is, Dota aangehaald voor iets pietluttigs.
LoL heeft een grotere playerbase, en Overwatch is "the new kid on the block", maar Dota is al sinds 2011 non-stop aan het groeien.

Het niet in het artikel meenemen zou opzich nog tot daaraan toe zijn, als vannacht niet de finale was geweest van het grootste (prijzengeld-wise) E-sport toernooi van het hele jaar.
Lol / CS / Overwatch verdienen allemaal een plek in dit soort artikelen, en ze kunnen ook niet altijd overal genoemd worden. Maar Dota2 zit hier zeker ook tussen... En zeker in een artikel na vannacht...

Enkele stats in vogelvlucht;
Prijzengeld totale evenement (25% community raised); 25.000.000 USD
Aantal teams (Main Event); 18
1 "Nederlands" team (Team Liquid, oorsprong in NL, geen NL spelers)
*SPOILER* Finale zaterdagnacht 0.00-3.00
Finale was tussen Team Liquid - Newbee
Zie voor de afloop;
http://www.dota2.com/international/replays/9/0/?l=dutch

[Reactie gewijzigd door Simii op 13 augustus 2017 08:29]

Dota komt de komende weken nog wel aan bod hoor. Maar het artikel was inderdaad al klaar ruim voor The International begon. In een volgend artikel bespreken we oa toernooien, daar komt dan The International 2016 in terug, want over 2017 hadden we de gegevens nog niet.

Zelfde voor de CoD Champs trouwens, zijn nu ook bezig.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 13 augustus 2017 12:05]

Maar het artikel was inderdaad al klaar ruim voor The International begon
Dit is dus altijd moeilijk in te schatten bij dit soort artikelen :9

Het is niet dat ik het perse wil zien (vond het vooral erg gek dat het er niet in meegenomen was, maar de quote hierboven is dus de verklaring) , het was meer dat het mij begon op te vallen dat het veel werd weggelaten ondanks het formaat van het toernooi.

Ik kijk in ieder geval uit naar het artikel, vind e-sports altijd leuk om over te lezen!

[Reactie gewijzigd door Simii op 13 augustus 2017 12:13]

Het is nooit zo dat we opzettelijk een game niet behandelen. Het is wel een kwestie van 'pick your battles', je kunt niet over elke game en elk toernooi schrijven. Maar DotA2 hoort zeker bij de games waar we zeker nog wél over gaan schrijven.

Overigens staat Defense of the Ancients wel gewoon genoemd op de vierde pagina. :-) DotA2 niet specifiek. Zo zijn er nog wel meer onderdelen/games die genoemd hadden kunnen worden. Die zitten er deels niet in om het niet té veel te maken, deels omdat die onderwerpen de komende weken nog terugkomen, in artikelen over oa. de bekendste wedstrijden/toernooien, bekende teams en spelers, etc.
Ook het vermelden dan waard voor de liefhebbers, de live stream van COD Champs 2017:

http://cod.majorleaguegaming.com/

Laatste matches van het toernooi zijn net live gegaan :P
Kleine aanvulling: die 25% community raised is vreemd verwoord. Community bestedingen binnen het evenement, battle passes, fantasy cards, battle pass levels, etc. Belanden voor 25% in de prijzenpot voor the international. Dus er is minimaal 100 miljoen dollar besteed door de community. Het event zelf is zeer zeker het bekijken waard, alleen al de pick and ban phase is een technologisch hoogstandje.
Tja, Dota 2 had inderdaad genoemd kunnen worden, bijvoorbeeld helemaal aan het begin van de inleiding. Dat was wel aardig geweest.

Maar goed, dit is wel een tijdloos stuk, waarin niet elke game specifiek wordt besproken, en er een aantal als voorbeelden worden gebruikt om de ontwikkeling in e-sports te kunnen beschrijven. Er zullen altijd wel bepaalde voorkeuren een rol spelen, bepaalde keuzes worden gemaakt en daardoor bepaalde games voor iemands gevoel teveel afwezig zijn.

Overigens, er is eerder al geschreven over The International 2017 en het prijzengeld. Nogmaals, het had hier inderdaad niet misstaan om even in een zin te noemen, maar goed, dat maakt het stuk er niet minder op lijkt me. Zo belangrijk is dat toernooi echt niet voor het onderwerp van dit artikel.
Over de monniker "het grootste evenement" valt te discussieren, maar het evenement heeft in ieder geval de grootste prijzenpot.
Klopt, maar tot nu toe is het qua 'production value' toch wel het grootste.
Prijzenpot zeker, maar dat is inderdaad een slecte indicatie. Ze hebben namelijk niet de meeste kijkers, grootste fanbase, of het langstlopende toernooi.

Valve gooit er gewoon een bak geld tegenaan, laat de community veel betalen en pakt dan groot uit.
Op dit niveau heb ik dat nog weinig anderen zien doen, maar zou het alleen maar leuk vinden als dit meer wordt! :)
^ Dé manier om te uiten dat je niets nuttigs toe kunt voegen aan de discussie. Chapeau :Y)
Je zegt het correct: "Winnende team". Het is uiteraard een groot bedrag maar even niet vergeten dat die spelers wss een contract hebben met "Team Liquid". Dus hoeveel krijgen de spelers zelf? Wat is hun status, zijn ze een zelfstandige met een contract voor Team Liquid of hebben ze een contract als werknemer als deel van Team Liquid en krijgen ze een loon uitbetaald al dan niet met een bonussysteem op basis van hun overwinningen en het prijzengeld er aan gelinkt? Wat met werkuren?

Als ze pakweg 80% van het bedrag effectief krijgen, wat zo'n 1.712.000 USD per speler is, moeten ze daarbovenop belastingen betalen en gezien het professioneel inkomen is, zal het ergens tussen de 30-50% liggen. Dit brengt hun effectieve inkomsten op 1.198.400 USD (als ze 30% betalen) wat aan de huidige koers zo'n 1.013.844,78 EUR is.
Ze hebben hoogstwaarschijnlijk persoonlijke kosten e.d. maar veel zal gedekt worden door het "team". Je kan zelfs met het bovenstaande hoogstwaarschijnlijk stellen dat wat ze ontvangen "niet slecht is", maar net zoals bij vele andere professionele (e)sport teams is het financieel plaatje niet zo duidelijk. Ook lees je af en toe wat verhalen over late uitbetalingen van de "teams" aan de spelers.

Hoe gaan de spelers om met die koele 1 miljoen op hun bankrekening?
Je zal ook wel meer financieel geletterde spelers hebben die hun verdiensten correct beleggen en het goed laten beheren door een financieel adviseur maar moeten ze dat zelf doen of voorziet hun bedrijf die ondertsteuning? zijn er andere diensten ter hunne beschikking of worden ze aan hun lot overgelaten? Wat met verzekering voor hun en hun familie? Portretrechten, sponsordeals, etc. is dat met het bedrijf geregeld of hebben de spelers zelf iets geregeld? Hebben ze een advocaat of boekhouder voor geschillen?
Je hebt shows die hun doen en laten volgen maar dit is gewoon puur marketing en neem ik met een korrel zout. ze zijn zelfs tijdens die shows gewoon werknemers voor "Team Liquid".

Ik heb de geschiedenis van dota en andere esport games eens bekeken en vaak komen bepaalde teams maar 1 maal voor en verdwijnen ze. Wat gebeurt er met hen en met de spelers? Hoe vergaat het hen eenmaal ze stoppen? Vinden ze een ander team of verwijdenen ze in de vergetelheid?
In tegenstelling tot fysieke sporten lijkt me dat er toch nog niet zo heel veel is geweten over het financiële plaatje.
Nu, ikzelf volg het niet echt dus mogelijk zit ik er compleet naast en in dat geval mag je me zeker verbeteren.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 13 augustus 2017 12:36]

Wat is hun status, zijn ze een zelfstandige met een contract voor Team Liquid of hebben ze een contract als werknemer als deel van Team Liquid en krijgen ze een loon uitbetaald al dan niet met een bonussysteem op basis van hun overwinningen en het prijzengeld er aan gelinkt? Wat met werkuren?
Over liquid is bij mijn weten niets gekend, maar over het algemeen gaan de contracten over een loon, huisvesting (in het westen meestal enkel wanneer er gebootcampt, in het oosten is het gebruikelijk om permanent samen te wonen het ganse jaar door) en onkosten. In ruil daarvoor wordt soms een deel van het prijzengeld afgestaan (bij hoge lonen en/of laaggerankte spelers) of vaak ook niet (in dota, vanwege het hogere prijzengeld die lonen minder cruciaal maken).
Ook lees je af en toe wat verhalen over late uitbetalingen van de "teams" aan de spelers.
Valve handelt enkel met spelers, prijzengeld wordt rechtstreeks aan hen uitbetaald en zij zijn verantwoordelijk om eventuele overeenkomsten met hun teams na te komen, impliciet vanwege "shady" teameigenaars die het geld nogal vaak lieten verdwijnen doorheen de jaren.
Hoe gaan de spelers om met die koele 1 miljoen op hun bankrekening?
Dit gaat heel hard afhangen van speler tot speler en team tot team (EG bijvoorbeeld nam indertijd een speler aan van 16 jaar van wie het bekend was dat hij een van de hoogste westerse lonen kreeg, ik ga ervan uit dat hier sowieso ook wel wat wettelijke verplichtingen aan gaan hangen).

Qua geld de deur uitsmijten heb ik de indruk dat de meeste spelers gewoon hun normale levens verder doen, vaak vanuit de zolder van hun ouders, maar dan met serieus wat geld op de rekening, maar dat zou je ook aan hen moeten vragen.
Ik heb de geschiedenis van dota en andere esport games eens bekeken en vaak komen bepaalde teams maar 1 maal voor en verdwijnen ze. Wat gebeurt er met hen en met de spelers? Hoe vergaat het hen eenmaal ze stoppen? Vinden ze een ander team of verwijdenen ze in de vergetelheid?
In dota (en CS, van andere ken ik niet genoeg) zijn spelers nauwelijks gebonden aan teams, teams komen en gaan, spelers blijven bestaan (al dan niet gesponsord).
In de hoogste klasse van dota zijn er ook niet echt van dit soort tijdelijke teams die met de noorderzon verdwijnen. Op de laatste TI waren er enkel Infamous en Digital Chaos die relatief recent opgericht zijn, alle andere draaien al jaren mee, in het geval van liquid, Virtus.pro en EG zelfs 10+ jaar.

Interessant is ook OG die tot zover wij weten geen "team" is (de naam heeft ook geen betekenis), maar een verzameling succesvolle spelers die slechts recent (twee maand geleden, ze bestaan zo'n 2 jaar) een sponsordeal afgesloten hebben met red bull.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 13 augustus 2017 16:11]

En toch worden majors van andere games beter bekeken. Terwijl bij bv. Counter-Strike de prijzenpot 1 miljoen is, waarvan 500k voor de winnaar.

Zo worden sommige games door de ontwikkelaar meer gehyped dan ze daadwerkelijk "waard" zijn om te kijken. Zo ook bv. Rainbow Six. Wordt niet naar gekeken en weinig gespeeld, maar wel relatief veel prijzengeld in NL.

Heb zelf ook het geluk gehad om op WCG te mogen spelen..mooie ervaring was dat.
De reden waarom cs go beter bekeken wordt bij majors is omdat, wanneer je je twitch account koppelt aan je steam account, je in aanmerking komt voor drops. Na elke ronde worden er willekeurig een gelimiteerd aantal pakketjes verspreid aan iedereen die kijkt. Deze pakketjes zijn veel waard (minimaal 20 euro per stuk , oplopend tot over de 100 euro). Het is daarom niet onlogisch dat er mensen zijn die meerdere accounts aanmaken om hun kansen op zo'n pakketje daarmee te vergroten.
Deze pakketjes zijn veel waard (minimaal 20 euro per stuk , oplopend tot over de 100 euro).
Nu ook niet gaan overdrijven, enkel overpass souvenir cases zijn meer dan een paar ¤ waard (de meesten 5-10¤). Andere zitten eerder tussen de 2 en 5¤.

En dat is dan de prijs van de cases, de meeste items die je eruit haalt als je ze open doet zijn hoogstens 10 cent waard.
Prijzenpot van bijna 25 miljoen, grootste e-sports toernooi dat er is.

Mede mogelijk gemaakt door alle gamers die ingame items kopen waarvan 25% naar de prijzenpot toe gaat..
Benieuwd wat de speler overhoudt na afdragen belasting, en verdeling over de onderneming.
Dit zal geen populaire reactie worden, maar ik begrijp echt niets van de populariteit van e-"sports".

Ik weet hoe het was om in een clan te zitten, maar ik snap niet wat er leuk is aan kijken naar iemand anders die speelt, waarom duizenden mensen naar een stadion gaan, waardoor genoeg vraag ontstaat om die bijzondere, verslaafde nerds zoveel geld te geven.

De wereld is gek geworden.
In hoeverre is dat anders dan de 2 miljoen Nederlanders die afgelopen vrijdag speciaal naar studio sport hebben gekeken om Daphne Schippers te zien lopen op de 200 meter sprint?
Daphne Schippers is een atleet en dus een echte sporter, een e-sporter speelt een computer spelletje in competitieverband. Allebei entertainment, allebei een knappe prestatie. Ik heb toch ietsje meer respect voor de atleet.
Vervang het woord e-sports door voetbal, en daar is je antwoord.
Totaal niet te vergelijken, voetbal vergt fysieke inspanning en is derhalve een echte sport, speelt zich af in de realiteit en niet in een fantasiewereldje.
Tja, ik snap beide niet. Voetbal is minstens net zo oninteressant als e-sports. En daar heb je het: smaken verschillen.
Mensen die esports kijken wanen zich niet in een fantasiewereld. Die kijken naar de vaardigheden, actie-momenten, strategieen etc etc. net als bij fysieke sporten.Als ik soms fighting games matches kijk kan ik ook gewoon genieten van goeie timing/mindgames/combos etc van de spelers, net als ik kan genieten van geweldige samenspel/doelpunten in voetbal/basketbal etc
Of je het sport wilt noemen of niet, is natuurlijk volstrekt irrelevant. Het is maar een woord. Ik begrijp niet dat je je daar zo over op kan winden. Bovendien is de term denksport ook allang ingeburgerd. Moeten we daar dan ook wat anders voor verzinnen? De term e-sport maakt gewoon prima duidelijk wat het is.

Hoe je het ook wendt of keert, e-sporters zetten een prestatie neer. Veel mensen vinden het leuk om te kijken naar de besten van de wereld die hun krachten meten, wat het succes verklaart.

Jij vind er niks aan. Ik vind niks aan voetbal.
Er zijn zovele offline sporten die geen fysieke inspanning vergen maar ook massas op de been krijgen en waar voor miljoenen aan prijzengeld elk jaar bijeen te rapen valt. Vaak zelfs op individuele basis ipv op team basis. Als echte sport betekend dat er een fysieke inspanning moet plaatsvinden dan zijn er vele "sporten" die naam niet waardig.
Vervang dan het woord e-sports door schaken. Misschien heb je dan je antwoord...?
Voetbal speelt zich niet af in een fantasiewereld? Een groep suffe miljonairs die een opgeblazen leren zak in een net proberen te trappen? En al die rare regeltjes daarom heen zijn ook bedacht met iemand met een hoop fantasie.

Het verschil is dat nogal ingeburgerd is.. Dat "Hands" en "Buiten Spel" logische dingen zijn voor de meeste mensen en het andere verschil is dat het inderdaad fysiek is. Daarom is het beter te vergelijken met denksporten.
Alles wat je met een peuk in je hoofd en op een willekeurig trapveldje kan spelen, is geen sport.
(En zeg niet dat het niet gebeurt)
Ik heb het niet over willekeurige trapveldjes. Geen enkele amateurvoetballer rent op zondagochtend met een peuk in de bakkes over het voetbalveld. Om over de top nog maar te zwijgen. Als ik thuis een potje overwatch doe, dan doe ik dat met een peuk in het gezicht, ik noem het dan ook geen e-sport. E-"sporten" op top niveau gaat prima met een peukie en een blikkie Red Bull tussendoor.(En zeg niet dat het niet gebeurt)

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 14 augustus 2017 09:47]

"ik noem het dan ook geen e-sport." nee joh, ik noem mezelf toch ook geen Bergkamp als ik een keer tegen een bal trap? wat is dat nou voor vergelijking.. "thuis een potje overwatch doe". 8)7

Tripledad heeft het toch ook niet over willekeurige bank hangende spelers?
Lees even wat ik precies zeg, sporten op welk niveau vereist kracht en uithoudingsvermogen. E-sporten heeft niks met echte sport te maken vandaar dat ik voorstel om de naam te veranderen. Heeft verder geen zak met Bergkamp of welke topsporter te maken te maken.
"echte" sport.. wat maakt een 'echte' sport? |:( . Denksporten, Olympische schietsporten zijn dan ook geen echte sporten meer? ( klein kaliber geweer vergt nou niet veel kracht, wel? ) en zo zijn er nog véél meer sporten die niet voldoen aan je testosteron eisen. Je bagatelliseert bovendien e-sports door te doen alsof jij dat ook wel even doet omdat je wel eens een potje overwatch speelt. Vandaar de vergelijking met Bergkamp, want ik ben ook geen prof voetballer omdat ik wel eens tegen een bal trap >_>

Sport hoeft niet altijd kracht te vereisen.. en zowel fysieke als mentale inspanningen zijn na 90min zwaar en vermoeiend.

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 augustus 2017 11:17]

inderdaad, je snapt hem, olympische sporten zijn echte sporten, e-sports is dat niet, heeft geen fuck met sporten te maken hoeveel inspanning het ook kost. E-sport is net zo min een sport als dat darten dat is. Je komt niet weg met de bewering: "ik ben een topsporter" om vervolgens te vertellen dat je een e-sportman bent. |:(

Het voorvoegsel "e-" maakt niet genoeg onderscheid en zorgt voor verwarring bij de playstation generatie. De naam aanpassen dus, competative gamer dekt de lading perfect, houden we ook nog wat respect voor de echte sporten.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 15 augustus 2017 08:20]

Je spreekt jezelf tegen..
"heeft geen fuck met sporten te maken hoeveel inspanning het ook kost"
en eerder:
"sporten op welk niveau vereist kracht en uithoudingsvermogen."

Terwijl ik juist het voorbeeld gaf dat schietsport niet aan jou criteria voldoet, immers maakte dát een 'echte' sport. Nu blijkt dat dat niet zo is wordt je selectief in het kiezen van 'echte' sporten en is inspanning niet meer van belang. Men heeft ooit dezelfde keuze moeten maken dat schietsport een 'echte' olympische sport werd, waarschijnlijk waren er toen ook lui die claimden dat dat niet zo was. Wat maakt namelijk een schietsport anders dan darten ( ik heb het niet over boogschieten )?

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 augustus 2017 09:57]

Hij heeft een goed punt, e-sport heeft weinig met echte sport te maken. Inderdaad vergelijkbaar met darten. Kun je ook rokend met een biertje in de hand op hoog niveau doen.
Echter krijg ik helaas geen antwoord waarom schietsport dan wél een olympisch onderdeel is.. nogmaals, wat maakt het anders dan darten?
Dit klinkt heel erg 'casual' gamer achtig. Ik kan ook wel een beetje ballen tegen een muurtje met een Red Bull in mijn hand en peuk in mijn gezicht.

Edit: Ik ken Overwatch niet, maar het is een Blizzard game, dus je zult wel gematched worden met spelers van je niveau; dus die ook met een biertje/peukie aan het spelen zijn.

[Reactie gewijzigd door Elite25 op 14 augustus 2017 10:01]

Ik heb het niet over willekeurige trapveldjes.Geen enkele amateurvoetballer rent op zondagochtend met een peuk in de bakkes over het voetbalveld. Om over de top nog maar te zwijgen.
En we hebben het hier over een vergelijking met de top hé. De top van de e-"sporters" vs elke andere gewone (amateur)sporter, echte sport, je weet wel, dat gene waar je kracht en uithoudingsvermogen voor nodig hebt.

Ik heb niks gezegt over elite25 die niet een potje kan ballen tegen een muurtje, trouwens dat kan best, wel een beetje doorrennen, niet van dat laffe, hop hop, die hartslag naar de 180. Wil ik je wel eens zien doen met een peuk in de bakkes en een blik red bull in de hand.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 14 augustus 2017 10:46]

Nee, dat bedoelde ik juist. Ik kan TOTAAL niet voetballen, maar een bal tegen een muur aan ketsen kan ik nog wel voor elkaar krijgen. En als het langzaam genoeg gaat met een peukie en een biertje in de hand, maar mag dat dan sport heten?
Ik vind het inderdaad helemaal bizar dat er ook e-Sports voor consoles zijn. Zo van "Yo, ik ben pro aim-assist user!"

Maar zolang er een groep gek voor te maken is, moet het kennelijk geprobeerd worden. Wel eens een filmpje gezien over een van die CoD 'kampioenen' die doordraaide en naar het publiek begon te schreeuwen. Het is vreemd volk dat eraan deelneemt.
Ik weet hoe het was om in een clan voetbalteam te zitten, maar ik snap niet wat er leuk is aan kijken naar iemand anders die speelt, waarom duizenden mensen naar een stadion gaan, waardoor genoeg vraag ontstaat om die bijzondere, verslaafde nerds voetballers zoveel geld te geven.

En toch zitten er elke week hele stadiums vol met (ex) voetbalamatuers en andere liefhebbers.
Amas was me voor :p

[Reactie gewijzigd door Standeman op 13 augustus 2017 12:13]

Je bent niet de enige hoor. Oud fanatiek gamer van het eerste uur. Eerste multiplayer via gedeeld scherm en daarna via de paralle poort. Eerste LAN games via Dos en NE2000 kaartjes. Wat een drama maar wel enorm leerzaam. Kennis die nu nog steeds van pas komt en de basis was van menig carrière in mijn vriendengroep.Echter inmiddels gamed niemand meer en zijn we overgestapt op offline vermaak. Het grootste probleem bij online activiteiten/games vind ik dat er zeer weinig betrokkenheid is. De drempel om je afspraken na te komen ligt lager dan bij offline activiteiten. Het is ook meer ontspannen en veel breder.

[Reactie gewijzigd door Floor op 13 augustus 2017 14:09]

Ik kan het zelf ook niet volgen, maar ik kijk eigenlijk sowieso al nauwelijks naar sport.

Ik zit me altijd af te vragen wat voor soort hobby's professionele gamers hebben. Gamen gaat niet, want dat is voor hun werken. Wat doen ze om te ontspannen? Koken, Breien, Kleien, Hardlopen?
In totaal was er 20.000 dollar aan prijzengeld te verdelen, een schijntje in vergelijking met de bedragen die in latere edities van hetzelfde toernooi werden uitgekeerd.
Dit is niet juist. Het prijzengeld voor de World Cyber Games Challenge (de eerste editie) was $200.000. Dit durf ik met absolute zekerheid te zeggen aangezien ik er zelf ook een beetje van mee naar huis heb mogen nemen.
Heb je ergens documentatie/een bron oid waar ik dat op terug kan vinden? Niet dat ik je niet geloof, maar enige onderbouwing is wel nodig om een wijziging in het artikel op te baseren.

Edit: Checked en aangepast. En gefeliciteerd nog trouwens dan :-). Je moet wel een van de eerste Nederlanders zijn die als prijzenwinnende e-sporter aangemerkt zou kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 13 augustus 2017 12:24]

Dan kun je Manuel Schenkhuizen er in het rijtje bijzetten vind ik. Toch wel een knappe prestatie van een Nederlander in de Esports wereld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Manuel_Schenkhuizen

Of Sander Kaasjager, ook wel behoorlijke resultaten gehaald.
https://en.wikipedia.org/..._%22Vo0%22_Kaasjager#2004
Grubby komt sowieso in kokende artikelen nog wel aan bod. Geduld.. :)
Grubby komt sowieso in kokende artikelen nog wel aan bod. Geduld.. :)
Kokend nog wel. oOo
Hot. Sizzling.
Grubby streamt nog steeds op twitch in het weekend warcraft 3. Hij is overal heel open in en verteld ook wat hij verdient heeft. Na aftrek van alle onkosten valt dat best wel tegen terwijl er echt veel aan tijd in gaat zitten.

Is trouwens ook een goede entertainer en de moeite waard om af en toe eens te kijken.
Ohhh de matches Vo0 tegen Fatality.

Wat waren dat geweldige matches :D
Even de waybackmacine erbij pakken van de originele site. Het is idd $200.000 http://web.archive.org/we...allenge/summary.asp#prize

NTT pakte daar brons met StarCraft: Brood War

[Reactie gewijzigd door Djie op 13 augustus 2017 12:15]

Dank! Tekst is aangepast!
De eerste hit op Wikipedia, inclusief de vermelding van de Nederlandse derde plaats in de StarCraft: Broodwar categorie.

En hier de link naar de originele pagina in het webarchive.

[Reactie gewijzigd door arnovos op 13 augustus 2017 12:23]

Leuk artikel, ik zag toevallig gisteren een video over Starcraft, hoe groot dat was in Korea, ter gelegenheid van Starcraft Remastered. Heeft daar ook echt aan het begin van esports scene gestaan.
https://youtu.be/Es1Td_jqcZI, de hele video is leuk, maar vanaf 8:45 zie je een paar van de grootste live events. De moeite waard, zeker als je Starcraft fan bent :)
Ja, geweldige tijd😀 met je DX2, welke zorgvuldig in de kofferbak geplaatst was afspreken, heel het weekend DOOM en Heroes of Might and Magic (eerste deel, toen grafisch indrukwekkend😐) spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*