Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Voorjaarsgames Round-up

Met o.a. Tekken 7, Injustice 2 en Battlegrounds

Dead Cells

De makers van Dead Cells doen niet geheimzinnig over hun inspiratie: ze verlangen terug naar de tijd van Castlevania, hoewel de game die ze hebben afgeleverd net zo veel heeft van klassiekers als Dark Souls en Metroid. Als je die games hebt gespeeld, weet je aardig wat je hier te wachten staat, namelijk een 2d side scrolling dungeon crawler die bij vlagen erg pittig is. Dat laatste maakt dat Dead Cells anders is dan het grote voorbeeld. Motion Twin, de kleine Franse studio die de game maakt, doet mee aan de rogue-rage. Dat wil zeggen dat je in de game maar één leven hebt en van voren af aan moet beginnen als je sneuvelt. Net als bij Strafe.

Titel Dead Cells Score
Platform Windows
Ontwikkelaar Motion Twin

Toch ben je in Dead Cells niet alles kwijt zoals bij Strafe het geval is. Je moet wel degelijk helemaal opnieuw beginnen, maar behoudt bepaalde zaken die je onderweg hebt vrijgespeeld. Je bent je goud kwijt, net als de Cells die je hebt verzameld. Beide bemachtig je door tegenstanders te verslaan. Goud gebruik je voor het kopen van betere wapens, die je weer kwijtraakt als je sterft. De Cells gebruik je om wapens op te waarderen. De wapens raak je dus kwijt, maar de opwaardering is permanent. Je zult het wapen bij een volgende run eerst weer even moeten vinden, maar als dat lukt, ben je wel degelijk sterker dan tijdens je eerste run. Welke wapens je tegenkomt, is behoorlijk random, dus het kan ook zomaar gebeuren dat je dat ene wapen waar je al je Cells aan hebt gespendeerd niet tegenkomt. Gewoon vaker spelen en ook andere wapens opwaarderen, is het motto. Dead Cells is ook wat vergeeflijker dan Strafe, doordat je tussen de levels van de game in je gezondheid bij kunt spijkeren. Bovendien dien je al je verzamelde Cells aan het einde van ieder level te spenderen.

De game telt elf levels, met steeds sterker wordende tegenstanders, waaronder zo hier en daar een boss. De levels zijn ook vol geheimen. Net als in Strafe zijn de levels gedeeltelijk procedureel gegenereerd. Daar worden dezelfde kamers elke run op een andere manier aan elkaar geknoopt. In Strafe werkt het niet zo goed, omdat de levels er rommelig en onoverzichtelijk van worden. In Dead Cells werkt het gelukkig beter. In tegenstelling tot Strafe vind je hier geen onnodige gangetjes die onverwachts dood lopen. Je herkent de levels elke keer erg goed aan hun specifieke stijl, maar ze zijn wel degelijk behoorlijk anders dan in de voorgaande runs. Waar de plattegrond in Strafe de ene keer logisch in elkaar steekt en een volgende run totaal niet, gaat het in Dead Cells eigenlijk altijd goed.

Motion Twin weet de game ook afwisselend te houden, ondanks dat je steeds opnieuw moet beginnen. Zo zijn er teleporters om het verkennen van de dungeons te vergemakkelijken. Het maakt dat het nooit vervelend wordt om de uitgebreide levels volledig te verkennen. Nog leuker is dat er hindernissen zijn ingebouwd, die je gaandeweg leert omzeilen. Zo krijg je ergens tijdens je vele runs door de game de optie om een plant te laten groeien, waar je vervolgens in kunt klimmen. Dat maakt dat je delen van levels kunt bereiken die in voorgaande runs onbereikbaar waren. Die optie hou je, ook in de volgende runs. Er zijn meer van dat soort opties die afgesloten delen van levels bereikbaar maken. Ondanks dat je steeds van voor af aan moet beginnen, maak je dus wel degelijk progressie, word je steeds sterker en kun je steeds meer. Dat maakt Dead Cells niet alleen spannend, maar ook afwisselend en onderhoudend. Het blijft de moeite waard om het steeds opnieuw te proberen.

De game is opgebouwd uit erg mooie pixel art. Hij ziet er erg retro uit, maar tegelijkertijd toch modern. Het geheel is erg kleurrijk en divers. Dat laatste is vooral bij de vele vijanden een zegen, want ze zijn erg makkelijk uit elkaar te houden. Dat is belangrijk, want zo weet je hoe je moet reageren op naderend gevaar. Sowieso is de visuele feedback die de game je geeft tijdens de snelle gevechten uitstekend. Het is een knappe prestatie van een team van zeven man, met maar twee mensen die de grafische kant van de game verzorgen. De game speelt ook precies zoals je verwacht: ouderwets en heerlijk snel. De bediening is prima, mits je met een controller speelt. De game is er alleen voor Windows en je kunt dus wel degelijk met muis en toetsenbord spelen, maar Dead Cells is er de game niet naar. Een controller speelt echt prettiger.

Als je met een controller speelt, is de gameplay prima. Rennen, rollen, klimmen, springen, double jump, stomp; het gaat allemaal even vloeiend. Dead Cells speelt als een zonnetje. Je kunt ook precies doen wat je hoopt te kunnen doen. Je kunt hangend aan touw een aanval uitvoeren, vijanden verlammen door met een stomp te landen en zelfs rollen tijdens een sprong. Het zijn de vaardigheden die je nodig hebt om ook de laatste van de elf levels te overleven. Waar je de eerste levels met enkel wat slaan en schieten nog wel kunt overleven, is een goed geplaatste block of roll later in de game van levensbelang.

Wat wapentuig betreft is er behoorlijk veel variatie in de game. Er zijn zwaarden, schilden, zwepen en bogen, maar ook verschillende granaten en exotischer wapentuig zoals turrets. Leuk, maar ook wat lastig te doorgronden, doordat de makers weinig moeite doen om al die opties uit te leggen. Dat is ook eigenlijk de enige kritiek die we hebben op de game. Het duurt wel even voor je de fijne kneepjes van de gameplay onder de knie hebt, en die fijne kneepjes heb je hard nodig om het einde te halen. Iets meer uitleg was dus op z'n plaats geweest.

Conclusie

Dead Cells doet erg veel goed. Het is spannend doordat er veel op het spel staat als je onderweg sneuvelt. Je raakt immers bijna alles kwijt en moet weer vanaf de start beginnen. Het is echter fijn dat de wapens die je tegen kunt komen permanent zijn opgewaardeerd, waardoor je wel degelijk beter wordt van vaker spelen. Verder hebben de makers een erg goede mix gevonden tussen vooraf gemaakte elementen en procedureel gegenereerde levels. De levels zijn elke keer anders, en gelukkig ook elke keer even goed. Ook de gameplay is uitstekend, al had wat meer uitleg over de vele opties geen kwaad gekund. Tot slot heeft Motion Twin een zeer aansprekende stijl voor de game gevonden, die niet alleen mooi, maar ook erg duidelijk is. Het maakt Dead Cells een regelrechte aanrader, niet alleen voor liefhebbers van klassiekers als Castlevania en Metroid.

Reacties (61)

De Battlegrounds review klopt ook van geen kant.. schijnbaar de game niet lang genoeg gespeeld om een echte review te maken in plaats van een half gebakken iets.
Mee eens. Net zoals een cijfer geven aan een game die nog niet af is.....
Kun je je mening ook beargumenteren? Dan kunnen we er misschien iets van leren.
Ten eerste (ben niet de eerste die het zal vertellen), duo & squad games gaan spelen.
De twee types hier boven zijn nog moeilijker dan een solo game, zonder communicatie ben je direct klaar en hoef je niet eens te gaan spelen.

Iets wat niet persé noodzakelijk is maar toch handig is het bekijken van streams van full-time twitch partners die deze game constant spelen. Je zult zien dat er tactieken gespeeld worden die je anders zelf nooit zou kunnen bedenken. Ook de nodige bugs, features en andere mogelijkheden zul je hier terug vinden. Als je dit gedaan heb kan je dit zelf meenemen in je eigen game en je zult merken dat je game ervaring beter word of zelfs al is. Je begrijpt dingen die je anders niet zou begrijpen zoals het feit dat je bullets niet persé terecht komen waar je aimed omdat ze door je loop heen gaan en niet door je scope.
Dank voor de uitleg. We hebben duo gespeeld, alleen niet zo vaak als solo. Zie een van mijn vorige reacties. We vonden dat zeer tof, maar niet per se leuker of spannender dan solo, al kunnen we daarin natuurlijk van mening verschillen :)

We hebben ook de nodige beelden van andere spelers bekeken. Daar geen melding van gemaakt in de review. Is dat waarom de review van geen kant klopt volgens jou?

Dan ook even @beany; dat van de loop en scoop klopt. Ik bedoelde meer het feit dat de camera flipt als een malle als je bij een raam bukt. Dat maakt het zeer lastig om een goede positie in te nemen of goed te mikken.
Dat komt omdat je een geweer niet door een muur kan duwen.. vooral met sniper en assault rifles moet je even half metertje van een muur staan als je door een dicht raam wilt schieten of richting een muur mikt. (overheen)

En dit spel is verre van af, ik zelf ben erg benieuwd naar de hardcore mode waar je alleen in-eye kan kijken wat het volgens mij een stuk leuker/spannender maakt.

En voor de Solo is het al bevestigd dat er een killcam komt......

[Reactie gewijzigd door Th0rsten op 12 juni 2017 08:47]

Toch kan er uiteindelijk maar een speler over blijven, dus zelfs als je met vrienden speelt, zul je ooit op elkaar moeten schieten.'

Als je duo of squad speelt in PlayerUnknown win je samen als alle andere tegenstanders zijn uitgeschakeld. Je hoeft dus niet je vrienden af te schieten. Het spel uberhaupt gespeeld? ;)

[Reactie gewijzigd door Brain-Cr op 11 juni 2017 16:56]

Gespeeld? Ja, veel zelfs. En ik niet alleen. Wat in de inleiding al staat; we hebben een dedicated PlayerUnknown-pc staan op kantoor, die vrijwel constant bezet is. Maar toegegeven; we hebben weinig als duo gespeeld...
Serieus: ga het eens als duo of squad spelen. Speelt heel anders dan in solo! Het is 1 van de meest intense samenwerkspellen die ik ooit heb gespeeld. Als je niet communiceert met je team leden had je net zo goed solo kunnen spelen.

En doe zo'n duo of squad vooral met andere tweakers! Je kan ze in dit topic vinden: [PC] PLAYERUNKNOWN's Battlegrounds

En kom dan ook op Discord (link staat in het topic), dat communiceert lekker makkelijk, maar maakt het ook makkelijk andere spelers te vinden om mee samen te spelen!
Het gaat vooral fout bij ramen waar je doorheen wilt schieten. Waar je vizier aangeeft dat je langs het houtwerk schiet, wil een kogel nog weleens in het kozijn eindigen. Vrij belangrijk voor een game als Battlegrounds, waarin elke kogel het verschil tussen leven en dood kan betekenen.
DIT IS GEEN BUG, dit is een feature!!!!! In battlegrounds wordt een kogel namelijk afgeschoten met als positie de loop van je geweer, en niet je scope. Vele en vele shooters shieten een kogel af vanaf de positie het midden van je scherm.

Als je dus met je scope net langs een kozijn kijkt, dat zit de loop tegen het kozijn of zelfs de muur aan. Dit is dus realistischers dan bijna alle andere shooters het doen. Je moet er wel rekening mee houden.
Dat brengt ons meteen bij het grootste gemis aan de game: een killcam, zodat je kunt zien hoe je aan je einde bent gekomen.
Het is goed dat er geen kill cam in zit. Net zoals dat er geen lijst van spelers is, geen in game chat etc. Je werd gekilled, jouw fout. En als je goed had opgelet, en vooral geluisterd, had je kunnen weten waar het vandaan kwam. Geen kill cam voor nodig! Overigens zijn ze (wat mij betreft helaas) bezig met een replay functionaliteit. Hiermee kan je een spel ronde opnieuw afspelen terwijl je je in de wereld begeeft als toeschouwer.

Overigens zijn er inmiddels langzaam aan custom servers te vinden waar allerlei afwijkende regels zijn toegepast. Zoals First Person only, squads van 6 personen, aangepaste wapens spawn rates, etc etc etc.