Assassin's Creed Origins Preview

Sterke terugkeer na jaar pauze

108 reacties

Meer vrijheid, meer uitdaging

Dat kleurrijke, op verandering wachtende Egypte, leeft. Dat is te zien in de flora en fauna die Bayek om zich heen ziet, maar ook in de mensen. In de drie kwartier speeltijd die we kregen, konden we dit element uiteraard nog niet echt uitproberen, maar volgens Ubisoft heeft iedereen in de spelwereld van Assassin's Creed: Origins een doel en een routine. Mensen werken, lopen patrouilles, gaan weer naar huis, enzovoort. Daarbij kregen we de indruk dat die wetenschap belangrijk wordt bij bepaalde missies. Iemands routine uitvogelen zou immers best onderdeel kunnen zijn van de voorbereiding op een aanslag.

Nieuwe missiestructuur

Met het noemen van het woord 'missie' komen we aan bij wat misschien wel de meest ingrijpende verandering in de opbouw van deze Assassin's Creed-game is: de missiestructuur. Voorheen was die structuur altijd lineair. Je kon soms wel kiezen naar welke opdrachtgever je ging, en of je bijvoorbeeld eerst een bepaalde extra missie wilde oppakken, maar het verloop in de missies was lineair. Daarin zou in Origins meer vrijheid moeten zitten. De game beschikt over een questlog, vergelijkbaar met die van games als The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Horizon: Zero Dawn en The Witcher III. Daarbij komt dat Egypte als spelwereld direct helemaal open is voor Bayek. Het moet ertoe leiden dat dit de meest open, meest vrije Assassin's Creed-game tot nu toe wordt.

'Vrijheid' is natuurlijk een belangrijk woord voor de Assassins. Over het verhaal van Origins weten we nog niet veel, maar de game lijkt de strijd tussen de Templars en de Assassins in te leiden. De vraag is dan ook of Bayek aan het begin al direct een Assassin is, of dat hij misschien wel de grondlegger van het hele gilde zal blijken. En zou Ubisofts introductie, waarin men aangeeft dat de Egyptische goden 'op het punt staan te sterven', iets te maken hebben met de herkomst van de Pieces of Eden die in alle andere Assassin's Creed-games zo'n grote rol speelden? En hoe zit het dan met die oudere beschaving die in de vorige games werd aangehaald? Wij hebben nog geen idee, maar vermaken ons alvast door daarover te speculeren.

Wel duidelijk is dat het niet ophoudt bij de aangepaste missiestructuur. De lijn van die missiestructuur, die een meer open aanpak verraadt en de game dichter bij de hierboven genoemde role-playing games brengt, is ook in andere aspecten terug te zien. Zo is er veel meer aandacht voor onderdelen als crafting, de skill-tree en loot. In de korte tijd die we speelden, vonden we al allerlei verschillende wapens die Bayek steeds net anders lieten vechten. Een medewerker van Ubisoft liet ons ook kort de nieuwe skill-tree zien, waarin spelers nieuwe vaardigheden kunnen vrijspelen voor Bayek. Net als in Syndicate zijn de vaardigheden over categorieën verdeeld, maar er is meer keuzevrijheid. Bovendien maakten de upgrades in Syndicate weinig uit voor de speelstijl van Jacob en Evie, terwijl je met de nieuwe vaardigheden in Origins Bayek wel andere dingen kunt laten doen.

Daar horen uiteraard ook steeds nieuwe soorten assassinations bij, zoals we dat kennen van de serie. Een paar van die assassinations konden we alvast uitproberen tijdens een korte missie die we speelden. In die missie stuit Bayek op een priester die een jongen aan het bestraffen is. Bayek bemoeit zich ermee en het blijkt dat de jongen straf krijgt omdat hij twee beeldjes zou hebben gestolen. De jongen claimt uiteraard onschuldig te zijn. Bayek gaat op onderzoek uit om na te gaan of het verhaal klopt. Hij spoedt zich naar de plaats waar de beeldjes zouden moeten zijn, en raadpleegt zijn vogel. Met één druk op de knop kun je schakelen naar Senu, Bayeks adelaar. Je ziet dan de wereld van bovenaf en kunt snel interessante objecten en vijanden spotten. Het is Origins' variant op de traditionele Eagle Vision die je normaal gesproken in Assassin's Creed-games vindt.

Eieren voor ons geld

Senu leidt de speler naar de bodem van een meer, waar een scheepswrak met allerlei schatten ligt, en naar een zwaarbewaakt schip. Op dat schip kan de speler een eigen tactiek kiezen, wat zal neerkomen op een stealth aanpak of een open gevecht aangaan. Onze keuze viel weliswaar op stealth, maar dat werkte helaas niet zoals bedoeld, en dus werd het een open gevecht. Dat bleek zo pittig dat we eieren voor ons geld kozen, en er - met de buit - als een haas vandoor zwommen. Gelukkig kan Bayek zijn adem lang inhouden. De confrontatie met de priester daarna loopt al snel spaak. Bayek 'beloont' de priester met een mes tussen zijn ribben, waarop soldaten in de buurt onmiddellijk in actie komen. Tijd om te vluchten. Dat werkt nog steeds hetzelfde: zorg dat ze je niet meer zien en verstop je tot ze stoppen met zoeken. Overigens zijn ze je daarna niet meteen vergeten. Toen we weer tevoorschijn kwamen en langs een wachter liepen, viel die ons direct aan. Hoe dat precies werkt, is ons nog even onduidelijk, maar soldaten hebben dit keer een iets beter geheugen dan we gewend zijn.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*