Call of Duty: WWII Preview

Eindelijk terug naar de basis

Divisies en vrijheid in wapenkeuze

De singleplayercampagne klinkt, met een aantal historische gevechten op het menu, aantrekkelijk. Helaas toonde Sledgehammer dat deel van het spel nog niet op de E3. Opvallend, want meestal was het juist de singleplayer van de nieuwe Call of Duty die op een E3 uit de doeken werd gedaan, en debuteerde de multiplayermodus altijd pas in het najaar. Ook hier pakt Sledgehammer de zaken dus anders aan. Wellicht is dat omdat de studio het spektakel dat de campagne belooft te bieden nog even wil bewaren. Of het vertrouwen in de multiplayer is zo groot, dat de makers niet langer dan nodig wilden wachten om het aan gamers te tonen. En dat zou geheel terecht zijn.

Duitsers of nazi's?

Call of Duty: WWII is intens, zo veel is na een goede drie kwartier knallen wel duidelijk. Aanwezige gamers konden op de E3 aan de slag met een potje Team Deathmatch en met twee potjes in de gloednieuwe War Mode. Vanzelfsprekend staan daarin de geallieerden tegenover de Duitsers. De Duitsers, niet de nazi's. Sledgehammer maakt onderscheid tussen nazi's, verantwoordelijk voor de oorlogsmisdaden, en Duitse soldaten, die vaak niet meer deden dan hun plicht - datgene wat ze werd opgedragen door hun meerderen. Een belangrijk verschil, waarmee Sledgehammer stelt dat niet alle Duitsers schuldig waren aan de Tweede Wereldoorlog. Dat maakt het voor de studio ook acceptabel om het Duitse leger als speelbaar onderdeel in de multiplayer te stoppen: gamers nemen immers de rol aan van Duitse mannen die geen andere keuze hadden dan vechten in de oorlog van hun land, niet de rol van de nazi's en SS'ers die zelf lid waren van de nazi-partij en dus een aandeel hadden in het ontstaan van de oorlog en de gruweldaden die bij die oorlog kwamen kijken.

De veranderingen die de multiplayermodus van Call of Duty: WWII met zich meebrengt, beginnen al voordat je überhaupt aan het schieten bent. De game introduceert bijvoorbeeld Divisions. Het divisiesysteem is Sledgehammers alternatief voor het Create a class-systeem. Spelers kiezen in het spel voor een van de vijf divisies, te weten Infantry, Expeditionary, Airborne, Mountaineer en Armored. Elke divisie heeft bepaalde eigenschappen die van toepassing zijn op de soldaten in die divisie. Een Divisional Skill en Divisional Training hebben invloed op alle soldaten van die divisie, terwijl een Basic Training-eigenschap weer wat variatie aanbrengt in de soldaten.

Alle wapens beschikbaar voor beide partijen

Elke divisie heeft een aanbevolen wapentype, maar spelers zijn wel vrij om dat te wijzigen. Een Mountaineer is bijvoorbeeld bedoeld als scherpschutter, maar speel je liever met een assault rifle of SMG, dan kan dat ook. Spelers krijgen toch al veel vrijheid als het om wapens gaat: Sledgehammer legt geen restricties op basis van je team op. Speel je aan de kant van de Duitsers, dan kun je nog steeds met een Amerikaanse M1 Garand spelen, bijvoorbeeld. Dat is een bewuste keuze. Call of Duty heeft al jaren een systeem waarbij beide teams altijd de beschikking hebben over dezelfde wapens. Volledige symmetrie dus. De ontwikkelstudio gelooft niet in een concept dat spelers belet hun favoriete wapen te kiezen als ze even niet voor de partij spelen die dat wapen normaal gesproken heeft. Over deze keuze zullen de meningen waarschijnlijk verdeeld zijn. Het levert meer vrijheid op, maar maakt de game tegelijk minder accuraat. Een keuze met het oog op gameplay dus, niet op historie.

Een andere vernieuwing is te vinden in Headquarters. Die naam kennen we, want in oudere Call of Duty-games was er altijd een Headquarters-spelmodus, maar dit is anders. Headquarters functioneert in Call of Duty: WWII als een soort lobby waarin je met je soldaat kunt rondlopen, met andere spelers kunt praten en allerlei activiteiten kunt uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld een party formeren en een multiplayerspel in gaan. Je kunt ook iemand uitdagen voor een één-tegen-één duel. We hebben Headquarters nog niet zelf kunnen uitproberen, dus het is moeilijk om aan te geven hoe waardevol deze toevoeging zal zijn, maar zeker dat duelleren klinkt alvast interessant. En het levert ook nog eens een mooi plaatje op.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite