Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Splatoon 2 Review

Kleine, maar fijne verbeteringen

Conclusie

Op zich is Nintendo erg dicht bij de basis gebleven met Splatoon 2. Sterker nog, dit tweede deel lijkt als twee druppels water op zijn voorganger, met dezelfde Inklings, een campagne die dezelfde opzet heeft, en met dezelfde Turf War als basis van het online gedeelte. Je kunt je zelfs afvragen of Splatoon 2 het cijfer in de titel wel waard is en eigenlijk niet moet worden gezien als versie 1,5 of als een Deluxe-variant zoals Mario Kart 8 die heeft gekregen. Veel van wat er nieuw is aan Splatoon 2 had ook goed in een uitbreiding gepast. Hoewel de veranderingen die Nintendo heeft doorgevoerd niet zo opvallend zijn, zijn het echter wel precies de aanpassingen die nodig zijn om de game, of eigenlijk de serie, een langer leven te geven.

De campagne is niet origineel, maar wel erg goed uitgewerkt, misschien op de wat eentonige bossfights na. Toch is het vooral de multiplayer-modus waarin Nintendo precies de juiste verbeteringen heeft doorgevoerd. De nieuwe wapens zijn nuttig of grappig en de opwaardeeropties van je kleding ook. De levensduur van de game wordt echter met name opgerekt door de opties om in zelf samengestelde teams te kunnen spelen, en door de coöp-spelvorm - al hadden we graag gezien dat Salmon Run niet aan beperkte tijden zou zijn gebonden. Splatoon 2 is daarmee geen al te spannende game, maar wel een doordachte titel die spelers lang geboeid kan houden. Langer dan bij zijn voorganger het geval was.

Getest

Splatoon 2, Switch

Prijs bij publicatie: € 52,45

Vanaf € 49,49

Vergelijk prijzen

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (50)

Wijzig sortering
Als A+/S ranked speler moet ik zeggen dat het een wat oppervlakkige en simpele review is die de plank vaak misslaat.
De kern wordt nog steeds gevormd door Turf War, de spelvorm waarin twee teams van vier spelers het tegen elkaar opnemen.
Niet echt.

Ranked Mode is waar alle actie is en waar je pas duidelijk merkt hoe diep de gameplay mechanics zijn en hoeveel strategie eraan te pas komt. Ranked is te vergelijken met de 'For Glory' mode uit Smash Bros, de enige mode die veel gamers aanraken. Turf War is de 'For Fun' mode. Simpel en leuk om te oefenen en je wapens te testen omdat het je rank niet aantast.
Het is jammer dat Nintendo ervoor gekozen heeft om de spelvormen in Ranked Battles onder te brengen. Wellicht heeft het dat gedaan omdat goede samenwerking binnen een team nog belangrijker is bij Splat Zones, Tower Control en Rainmaker dan bij Turf War. Het was wat ons betreft toch logischer geweest als je bij alle vier de spelvormen kunt kiezen of je ze Ranked wilt spelen of niet.
Juist niet. Waarom zou je serieuze game modes zonder rank willen spelen? Dan krijg je alleen maar een soort deathmatch waarbij niemand zich aan de objective houdt.
Splatoon 2 is daarmee geen al te spannende game, maar wel een doordachte titel die spelers lang geboeid kan houden. Langer dan bij zijn voorganger het geval was.
Ik speel nog steeds Splatoon 1 en dan voornamelijk in Ranked. Die game is eindeloos herspeelbaar. De lobby's zitten ook nog steeds standaard vol op elk moment van de dag.

Ondanks de felle kleurtjes was Splatoon een van de beste shooters van de vorige generatie en in mijn geval de game die ik het meest heb gespeeld. Vermoed dat deel 2 niet veel anders is.

Speel je Turf War, dan is splatoon een simpele partyshooter zoals een beetje in de review wordt geschetst. Speel je ranked mode, dan heb je ineens één van de meest serieuze diepe shooters in je handen waar je eindeloos nieuwe dingen leert.
Je kunt je zelfs afvragen of Splatoon 2 het cijfer in de titel wel waard is en eigenlijk niet moet worden gezien als versie 1,5 of als een Deluxe-variant zoals Mario Kart 8 die heeft gekregen.
Nieuwe personages, nieuwe stages, nieuwe singleplayer, nieuwe wapens, kleding, nieuwe modes, betere graphics, meer functies, andere specials, de ranked modes zijn veranderd, besturing is anders (Splatoon 1 gebruikte het tweede scherm veel).

Het is een beetje zeggen dat Street Fighter 5 hetzelfde is als 4, want er vechten twee poppetjes en een aantal daarvan keren steeds terug.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 23 juli 2017 23:45]

Er zijn op Tweakers in de jaren qua de testpanel maar weinig tot niets veranderd qua mensen. Ik heb dat eerder geprobeerd dat aan te geven maar werd niet gewaardeerd.

Met alle respect voor meneer Hulsebosch en anderen, maar ververs het team op Tweakers een beetje of wat men noemt "doorschuiven". Ik wil wedden dat als ik dit spel als eerste op jongere leeftijd speel, dat ik het meer waardeer. Zo zie ik dat terug in alle reviews tegenwoordig. Echt, met alle respect omdat we allen wat verwend raken.
Ik ben het met je eens. Al hoeft een reviewer niet te wijken omdat de doorgewinterde spelers er anders over denken.

Wel zou het in mijn ogen beter zijn als meneer hulsebosch contact zoekt of eens om de tafel gaat met een doorgewinterde speler van het desbetreffende spel en in discussie raakt.

Husebosch is duidelijk geen hardcore gamer die 8 tot 16 uur per dag spendeert aan een game als Splatoon 2.

Ik ben nieuw in de splatoon wereld en vind de game op de switch helemaal geweldig. Ik ga deze game helemaal kapot spelen.
8 tot 16 uur per dag gamen is dan ook totaal krankzinnig als volwassene met een baan (of überhaupt als volwassene of als kind, maar dat terzijde)...
Weet niet... ik speelde toen ik 16 was door de weeks 8 uur per dag als het kon. en in de vakanties zat ik bijna non stop achter de pc. was het gezond? vast niet. Problemen in de familie... vast wel!

Maar ik speelde zeker wel echt heel veel! En het zou je verbazen hoeveel jongeren dit doen.

Tegenwoordig haal ik uiteraard de 8 uur per dag niet meer. simpelweg omdat ik de uren niet kan maken met mijn werk. Volgende week vakantie. dan haal ik de 8 uur per dag wel weer met splatoon.

Geen leven? soms lijkt het inderdaad zo.
Het verschil is wel dat je in splatoon alleen maar turf war kan doen tot je level 10 bent, en dat is voor de meeste mensen toch wel een week of twee. Voor casuals en beginnelingen vormt het dus in zoverre de kern dat als je het niet leuk vind je geen andere gamemodes hebt en het spel snel links laat liggen.
Mwah. Zit na anderhalve dag (heb ook nog genoeg andere dingen gedaan tussentijds) op level 9 ;)
Het verschil is wel dat je in splatoon alleen maar turf war kan doen tot je level 10 bent, en dat is voor de meeste mensen toch wel een week of twee.
Splatoon 1 lanceerde zonder ranked mode en zou pas worden toegevoegd als genoeg mensen level 10 hadden gehaald. Splatoon 1 werd uitgebracht op 28/29 mei 2015. Slechts enkele dagen later op 1 juni werd ranked mode beschikbaar gesteld. Rank 10 is echt niet iets wat veel tijd kost.
Na 4 a 5 uurtjes zat ik al op level 10. 2 weken?
Lol Ik heb de game sinds vrijdag en heb zondag voor het eerst online gespeeld.
Ik was met een maat van mij en binnen een dag waren we level 11.

En vind eigenlijk het een goede zaak om mensen het echt even te laten spelen voor ze de ranked in mogen, want dan wordt zoals al gezegd het een stuk moeilijker.
Het verschil is wel dat je in splatoon alleen maar turf war kan doen tot je level 10 bent, en dat is voor de meeste mensen toch wel een week of twee.
More like een uur of twee. Nou goed, vier.
Ze hadden toch gewoon die optie om alle modi te kunnen spelen beschikbaar kunnen maken, zo gek is dat puntje van kritiek in mijn ogen niet. Het is vooral het typische goedpraat gedrag wat ik overigens bij veel Nintendo-fans zie, alles recht praten wat krom is. Misschien wil ik wel helemaal niet serieus spelen, maar dat betekent automatisch wel dat de game mij beperkt qua modi. Een 8 lijkt mij een prima cijfer voor wat ik tot op heden heb gezien gezien van de game. Bovendien toont Nintendo met die brakke app nogmaals aan dat ze van online nog heel weinig kaas hebben gegeten en lichtjaren achterlopen in vergelijking met Sony en Microsoft.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 24 juli 2017 01:44]

Misschien wil ik wel helemaal niet serieus spelen, maar dat betekent automatisch wel dat de game mij beperkt qua modi.
De andere modi leunen veel sterker op teamwork... en jij wil die modi niet serieus spelen?

(Niets weerhoudt je om je eigen privéserver te starten waarin alle modi beschikbaar zijn.)
Kun jij mij meer over deze game vertellen?

Wat ik wil weten haal ik niet uit deze review.

Verschilt de campaign in Splatoon 2 met die van deel 1 en zo ja duurt deze langer dan de campain van het eerste deel?
Ik heb deel twee niet, maar wat ik heb gelezen is de campagne wat verbeterd en je kan de levels nu meerdere keren spelen met verschillende wapens, waardoor het langer duurt.

Moet wel zeggen dat ik de Campagne uit Splatoon 1 niet heel interessant vond. Dat heb ik misschien een paar uurtjes gespeeld ten opzichte van de honderden uren die ik in multiplayer heb zitten.
Voeg hier aan toe dat Salmon Run in mijn optiek ook beter niet altijd beschikbaar mag zijn.
Met de bonussen die je kunt winnen zou het een geval worden van mensen die meteen dag in, dag uit bezig gaan en alle bonussen eruit trekken en in turf war iedereen inmaken met betere gear.
Plus het zorgt net als met de maps die wisselen ook voor wat afwisseling :)
Doe maar eens wat anders als alleen maar 1 mode.

ps. dit is de eerste splatoon die ik speel en heb er nu denk ik 9 uur in zitten en het is echt fantastisch en zoals je zegt kun je de game zo moeilijk maken als je zelf wilt want er zit veel meer achter dan de review laat blijken
Via lokale co-op kun je Salmon Run wel altijd spelen:
http://www.usgamer.net/ar...almon-run-full-boss-guide

let op: Alleen maar how to get started in begin lezen als je geen spoiler-tips-achtige dingen wil lezen.

Dus dat minpunt vervalt klein beetje. Zeker op een redactie als bij Tweakers waar iedereen met een Switch rondrent. ;)

Bedankt voor de review. Deel 1 was top. Een beter deel twee is altijd goed.

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 23 juli 2017 07:21]

*ziet lokale co-op staan*

Ik zocht op het internet heel vluchtig en kreeg resultaten te zien dat ik niet lokaal co-op kon doen? Wat ik opzich best spijtig vond. Wilde met mijn huisgenoot de game samen spelen! Maar het kan dus wel? vanavond even beter zoeken.
alleen als je beiden een switch hebt en het spel, geen splitscreen.
Wat in de review niet staat is dat in het spel zelf geen ondersteuning voor voice-chat is ingebouwd.
Je moet dus de Nintendo Online App daarvoor gebruiken. Maar dat is een zeer slecht ontworpen app met toch wel verschillende bijna bizarre tekortkomingen:
https://arstechnica.co.uk...ch-voice-chat-app-issues/

Zo moet je verplicht het scherm van je smartphone altijd aan laten staan. Je moet je accu dus in no-time leegtrekken, met het scherm uit verlies je namelijk je voice-chat connectie. Ook kun je niet even in je browser iets opzoeken, je smsjes lezen, of Whatsapp openen, al dat soort dingen leidt ook tot het verliezen van je voice chat connectie.


In het spel zelf zitten ook genoeg op zijn minst vreemde ontwerpbeslissingen, die andere reviewers wél opmerkten. Zo kun je zodra je in een lobby bent niet meer je wapens en uitrusting aanpassen.

Al met al wat mij betreft dus geen topper.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 23 juli 2017 19:54]

Ik gebruik gewoon discord, omdat ik dat met alles gebruik. En in Splatoon, met matches van 3 min, zie ik de toevoeging van voice chat niet echt.

"Zo kun je zodra je in een lobby bent niet meer je wapens en uitrusting aanpassen."

Wat bedoel je met niet meer? Dit kon in Splatoon 1 ook niet.

Als laatst, Splatoon 1 was wel volgens velen, inclusief de VGA, de shooter van 2015. Het heeft veel meer diepgang dan je denkt, en het heeft ook een redelijk populaire competitive e-sports scene. Ik ga soms naar toernooitjes en ik zie vrijwel nooit een (jonge) kind.
Met niet meer bedoel ik dat het enkele minuutjes eerder wel mogelijk is om je wapens en uitrusting te kiezen. Maar zodra je in een lobby bent niet meer.

"Als laatst, Splatoon 1 was wel volgens velen, inclusief de VGA, de shooter van 2015. Het heeft veel meer diepgang dan je denkt, en het heeft ook een redelijk populaire competitive e-sports scene. Ik ga soms naar toernooitjes en ik zie vrijwel nooit een (jonge) kind."

Voor zover ik er verstand van heb, is Splatoon 1 helemaal geen echte populaire e-sports titel. Er bestaan wel wat toernooitjes, je kunt misschien spreken van een kleine e-sports scene. Maar zoveel stelt het allemaal niet voor. Niet in vergelijking met andere shooters als Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty: Black Ops III, Halo 5: Guardians, Overwatch, Gears of War 4, H1Z1.

Kijk zelf eens hier voor een overzicht van wat de grote e-sports titels zijn:
https://www.esportsearnings.com/history/2016/games

Splatoon staat in het overzicht op plek 84. Met een totaal prijzengeld in 2016 van $620.00 en 1 toernooi.
Ik geloof het heel graag dat het overzicht niet compleet is, en er in 2016 meer toernooien van Splatoon zijn geweest. Maar dat geldt voor de andere games in het overzicht ook. Ondanks dat het overzicht niet compleet is, geeft het toch een grove indicatie van de verhoudingen.
In vergelijking: Overwatch had 254 tornooien in 2016 met een totaal prijzengeld van $1,975,549.81. Counter-Strike: Global Offensive had 852 toernooien in 2016 met een totaal prijzengeld van $17,250,387.35.

Splatoon is dus bepaald geen populaire e-sports titel. Ook niet redelijk populair. Het is vrijwel geen échte e-sports titel. Er zijn wel wat kleine toernooitjes geweest her en der, maar het stelt niets voor in vergelijking met de populaire e-sports shooters.


En verder is de gemiddelde leeftijd van de Splatoon-spelers voor een shooter erg laag. De meeste shooters hebben ook een hele andere esrb-rating. Vaak teen of mature. Splatoon en splatoon 2 hebben E10+. Dankzij die rating en de wat meer op jongere spelers gerichte art-style ligt de gemiddelde leeftijd gewoon lager.
Natuurlijk zijn er wel volwassenen die Splatoon of Splatoon 2 spelen. Maar de titel is ook heel populair onder (jonge) kinderen.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 23 juli 2017 21:31]

“Met niet meer bedoel ik dat het enkele minuutjes eerder wel mogelijk is om je wapens en uitrusting te kiezen. Maar zodra je in een lobby bent niet meer.”

Dit was in het eerste deel ook zo. Dus je verward wanneer je zegt “niet meer”.

“Voor zover ik er verstand van heb, is Splatoon 1 helemaal geen echte populaire e-sports titel. Er bestaan wel wat toernooitjes, je kunt misschien spreken van een kleine e-sports scene. Maar zoveel stelt het allemaal niet voor. Niet in vergelijking met andere shooters als Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty: Black Ops III, Halo 5: Guardians, Overwatch, Gears of War 4, H1Z1.

Kijk zelf eens hier voor een overzicht van wat de grote e-sports titels zijn:
https://www.esportsearnings.com/history/2016/games

Splatoon staat in het overzicht op plek 84. Met een totaal prijzengeld in 2016 van $620.00 en 1 toernooi. 
Ik geloof het heel graag dat het overzicht niet compleet is, en er in 2016 meer toernooien van Splatoon zijn geweest. Maar dat geldt voor de andere games in het overzicht ook. Ondanks dat het overzicht niet compleet is, geeft het toch een grove indicatie van de verhoudingen. 
In vergelijking: Overwatch had 254 tornooien in 2016 met een totaal prijzengeld van $1,975,549.81. Counter-Strike: Global Offensive had 852 toernooien in 2016 met een totaal prijzengeld van $17,250,387.35.

Splatoon is dus bepaald geen populaire e-sports titel. Ook niet redelijk populair. Het is vrijwel geen échte e-sports titel. Er zijn wel wat kleine toernooitjes geweest her en der, maar het stelt niets voor in vergelijking met de populaire e-sports shooters.”

Dan heb je geen verstand. Splatoon heeft de laatste twee jaren z’n eigen toernooitjes gehad, en dat waren er veel (mag ik ook bewijs van wat je bedoeld met klein?). Dat is niet omdat het geen e-sports titel is, maar omdat het eerder een Japans georiënteerd spel is. Het is onwijs groot in Japan, waarbij prijzengeld oploopt tot 1 miljoen: https://killscreen.com/ar...lash-in-japanese-esports/ Omdat je van earnings uitgaat valt je argument al stuk. Daarnaast, je spreekt over populariteit versus e-sports waardig titels, ik snap niet hoe jij 1 op 1 kan beslissen wat een e-sport game is en wat niet. Populariteit is echt geen argument wanneer het om de game zelf gaat. Plus, Splatoon kwam uit op een console met een relatief laag installbase. Als het op PC uitkwam, en dat hoeft niet per se, dan was het veel groter geweest. Ondanks dat het uitkwam op een falend console, heeft het een redelijk hoge attach rate op de platform, en wordt nog volop gespeeld op de console zelf. Er zijn ook nog grote plannen voor Splatoon 2, het is duidelijk dat Nintendo alles op alles inzet om het ook als e-sport game neer te zetten.


“En verder is de gemiddelde leeftijd van de Splatoon-spelers voor een shooter erg laag. De meeste shooters hebben ook een hele andere esrb-rating. Vaak teen of mature. Splatoon en splatoon 2 hebben E10+. Dankzij die rating en de wat meer op jongere spelers gerichte art-style ligt de gemiddelde leeftijd gewoon lager.
Natuurlijk zijn er wel volwassenen die Splatoon of Splatoon 2 spelen. Maar de titel is ook heel populair onder (jonge) kinderen.”

Hier sla je de plank volledig mis. Je snapt het concept van ratings niet. E10+ betekend letterlijk voor spelers van en BOVEN. Dat betekend dus niet voor kinderen van 10 alleen. Het gaat hier om een skill curve. Een kind van 10 kan tot een bepaalde niveau het spel spelen, hier denken rating boards aan. Daarom krijg een spel als Zelda een rating van E for everyone, omdat iedereen het kan spelen, maar tot een bepaalde punt kan/gaat een kind van 7 niet verder dan grofweg 70 uur wegens aandacht en skill niveau. Art style is een non-argument. LOL heeft ook een “op jongere spelers gerichte art-style”. Je hebt letterlijk geen bewijs over de demografie van de game. Ik heb het tenminste een beetje gezocht en ik kwam op dit uit: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=884312 Dit is van de jaar voor Splatoon uitkwam. Veruit waren de meeste WiiU eigenaren volwassen. Verder dan dat is er echt geen indicatie dat er veel jonge kinderen het spelen.
"Dit was in het eerste deel ook zo. Dus je verward wanneer je zegt “niet meer”."

Nee, kerel. Ik ben niet in de war. Jij leest het verkeerd. Mogelijkerwijs is er bij jou sprake van een taalachterstand of leerachterstand, waardoor je het taalgebruik niet begrijpt. Maar ik kan de zin nogmaals uitleggen. Hier is het citaat:
"In het spel zelf zitten ook genoeg op zijn minst vreemde ontwerpbeslissingen, die andere reviewers wél opmerkten. Zo kun je zodra je in een lobby bent niet meer je wapens en uitrusting aanpassen."
Soms is er maar één correcte manier om een zin te lezen. Ik zal het uitleggen:
- Je bent bezig met het aanpassen van je wapens en uitrusting
- Hierna ga je een lobby in
- Je realiseert je in de lobby dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt qua wapen/uitrusting. Je wilt in de lobby blijven, maar een ander wapen kiezen (of een andere uitrusting). Dit kan helaas niet meer.

Is het nu eindelijk duidelijk hoe de zin gelezen moet worden? :)


Nu dan over naar de e-sports. Het klopt dat ik had moet vermelden dat er in Japan een aantal grotere toernooien Splatoon zijn geweest. Het klopt dat de e-sports scene voor Splatoon in Japan een héél stuk groter is dan in het Westen. In Europa en de USA bijvoorbeeld is er vrij weinig interesse in e-sports voor Splatoon. In Japan is er wel enige interesse. Vandaar dat er daar wat grotere toernooien zijn: Splatoon Koshien 2016 & Splatoon Koshien 2017 zijn noemenswaardig. Het klopt ook dat de winnaars meer dan een miljoen US dollar konden winnen.
"Ik ga soms naar toernooitjes en ik zie vrijwel nooit een (jonge) kind." Waar vinden die toernooitjes plaats als ik vragen mag? Hier in het Westen of in Japan. Heb je de precieze namen + data bij de hand? Gewoon uit interesse.

Maar mijn belangrijkste punt was dus dat hier in Europa en in de USA er niet zoveel interesse is in Splatoon als e-sports titel. Niet in vergelijking met de echte grote e-sports titels hier, zoals Dota 2, League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, StarCraft II etc. In de USA heb je voor Counter Strike: Global Offensive bijvoorbeeld de ELEAGUE met torenhoge prijzengelden. In Duitsland heb je ESL One: Cologne 2016 met torenhoge prijzengelden. Dit zijn zomaar twee voorbeelden, er zijn tig andere voorbeelden van grote toernooien CS:GO in Europa en de USA.


"Hier sla je de plank volledig mis. Je snapt het concept van ratings niet. E10+ betekend letterlijk voor spelers van en BOVEN. Dat betekend dus niet voor kinderen van 10 alleen. Het gaat hier om een skill curve. Een kind van 10 kan tot een bepaalde niveau het spel spelen, hier denken rating boards aan. Daarom krijg een spel als Zelda een rating van E for everyone, omdat iedereen het kan spelen, maar tot een bepaalde punt kan/gaat een kind van 7 niet verder dan grofweg 70 uur wegens aandacht en skill niveau. Art style is een non-argument."

Sorry hoor, maar jij snapt het concept van ratings niet. Rating boards kijken normaal gesproken helemaal niet naar de moeilijkheidsgraad van het spel. Dat is wat jij hier beweerd, dat de moeilijkheidsgraad van het spel ook in de rating verwerkt zit. Nou, dat is niet zo. Een spel kan de rating E hebben en toch heel erg lastig zijn, en niet geschikt voor kinderen door een te hoge moeilijkheidsgraad. Ratings geven aan of er bezwaren kleven aan het laten spelen van een game-titel door een kind van een bepaalde leeftijd. Deze bezwaren kunnen bijvoorbeeld zijn gebaseerd op grof taalgebruik, geweld, drugsgebruik / alcoholgebruik / tabaksgebruik, gokken, naaktheid, seks-scènes, enzovoorts. (Zie hier een beschrijving van het complete proces: http://www.esrb.org/ratings/ratings_process.aspx). Welke bezwaren voor de rating zorgden kun je altijd op de site van de ESRB opzoeken. Hier een link naar Splatoon: http://www.esrb.org/ratin...cate=33883&Title=Splatoon
Splatoon kreeg de rating E10+ voor Cartoon violence.
Ik heb hier zelf de nadruk op Cartoon gelegd om bij het volgende punt te komen: dat de art-style er wel toe doet en zelfs invloed kan hebben op de rating van de ESRB. Splatoon en Splatoon 2 hebben gewoon een heel erg kind-vriendelijke artstyle. Onderdeel daarvan is ook dat er geen bloed zichtbaar is etc. Mede door deze kind-vriendelijke artstyle krijgt het een E10+ rating vanwege Cartoon Violence. Indien de artstyle van Call of Duty: Black Ops III gekozen was, waarin het geweld veel realistischer in beeld gebracht wordt (inclusief bloed en ingewanden), was deze rating niet mogelijk geweest. Met zo'n artstyle weet je dat de rating Mature het resultaat is: http://www.esrb.org/ratin...+of+Duty%3a+Black+Ops+III
Welke artstyle een shooter kiest kan dus van grote invloed zijn op de geschiktheid voor kinderen. Onderdeel van de artstyle is hoe realistisch het geweld in beeld wordt gebracht. Indien zeer bruut geweld zeer realistisch in beeld wordt gebracht levert dat vrijwel altijd de Mature rating op. Indien het geweld wordt gemaskeerd door een cartoony en kindvriendelijke artstyle en het helemaal niet realistisch (inclusief bloed en ingewanden) in beeld wordt gebracht kan het spel zonder bezwaren door een jongere doelgroep gespeeld worden.

Verder raad ik je aan om eens een keer TV te kijken. De artstyle van Splatoon en Splatoon 2 lijkt best wel wat op die van vele programma's op NPO Zappelin of NPO Zapp. Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat Splatoon of Splatoon 2 niet leuk zijn voor volwassenen. Genoeg volwassenen die het hele toffe games vinden. Maar ik wil alleen maar aangeven dat het wel een artstyle is die op een wat jongere doelgroep gericht is, dat moet iedereen toch inzien.

" http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=884312 "
In het linkje dat je aangeeft staat hoe oud de mensen zijn die dingen kopen via de Wii U eShop. Ik kan het lijstje wel even kopieëren:
0-12 - 1%
13-17 - 5%
18-24 - 33%
25-34 - 46%
35+ - 14%


Heb je zelf als een nagedacht hierover? Lees eens dit door:
https://www.nintendo.nl/W...op-je-spellen-672048.html
Je moet de games kopen met je tegoed. Je kunt tegoed aanvullen in de E-shop via een Nintendo eShop Card of via een creditcard. Er zullen dus sowieso veel papa's en mama's zijn die voor de kids games aanschaffen in de eShop, lekker gemakkelijk met een creditcard. In de categorie 0-12 jaar oud zijn er niet zo veel met hun eigen credit card, hoor. Ook in de categorie 13-17 jaar oud is het hebben van een eigen credit card niet zo populair. In deze twee leeftijdscategorieën zal de Nintendo eShop waarschijnlijk niet zo populair zijn (of ze laten de papa's met de credit card het oplossen). Indien er door kinderen gebruik gemaakt wordt van de eShop zal dat waarschijnlijk zijn op basis van een Nintendo eShop Card die ze zelf in een winkel gekocht hebben of cadeau hebben gekregen. Maar de meeste kinderen (vooral in de leeftijd 0-12 jaar) zullen, als ze hun Nintendo games zelf kopen, ze uiteraard gewoon fysiek kopen. Fysiek kopen is voor de Nintendo-consoles nog steeds heel erg populair, en dan kun je gewoon cash betalen. Voor een kind van bijv. 8 jaar oud is dat wel zo makkelijk...
Dat kleine lijstje getallen is dus vrij nietszeggend aangaande de discussie hier.
Natuurlijk zijn er wel volwassenen die Splatoon of Splatoon 2 spelen. Maar de titel is ook heel populair onder (jonge) kinderen.
Dat laatste gaat ook op voor andere spellen met een hogere leeftijdsclassificering. Waarom denk je dat dit soort plaatjes bestaan op het Internet?
Tjah, dat plaatje hoef je niet 100% serieus te nemen natuurlijk. Het is vooral als een grapje bedoeld :)

Natuurlijk bestaan er in Call of Duty schreeuwende 8 jarige kinderen. Maar dat vrijwel iedereen zich daar heel erg aan ergert komt omdat de meesten een stuk ouder zijn.

Splatoon en Splatoon 2 zijn gewoon op een wat jongere doelgroep gemikt als Mature-shooters als Call of Duty of Battlefield. En daarmee is de gemiddelde leeftijd van de spelers dus ook wat lager. Dat betekent verder niet dat je je hoeft te schamen als je het speelt als volwassene. Je moet gewoon spelen wat je leuk vindt.
De eerste Splatoon bood mij als volwassene juist meer uitdaging en diepgang dan de traditionele shooter. Fijn dat Nintendo het anders aanpakt, want traditionele shooters zijn er al meer dan genoeg. Kan me ook niet herinneren dat die versie wel voicechat had. Een functie die ik overigens zelden tot nooit gebruik om overduidelijke redenen.

Voor wie een 13 in een dozijn shooter zoekt is dit idd geen beste keuze. Voor wie eens op zoek is naar een andere ervaring is dit een zeer prettig spel lijkt mij.
"Drie Rollers in een match maken je kwetsbaar". En dat is gelijk een van de minpuntjes: je kan niet tussentijds wisselen van wapen. Pas als je een match gespeeld hebt, aanheeft dat je niet gelijk nog een match wil doen (dus niet tijdens het wachten op spelers om te joinen), dan kun je je uitrusting veranderen maar je weet nooit -tenzij je met vrienden speelt wellicht- wat anderen voor wapens hebben. Stel, je wisselt van wapen maar bij de volgende battle kom je in een groep met weer dezelfde wapens als die jij net gekozen hebt...
"Drie Rollers in een match maken je kwetsbaar". En dat is gelijk een van de minpuntjes: je kan niet tussentijds wisselen van wapen. Pas als je een match gespeeld hebt, aanheeft dat je niet gelijk nog een match wil doen (dus niet tijdens het wachten op spelers om te joinen), dan kun je je uitrusting veranderen maar je weet nooit -tenzij je met vrienden speelt wellicht- wat anderen voor wapens hebben. Stel, je wisselt van wapen maar bij de volgende battle kom je in een groep met weer dezelfde wapens als die jij net gekozen hebt...
Splatoon 2 heeft matchmaking dat rekening houdt met de wapenkeuze van alle spelers in de lobby.
Wauw, wist ik niet! Daar is over nagedacht dus :-)

Enige wat ik nu nog mis is een splitscreen multiplayer zoals Splatoon 1 wel had (ook al was dat alleen die balloon battle)
Splitscreen is een gemiste kans van Nintendo. Met splitscreen had ik het spel direct gekocht. Nu laat ik het waarschijnlijk liggen.
Komt misschien nog wel.. snap de keuze niet om dat niet te doen; ja, in tafelstijl wordt het scherm op de Switch dan wel érg klein maar op TV zou het prima werken..
Dan zou je split screen enkel in co-op modus kunnen spelen, ander zie je direct waar je tegenstanders zitten ;)
Hier vinden ze die mk8 gevechten geweldig splitscreen. Zelfs als je in een ander team zit :) Maar coop is het sowieso leuk natuurlijk.
Op zich snap ik het wel.
Nintendo heeft als insteek zoveel mogelijk mensen een switch te laten kopen.
Nu de Switch een handheld is geworden is er geen rede voor splitscreen want je kunt naast elkaar gaan zitten.
Dat is waar het bij splitscreen om gaat toch? met vrienden op de bank kunnen gamen en lol hebben.

Dus wat dat betreft doet nintendo dat goed en richten ze zich wel op het volledig benutten van de switch.

Ik snap wel dat het voor mensen die het niet kunnen betalen of niet voor 1 game willen kopen dat misschien wel lastig vinden want dan moet je met je vriend elke potje wisselen.
Op zich snap ik het wel.
Nintendo heeft als insteek zoveel mogelijk mensen een switch te laten kopen.
Nu de Switch een handheld is geworden is er geen rede voor splitscreen want je kunt naast elkaar gaan zitten.
Dat is waar het bij splitscreen om gaat toch? met vrienden op de bank kunnen gamen en lol hebben.

Dus wat dat betreft doet nintendo dat goed en richten ze zich wel op het volledig benutten van de switch.

Ik snap wel dat het voor mensen die het niet kunnen betalen of niet voor 1 game willen kopen dat misschien wel lastig vinden want dan moet je met je vriend elke potje wisselen.
Het gaat in mijn geval om mensen binnen 1 gezin. We gaan natuurlijk niet voor 1 spel 2 switches en 2 kopieen van het spel aanschaffen. Dan laat ik het spel gewoon in de winkel liggen. Splitscreen op tv zoals bij mk8 zou perfect zijn. Dan zou ik het spel direct kopen. Maar goed, Nintendo zal (helaas voor ons) wel hebben doorgerekend wat het.meest oplevert.
die kans zit er dik in.
nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk na het spelen van de game wel vind dat splitscreen denk ik ook best lastig spelen is hoor.

Je hebt dan niet zoveel overzicht als dat je eigenlijk nodig hebt.

Maar neemt niet weg dat het wel een boel mensen zo overslaat zoals jij beschrijft
Deel 1 gehad op de Wii U. Vond het wel een leuke game maar kon er uiteindelijk om een of andere reden niet helemaal inkomen. Twijfel of ik deel 2 zal proberen. Denk wel dat ik het nu meer zal oppakken omdat de Switch portable zo heerlijk speelt en ik niet graag voor de TV zit.
Dat maakt inderdaad wel een wereld van verschil hoor. Voor Splatoon 1 moet je echt even gaan zitten maar Splatoon2 kan prima vanuit bed of waar dan ook. Handheld speelt ie fantastisch (als je de bewegingsbesturing dan even uitzet ;) die kun je apart voor handheld/tafelstijl en TV uit- of aanzetten).
Ge-wel-dig spel! Deel 1 heb ik gemist maar dit pareltje laat ik niet meer los!

Blijf cool, blijf tentacool. ^_^
Mijn kids zijn Splatoon verslaafden. Die zijn van 1 naar 2 overgestapt. Echt weer Nintendo kwaliteitsspel!
Ik ga niet liegen maar salmon run is wel de beste speelmode heb er gisteren zeker 5 uur genoten ervan
De Review en de goeie feedback van Splatoon 2 heeft mij toch over de brug gekregen en nu snel naar de winkel! (^_^)
Ik heb Splatoon 1 fervent gespeeld op de Wii U, alhoewel ik meer casual speelde dan competitive. Ik heb Splatoon 2 nu een paar uur gespeeld en dit zijn tot nu toe mijn bevindingen:
1: Ik ben normaal niet zo van de zombie/horde type games, maar Salmon Run is heel verslavend! Super goede toevoeging maar mijn mening.
2: Het drink en food systeem voegt een extra laag aan diepte toe, zodat je beter je tactiek moet plannen.
3: De companion app is, even uitgezonderd op Voice Chat (zie later in deze comment) leuk aangekleed. Voelt soms wel een beetje kaal, zo had ik graag een realtime map optie gezien zoals in Splatoon 1 met de Wii U gamepad.
4: De extra opties om je inkling te customizen zijn welkom, en de nieuwe kleding stukken zijn fresh.
5: Singleplayer heb ik nog niet uitgespeeld, maar is zowel grafisch als gameplay wise naar mijn mening een flinke vooruitgang.

En dan nu de dingen waar ik tegen aanliep:
1: Matchmaking is nog niet super.. Ik gebruik een Switch Lan Adapter waardoor ik +- op 20/20 kom (USB 2.0 helaas), en alhoewel ik geen matches drop duurt het vinden van teammates wel lang. Soms ook random errors gerelateerd aan P2P, zoals "Could not connect to other console"
2: Het voicechat en group systeem is zeer omslachtig. Zoverre ik weet ben je de app nodig om een lobby te maken waar je dan met je vrienden in kan spelen. Voice chat gaat via de telefoon, waardoor je, tenzij je een splitter of speciale headset hebt, geen ingame audio en voice tegelijkertijd kan horen. En even snel op facebook kijken tussen door kan ook niet, de app moet actief blijven..

Maar dat zijn mijn klachten eigenlijk ook wel, en zoals je kan zien zijn die eigenlijk meer gerelateerd aan Nintendo's approach voor online play dan echt de game zelf. Heb je een Switch? Dan vind ik dit persoonlijk een musthave, net zoals MK8 en Zelda BOTW. Het spel zit vol met Nintendo DNA en is verfrissend anders dan COD of BF of andere shooter series :)

(Off-topic: Als je nog een Splatoon 2 teammate zoekt, stuur gerust een PM)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee