×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Asus FX502VM Review

Snelle gamelaptop voor scherpe prijs

Door , 74 reacties

Conclusie

De Asus FX502VM blinkt uit vanwege zijn zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Het is een gamelaptop die prima in staat is om nieuwe games in full-hd-resolutie te draaien met 60fps op hoge instellingen. De snelheidswinst ten opzichte van laptops met een GTX 1050 Ti is aanzienlijk; in de meeste gevallen scoort de 1060 3GB zeker vijftig procent beter.

Eigenlijk is de FX502VM vrijwel exact dezelfde laptop als de duurdere GL502VM uit de Republic of Gamers-serie. Het verschil is dat dit goedkopere model geen feloranje kleuraccenten heeft en ook ontbreekt de usb-c-aansluiting met thunderbolt-ondersteuning. Dat laatste is jammer, maar het strakke zwarte uiterlijk zien veel mensen waarschijnlijk juist als een voordeel.

In de meeste opzichten is de FX502VM een prima laptop. Hij heeft een goed toetsenbord en een goede touchpad, het ips-paneel heeft een goede kleurweergave en de koeling weet efficiënt de hitte van de cpu en gpu buiten te houden. Helaas is de accuduur erg matig, omdat de laptop de GTX 1060-gpu niet kan uitschakelen, zelfs niet als er geen 3d-applicaties worden gedraaid. Het model dat wij hebben getest, de FY361T met een i5-7300HQ-cpu en 16GB ram, heeft daarnaast een kleine 128GB-ssd met matige schrijfprestaties. De FY109T met 256GB-ssd scoort waarschijnlijk beter, al heeft dat model geen hdd aan boord.

De FX502VM-FY361T is een prima laptop, maar we raden prijsbewuste gamers aan om vooral naar de goedkopere FY109T-uitvoering te kijken die minder dan 1200 euro kost. De goedkope versie van de FX502VM heeft nog een processor van de Skylake-generatie, maar in de praktijk zal dat weinig uitmaken. Ook de hoeveelheid van 8GB ram is ruimschoots voldoende voor games.

Hoewel de FX502VM niet zonder nadelen is, vinden we hem vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een zeer hoge beoordeling waard. De FY109T-uitvoering is op dat vlak op dit moment onovertroffen, want je haalt een GTX 1060-laptop in huis voor de prijs van een 1050 Ti-model. Wie zoekt naar een capabele gamelaptop en op de centen let, kan niet om deze laptop heen.

Laagste prijzen voor: Asus Strix FX502VM-FY361T
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

4Launch

Score: 4 (381)

€ 1.348,-

€ 1.348,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.348,-
Pakketpost Nederland (vanaf ¤ 75,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.348,-
Bekijk

Reacties (74)

Wijzig sortering
3 weken geleden heb ik de FX502VM-FY109T in gebruik genomen.

Ik vond 8GB en 256GB te weinig. Vandaar ook dat ik meteen het geheugen uitgebreid heb en een tweede SSD heb toegevoegd. Hierbij een aantal opvallende zaken;
- Waar komt het "Behuizing lastig te openen" vandaan? Ik had hier geen enkele moeite mee.
- De eerste 8GB van deze laptops zit op het moederbord gesoldeerd en is dus niet vervangbaar. Er is 1 slot beschikbaar. Ik heb daar meteen 16GB in gezet.
- De SSD is een M.2 SATA3 model. Daarnaast is plaats voor een 2.5" device. Ik heb hier een 750GB SSD bij geplaatst maar er is ook ruimte voor een "hoge" HDD zodat je zowieso 2TB kwijt kunt (ik weet niet of hij de 15mm schijven aan kan)

Ik was gewend mijn desktop (i7-4690/RX470) te gebruiken. Deze laptop is op zo'n beetje alle, voor mij relevante, gebieden sneller. World of Warcraft op 1440p met álle eyecandy aan heeft ie geen enkele moeite mee. En het IPS scherm is erg prettig om mee te werken.
- Waar komt het "Behuizing lastig te openen" vandaan? Ik had hier geen enkele moeite mee.
Lastig blijft relatief. Als je geen fervente tweaker bent, is de FX502VM openen naar mijn idee niet echt makkelijk. Het feit dat je de onderkant los moet wrikken met een spudger (of pinpasje oid) maakt het niet gebruiksvriendelijk. Jammer, want aan de binnenkant kun je zoals je zegt vrij eenvoudig onderdelen vervangen/toevoegen.

Dat is bijvoorbeeld bij de Dell Inspiron 15 7000 Gaming een stuk beter geregeld. Daarbij hoef je maar één schroefje los te halen en vervolgens kun je de onderkant openen. Het kan dus een stuk makkelijker.

Goed om te horen dat de FY109T bevalt. Ik had graag dat specifieke model willen testen, want de prijs-prestatieverhouding van die uitvoering is echt heel fraai :)

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 24 mei 2017 11:13]

Lastig blijft relatief. Als je geen fervente tweaker bent, is de FX502VM openen naar mijn idee niet echt makkelijk. Het feit dat je de onderkant los moet wrikken met een spudger (of pinpasje oid) maakt het niet gebruiksvriendelijk. Jammer, want aan de binnenkant kun je zoals je zegt vrij eenvoudig onderdelen vervangen/toevoegen.

Dat is bijvoorbeeld bij de Dell Inspiron 15 7000 Gaming een stuk beter geregeld. Daarbij hoef je maar één schroefje los te halen en vervolgens kun je de onderkant openen. Het kan dus een stuk makkelijker.
Aan de andere kant heb ik de afgelopen jaren gewerkt met MSI, Acer, Lenovo en HP laptops die allemaal zo'n spudger nodig hadden en dan vaak ook nog lastige rare vormen hadden. Deze Asus is wat dat betreft eenvoudiger; de hele onderkant gaat er van af. Ik denk dat de FX502VM wat dat betreft eerder gewoon "normaal" is qua openen en de Dell een pluspunt heeft. Ik zou het zeker niet als minpunt noemen (De Asus is niet slechter dan het gemiddelde)
Goed om te horen dat de FY109T bevalt. Ik had graag dat specifieke model willen testen, want de prijs-prestatieverhouding van die uitvoering is echt heel fraai :)
Mee eens. Zeker het IPS scherm in combinatie met de 1060 is heel erg prettig in deze prijsklasse.
Dan heb je zeker nog nooit HP laptops meegemaakt. (ik duid hier op relatief nieuwe thin line laptops). Deze zat gewoon muur vast dicht, bij het openvrikken ervan brak er zelfs een stuk plastic vanaf.

(En nee, er zaten geen schroeven meer in :P)
Bedankt voor deze toevoeging!
Nu is World of Warcraft niet een van de meest veeleisende games, heb je nog andere games gespeeld op deze laptop?
Nu is World of Warcraft niet een van de meest veeleisende games, heb je nog andere games gespeeld op deze laptop?
Niets wat meer veeleisend is :D
Ik ben normaal een 4X strategy gamer. Civ5, GalCiv3 doen niets wat zwaarder is dan WoW. En Diablo of Hearthstone zijn nou ook niet zo heel erg zwaar.

Maar ter vergelijking: De RX470 van mijn desktop systeem trok WoW niet op maximale settings. Daar moest ik gaan sleutelen aan de grafische franjes om het speelbaar te houden. Dat is bij deze laptop niet nodig. Zelfs in een 25-man raid heeft de laptop geen moeite. Ook niet in high-AOE situaties.
Heeft dit apparaat geen 1080p resolutio dan?
Aangesloten op een 1440p monitor wanneer hij het thuis gebruikt misschien?
Hebben jullie de laptop gewogen? Ik heb een GL502VM kort in bezit gehad en deze zelf gewogen. Asus liegt over het gewicht, want hij weegt meer dan 2,5 kg. Meerdere mensen zijn tot deze conclusie gekomen. Ik ben er van overtuigd dat ook deze laptop meer dan 2,24 kg weegt.

Eerst dacht ik nog dat Asus het gewicht zonder adapter bedoelde, maar hij woog toch echt 2,5 kg+ zonder adapter.
Je hebt gelijk, ik heb 'm net even op de weegschaal gezet en kom op 2519g, het is in de review ook verbeterd. Dank voor de opmerkzaamheid :)
Mogelijk het gewicht zonder batterij? Aangezien de laptop ook zonder deze kan werken (netspanning).
Dat zou goed kunnen en logisch klinken. Echter stond (weet niet wat er nu staat) dat niet zo op de website en de batterij is ook niet te verwijderen voor normale consumenten dus het gewicht zonder batterij is een nutteloos gegeven.
Asus geeft voor alle FX502VM-uitvoeringen hetzelfde gewicht op. Het exemplaar dat wij hebben getest heeft een 2,5"-hdd, terwijl er ook uitvoeringen zonder zijn. Dat verklaart in ieder geval al zo'n 100 gram.
En de uitvoering met de hdd niet te vergeten, die weegt sowieso een stuk zwaarder.
Dat betekent dat je niet veel langer dan drie uur kunt browsen of films kunt kijken voordat de accu leeg is. Anno 2017 is dat een matige score en de laptop is daardoor een stuk minder interessant voor mensen die hem ook geregeld onderweg willen gebruiken.
Een laptop, wat is het doel ook alweer ?

Een 9 geven voor een laptop die ~3 uur mee gaat, dit kan je toch niet serieus menen/nemen ? Dat is niet matig, maar ronduit slecht. Ik snap dat een gaming laptop een (kleinere) batterij zo leeg trekt, maar dat behoor je ook terug te zien in het eindoordeel.
Ik heb deze laptop nu ondertussen 3 weken en ik heb nog geen enkele hinder ondervonden van de "korte" accuduur.

De voornaamste reden dat ik een laptop heb is om bij klanten en in hotels te kunnen werken. De accuduur interesseert met dan ook daadwerkelijk niets. En ik ben er heilig van overtuigd dat ik niet uniek ben, of zelfs maar speciaal. Mijn gebruik is behoorlijk normaal. De meeste mensen om mij heen met een laptop gebruiken hem op dezelfde manier.

En daarom is die accuduur ook helemaal niet interessant. Het is slechts een gegeven. Als je een laptop nodig hebt om onderweg te gebruiken dan moet je een andere nemen. Wil je, net als zovelen, een apparaat zodat je thuis, op het werk, in hotels hetzelfde apparaat kunt gebruiken en af en toe onderweg ook nog wat te doen dan is 3 uur meer dan voldoende.
Grappig, ik heb juist een laptop met flinke accuduur zodat ik bij klanten en onderweg niet hoef te klooien met opladers. In een hotel kan ik het wel begrijpen, maar bij een klant vind ik het erg prettig om er niet op te letten (of te moeten haasten omdat het gesprek langer duurt dan de accu accepteerd). Bij mij staat accuduur hoog op mijn wensenlijst.
Mooi heh, hoe verschillende mensen verschillende eisen aan het apparaat stellen ;)
De accuduur interesseert met dan ook daadwerkelijk niets. En ik ben er heilig van overtuigd dat ik niet uniek ben, of zelfs maar speciaal. Mijn gebruik is behoorlijk normaal. De meeste mensen om mij heen met een laptop gebruiken hem op dezelfde manier.
Idd, je staat niet alleen in je mening, mijn gaminglaptop (ook Asus trouwens) heeft ook een minder dan gemiddelde accuduur en het heeft mij nog nooit gestoord; Ik koos voor een laptop om snel mee te kunnen nemen van woonkamer naar keuken, naar mancave op zolder, of naar LANparty's her en der (ja, dat bestaat nog :D ) maar overal gebruik ik stroomsnoer dus accu boeit me totaal niet, ik zou ze er praktisch gezien zelfs gewoon uit kunnen laten.

Waar ik wel een goeie accu nodig heb is in m'n werklaptop voor onderweg of tijdens vergaderingen die de hele dag kunnen duren en waar niet iedereen in een stopcontact kan inpikken maar maar deze heeft een extra accu in CD-ROM sleuf dus die houdt het makkelijk een ganse dag en langer uit.
Een gamelaptop heeft niet als doel om zo lang mogelijk de gamen zonder accu, maar vooral om flexibel te zijn en je te verplaatsen (bijvoorbeeld van huis naar huis). Op de meeste plekken heb je daar wel stroom.
Ik neem aan dat de reden van de korte accuduur de GPU is, althans, grotendeels. Ik heb ooit eens een Alienware M11x gehad die kon switchen tussen de dedicated GPU en geïntegreerde graphics waardoor de accuduur flink was. Misschien lees ik er overheen, maar dat lijkt me ook wel wat voor een laptop als deze om de accu wat langer mee te laten gaan. Het is een erg mooie laptop, zowel qua specs als uiterlijk; zo'n 'stealthy' gamelaptop heb ik in tijden niet gezien, dus zoiets zou ook prima bruikbaar zijn als laptop voor studie/werk zonder een UFO op je bureau te hebben staan.
Het heeft invloed idd... Wanneer ik handmatig switch tussen de Intel geïntegreerde GPU en die van Nvidia dan merk ik wel een verschil op in accuduur.. maar het is geen gigantisch verschil; je wint misschien anderhalf uur bij licht gebruik.

Bij mij staan de instellingen zo dat er sowieso altijd wordt gebruikgemaakt van de Nvidia GPU omdat accuduur me niet boeit, maar je kan het perfect instellen dat de laptop beslist welke GPU hij gebruikt afhankelijk van de applicatie die wordt geopend, zo kan je het beste compromis vinden als accuduur je niet helemaal onbelangrijk is.

idd... deze gaminglaptop ziet er best strak uit...
lijkt me anders een typisch gamelaptop(hoewel er betere zijn maar soit) compromis? Zeker voor die prijs mag je nu eenmaal compromissen verwachten. Ik verwacht voor 8000 euro ook geen Mercedes kwaliteit van mijn auto, en toch kunnen beide auto's in hun desbetreffende segment hoge scores rollen. Maar het is niet de bedoeling van ze beiden tegen elkaar af te zetten.

Voor mij zou het bv wel leuk zijn, zit thuis veel op de netstroom, en op school en werk ook. Maar Kan er ook onderweg even met bezig zijn, hoeft voor mij niet de 8 uur te zijn die mijn probook mij geeft. Goedkoop dikke (in dit geval vooral de gpu )hardware willen, maar voor de rest (ook al is het doel van een laptop onderweg zijn in eerste instantie) is een illusie.

Ideaal dus als desktopreplacement :p

[Reactie gewijzigd door white modder op 24 mei 2017 07:55]

Je auto analogie ontgaat me.

ook al is het doel van een laptop onderweg zijn in eerste instantie
Je zegt het goed, dit is in eerste instantie een laptop, dan moet deze zo worden beoordeeld, dat zie ik niet terug.

Let wel, ik vind het ook een goed uitziende laptop, goede prijs en rap, maar je kunt er net aan 1 filmpje op kijken en dan is het over, je doet immers meer dan alleen gamen.
Het zou zoiets zijn als een Ferrari een 6 geven omdat hij 1 op 5 rijdt.
Een Ferrari heeft een 95 liter tank, deze laptop heeft een kleine accu.
En nog trekt een Ferrari zijn tank sneller leeg dan een knikker op wielen met een 40-ish liter tank ( zoals een Matiz of een Lupo).
Verschillende types auto's hebben verschillende criteria die het zwaarst wegen in de eindbeoordeling, afhankelijk van de positionering in de markt - verschillende types laptops idem dito.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 24 mei 2017 12:18]

Je snapt dat het een gaming laptop is? nou daar heb je het antwoord al dit is geen ultrabook opzoek naar 14 uur batterijduur.
Laten we sowieso al vaststellen dat dit vroeger niet anders was. Ik heb vroeger nog een 8086 laptop gehad met 2 7,2 diskette drives. Geloof mij, die ging niet 3 uur mee.

Het doel van een laptop is vrij breed, maar het principe er achter is, dat het een portable device is die op je schoot kan en op de accu kan werken. Je type laptop en wat je er mee doet, bepaald hoe goed dit gaat en ook of dit comfortabel is. Een gamelaptop kiest voor kracht en minder voor gewicht en accuduur, dat is nu eenmaal een feit.

Uiteindelijk moet je een product beoordelen op het doel en hoe dit aanslaat bij de bedoelde doelgroep. Ik zou bijvoorbeeld nooit een lange accuduur nodig hebben, terwijl ik wel een PC zou willen hebben die ik makkelijk kan meenemen op plekken waar ook gewoon stroom is.
Let op dat de goedkopere FY109T uitvoering die wordt aangeraden geen IPS scherm heeft, maar een TN scherm met uitzonderlijk slechte kijkhoeken en kleurweergave.

Let op dat de goedkopere DM115T uitvoering een TN scherm heeft met uitzonderlijk slechte kijkhoeken en kleurweergave. Ga liever voor de FY109T die bijna even duur is.

[Reactie gewijzigd door bbg0 op 24 mei 2017 12:49]

Ik heb nadrukkelijk bij Asus gevraagd of dat zo is. Asus zegt dat het een ips-scherm is. @Croga geeft hierboven ook aan dat hij de FY109T heeft en dat die een ips-paneel heeft.

Volgens mij heeft alleen de (eveneens goedkope) DM115T-uitvoering een tn-paneel: pricewatch: Asus FX502VM-DM115T
De FX502VM-FY109T die ik een tijdje terug van Azerty ontvangen heb had een LGD046F IPS paneel. Een ander IPS paneel dan in de review genoemd staat, maar het komt in meerdere laptops voor en zag er goed uit.

Ik heb wel een vraagje aan u:
Ik heb mijn exemplaar helaas weer retour moeten sturen. Ik zet altijd de automatische slaapstand uit, dus wanneer ik mijn laptop dichtklap gaat alleen het scherm uit en blijft de laptop verder gewoon draaien. Helaas bleef het backlight uit wanneer ik de laptop weer open maakte (met de functietoets was wel het scherm uit en aan te zetten, waarna de backlight wel weer aan ging, maar dat is natuurlijk geen doen).
Dit is niet iets wat de meeste mensen zouden merken, omdat de laptop normaal in slaapstand gaat, maar voordat ik hem nog een keer aanschaf zou ik graag weten of ik toevallig een slecht exemplaar had en dat het niet een productie/firmware foutje is.

Zou u misschien kunnen testen of dit bij het review exemplaar wel werkt?

[Reactie gewijzigd door job_h op 24 mei 2017 12:42]

Ja, die bedoel ik. Sorry voor de verwarring.
Mijn HP'tjee uit 2008 is net zo snel met cinebench 15. Met gamen haal ik bijna 50 fps met een i7 2760 QM, voor mij snel genoeg. Accuduur tja, daar heb ik een "probleem" maximaal 1.5 uur dus heb ik er een extended longlife battery van HP aan hangen waardoor ik nu 3.5 uur haal. Gewicht twee x zoveel, maar ik gebruik hem als desktop. Als ik deze test lees dan ben ik nog voor jaren onder de pannetjes met 8760W... :*)
De 2760qm komt uit 2011 hoor...
Je hebt gelijk, mooi, valt dat ook weer mee. LOL 8)7 :9
Ik vermoed dat gameguy12 bedoelt dat je HP'tjee niet uit 2008 kan komen als de CPU uit 2011 komt ;)
Je hebt gelijk, mooi, valt dat ook weer mee. LOL 8)7
De FX502VM krijgt vooral een hoog cijfer door zijn prijs-kwaliteitverhouding. In mijn optiek zou de GL502VM-FY263T dan een nog hoger cijfer moeten krijgen als prijs-kwaliteit zo belangrijk is.
Voor ¤ 100 meer heb je: gtx 1060 6gb, I7700-processor, g-sync en thunderbolt. Wel 8GB minder RAM maar dat is makkelijk uitbreidbaar. Wat zou dan nog een reden kunnen zijn om voor de FX502VM te gaan, behalve de (helaas) fel oranje accenten?
Overigens is het opmerkelijk dat de FX502VM met de 3GB gpu hogere framerates haalt dan de GL502VM-FY263T met 6GB GPU en betere processor in de benchmarks bij GTA V. Is daar een verklaring voor?
Ik vermoed dat in de prijs/kwaliteit verhouding ook gedeeltelijk de FY109T uitvoering voor ¤1171 meegerekend is. Dat is toch wel een aanzienlijk verschil met de GL502VM.
De DM115T uitvoering heeft zelfs een tijdje ¤999 gekost bij Bol.com, maar die heeft wel een echt slecht TN paneel waardoor ik die links heb laten liggen :p
Jammer dat ASUS in deze machine deels vast gesoldeerd geheugen heeft geplaatst. Bij de geteste variant betreft dit 8GB, en kan je er dus nog maar maximaal een SO-DIMM van 32GB bijzetten. Dus het totale ondersteunende geheugen van 64GB (2 x 32GB) is dus niet te realiseren, het maximum is 40GB. Ik ben ook erg benieuwd of de variant met 8GB, twee keer 4GB heeft en dus een vast gesoldeerde 4GB module (wat een nog groter nadeel is bij een upgrade). Daarbij komt ook nog dat je het beste twee modules van identieke grootte (identieke module is nog fijner) naast elkaar kan installeren. Het voordeel hiervan is namelijk dat je zo de dual channel functionaliteit optimaal benut.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 24 mei 2017 12:53]

Dat staat wel degelijk in de review ;)
In ons model met 16GB ram is één reepje van 8GB geplaatst, de overige 8GB is waarschijnlijk aan de andere kant op het moederbord gesoldeerd.

[Reactie gewijzigd door job_h op 24 mei 2017 12:48]

Eindelijk(?) een gamelaptop zonder gamelaptop uitstraling (lees; geen draak of andere afzichtelijke dingen op de voorkant)!
Idd... het toetsenpaneel verklapt nog wel een beetje z'n ROG-bloodline maar dat hoeft niet persé een nadeel te zijn, valt trouwens ook alleen maar op als je bekend bent met game-lijn van Asus. Ik denk dat producenten het stilletjes aan beginnen te beseffen dat mensen niet meer op zoek zijn naar ruimteschip-achtig uiterlijk maar eerder naar kracht in een discreet jasje...
Dit lijkt een mooi apparaat gezien hij met de huidige games goed uit de voeten kan.
Ik vraag me af welk alternatief aan te raden is bij een prijs tot 900 ipv 1200 voor de 109.
Ik heb deze ook geprobeerd. Op zich een super strak, dun en licht ding voor een game laptop en mooi en subtiel afgewerkt.

Grootste nadeel vond ik wel dat het als laptop niet op je "lap" te gebruiken is. De onderkant wordt tijdens gamen zo heet dat het echt niet op schoot te gebruiken is. Ook zit het scherm eigenlijk voor de roosters, waardoor hij zijn warmte niet optimaal kwijt kan.

Overigens vond ik het geluid van de koeling tijdens gamen wel redelijk hinderlijk, tenzij je een goed gesloten headset gebruikt... Wat jammer is aangezien een desktop met 1060 bijna onhoorbaar stil is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*