Round-up: zes games voor de Switch

Wat is er te spelen naast Zelda?

Door , 137 reacties

Snipperclips: Cut it out, together!

Nintendo heeft een naam hoog te houden als het om partygames gaat. Bij de introductie van de Switch gaat vrijwel alle aandacht uit naar The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar er is meer dan dat. Want waar Breath of the Wild niet bepaald bedoeld is om in gezelschap te spelen, heeft Nintendo dergelijke games wel degelijk in de aanbieding. Snipperclips lijkt misschien niet direct een partygame, maar de subtitel Cut it out, together! maakt duidelijk dat de game toch echt veel leuker wordt als je hem samen speelt.

Titel Snipperclips: Cut it out, together! Score
Ontwikkelaar SFB Games
Prijs € 20,-

Snipperclips is een puzzelgame die in de verte enigszins doet denken aan LittleBigPlanet. Daarbij gaat het met name om de vrolijke kleuren en vooral ook om het gebruik van zwaartekracht in een omgeving waar je het misschien niet direct verwacht. Ook in Snipperclips bewegen voorwerpen precies zoals Newton het bedoeld heeft, al zijn ze in dit geval gemaakt van uitgeknipte stukjes papier. Want dat is wat je in de game voor je ziet; een tweedimensionale spelwereld die is opgebouwd uit snippers van verschillende soorten papier waarmee van alles uitgebeeld wordt. Als op een rond stuk papier een bal getekend is, dan gedraagt het stuk papier zich opeens ook als een bal, en zal het stuiteren als het naar beneden valt. Voorwerpen hebben dus de massa en fysieke eigenschappen die je verwacht, ook al zijn ze getekend.

Dat vormt de basis voor een game rond twee hele simpele figuurtjes die Snip en Clip zijn gedoopt. Vergeet die namen, ze doen er niet toe. Het gaat in de game om het oplossen van fysieke puzzels met de twee figuurtjes die in elke puzzel centraal staan. Je kunt de game alleen spelen en beide figuurtjes om beurten bedienen, maar veel leuker is het om met twee spelers te puzzelen, waarbij de ene speler Snip en de andere Clip voor zijn rekening neemt.

Grappige figuurtjes

Snip en Clip zijn heel eenvoudige figuurtjes; beide bestaan uit een vierkant met een halve bol erop. Ze lijken een beetje op de Ghosts uit Pac-Man, doordat ook Snip en Clip een gezicht hebben, dat bovendien verdacht expressief is. Snip en Clip kun je voortbewegen. Ze kunnen naar links en rechts door de tweedimensionale levels lopen, ze kunnen bukken, strekken en springen. Je kunt ze bovendien kantelen. Dat is niet alles. Snip en Clip zijn van papier. Dat brengt de leukste eigenschap van beide figuurtjes met zich mee; je kunt ze verknippen. Met Snip kun je een hap uit Clip nemen en andersom. Als je de een gedeeltelijk over de andere beweegt, kun je het overlappende deel uitknippen uit de onderste van de twee.

Rond die basis heeft ontwikkelaar SFB Games een flink aantal puzzels gemaakt die samen de game vormen. Die puzzels zijn verdeeld in categorieën, zodat je kunt kiezen wat je leuk vindt: puzzels waarbij je met de twee hoofdpersonen een vorm moet zien uit te beelden, puzzels waarbij je een basketbal in een net moet zien te krijgen, puzzels waarbij je een vorm uit een stuk papier moet knippen, puzzels waarbij je ballonnen moet manipuleren of puzzels waarbij je knoppen in moet drukken om een kraan te bedienen. Variatie genoeg.

Het leuke aan Snipperclips is dat het flink wennen is aan het mechanisme achter de verschillende soorten puzzels. Juist die zoektocht maakt ook dat het leuk is om de game samen te spelen, waarbij iedere speler een halve Joy-Con gebruikt om Snip of Clip te besturen. Het zoeken naar een manier om de puzzel op te lossen, het uitproberen van wat er mogelijk is, maakt Snipperclip leuk, en de verwarring bij het oplossen van het probleem is leuker als je het samen doet. Vooral omdat je eigenlijk niets fout kunt doen. Ja, je kunt de twee figuurtjes behoorlijk verknippen en dat zal - al dan niet per ongeluk - ook regelmatig voorkomen, maar je kunt ze altijd in hun oorspronkelijke vorm herstellen en dus ook altijd opnieuw beginnen met het zoeken naar de juiste vorm. Want dat is bij bijna elke puzzel de oplossing: in welke vorm dien je Snip of Clip te knippen om de puzzel op te lossen? Gelukkig zijn daar vaak verschillende mogelijkheden voor.

Conclusie

Het is erg leuk om naar de juiste vorm te zoeken. Knip een scherpe punt aan een van de twee figuurtjes en je kunt een ballon lek prikken. We gaan hier verder niets verklappen, maar je hebt flink wat fantasie nodig bij het vinden van de juiste vorm voor de twee hoofdrolspelers. En twee weten daarbij meer dan één, dus ook om die reden is het prettig om in gezelschap te spelen. Snipperclips is daarmee een regelrechte aanrader. Breath of the Wild is en blijft de beste game die je voor de Switch kunt krijgen, maar als je op zoek bent naar zo'n typische Nintendo-partygame, dan is Snipperclips de leukste game die voor de nieuwe console beschikbaar is.

Reacties (137)

Het probleem met vele Switch games (buiten Zelda) is dat ze voor eenvoudige spellen, die op andere consoles vaak ¤10-20 kosten, de volle mep vragen om maar een line-up te hebben. (incl. spellen in de winkel) Het is dat ze Zelda voor de Wii U hebben uitgesteld om 'm gelijktijdig met de Switch uit te brengen anders was het de slechtste console launch ooit.

Ook in de cijfers van alle andere games zie je dit terug. Ze mogen blij zijn als ze net een voldoende scoren. Vaak is het grote kritiekpunt de veel te hoge prijs. 1-2-switch en Bomberman R zijn hier erg goede voorbeelden van. Vervolgens zie je ook dat spellen als Fast RMX en Snipperclips een stuk hoger scoren omdat zij niet de hoofdprijs vragen voor hetgeen ze bieden en het spel zo een stuk betere prijs/kwaliteit/kwantiteit krijgt.

Ik ben echter nog steeds benieuwd hoe de Switch zich verder, zeker qua 3rd party gaat ontwikkelen. Tot nu toe ben ik allesbehalve overtuigd van het succes van de Switch op de langere termijn. Developers waren ook razend enthousiast over de Wii en Wii U, gevolg was dat vele developers het na 1 spel wel geloofden met de console, aangezien de gemiddelde consument het spel doodleuk liet liggen en koos voor een spel van Nintendo zelf.
Aangezien het poorten van vele AAA games op de PS4 en Xbox One naar de Switch niet zo 1-2-3 gedaan is, zullen developers moeten kiezen om grondige veranderingen door te voeren of zelfs helemaal nieuwe spellen voor de Switch te maken. Dit brengt flinke kosten met zich mee. Als het spel vervolgens niet tot nauwelijks verkocht wordt en er uiteindelijk verlies op gemaakt wordt, geloot menig developer/uitgever het wel in de toekomst.
Dat hebben ze ook zelf veroorzaakt! Het gros van de games op de Wii van third party games waren dikke stront. De enige games die goed waren, waren de games van Japanse makelarij (de J-RPGs o.a.) Oh ja en een Call of Duty (er zijn nog steeds 300 mensen dagelijks deze game aan het spelen online op de Wii!).

Echter, wat wel interessant is: veel eigenaren kochten juist de slechtere games! Deze waren casual en vaak niet meer dan ¤20,-. Dezelfde games die je juist nu veel in de store van de Switch ziet staan en waar jij op doelt als het gaat om een slechte line-up.
"Het gros van de games op de Wii van third party games waren dikke stront".

Red Steel 2, Deadspace Extraction, Mad World, House of the Dead Overkill, Sonic Colours, A boy and His Blob, Epic Mickey, Mortal Kombat Armageddon, Deadly Creatures, Mini Ninja's, Metal Slug Anthology, Sam & Max Season 1, Sam & Max Season 2, Worms Battle Islands, The Conduit, The Conduit 2.

Er zijn dan wel heel veel third party games op de Wii die buiten het gros vallen.
Je lijstje is vast niet eens compleet, maar dit is maar ongeveer 1% van het aantal third-party games dat voor de wii is uitgebracht; er is echt heel erg veel crap voor gemaakt.
Denk dat als ik heel erg m'n best doe en de typisch Japanse games buiten beschouwing laat, dat ik dan het aantal games in het lijstje nog kan verdubbelen maar veel verder kom ik idd niet.

1% is wel heel erg, ik hou het op 5% maar ook dat is in verhouding nog steeds schandalig weinig.

Wat ik altijd jammer vind is dat vaak 100% van de 3rd party Wii games als troep wordt neergezet, vandaar dat ik graag de 5% verdedig die het spelen wel waard is.

Wie goed graaft in de 3rd party crap op de Wii zal her en der toch iets leuks vinden en die leuke games mogen niet vergeten worden ;)

De Wii is IMO wel de Nintendo console waar de Nintedo seal of quallity zijn waarde heeft verloren.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 7 april 2017 16:03]

Je kan best in theorie gelijk hebben dat het een slechte launch line up is, maar als ik terug denk aan de PS3/4 en Xbox360/One dan heb ik daar ook herinneringen bij dat er grote leegtes waren. Niet dat ik er veel last van had aangezien ik elke console koop en een goede game pc heb, maar al was het bij de launch niet slecht dan was het over een periode van 1 tot 2 jaar gezien niet veel wat exclusives betreft

Het voordeel van de andere consoles is natuurlijk dat alle grote multi platforms er op uit komen dus dat maakt dat er meer te spelen is. Verder snap ik je bedenkingen, maar met alle keuzes in platforms die ik hier heb kies ik voor multiplatform games nu toch snel voor de Switch versie. Deze games kan ik meenemen op reis, naast mijn vriendin op de bank spelen (ziet ze eens wat anders dan mijn rug : p) en nog even in bed voor ik ga slapen (Dat laatste is eigenlijk een slecht idee om eerlijk te zijn :+).

Dan heb ik het natuurlijk niet over multiplayer games aangezien mijn "vrienden" die allemaal op de PS4 en PC spelen, maar indies, platformers en sp verhalen die het niet perse van de mooie graphics moeten hebben. Of het een succes wordt weet niemand, maar dat de verkoopcijfers nog steeds goed zijn is iig een positief begin.

Als de verkopen goed blijven verwacht ik dat ze de 3DS een stille dood gaan laten sterven en dan kan het weleens een heel interessant platform voor 3rd party ontwikkelaars worden en blijven. Ze doen nu alsof dat totaal niet de bedoeling is aangezien ze dan nog maar 1 paard hebben om op te wedden, maar bij + 5-6 miljoen verkochte Switches zitten ze volgens mij in dezelfde vijver te vissen als de 3DS.