Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Philips PUS7502 Review

Alleen voor Ambilight-fans

Door , 114 reacties

Conclusie

Het feit dat Philips-televisies voor en door Europeanen worden ontworpen, zal niet iedereen even boeiend vinden, maar wij vinden de PUS7502 er in ieder geval goed uitzien. Ook kunnen we de handige draaivoet waarderen en vinden we het qwertytoetsenbordje aan de achterkant van de afstandsbediening een nuttige toevoeging. Tel daar een laag energiegebruik bij op en je hebt een tv die bij veel mensen in de smaak zal vallen.

Helaas heeft deze tv ook wat minder positieve eigenschappen. Zo vinden we het geluid een beetje tegenvallen; zeker als je bedenkt dat de luidsprekers op een prominente plek aan de voorkant zijn ingebouwd. Het is vooral de basluidspreker aan de achterkant die roet in het eten gooit en tot een minder goede verstaanbaarheid van stemmen leidt. Ook zijn we niet onder de indruk van de hdr-weergave; het is aardig dat het erop zit, maar het verschil met gewone sdr-beelden is nauwelijks te zien.

Wat beeldkwaliteit betreft is deze tv toch al geen hoogvlieger. De kijkhoeken zijn weliswaar goed, maar het contrast is als gevolg van het ips-paneel aan de lage kant en bovendien zien we langs de randen van het beeld wat licht van de backlight weglekken. Je kunt deze tv dus het beste niet in een donkere kamer bekijken. Ook kan de driezijdige Ambilight helpen om de matige zwartweergave van deze tv te verhullen. Gezien de redelijk stevige prijs die je voor deze tv moet neerleggen, raden we dit model alleen aan als het design je heel erg aanspreekt en je een Ambilight-liefhebber bent.

Laagste prijzen voor: Philips 55PUS7502 Zwart
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

FOKA Superstore

Score: 4.5 (1467)

€ 1.099,-

€ 1.099,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.099,-
Pakketpost Nederland € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.099,-
Bekijk

Star Shop

Geen score (0)

€ 1.112,99

€ 1.117,94

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.112,99
Pakketpost (vanaf ¤ 50,-) € 4,95
iDeal € 0,-
Totaal € 1.117,94
Bekijk

Apollo

Score: 5 (43)

€ 1.199,-

€ 1.199,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.199,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.199,-
Bekijk

BCC

Score: 4.5 (1037)

€ 1.199,-

€ 1.199,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.199,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.199,-
Bekijk

Coolblue.nl

Score: 4.5 (1010)

€ 1.199,-

€ 1.199,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.199,-
Verzending € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.199,-
Bekijk

Reacties (114)

Wijzig sortering
Een interessant topic voor mensen die geen Philips tv willen, maar wel de voordelen van Ambilight willen:
DIY Ambilight howto?

Hierin komen veel verschillende mogelijkheden aan bod. Een veel gehoord probleem (wat ik ook hier in de reacties lees) is: ja maar ik gebruik geen media box om tv te kijken en dan kleurt de DIY ambilight niet mee, aangezien die alleen werkt met externe bronnen, ook de ingebouwde Netflix app werkt niet.

Ik gebruik zelf al jaren AmbiVision, ik vind het behoorlijk goed werken, de makers van AmbiVision zijn bezig met een nieuw crowdfunding project:
https://www.indiegogo.com...ce-lifestyle-videogames#/

Hier hebben ze ook een nieuwe oplossing voor de zojuist genoemde problemen:
AmbiVision Pro
Dit is een klein kastje wat je voor de tv legt, er zit een camera in en die richt je op de tv. De camera registreert de kleuren en zou (volgens de makers) zonder latency de kleuren moeten weergeven als ambilight.
vind het best leuk dat ambilight... het maakt er een heel spectakel van op de muur...
eigenlijk vooral leuk voor neuzige buren, lol

maar als het beeld tegenvalt hoeft het voor mij niet...
dat is toch wel een hoofdeigenschap en vereiste.

gebruik voor geluid een eigen externe setup dus daar kan ik dan wel mee leven

jammer... want ik was al een tijdje geleden een beetje door de ambilight schermen aan het klikken en het leken me al oudere mindere schermen :/
komt er iets nieuws valt het nog iets tegen.

[Reactie gewijzigd door Dr.Zeno op 17 juli 2017 06:37]

Koop dan de tv die voor de rest bij je aansluit en kijk dan eens naar http://lightberry.eu. Beter dan ambilight én je hebt geen Philips TV nodig. Het beste van twee werelden.
De zoveelste variant, en weer met als grote nadeel dat hij alleen met externe bronnen werkt, en je dus geen "ambilight" hebt bij tv kijken of bijvoorbeeld netflix op de tv zelf.
Dit gaat dat probleem oplossen.
Nee, dat gaat het probleem niet oplossen:
I’ve a 4K Smart TV where I watch Netflix using a built-in app. Is there a way that I can feed the signal of whatever I'm watching back to LP2 so that the colors light up in sync with the picture?
Unfortunately, there is no way to use Lightpack TV with built-in TV apps. You always need to feed Lightpack TV a HDMI stream. In this case, you’d need to launch Netflix on a PC/Mac or a set-top box to feed Lightpack TV via HDMI.

Bron: http://www.lightpack.tv/faq

Dat is gewoon weer de zoveelste "externe" ambilight oplossing die alleen met externe apparatuur werkt, alleen in dit geval met meerdere HDMI ingangen (die weer overbodig zijn als je al een reciever gebruikt voor bron switching)
in mijn geval geen probleem
gebruik een audio/video receiver/versterker en een mediaplayer

mijn plasma schern is zo modern niet dat het een netflix app heeft (panasonic vierra) en zelfs als de nieuwe tv het zou hebben hoef ik het niet te gebruiken
Dus netglix vua chromecast kijken en hoppa hij werkt.
En mijn films etc moeten bedienen/starten vanaf een smartphone, nee dank je. Daarnaast, de huidige philips tv's hebben cast al ingebouwd, zonde om daar weer een extra apparaat voor aan te schaffen.
Je kan niet alles hebben he, dat zou te makkelijk zijn. Je moet zelf ook een beetje willen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 18 juli 2017 09:29]

Blijkbaar kan ik toch alles hebben (wat ik wil).... Ik heb gewoon een Philips tv met Ambilight gekocht. Bied ook nog eens makkelijke ambilight+hue intergratie op zonder gedoe.
Ah, das goed om te weten, ik heb mijn woonkamer ook vol met die Hue color lampen. Is dat niet vreselijk irritant als je hele kamer meedoet?
Je kunt per lamp instellen wat de locatie ten opzichte van de TV is, welke helderheid gewenst is, en of hij wel of niet mee moet doen. Ik gebruik alleen de lampen links en rechts van de tv, en een lightstrip onder de tv.
Dan moet je er een compleet apparaat bijkopen. Als ik een TV ga kopen wil ik 1 apparaat. Met zo'n los ding heb weer extra kabel erbij. Heb al genoeg kabel spaghetti acht de kast .
Compleet apparaat valt heel erg mee. De meeste oplossing plak je met dubbelzijdig tape aan de achterkant van je tv. Input aan een kant en output weer naar je tv. Wanneer je de tv een beetje strak tegen de muur zet (wat met ambilight niet onverstandig is) zie je er niets van.

Kabelmanagement is trouwens gewoon een kwestie van tijd erin steken. Zie voor voorbeelden:
Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49

De perfecte tv bestaat trouwens niet, die bouw je. We zijn immers tweakers :+
Ik heb al een Philips TV met Ambilight. Dus hoef er niet aan te knutselen. Een TV "tweaken" heb ik weinig interesse. Dat die ik wel met PC's. Ik geef het geld voor het maken van dingen voor de TV dan liever uit aan een betere TV. Een TV kopen zonder de functies die je wilt vind ik maar een raar plan. Zou de tijd en het geld liever aan m'n PC uit. Dat vind ik zinvoller. Een nieuw device voor lichtjes achter de TV is ook best duur. BV https://store.lightpack.t...ucts/lightpack-2-mini-set kost ook ff ¤200,-. Dat ik echt wel in een betere TV zou steken.

Dank rejer voor de link :)
Je kunt zelf prima iets bouwen dat wel met gewoon TV kijken werkt. Bij mijn Samsung TV's komt er een analoog signaal (via een SCART adapter) naar buiten dat je met een USB interface van een tientje kunt digitaliseren. Latency is minimaal en geschikt voor dit soort toepassingen.
Maar bij Samsung is het echt puur het tunerbeeld wat door komt. Zit je via een smarttv app iets te kijken dan krijg je je ambilight nog steeds op basis van het tunerbeeld van de zender waar hij op stond. Wat dat betreft heeft Philips wel een Selling Point. Ik kijk echter vooral vanaf Kodi en dan werkt de zelfbouw ambilight heel erg fijn.

Interessant topic voor de knutselaars hier: DIY Ambilight howto?

[Reactie gewijzigd door MsG op 17 juli 2017 10:43]

Klopt. Tunerbeeld komt naar buiten en met externe bronnen kun je de bron zelf gebruiken. Met SmartTV apps heb je inderdaad een probleem.
https://www.kickstarter.c...t-orchestra-for-your-livi
https://store.lightpack.t...ucts/lightpack-2-mini-set
is er ook een die binnenkort uitkomt. Ziet er wel erg leuk uit in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door rejer op 17 juli 2017 10:36]

Vergeet DreamScreen niet, is weer iets goedkoper:
https://www.kickstarter.c...-backlighting-for-any-hdm
De eerste versie hiervan draait al weer jaren thuis naar (redelijke) tevredenheid.
Ik heb hier een 4K Philips TV met ambilight, de beeld kwaliteit is uitstekend/haarscherp en ben heel tevreden (laat je niet teveel misleiden door al die negatieve reviews).
Ik heb hier een full HD Philips met ambilight en ben ook tevreden (met de software wat minder, maar gebruik toch een KPN kastje). Ik vind ambilight echt een grote toevoeging, en dat is ook de reden dat de vorige, een Samsung zonder ambilight, binnen 2 jaar al weer vervangen was door een Philips met ambilight. Verder gewoon een goed en scherp scherm.
Ditto hier, groot ambi light fan. Was ik hier geen liefhebber van dan kwam er wel een Sony of iets dergelijks, maar aangezien voor mij het ambilight gebeuren een grote aanwinst is, staat voor mij de merkkeuze al vast; Philips. Voor de rest een uitstekend beeld, niet beter of slechter dan de rest, het geluid....ach ja je gaat toch voor een uitgebreide tv set toch?
Ik heb al járen Ambilight TV's, zou echt niet anders meer willen. Beetje jammer dat de rest van de TPVision / Philips TV's niet zo geweldig is. Software is echt dramatisch van ze. De beeldkwaliteit is over het algemeen goed zat, geluidskwaliteit maakt me ook niet zo heel veel uit - maar juist het Ambilight maakt 't onweerstaanbaar om toch terug te blijven komen naar Philips / TPVision.
Is AmbiLight niet gewoon alleen nodig als je TV te klein is ?
Neuh, het is gewoon een stuk extra beleving. Heb 't op m'n 42" TV maar groter heb ik ze ook gezien, en daar werkt het ook. Qua beleving bedoel ik dan :) die Aurea TV's van een paar jaar terug hadden het zelfs in de bezels van de schermen zitten. Vond ik persoonlijk ook érg gaaf. Ik denk zelfs dat het minder werkt als je een kleinere TV hebt; nu is het zo dat Philips met de kleinere TV's behoorlijk grote bezels had waardoor de ervaring 'breekt', maar de grote TV's van ze van tegenwoordig hebben minimale bezels en daar is het effect gewoon veel mooier.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 17 juli 2017 10:19]

Nee, het geeft een geheel ander effect. Ik heb een 50" Sony gekocht, dus vrij groot, maar onze wand is 's avonds gewoon donker, dus je zit gewoon tegen een bouwlamp in te kijken, met ineens een overgang van fel licht naar donker/zwart. Met Ambilight geef je de hele wand een lichttint en dat is én heel mooi én inderdaad rustiger voor de ogen. Ik heb nu dus geen ambilight meer, maar heb een lampje achter de TV gezet. Als ik die nu vergeet aan te zetten valt me dat 's avonds direct op, dus het voegt zeer zeker wat toe. Ik wil binnenkort nog wel eens een DIY ambilight set kopen aangezien de Youtube-app de enige app op de TV is die ik gebruik buiten HDMI om, dus TV, films en series krijgen dan allemaal ambilight. Alleen Youtube niet. Kan ik (nét) mee leven :)
Ik heb een 50" Sony gekocht, dus vrij groot
50" is natuurlijk niet echt groot voor een TV. Ik had ook zo'n lamp achter m'n TV toen ik nog een 50" had, maar dat was meer om te compenseren voor het feit dat m'n plasma geen zwart kon weergeven. Zit nu met een 65" OLED en mis het absoluut niet.
Tja zo kun je nog wel even door gaan, komt er zo iemand met een 75" tv die jouw 65'er klein vind. :>
Wij hadden een 32" (Philips 3 side ambilight) dus was de stap naar 50" best een grote, temeer omdat de vorige hele brede bezels had en we nu nagenoeg geen bezels meer hebben.
Je begrijpt me verkeerd. Ik vind 65” ook klein maar groter is nog niet echt betaalbaar. Liefst had ik een scherm van rond de 100” (kleine woonkamer dus een echt groot scherm is niet nodig)
100" in een kleine woonkamer van 75m2 ofzo dan :).
Heb 55" in een leefruimte van 50m2 en dat is voor mij groot zat.

Is een 3-zijdige ambilight overigens 55pfl8008k.wat iuder maar met dunne bezeks en slechte software. Gelukkig heb ik enkel hdmi 1 en 2 met alle verbeteraars uit en optische aansluiting nodig :).
Nee, woonkamer is zo’n 23 m2 schat ik zo (niet helemaal rechthoekig en weet de exacte maten niet uit m’n hoofd). Kijk afstand tot de TV is ongeveer 3.3m en op die afstand heb je een scherm van zo’n 98” nodig voor een door THX aanbevolen kijkhoek van 36°.
Als je zoiets wil, dan moet je een dedicated room maken. Ik kan makelijk een 100" kwijt maar dat is ongeveer 4x mijn huidige tv en die heeft nu al een vrij prominente plaats.

Zou dan nog eerder voor een beamer kiezen.
Als je zoiets wil, dan moet je een dedicated room maken
Dat noemen we over het algemeen een "woonkamer". Op het moment is het nog onbetaalbaar, maar dat gaat echt wel veranderen. En het wordt ook steeds beter te doen aangezien de schermen ook steeds dunner worden. Kijk naar LG's Wallpaper OLED, zo'n ding op 100" past in vrijwel elke woonkamer.
Als je je bronnen via HDMI aansluit (dus niet ci+) dan kan je met bijvoorbeeld Dreamscreen zelf ambilight toevoegen aan elke tv. Is plug&play. Ben je waarschijnlijk minder kwijt voor betere beeldkwaliteit met Ambilight.
Heb je al een keer gekeken naar iets als lightberry?
ik heb nu al meerdere ambilight tv's gehad en wil zelf niet anders meer, ik vind het super tof.
En het mindere beeldkwaliteit? dat zie je voornamelijk als je vergelijkingsmateriaal hebt in de winkel naar mijn idee. ik vind niet dat ik nu een slecht scherm heb om naar te kijken.
Zou me als Philips zijnde schamen om mijn naam terug te zien op zo'n overduidelijk matig product. Gezien die prijs mag je wat verwachten. En ondanks Philips' eigen beeld op de wereld, boeit dat Ambilight bar weinig mensen ja, want de meesten willen goed beeld want tsja..dat is de hoofdtaak :P Zelfs fans van Ambilight zouden met een boog om deze misser heen moeten lopen. Zorg gewoon voor een degelijk product als basis, en ga daarna daar pas gimmicks aan toevoegen. Gimmicks moeten niet verhullen dat je eigenlijke product niet goed (genoeg) is.
Eén van de 'cons' is: Geen geweldig geluid... Uit welke platte TV die je vandaag in de winkel kan kopen komt nog wél een goed geluid. Laat staan geweldig geluid. Is gewoonweg niet mogelijk uit een platte TV. Voor een mooi en vol geluid heb je een klankkast nodig en die is er niet. Uit mijn vorige TV, die nog 8 cm dik was, kwam een zeer acceptabel geluid.

Wil je een redelijk geluid, sluit dan een soundbar aan. Wil je een geweldig geluid, dan heb je toch echt een versterker met goede boxen nodig.
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Wie goed geluid wil zorgt wel voor een homecinema set of idd een versterker met goede speakers of een soundbar als je wat minder ruimte hebt. Ik heb ook wel eens geluid gehoord van televisies met zogenaamd goed geluid. De tranen springen je in de ogen als je het vergelijkt met mijn homecinema set (versterker plus speakers) en die is nog goedkoop met circa 2000 euro maar ik heb altijd prachtig geluid.

Ik heb zelf ook een Philips tv met Ambilight waar ik zeer tevreden over ben. Het is een wat ouder model van 2014. Goed beeld, redelijk goed contrast, bijna geen backlight bleeding behalve in de rechter boven hoek een heel klein beetje maar is niet storend. Ook zit er een heel stevige afstandsbediening bij. Daar kun je bij wijze van spreke iemand mee doodslaan en daarna rustig verder tv kijken.
Ik heb de 55pfl8008k van 2014. Geweldig goede tv :). En stevige afstandsbediening idd.
mijn homecinema set (versterker plus speakers) en die is nog goedkoop met circa 2000 euro
Jij hebt heel aparte kijk op wat goedkoop genoemd kan worden.
Ik heb nu een televisie van 600 euro met een soundplate van 180 euro.
Ik zie niet in hoe ik ooit op het idee zou komen om een 'goedkope' homecinema set van 2000 euro te kopen.
Zeker niet als ik in de pricewatch zo'n beetje 99% van alle home cinema sets voor een lagere prijs zie staan. 2000 euro is vergeleken met wat er allemaal beschikbaar is juist heel duur (ook al kan het ongetwijfeld nog duurder)
5 Speakers a 200 euro (instap modellen)
1 Subwoofer a 500 euro (ook een instap model)
1 Yamaha receiver die destijds 400 euro heeft gekost
X Aantal meters speakerkabel.

Ik heb het nog rustig aan gedaan en heb voor niet eens zuilen gekozen, anders was ik nog eens 700 euro meer kwijt geweest. Dat is goedkoop. Als je naar de duurdere merken gaat kijken en voor zuilen gaat in plaats van boekenplank speakers dan schiet de prijs als snel omhoog. Dus ja dit is inderdaad goedkoop maar het is dan ook wel iets ander geluid dan een soundplate. Ook prima maar ik stel wel iets hogere eisen aan mijn geluid.
De reviewer zou denk ik graag een feestje willen bouwen met gebruik van de tv speakers
Heb zelf nu ruim een half jaar de 55PUS7181. Prima tv, loopt nimmer vast en beeld is prachtig. Zwartwaarden zijn ook prima. Nu hebben wij wel een behoorlijk zonnige woning dus zwartwaarden als die minder zouden zijn vallen dan toch niet op. Maar ook 's avonds met een paar lampjes aan en het beeld wat finetunen (hoeft maar 1 keer) heb ik prachtig beeld. Tja, als je direct vergelijk hebt zie je uiteraard verschil met een oled. Dat vergelijk heb ik niet.

Ambilight is wat ons betreft echt mooi. Veel rustiger voor de ogen. Mis het echt als ik bij vrienden naar een tv zonder ambilight kijk. Maar iedereen heeft zo zijn persoonlijke wensen en voorkeuren wat een tv betreft. Gelukkig maar!
loopt nimmer vast
was dat maar waar. continu vastlopen, geen response, traag en het duurt soms minuten voordat je beeld hebt vanaf aanzetten. Ook het smart tv gedeelte is om te huilen zo traag. De laatste update bracht wel wat verlichting, maar hielp de NPO app om zeep (althans werkt wel, maar het beeld is 90 graden gedraait)

Kortom, mooie tv, maar waardeloze implementatie. Zoiets als een porsche met een trabant motor

[Reactie gewijzigd door divvid op 17 juli 2017 16:20]

Moah ik denk dat het allemaal wat genuanceerder is.

Het opstarten van een Philips TV kan inderdaad wel sneller (al hoewel LG 43' midrange ook niet snel start). Echter is het al jaren bekend dat het smartgedeelte (en rest) niet snel is. Bij het uitzoeken van een TV komt dit ook wel naar voren en vind ik dit een geaccepteerd mankement bij aankoop (zeuren achteraf heeft niet veel zin).

Bij normaal TV kijken (Ziggo of andere aanbieder via HDMI) loopt de tv ook nooit vast. En dat voor een 8000 serie uit 2012. Voor een beter tot goed werkend smart-systeem kan je beter een Samsung, Sony of LG kiezen (of TV met android systeem).
Moah ik denk dat het helemaal niet zo genuanceerd is. Niet zo snel opstarten weet je inderdaad vooraf, dat het smart gedeelte niet zo snel is hoor je mij ook niet echt over. Wat ik wel storend vind is dat een tv van deze prijsklasse zoveel fouten vertoont, fouten die ook wel door de support zelf worden toegegeven. Wat mij betreft gaat de volgende geen Philips (TP Vision) worden.
Jammer, kans gehad, next
Ik gebruik hem om tv te kijken. Smart deel gebruik ik zelden. Alleen YouTube en netflix, dat loopt gewoon goed. Misschien dat ik daarom nooit vastlopers of andere problemen heb. Beeld via ziggo, blu ray speler en andere aangesloten apparatuur is voor mij prima. Gewoon Fijne tv die er aan de muur hangende ook nog is mooi uitziet als hij uit is.
Nog een minpuntje... de matige bouwkwaliteit van de afstandsbediening is al een tijdje een probleem met de Philips televisies. Het QWERTY toestsenbord is leuk, maar het plastic voelt goedkoop aan en het batterij-klepje zit om te huilen slecht vast en gaat dus constant los.... daarvoor hoeft het niet eens te vallen, een klein beetje druk erop is al genoeg en je bent weer op zoek naar het klepje tussen de kussens van de bank.
Stukje tape erop? ;)
Het QWERTY toestsenbord is leuk, maar het plastic voelt goedkoop aan en het batterij-klepje zit om te huilen slecht vast en gaat dus constant los.... daarvoor hoeft het niet eens te vallen, een klein beetje druk erop is al genoeg en je bent weer op zoek naar het klepje tussen de kussens van de bank.
Grappig, ik heb laatst juist enorm moeten pielen om dat klepje los te krijgen (je moet een iniminie knopje indrukken met een pen ofzo).

Ik vind de AB helemaal niet goedkoop aanvoelen en het mooie is, dat het met radiosignaal werkt, waardoor je niet op de TV hoeft te mikken.

[Reactie gewijzigd door Toff op 19 juli 2017 19:03]

Dan heb je zonder twijfel een ander model... mijn ab is exact hetzelfde als in de afbeelding in deze review (geen knopje) en dat is alleen heel lichtjes indrukken en naar achteren/onderen schuiven. De rest van de afstandbediening is overigens wel vrij degelijk, maar fabrikanten kunnen al jaren fatsoenlijke klepjes maken en dat maakt dit klepje toch wel een kleine aanfluiting.
Je hebt gelijk, mijn model lijkt alleen oppervlakkig op de afbeelding hier. Mijn AB hoort bij een 8000 serie van eind 2013. Het batterij klepje zit op de achterkant, tussen de twee delen van het toetsenbord.
Blijft staan, dat de fabrikant blijkbaar wel degelijke AB's kan (laten?) maken, maar om onbegrijpelijke redenen (het prijsverschil kan nooit zo groot zijn) voor het hier besproken model kiest voor een kwalitatief mindere versie.
groot fan van ambilight......maar backlight bleed mag wat mij betreft regelrecht tot een onvoldoende leiden in de reviews. Dit is toch een behoorlijk hoog geprijsde TV. Wat heb ik me jarenlang aan mijn vorige philips zitten ergeren vanwege de backlight bleed.
Jammer dat de OLED met ambilight nog niet uit was toen ik het toestel vervangen heb voor de LG OLED.
Google eens op Dreamscreen ;)
goede tip...thanx! eens verder over lezen hoe dit werkt als je bv rechtstreeks op je TV netflix of lineaire TV kijkt....er is niet echt iets van een HDMI out vanaf tv naar dat kastje voor de aansturing van de leds
Klopt. Sommige TV's hebben een SCART die wel een output geeft. maar anders werkt de DIY ambilight niet....
Voor meer info: er is een topic hier op Tweakers over DIY Ambilight ;-)

[Reactie gewijzigd door waah op 17 juli 2017 15:28]

Ik verdedigde altijd Philips maar bij mijn laatste debacle met de pfs8 serie gezworen nooit meer een Philips tv. Ik kocht altijd Philips in 1 reden namelijk ambilight maar de snelheid beeldkwaliteit en design ben mijn ks7000 heeft de Philips definitief doen vergeten.
Ik moet zeggen dat de '''philips tv's'' het beter doen dan ik vooraf had verwacht. Ze weten nog prima mee te liften op de naam, maar brengen ook voor het oog interessante producten uit.
Doodzonde dat deze 'Philips' modellen steevast slecht uit de test komen. Met Ambilight hebben ze echt een USP, maar dat moet dan wel gekoppeld zijn aan een goede tv. En daar gaat het eigenlijk altijd mis.
Ik wil toch nog wat nuance geven, gebaseerd op de Tweakers-review.

Een ANSI-contrast van 1268:1 is gewoon heel netjes voor een TV gebaseerd op een IPS-scherm. Het is heel lastig om met de IPS-technologie een aanzienlijk hoger contrast te krijgen. Het contrast is echter voldoende om in een normaal verlichte ruimte zwart op de TV ook als echt zwart te ervaren. Koppel dit aan de in vergelijking met VA-type TV's zeer sterk verbeterde kijkhoeken en je hebt een hele leuke huiskamer-TV voor (grote) gezinnen. Ik raad dan wel aan om de ruimte gewoon normaal te verlichten, de wat zwakkere zwartwaarde zie je dan niet, en als gezin kun je dan wel samen genieten van de ontzettend sterke kijkhoeken.

Wat betreft de kijkhoeken:
- Bij een TV met een VA-paneel worden de kleuren vanaf de zijkant bekeken veel minder diep en verzadigd, en veranderen de kleuren ook meer (hoe de kleuren verschillen t.o.v. de juiste kleuren wordt vanaf de zijkant bij een TV met een VA-paneel een erg groot verschil, bij een TV met een IPS-paneel is dat verschil juist heel klein). Dit is het grootste probleem wat de kijkhoeken van een VA-paneel betreft. Alle kleuren zijn vanaf de zijkant bekeken gewoon heel licht van toon, wat een zeer onprettige kijkervaring oplevert indien je onder een significante hoek kijkt. Met een IPS-scherm heb je vanaf een sterke horizontale hoek nog steeds in de regel een diep en mooi beeld met levendige kleuren.
- Bij een TV met een VA-paneel neemt ook vaak de helderheid van het beeld sterker af wanneer er onder een horizontale hoek wordt gekeken. Bij de Tweakers-foto's zie je dat niet zo vanwege het eerste punt hierboven: de kleuren worden vanaf de zijkant minder diep en verzadigd, ze verschieten helemaal van kleur naar veel lichtere tinten. Hierdoor lijkt het op de foto's van tweakers alsof deze TV's helder blijven vanaf de zijkant bekeken maar in de regel zijn ze juist donkerder onder éénzelfde horizontale hoek dan TV's gebaseerd op een IPS-scherm.
- Bij een TV met een VA-paneel worden ook vaak de zwartwaardes snel minder goed onder een hoek. Onder een vrij kleine horizontale hoek al verdubbelt vaak de zwartwaarde van de TV. Stel dat de zwartwaarde van de TV met een VA-paneel die je gekocht hebt 4000:1 is. En dat de zwartwaarde stijgt naar 200% van zijn oorspronkelijke waarde onder een horizontale hoek van 20 graden (een redelijk normale waarde voor een VA-paneel). Dan heb je onder een horizontale hoek van 20 graden nog maar een zwartwaarde van 2000:1. Stel dan dat de zwartwaarde van de TV stijgt naar 300% van zijn oorspronkelijke waarde onder een horizontale hoek van 40 graden (ook dit is een redelijk normale waarde voor een VA-paneel). Dan heb je onder een horizontale hoek van 40 graden nog maar een contrast van ongeveer 1333:1. Onder grotere horizontale hoeken kan de zwartwaarde zelfs toenemen naar 400% van zijn oorspronkelijke waarde of nog meer. (Dit zul je niet gauw zien bij dure TV's gebaseerd op een VA-paneel. Maar bij slechte VA-panelen kan zelfs onder een zeer kleine horizontale hoek van 8 graden de zwartwaarde al verdubbelen. Ook kan de zwartwaarde onder een grotere horizontale hoek dan wel héél sterk veranderen, van een toename van 400% naar 500% naar 600% naar zelfs 700% van z'n oorspronkelijke waarde).
Bij goede IPS-panelen zien we vaak dat onder een horizontale hoek van 45 graden de zwartwaarde wel is toegenomen maar nog niet is verdubbeld. Er zijn wel forse toenames mogelijk onder deze hoek van meer dan 60% of nog aanzienlijk meer, maar dat is peuleschillen in vergelijking met VA-panelen. Zelfs onder een horizontale hoek van 75 graden bekeken kan een goed IPS-paneel nog steeds niet in zwartwaarde verdubbelt zijn. Daar moet uiteraard bij vermeld worden dat wanneer recht van voren bekeken, een IPS-paneel een veel slechtere zwartwaarde heeft dan een VA-paneel (en daardoor dus een veel slechter contrast).

Vatten we alles samen, dan heeft een TV gebaseerd op een IPS-paneel doorgaans veel betere kijkhoeken dan een TV gebaseerd op een VA-paneel. De belangrijkste reden hiervoor is dat de kleuren van een TV met een VA-paneel vanaf de zijkant bekeken sterk veranderen. Ze veranderen naar andere kleuren dan de oorspronkelijke die vaak ook veel minder diep van toon zijn en erg vaal en verschoten ogen. Dit terwijl een TV gebaseerd op een IPS-paneel vaak erg mooie, diepe, levendige en kloppende kleuren laat zien zelfs onder aanzienlijke horizontale hoeken. Wat verder een rol speelt is dat TV's gebaseerd op een IPS-paneel doorgaans helderder blijven wanneer onder een grote hoek bekeken dan TV's gebaseerd op een VA-paneel. De hoek waaronder de helderheid halveert is vaak véél groter bij een IPS-paneel dan bij een VA-paneel. Ten slotte speelt mee dat een VA-scherm wel een héél groot contrast heeft wanneer recht van voren bekeken, maar dat de zwartwaarden onder een kleine horizontale hoek kunnen toenemen naar 200% van hun oorspronkelijke waarde (deze hoek varieert per paneel afhankelijk van de kwaliteit van het paneel; de hoek kan zo klein zijn als 8 graden maar het kan ook een iets grotere hoek zijn van zo'n 20-25 graden) en onder een grote horizontale hoek zelfs naar 300% of 400% van hun oorspronkelijke waarde.

TV's met een IPS-paneel hebben dus recht van voren bekeken een aanzienlijk lager contrast maar houden dat contrast wat ze hebben wel héél goed vast onder grote horizontale hoeken. Ook blijven de kleuren dan natuurecht, verzadigd en mooi levendig. En dit type TV behoudt meer helderheid indien onder significante horizontale hoeken wordt gekeken. De minder goede zwartwaarden wanneer recht van voren bekeken vallen in een normaal verlichte ruimte niet op. Zwart ziet er dan gewoon als zwart uit. In een verduisterde ruimte vallen ze wel op, zwart ziet er dan vaak meer als donkerblauw uit. Het dimmen van de backlight of een lamp aanmaken in de kijkruimte kan dan uitkomst bieden. Met deze paneeleigenschappen is een TV met een IPS-paneel vaak de ideale gezins-TV wanneer een OLED TV duidelijk een stapje te duur is.
TV's met een VA-paneel hebben recht van voren bekeken een aanzienlijk hoger contrast, waardoor ze indien je exact in de sweet-spot zit op voldoende afstand van het scherm mooie TV's zijn voor in sterk verduisterde ruimtes te kijken. Maar kijk je onder een significante horizontale hoek dan is het waargenomen beeld van slechte kwaliteit, dit type paneel is daar niet geschikt voor. Zelfs onder een kleine horizontale hoek kan het contrast en de helderheid al flink zijn afgenomen en kunnen de kleuren al aanzienlijk van toon veranderd zijn, afhankelijk van de kwaliteit van het paneel. Al met al zijn dit goede TV's voor gezinsconstructies waarin er niet vaak met meer dan 2 of hooguit 3 mensen naar dezelfde TV gekeken wordt, en iedereen op voldoende afstand van de TV kan zitten onder een niet al te grote horizontale hoek. Of je moet een dusdanig grote huiskamer hebben dat er 4 of meer mensen naar de TV kunnen kijken, allen onder een kleine horizontale hoek. Indien iedereen goed voor de TV gepositioneerd is is het vaak wel genieten geblazen met correcte kleuren en een uitstekend contrast.


Al met al heeft Philips naar mijn mening een redelijk goede TV neergezet met dit model:
+ Het contrast is prima voor een TV met een IPS-paneel (maar uiteraard aanzienlijk lager dan dat van VA-panelen) en de kijkhoeken zijn gewoon prima (en véél beter dan die van VA-panelen).
+ Je krijgt standaard uit de fabriek goede en kloppende kleuren, zonder dat ze op het oog afwijken.
+ Android TV is een prima besturingssysteem waarvoor veel apps beschikbaar zijn.
+ Het energieverbruik is keurig.
+ Ambilight is een mooie plus voor degenen die dat willen.
+ In SDR-modus kun je prima gamen.
+ Beeldinterpolatie kun je zelf instellen.

+/- Het geluid is misschien niet het beste, maar wie sluit er niet zijn eigen geluidsinstallatie aan bij zo'n dure TV als deze?
+/- Een redelijk goede uniformiteit van het beeld, met wat imperfecties
+/- Ik zou persoonlijk even wachten met kopen totdat de prijs nog een klein beetje gezakt is of er aanbiedingen zijn. Deze TV is naar mijn mening net wat hoog geprijsd.

- De ingebouwde mediaspeler is wel voor verbetering vatbaar (zoek een alternatief in de Play-Store).
- De HDR-weergave is wel voor verbetering vatbaar. Ook alleen ondersteuning voor het hdr10-formaat.
- In HDR-modus is de input-lag duidelijk aan de hoge kant voor gaming

Suggestie voor gebruiksdoeleinde: TV voor (grote) gezinnen waarbij in een normaal verlichte ruimte wordt gekeken.
Niet aan te raden voor: in je eentje TV kijken in een sterk verduisterde ruimte. Bij een IPS-paneel hoort altijd een wat hogere zwartwaarde.


De TV verdient naar mijn mening eerder een 7,5/10 dan een 6,5/10. De backlight-bleeding die tweakers vastlegt is niet netjes maar het is natuurlijk bij lange na niet zo erg als onder een significante horizontale hoek naar een TV met een VA-paneel te kijken. Tweakers legt goed vast met een foto dat de TV lichtjes doet bleeden op enkele punten, maar voor veel gezinnen zijn goede kijkhoeken veel belangrijker. De IPS-glow die tweakers vermeld is inderdaad een eigenschap van IPS-panelen. Tweakers schrijft hierover: Onder een hoek komt daar nog een soort gloed in het beeld bij die ips glow wordt genoemd, en waardoor zwart nog veel lichter wordt weergegeven en het contrast nog verder afneemt. Zoals ik hierboven echter al besproken had neemt het contrast van een TV met een IPS-paneel vaak maar heel gering af onder zelfs grote horizontale hoeken. Bij de beste IPS-panelen neemt onder een horizontale hoek van 45 graden de zwartwaarde maar met enkele tientallen procenten tot 50 procent toe. Bij een VA-paneel is het vrij normaal dat de zwartwaarde onder een horizontale hoek van 20 graden al verdubbelt, en bij een horizontale hoek van 45 graden stijgt de zwartwaarde vaak naar 300% of 400% van zijn oorspronkelijke waarde. Tellen we daarbij op dat de helderheid onder een horizontale hoek bij VA-panelen in de regel veel sterker afneemt en de kleuren veel sterker veranderen, dan is het probleem van IPS-glow bij deze TV maar een heel erg klein probleem...

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 18 juli 2017 01:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*