Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Horizon Zero Dawn Review

Prachtige game van Nederlandse makelij

Jagen, verzamelen, craften en handelen

De machines zijn bijna kunstvormen te noemen. Het zijn er een aardig aantal, met allemaal hun eigen specifieke eigenschappen, sterke en zwakke plekken. Daarnaast kun je per soort machine ook nog andere varianten treffen. De grote Bellowback kom je bijvoorbeeld tegen als vuurspuwend monster, maar ook als ijsblazend mechanisch beest, en dat is nog maar een enkel voorbeeld. Door de aanwezigheid van variaties is het lastig te bepalen hoe veel verschillende machines er precies zijn, al blijft het aantal archetypen beperkt tot ruwweg een twintigtal. Ze zijn verspreid door de hele spelwereld en verblijven vaak op plaatsen die passen bij hun eigenschappen. De grote Stormbird vind je bijvoorbeeld in hoger gelegen gebieden, en de op krokodillen lijkende Snapmaws bevinden zich in of rond water.

Hoog detailniveau

Elke machine heeft zijn eigen animaties, manieren van aanvallen en mate van agressie. Om die reden vraagt elke machine om een andere aanpak. Het detailniveau van elke machine is een sterk punt op zich. Niet alleen de gedragingen, maar ook elk onderdeel van het lichaam van de machines is zorgvuldig ontworpen. Niets is zonder reden. Stalen platen beschermen bijvoorbeeld de kwetsbaarste onderdelen van bepaalde sterke beesten. Die platen, maar ook speciale onderdelen zoals vuurwapens, kunnen door Aloy worden verwijderd. Speciale pijlen kunnen bijvoorbeeld onderdelen los knallen van de machines. Dat verzwakt ze; ze verliezen hierdoor bijvoorbeeld een belangrijk wapen of onderdelen worden ineens kwetsbaar. In de uitvoering van dit aspect is het hoge detailniveau in Horizon Zero Dawn goed zichtbaar: sommige machines beschikken over tientallen, los van elkaar te verwijderen onderdelen.

Wat verder opvalt aan de machines, is hoe dierlijk ze zich gedragen en hoe verschillend ze daarin ook zijn. Alarmeer je een Strider, een soort mechanische koe, dan zal de hele kudde je aanvallen of het juist op een lopen zetten. De Stalker, die zichzelf onzichtbaar kan maken, zal je proberen te besluipen en je in je rug aanvallen. De wat koddig ogende Longleg lijkt ergens op een struisvogel en beweegt zich ook zo. Het is een goed voorbeeld van wat we bedoelen als we zeggen dat alle machines in Horizon Zero Dawn op prachtige wijze zijn geanimeerd, allemaal op hun eigen manier. En daar stopt het niet. Ook het geluid dat bij deze mechanische beesten hoort, is indrukwekkend. Guerrilla heeft een perfecte balans gevonden tussen machinegeluiden en dierengeluiden, en mede daardoor komen de machines in de game zo goed uit de verf.

Natuurlijk zijn de machines er niet alleen om naar te kijken en van te genieten. Aloy heeft ze namelijk ook nodig. Machines zijn hofleverancier van metal shards, het primaire betaalmiddel in de wereld van Horizon Zero Dawn. Ook laten ze allerlei andere waardevolle items vallen waar Aloy haar voordeel mee kan doen. Bepaalde voorwerpen kan ze voor veel geld verkopen aan handelaren, of ruilen tegen betere wapens of betere beschermende kleding. Daarnaast levert het verslaan van machines ervaringspunten op, maar dat is eigenlijk bijzaak. Dat een hart of een lens van een of ander moeilijk te verslaan beest je het armor of het wapen dat je wil hebben kan opleveren, dat is waar het om gaat.

Crafting en modifications

Hier laat Horizon Zero Dawn de eerste echte rpg-elementen zien. Dat mag nog steeds als opvallend worden bestempeld, want nog niet zo lang geleden was Guerrilla Games een 'one trick pony', die alleen lineaire schietspellen maakte. Het economische systeem van Horizon maakt op zichzelf al duidelijk hoe veel dieper deze game gaat. Het uitgebreide modificatiesysteem versterkt dat idee alleen maar. Wapens en kleding kunnen, mits ze beschikken over modification slots, worden voorzien van een extra bonus. Die modificaties kan Aloy bij handelaren kopen, maar veel vaker zul je ze van verslagen machines overnemen. Daarbij geldt losjes de regel dat sterkere machines ook sterkere modificaties kunnen droppen, wat het weer aantrekkelijker maakt om het pittige gevecht toch maar wel aan te gaan.

Het modificatiesysteem is onderdeel van het bredere craftingsysteem dat in Horizon Zero Dawn zit. De mensheid is in Horizon Zero Dawn gedwongen om terug te vallen op handigheden van beschavingen uit het stenen tijdperk. Aloy zal dus ook moeten jagen op wilde dieren en allerlei soorten planten moeten verzamelen. Die planten kunnen dienen als plantaardige 'health potion', maar de ingrediënten kunnen ook worden gebruikt om bepaalde voorwerpen te maken. Zo maakt Aloy al haar eigen pijlen zelf en ook kan ze de capaciteit van haar tassen uitbreiden. Als je wat verder komt in de game, is het best handig om een ruime hoeveelheid resources, modifications, potions en munitie mee te kunnen slepen. Het duurt dan soms best lang voordat je weer eens een handelaar tegenkomt om weer wat spullen bij te dumpen.

De rpg-elementen in Horizon Zero Dawn doen het prima, mede doordat het spel over een aantal slimmigheidjes beschikt. Een van de handigste hulpmiddelen is de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een specifiek item. Heb je bijvoorbeeld het hart van een Bellowback nodig, dan kun je vanuit het menu van de handelaar die ernaar vraagt direct een quest aanmaken voor jezelf. Het spel geeft dan op de map aan waar je Bellowbacks zou kunnen vinden en daarmee wellicht ook het item kunt bemachtigen dat je nodig hebt. Simpel, maar effectief.

Skill tree

Terwijl je zo lekker bezig bent om Aloy te voorzien van betere wapens, kleding en modificaties, stijg je onherroepelijk ook in level. Met elk level dat Aloy stijgt, verdient ze een punt dat uitgegeven kan worden in de skill tree van Horizon Zero Dawn. De skills vallen in verschillende categorieën. Het is helemaal aan de speler om daar keuzes in te maken. Wij richtten ons over het algemeen op eigenschappen die gericht zijn op gevechten: hoe meer mogelijkheden je immers hebt in een gevecht, hoe leuker het meestal wordt. In Horizon vertaalt zich dat bijvoorbeeld in de mogelijkheid om de tijd licht te vertragen terwijl je inzoomt met je boog, of takedowns te kunnen uitvoeren op menselijke vijanden die je onopgemerkt weet te besluipen. Andere keuzes leveren uiteraard andere voordelen op.

De systemen rond economie, crafting, modificatie en het vrijspelen van skills geven Horizon Zero Dawn alle onderdelen die je zou verwachten van een moderne actie-rpg, al zit er ook geen verrassend element tussen. Guerrilla Games heeft simpelweg elementen die je eerder in andere rpg's hebt gezien op een goed werkende manier in de game gestopt. Beter goed gejat dan slecht verzonnen? Het antwoord op die vraag hangt voor een belangrijk deel af van hoe alle andere onderdelen van de game presteren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True