Ghost Recon Wildlands Review

Erg afhankelijk van meerwaarde co÷p

Mooie uitzichten, matige tussenfilmpjes

Dan is er nog het audiovisuele aspect van Ghost Recon Wildlands. Dat rapport is hetzelfde als voor een groot deel van de rest van de game: wisselvallig. De game wisselt schitterende stukjes eye-candy, met prachtige vergezichten over het Boliviaanse landschap, af met behoorlijk zwakke momenten. Al in de openings-cinematic is te zien dat Wildlands zich op grafisch niveau niet kan meten met de beste games van dit moment. Vergelijk de personages met die uit bijvoorbeeld Horizon Zero Dawn of Battlefield 1: die beide spellen laten een veel hoger niveau zien. Dat geldt niet alleen voor de tussenfilmpjes, maar daarin is het voor games wel relatief gemakkelijk om er goed uit te zien. Dat Wildlands juist hier een tikje teleurstelt, zegt wel iets.

Even genieten

Dat wordt daarna wel even flink tegengesproken door de omgevingen. De hierboven genoemde stukjes eye-candy zijn enorm de moeite waard. Het loont de moeite om af en toe even stil te staan bij al het moois dat er te zien is. We zagen bijvoorbeeld de zon ondergaan achter een berg aan de overkant van een groot meer, wat prachtig licht wierp over het water. Zo zijn er, op verschillende momenten van de dag, meer voorbeelden te vinden. De pracht van de omgevingen maakt het ook stukken minder vervelend om lange afstanden af te leggen. Het fast-travel-systeem sloegen we regelmatig opzettelijk over om ergens zelf naartoe te kunnen vliegen. Net langs bergwanden of net boven het water vliegen, is leuk om te doen, en het levert spectaculaire plaatjes op.

Bovenstaande lofzang komt vooral de open, natuurrijke gebieden toe. Ghost Recon Wildlands heeft echter meer soorten omgevingen waarin je actief zult zijn. Met enige regelmaat zul je bijvoorbeeld een kleine of grotere basis moeten binnendringen. Dat zijn over het algemeen geen toonbeelden van grote schoonheid. Het oogt allemaal wat simpel, dertien in een dozijn. Datzelfde geldt voor de soldaten die je in de basis vindt: ze zien er niet alleen generiek uit, maar zijn dat ook: de wereld van Ghost Recon Wildlands kent weinig verschillende soorten soldaten. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het draagt wel bij aan het feit dat missies, zeker als ze zich op een inwisselbare plek afspelen, repetitief aan gaan voelen.

Mopjes

Het geluid is zoals we dat wel vaker opschrijven bij games: niet goed en niet fout. Zolang een soundtrack niet in negatieve zin opvalt, zit het vaak wel goed. De soms wat corny gesprekken tussen de AI-soldaten - als je in je eentje speelt dus - zijn nog wel het vermelden waard. De elitesoldaten vinden het maar wat grappig om mopjes te vertellen over bijvoorbeeld mariniers of generaals. Ze zorgden af en toe voor een glimlach op ons gezicht. Die 'banter' mis je als je met vrienden coöp gaat spelen, maar dan heb je het waarschijnlijk al gezellig genoeg.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3