Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Femme Taken

Architect

Photokina 2004: Digitale SLR's

Canon

Photokina DSLR aankondigingDe 2004-editie van de Photokina bracht een redelijk aantal nieuwe producten op het gebied van digitale reflexcamera's, hoewel het eigenlijke nieuws door veel fabrikanten al in de aanloop naar de Photokina bekend was gemaakt. Er was daardoor geen sprake van onverwachte aankondiging, wel bood de beurs een goede gelegenheid om een testritje te maken met de nieuwe camera's. In dit artikel maken we een ronde langs de belangrijkste nieuwe DSLR-producten.

* Canon

Canon bracht twee nieuwe camera's naar de Photokina, te weten de EOS-1Ds Mark II en de EOS-20D. De 1Ds Mark II is Canon's nieuwe topmodel. De opvolger van de in 2002 geïntroduceerd EOS-1Ds kreeg een sensor met 16,7 in plaats van 11,1 megapixel, resulterend in afbeeldingen met een afmeting van 4992 bij 3328 pixels. Deze pixels worden vastgelegd door een full size CMOS-sensor, die dus hetzelfde formaat heeft als 35mm film. Er is daardoor geen sprake van een crop factor. Naast een hogere resolutie heeft de nieuwe sensor een verbeterde signaal/ruis-verhouding en werd de on-chip ruisonderdrukking verbeterd. De camera is bijzonder snel: in drie tiende van een seconde staat hij paraat en op volledige resolutie kan hij vier frames per seconde maken tot een maximum van 32 JPEGs of 11 RAW-afbeeldingen.

De EOS-1Ds Mark II heeft ondersteuning voor het nieuwe E-TTL II flash exposure control-systeem dat eerder dit jaar werd geïntroduceerd op de 8 megapixel EOS-1D Mark II. E-TTL II levert betere prestaties bij sterk reflecterende objecten. Evenals de 1D Mark II kan de 1Ds Mark II tegelijkertijd Compact Flash en SD-kaartjes hanteren. De twee slots kunnen gebruikt worden voor het redundant opslaan van foto's of voor het creeëren van een grotere opslagruimte. De LCD-monitor kreeg een hogere resolutie van 230.000 pixels. Naast een 100Mbit FireWire-interface biedt de 1Ds Mark II nu ook de mogelijkheid om gemaakte foto's met behulp van de optionele WFT-E1 Wireless File Transmitter direct via WLAN naar een computer kan sturen. Ook is het mogelijk om op afstand te browsen door de foto's op de flashkaarten van de camera. De WFT-E1 kan tevens gebruikt worden op de 1D Mark II en zal na een firmware upgrade bruikbaar zijn op de EOS 20D. De EOS 1Ds Mark II heeft een adviesprijs van 8000 dollar. De prijs van de WFT-E1 is nog niet bekend.

Anderhalve maand geleden kondigde Canon de EOS-20D aan. Echt Photokina-nieuws kan deze camera dus niet meer genoemd worden. De show bood geïnteresseerden wel de kans om voor het eerst kennis te maken met de opvolger van de EOS-10D. Verbeterd zijn onder andere de focussnelheid, de opstarttijd en resolutie van de CMOS-sensor, die nu acht miljoen pixels registreert. De EOS-20D zet daarmee een nieuwe benchmark in zijn prijsklasse. De camera kreeg verder ondersteuning voor EFS-S objectieven - bekend van de EOS-300D - en biedt support voor het eerder genoemde E-TTL II-flashsysteem. De losse body is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 1599 euro. Voor 100 euro meer krijgt men een kit met de EFS-S 18-55mm lens van de EOS-300D. Inmiddels ligt de straatprijs op zo'n 1430 euro voor de kit.

Canon toonde op zijn stand verder twee nieuwe EFS-S lenzen en de E-TTL II-flitser Speedlite 580 EX. De eerste nieuwe lens is de EF-S 17 - 85mm F4,0 - 5,6 IS USM met beeldstabilisatie en de tweede is de EF-S 10 - 22mm USM met diafragma F3,5 - 4,5.

Konica Minolta

Konica Minolta kondigde halverwege september twee nieuwe camera's aan waarvan de Dynax 7D ongetwijfeld op de meeste belangstelling kan rekenen. De Dynax 7D, of Maxxum 7D in Noord Amerika, is na de RD-175 uit 1995 en de RD-3000 uit 1999 pas de derde digitale reflexcamera van Konica Minolta. Daarmee heeft het bedrijf zijn filmgebruikers lang in de kou laten staan. In november of december zal er einde komen aan hun lange wachten en zal de Dynax 7D verkrijgbaar worden. De camera wordt qua prijs en mogelijkheden gepositioneerd in hetzelfde segment als de nieuwe Canon EOS 20D. Het is dus een DSLR gericht op semi-professionele gebruikers en veeleisende amateurs. Over de exacte prijs van de Dynax 7D wordt nog steeds volop gespeculeerd. Een adviesprijs van 1600 euro wordt vaak genoemd, maar er zijn al Duitse shops die de body voor bedragen tussen 1200 en 1300 euro in pre-order hebben.


Konica Minolta Dynax 7D met vertical grip

De meest in het oog springende eigenschappen van de Dynax 7D zijn de 6 megapixel CCD in APS-C-formaat, de geïntegreerde anti-shake beeldstabilisatie, de uit magnesium vervaardigde body en de grote 2,5 inch LCD-monitor. De Dynax 7D kan niet tippen aan de 8 megapixel resolutie van de EOS-20D, maar kan zich dankzij anti-shake wel duidelijk van de concurrentie onderscheiden. Konica Minolta maakt gebruikt van een unieke 'CCD shift' beeldstabilisatiemethode waarbij trillingen van de camera worden gecompenseerd door de CCD in tegenovergestelde richting van de trilling te bewegen. De technologie wordt sinds een jaar toegepast in een aantal consumenten en prosumer camera's van KM en heeft zich in inmiddels ruimschoots bewezen. Het grote voordeel van CCD shift is dat de beeldstabilisatie op alle lenzen werkt. In tegenstelling tot de oplossingen van andere fabrikanten, waarbij de beeldstabilisatie in de lens plaatsvindt, hoeft de gebruiker niet per lens een duurder model met beeldstabilisatie aan te schaffen. Volgens Konica Minolta is de levensduur van het anti-shake mechanisme langer dan die van de sluiter.

De 6MP sensor van de Dynax 7D is van dezelfde fabrikant als de maker van de CCD in de Nikon D70. De sensor is echter van een nieuwere generatie en is niet in dezelfde vorm in gebruik door enig andere fabrikant. Volgens Konica Minolta is de 6 megapixel CCD van de Dynax 7D de beste die op dit moment beschikbaar is.

Tegelijkertijd met de Dynax 7D kondigde Konica Minolta twee nieuwe zoomlenzen aan. Dit zijn een 17 tot 35mm met diafragma f/2,8 tot 4 en een 28 tot 75mm met diafragma f/2,8. Rekeninghoudend met de cropfactor van 1,5x komt het 35mm equivalente bereik op respectievelijk 25,5 tot 52,5mm en 42 tot 112,5mm. Specifiek voor de Dynax 7D zal het bedrijf de VC-7D Vertical Control Grip op de markt brengen. De VC-7D is voorzien van diverse controleknoppen, waaronder een ontspanner en knoppen voor AF-, MF- en AE-instellingen. Naast een verbeterde verticale grip biedt de VC-7D ruimte aan een extra accu of zes standaard AA Ni-MH-batterijen voor maximale flexibiliteit. Konica Minolta biedt verder diverse accessoires uit zijn D-series welke geschikt zijn voor gebruik op de Dynax 7D.


We kregen op de Photokina de gelegenheid om kort kennis te maken met de Dynax 7D. De exemplaren op de stand van Konica Minolta waren voorzien van de bovengenoemde 17 tot 35mm zoomlens. De body maakt een robuuste indruk, precies wat verwacht mag worden van een camera van dit kaliber. Geen plastic dus zoals bij de Canon EOS-300D en de Nikon D70. De sluiter reageert gretig op het indrukken van de ontspanknop en na het bekijken van het resultaat valt direct op hoe enorm groot het 2,5 inch LCD-scherm is. Konica Minolta heeft ervoor gekozen om de monochrome LCD met statusinformatie op de bovenkant van de body te schrappen. Instellingen zoals diafragma, sluitertijd, lichtgevoeligheid en accustatus worden nu op het grote scherm getoond. Het vraagt enige gewenning, maar daar valt overheen te komen. Op basis van de kwaliteiten van de alom gewaardeerde analoge Dynax 7 werd verwacht dat de Dynax 7D een uitstekende zoeker zou hebben. Onze eigen ervaringen bevestigen deze verwachtingen: in vergelijking met DSLR's van andere merken heeft de zoeker een veel groter beeld en grotere helderheid. Samen met anti-shake heeft de Dynax 7D daarmee in ieder geval twee sterke troeven in handen.

We konden onbelemmerd een flashkaart in de Dynax 7D plaatsen zodat we een aantal foto's met verschillende ISO-instellingen naar huis konden nemen. Hoewel de gemaakte foto's vanwege de omstandigheden niet beoordeeld moeten worden op kwaliteit van de belichtingen en de compositie laten ze wel zien dat de ruisniveau's bij een hoge lichtgevoeligheid goed tot zeer goed zijn. ISO 3200 is nog prima bruikbaar als de afbeelding naderhand wordt bewerkt met een ruisverwijderaar zoals Neat Image of Noise Ninja. Op een 10 bij 15cm print, die we verderop lieten maken op de stand van Fuji, waren er nauwelijks verschillen te zien tussen een lage en hoge lichtgevoeligheid. Digital Photography Review heeft een aantal samples en een gallery van de Dynax 7D met lage sluitertijden gepost waarin goed is te zien hoe effectief anti-shake zijn werk doet. Onze eigen samples kunnen Konica Minolta Dynax 7D ISO crops - ISO 100
ISO 100


ISO 200


ISO 400


ISO 800


ISO 1600


ISO 3200

Leica, Mamiya en Nikon

Leica introduceerde op de Photokina zijn eerste 35mm digitale achterwand. Met behulp van de Digital-Modul-R kunnen analoge Leica R8- en R9-camera's getransformeerd worden naar DSLR's. Alle objectieven voor het Leica R-systeem vanaf 1965 kunnen gebruikt worden in combinatie met de digitale module. De achterwand werd ontwikkeld in samenwerking met het Deense Imacon A/S, dat bekend is van zijn hoogwaardige scanners en digitale achterwanden voor middenformaat camera's, en de beeldsensordivisie van Eastman Kodak. De sensor heeft een afmeting van 26,4 bij 17,6 millimeter en kan 10 miljoen pixels vastleggen bij een lichtgevoeligheid van ISO 100 tot ISO 1600. Gebruikers van de Digital-Modul-R moeten rekening houden met een cropfactor van 1,37x. De maximale framerate bedraagt twee beelden per seconde tot een maximum van 10 foto's. Voor de opslag van foto's gebruikt het systeem SD-geheugenkaarten en voor communicatie met de pc wordt voorzien in een FireWire-interface. Leica verwacht in december te kunnen beginnen met de levering van de Digital-Modul-R. Een prijs werd niet genoemd. Bij de aankondiging van de ontwikkeling van de Digital-Modul-R, vorig jaar juni, werd nog gesproken over een richtprijs van 4.500 euro.

* Mamiya

Hoewel middenformaat camera's een (onbetaalbare) niche vormen, zullen zij met hun uitbundige voorkomen en indrukwekkende specificaties bij veel tweakers aanleiding zijn tot een verhoogde speekselproductie. Mamiya is één van de spelers in deze niche. Op de Photokina kondigde het bedrijf zijn nieuwe ZD digitale middenformaat camera aan. Deze camera heeft een 22 megapixel sensor met een afmeting van 48 bij 36mm, die in oppervlakte meer dan vijf keer groter is dan een APS-formaat sensor en exact twee keer zo groot is als een 35mm sensor. Hoewel een groot verschil ten opzichte van het APS-formaat, is de sensor nog steeds een stuk kleiner dan een middenformaat film. Daardoor is er sprake van een crop factor van 1,25x ten opzichte van het 6 bij 4,5cm formaat en 1,5x ten opzichte van het 6 bij 7cm formaat. De Mamiya ZD is compatible met objectieven uit de 645AF-serie en heeft een verwisselbaar low pass filter waarmee scherpte en moirè beïnvloed kunnen worden. Ondanks de enorme afmetingen van het apparaat bleef het gewicht beperkt tot 1,2Kg. De body zal naar verwachting niet voor het eind van het jaar op de markt verschijnen.



Mamiya kondigde naast de ZD een digitale achterwand aan voor de Mamiya 645AFD en de RZ67Pro-IID middenformaat toestellen. De achterwand heeft evenals de Mamiya ZD een resolutie van 22 megapixels.

* Nikon

Nieuw van Nikon is de professionele D2X met een resolutie van 12,4 megapixels. Nikon maakt in deze camera voor het eerst gebruik van een CMOS-sensor. Deze sensor, die overigens wordt geproduceerd door Sony, leest de kleuren uit in vier kanalen en kan enige witbalanscorrectie uitvoeren voordat de gegevens het stadium van A/D-conversie passeren. De D2X is nog wat sneller dan de EOS-1Ds Mark II van Canon: de camera heeft een framerate van 5 beelden per seconde (tot een maximum van 21 JPEGs of 15 RAWs) op volledige resolutie en heeft een unieke optie om in 'high speed cropped image'-modus maximaal acht frames per seconde weg te schrijven bij een bijna gehalveerde resolutie van 6,8 megapixels. De achterzijde van de body wordt geflankeerd door een groot 2,5 inch LCD-scherm met een resolutie van 235.000 pixels. Nikon biedt evenals Canon een wireless transmitter en een nieuw flitssysteem genaamd i-TTL. Hiermee kunnen maximaal drie groepen van Speedlights draadloos bediend worden, waarbij het i-TTL-systeem al het benodigde rekenwerk voor de belichting in real time uitvoert. Andere in het oog vallende features van de D2X zijn de ondersteuning voor een beveiligde interface op de Compact Flash-kaart, ondersteuning voor meervoudige belichting van een enkele foto en ondersteuning voor GPS zodat lokatieinformatie bij de foto's opgeslagen kan worden. De D2X heeft een adviesprijs van 5000 euro en is in Duitse online shops al gesignaleerd voor prijzen onder de 4700 euro.

Het was niet mogelijk om foto's van de D2X op een eigen flashkaart te schieten. Mensen die uitgebreid met de pre-productie camera's achter de schermen hebben kunnen spelen, melden dat de kleurreproductie en ruisniveau's uitstekend zijn.

Olympus

Olympus deed op de Photokina de meest opmerkelijke aankondiging op het gebied van consumenten DSLR's. De Olympus E-300 is 's werelds tweede DSLR met een 4:3 (in plaats van 3:2) beeldformaat, zoals gebruikelijk is bij consumentencamera's. De E-300 is compatible met de E-system lensmount die voor het eerst werd gebruikt op de Olympus E-1. Bijzonder aan de camera zijn verder de zeer compacte afmetingen van slechts 147 x 85 x 64mm en het lage gewicht van 580 gram exclusief accu en lens. Olympus gebruikt een 8 megapixel sensor met een formaat van 17,3 bij 13,0 millimeter. Dit is iets kleiner dan het sensorformaat van de Canon EOS-300D en de Nikon D70 (respectievelijk 22,7 bij 15,1mm en 23,7 bij 15,5mm), maar nog altijd een heel stuk groter dan het formaat van de 8MP sensors die toegepast worden in prosumer compactcamera's zoals de Sony DSC-F828 en de Konica Minolta Dimage A2 (beide 8,8 bij 6,6mm). De E-300 heeft als gevolg van het afwijkende sensorformaat een zeer grote cropfactor van 2x. De 35mm brandpuntsafstand van een E-system lens moet dus verdubbeld worden om de 35mm-equivalent brandpuntsafstand op de E-300 te berekenen.

De E-300 heeft een vereenvoudigde knoppenwinkel die duidelijk op het consumentenpubliek is gericht. De ingebouwde flitser hoort daar ook bij. Ondanks zijn positionering in de consumentenmarkt biedt Olympus wel een vertical grip als optie voor de E-300. In de korte tijd die we met de camera doorbrachten viel op dat de sluiter niet bijzonder snel van reactie was.

Olympus kondigde gelijktijdig met de E-300 drie nieuwe E-system lenzen aan die compatible zijn met het 4:3-formaat. Dit zijn een 7 tot 14mm F4.0, een 14 tot 45mm F3.5 - F5.6 en een 40 tot 150mm F3.5 - F4.5. Op de E-300 en E-1 bieden deze lensen een equivalent bereik van 14 tot 300mm. De E-300 zal verkrijgbaar worden als losse body of als kitversie met het eerder genoemde 14 tot 45mm objectief. Over de prijs kregen wij op de Photokina net zo weinig zinnige informatie te horen als in het persbericht is te vinden. Op Amazon.com is de camera inmiddels voor 1000 Amerikaanse dollars te vinden.

Formule 1-auto's waren er op de Photokina van bijna alle teams te bewonderen. Olympus had als sponsor van Ferrari de rode bolide van Michael Schumacher met bijpassende V10 meegenomen.











Ook leuk was de onderstaande doorsnede van een Olympus E-1 met telelens:

Pentax en Tamron

Tevens gericht op de consumentenmarkt is de nieuwe *ist DS van Pentax. De afmetingen van de body zijn zo mogelijk nog kleiner dan van de Olympus E-300 en meten 125 x 92,5 x 66mm. De camera heeft een 6 megapixel CCD met een 1,5x crop factor en is geschikt voor lenzen met een Pentax K-, KA-, KAF- en KAF2-mount. Met behulp van een adapter kunnen ook Pentax 645- en 67-objectieven gebruikt worden. Op de achterzijde van de body bevindt zich een 2,0 inch LCD-scherm dat groter is dan de veelgebruikte 1,8 inch schermen maar kleiner dan de enorme 2,5 inch displays die we op sommige nieuwe camera's tegenkomen. De bediening van de camera is duidelijk gericht op beginnende gebruikers. Helaas voelde het exemplaar op de stand van Pentax nogal plastic aan en was het zoekerscherm erg klein (hoewel die laatste indruk ook onstond omdat Pentax zich bevond tegenover de stand van Konica Minolta, waar de grote en heldere zoeker van de Dynax 7D veel indruk maakte). Een andere opvallende eigenschap van de *ist DS is dat deze camera als eerste DSLR alleen met SD-geheugen overweg kan. SD is kleiner dan Compact Flash en daardoor bij uitstek geschikt voor compacte camera's. Een prijs heeft Pentax nog niet aangekondigd, maar er zijn al wel shops die de *ist DS voor 900 dollar in pre-order hebben.


Pentax *ist DS tussen Canon EOS-300D en Nikon D70 (foto: Digital Photography Review)


Tezamen met de *ist DS kondigde Pentax een 18 tot 55mm zoomlens met diafragma F3.5 tot F5.6 aan. De lens heeft een beeldcirkel die is aangepast aan het formaat van een 23,5 bij 15,7mm beeldsensor. Het nieuwe objectief heeft daardoor een lager gewicht dan lenzen voor het grotere 35mm formaat.


* Tamron

Eén van de struikelblokken van digitale reflexcamera's voor met name gebruikers die overstappen van prosumer compactcamera's is het beperkte bereik van de meeste zoomlenzen. Een (effectieve) 28 tot 200mm zoom zit er meestal niet in door de crop factor van een APS-formaat CCD. Het gevolg is dat de DSLR-gebruiker kilo's aan glas moet meesjouwen, wat niet voor alle gelegenheden even handig is. Tamron springt in op de behoeften van de (amateur) DSLR-gebruiker met de introductie van twee nieuwe 'Di'-lenzen die een spectaculair bereik hebben van respectievelijk 11 tot 18mm en 18 tot 200mm. Gebruikmakend van een APS-formaat beeldsensor resulteert dit in een zoombereik van achtereenvolgens 16,5 tot 27mm en 27 tot 300mm. De lenzen uit de Di (digitally integrated design) serie zijn geoptimaliseerd voor digitale camera's en beschikken over betere coatings. Ook gaan ze vergezeld van een 'nog betere' kwaliteitscontrole, aldus Tamron. Het extreme zoombereik ging wel ten koste van de lichtopbrengst, die is met een maximaal diafragma van respectievelijk F4,5 tot 5,6 en F3,5 tot 6,3 tamelijk middelmatig. Daar staat tegenover dat de lenzen waarschijnlijk tegen aantrekkelijke prijzen aangeboden zullen worden. Samen met de reeds eerder aangekondigde 200 tot 500mm Di-lens kan de DSLR-gebruiker met slechts drie lenzen een bereik van extreme groothoek (16,5mm) tot extreme telezoom (750mm) in zijn cameratas halen.


Tamron 11 - 18mm


Tamron 200 - 500mm


Doorsnede Tamron macrolens


* Conclusie

De meest opmerkelijke DSLR-nieuwtjes op de Photokina zijn wat ons betreft de Konica Minolta Dynax 7D en de Olympus D-300 zijn. Hoewel de eerste Minolta DSLR sinds tijden, is de Dynax 7D meteen een hele knappe speler in het middenklasse segment. In de consumentenmarkt biedt Olympus met de E-300 een interessante oplossing. Met zijn eenvoudige bediening en compacte body vormt deze camera een goed alternatief voor gebruikers die enerzijds ontevreden zijn over de kwaliteit en mogelijkheden van een compactcamera, maar anderzijds geen enorme SLR body willen meetillen. De Canon EOS-1Ds Mark II, EOS-D20 en Nikon D2X zijn de logische opvolgers van hun populaire voorgangers en zullen alleen al om die reden gretig aftrek kunnen vinden.

Reacties (21)

Wijzig sortering
Wat misschien ook wel mooi is om te melden is dat de 20D naast de al genoemde verbeteringen een nog lagere ruis heeft dan de 10D/300D, ondanks dat Canon 2 MPixels meer heeft geplakt op een CMOS sensor die niet groter is geworden. Canon heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat de ruis lager is, ISO 1600 bij de 20D komt overeen met ISO 400-800 bij de 10D/300D, een flinke verbetering nu dus.

Met zulke lage ruiswaardes heb je bijna geen IS in de body meer nodig, gewoon de ISO omhoog gooien en je kan met sluitertijden werken waarme uit de hand geschoten kan worden, zeker als je wat beter glas gebruikt.
De D2X is nog wat sneller dan de EOS-1Ds Mark II van Canon: de camera heeft een framerate van 5 beelden per seconde (tot een maximum van 21 JPEGs of 15 RAWs) op volledige resolutie en heeft een unieke optie om in 'high speed cropped image'-modus maximaal acht frames per seconde weg te schrijven bij een bijna gehalveerde resolutie van 6,8 megapixels.
Je vergeet (tenminste, dat hoop ik :P) dat de D2X een crop factor heeft, een crop factor die de 1Ds-II niet heeft. Daardoor kan je de twee al bijna niet meer vergelijken, zeker niet door de "high speed cropped image". Het klinkt leuk, maar met die "lage" resolutie heb je er weinig aan. Dan kan je net zo goed de 1D-II pakken, die heeft een crop factor van 1,3 en haalt ook 8 fps, maar dan native :)
Holy sh** wat een berg jargon ineens. Voor iemand die geen verstand heeft van professionele fotografie is dit stuk totaal niet te volgen. Jammer, want wil wel de ontwikkeling van digitale fotografie volgen.
Hoi Plet,

Deze site lijkt me wel interessant dan voor je:
http://www.nikon.co.jp/main/eng/photo_world/kumon/

(SLR staat voor Single-Lens Reflex, hetgeen wij in het Nederlands met Spiegelreflex aanduiden)
www.dpreview.com

staat ook een hoop op uitgelegd ;)
Waarom doet toch iedereen alsof Fuji niet bestaat, die staat er weer niet bij... :(
Fuji heeft niet echt veel high-end digitale fototoestellen.
Ze hebben wel de S3 Pro op de beurs tentoon gesteld, maar itt andere camera's was het niet mogelijk (niet toegestaan) om eigen geheugenkaartjes te gebruiken in die camera. Daardoor blijft je gebruikerservaring ook beperkt tot wat gezoom met het objectief dat er toevallig op zit. Vandaar dat deze camera hier niet beschreven is.
lol, ben jij wel met fotografie bezig zeroxcool? Al eens van de S2 gehoord? Diegene die een doorbraak in ruisvermindering heeft teweeggebracht en nog altijd bij de top zit daar?
Nou, Fuji geen professionele D-SLR's? Wat dacht je van de S2 en de S3? Ok, hij is in een hoop opzichten slecht te vergelijken met een camera als de D2x of de Canons 1-series, maar NU NOG STEEDS geldt de beeldkwaliteit van de S2 als een van de beste op digitaal gebied..! Heb er overigens 1, al meer dan 2 jaar, en nog steeds blijft de camera me verbazen.
En dan nog kan ik me geen belangrijke aankondiging van Fuji op het gebied van digi-slr's op de afgelopen Photokina herinneren. Want daar ging dit verhaaltje ten slotte om.
Als je het zo bekijkt zijn er op deze Photokina _geen_ belangrijke aankondigingen gebeurt. Immers Nikon had zijn D2X al eerder voorgesteld en ook Canon was eerder dan de show begon met zijn 1DSMark2.
Voor alle duidelijkheid:

De Olympus heeft geen cropfactor, omdat deze een volledig ander soort lenzen gebruikt.

De cropfactor betekent de uitsnede uit de beeldcirkel van de lens. Omdat bij op 35mm camera's gebaseerde slr's vaak een op het 35mm systeem gebaseerde lens gebruikt wordt die een beeldcirkel van 43mm genereert, wordt slechts een deel daarvan gebruikt voor de veel kleinere ccd of cmos sensor die in de camera zit.

Deze Olympus heeft daarentegen lenzen die dezelfde beeldcirkel hebben als het diagonaal van de ccd-sensor, en kent dus geen cropfactor, dus geen extra 'weggegooid' lensoppervlak.

De benaming is dus niet 'cropfactor' maar '35mm-equivalent', zoals deze term ook bij digitale compacts wordt gebruikt.
Vandaar dat de goede term ook 'verlengingsfactor' is. Maar, je hebt feitelijk wel gelijk.
Bestaan er eigenlijk ook camara's met en een geheugen kaart en een gewone sensor zodat je foto's direct kan bekijken maar ook later kan ontwikkelen op gewoon fotopapier ivm juridische echtheid enz.
Want met een gewone foto kan volgens mij minder mee geknoeid worden dan met een digitale foto. (of heb ik het nou fout)
Olympus heeft hiervoor ooit samengewerkt met Polaroid om een camera te ontwikkelen die zowel 'echte' polaroids als digitale bestanden maakte van de foto's. Deze cam kom je zo heel af en toe tegen in de handen van politie- en verzekeringsmensen op plaatsen waar net een ongeluk of een misdrijf heeft plaatsgevonden.

http://www.dpreview.com/news/0007/00072502c211zoom.asp
http://www.koelnmesse.de/wEnglisch/photokina/index.htm voor diegene die een linkje naar de beurswebsite zoeken.
De camera's hebben niet eens een telefoonfunctie :P

Misschien zouden de bovengenoemde camerafabrikanten ooit de moeite nemen om net als Sigma en Polaroid gebruik beginnen te maken van de x3-sensor. Toch lijkt het erop dat er geen behoefte is om te investeren in deze chip. Ik zou een sensor-concurrentie op de camera-markt wel prettig vinden.
> Ik zou een sensor-concurrentie op de camera-
> markt wel prettig vinden.

Met minstens vijf belangrijke spelers valt daarover niets te klagen. Kodak, Canon, Sony, Dalsa (Philips) en Foveon zijn de bekendste maar niet de enige.
Uiteindelijk zal niet de sensortechnologie de doorslag geven (dat wordt een broodje van de bakker) maar de kwaliteit van de lenzen en camerabodies (als vanouds).
Die tamronlenzen kunnen best wel interessant zijn! Zeker als ze voor een nette prijs worden aangeboden. Ik hoop op €200, maar ben bang dat dat er niet inzit ;) Benieuwd naar een test van die 18-200, en naar een test van die minolta :)

* 786562 MBV

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True