Horizon Zero Dawn Review

Prachtige game van Nederlandse makelij

Een wereld die uitnodigt om te worden verkend

Dankzij de opvoeding en training van Rost en de status van Seeker die Aloy aangemeten krijgt van de leiding van de Nora-stam, kan Aloy na de openingsfase van Horizon Zero Dawn de wijde wereld in. Tot op dat moment heeft ze haar hele leven doorgebracht in de Embrace, het veiligste stukje van het Nora-gebied. De rest van het Nora-gebied is het eerste gebied dat daarna verkend kan worden en daarna is de rest van de spelwereld van Horizon aan de beurt. Hoewel Aloy de hoofdrol speelt in het verhaal en de machines ook een belangrijke rol opeisen, is de spelwereld een minstens zo belangrijk element in de game. Dat zit in grote dingen, zoals de diverse omgevingen die je tegenkomt, maar zeker ook in kleinste details.

Bunkers verkennen

Die kleinste details zeggen veel over wat er gebeurd is. In een gebied met ruïnes van de oude beschaving vind je allerlei herkenbare, maar inmiddels overwoekerde objecten. In de bunkers die her en der te vinden zijn, is meer informatie te vinden. Hier vindt Aloy allerlei voice- en datalogs die het hoofdverhaal van meer cachet voorzien. In de logs in een van de bunkers lees je bijvoorbeeld over hoe er werd geëxperimenteerd met nieuwe technologie die het leven van mensen gemakkelijker zou kunnen maken. Elders krijg je via voicelogs mee hoe bewoners van een bunker zich voorbereiden op hun einde. Waarom? Dat is op dat moment nog niet duidelijk.

Op die manier bestaat de spelwereld van Horizon Zero Dawn niet louter uit eye-candy. Om je heen kijken loont en dat maakt het spel absoluut leuker. Dat betekent echter niet dat die eye-candy er niet is. Zeker als je het land van de Nora-stam hebt verlaten en in de grotere open wereld komt, trakteert Horizon Zero Dawn je op een aantal prachtige vergezichten. Onderdeel van die vergezichten zijn niet alleen de weidse omgevingen, maar ook dorpjes en andere nederzettingen van stammen en bandieten, groepen machines en de iconische Tallnecks die je wellicht nog kent uit de aankondigingstrailer van de game.

Die Tallnecks zijn indrukwekkend en majestueus, maar dienen ook een rol binnen de gameplay. Aloy kan ze beklimmen en overnemen. Geholpen door haar Focus-tool maakt haar speer op een bepaalde manier connectie met de Tallneck. Op die manier neemt Aloy de machine over. Ze krijgt dan in één klap een lading informatie binnen over het gebied waarin de Tallneck zich bevindt. Locaties van specifieke machines, dorpjes en kampvuurtjes - de plekken waar je je game kunt opslaan - verschijnen dan op de minimap. De eerste Tallneck is relatief makkelijk te pakken, maar andere Tallnecks worden vaak omringd door allerlei gevaarlijke machines. Het wordt daardoor steeds uitdagender om ze te beklimmen en over te nemen.

Cauldrons

Misschien spot je ze dankzij de informatie van een Tallneck, en misschien loop je er bij toeval tegenaan; in de spelwereld is ook een vijftal mysterieuze 'fabrieken' te vinden. Deze ondergrondse, metalen bouwwerken heten Cauldrons. Volgens de Nora-stam zijn het de plaatsen waar machines worden geboren. Aloy kan er dankzij haar Focus-tool naar binnen. Dat is om verschillende redenen zeer de moeite waard. In de eerste plaats zorgen de Cauldrons met hun donkere, high-tech-fabrieksuitstraling voor wat afwisseling. Ook in de gameplay, want de weg zoeken in zo'n Cauldron is een uitdaging op zich. Dat gaat gepaard met platformelementen. Over het algemeen werkt dat vrij goed, al duurde het bij ons soms even voordat we doorhadden wat precies de bedoeling was in een bepaalde ruimte.

De Cauldrons bieden ook een uitdaging met betrekking tot de gevechten. Diverse machines houden de wacht en aan het einde van een Cauldron wacht steevast een pittig baasgevecht met een monster dat je tot op dat moment meestal nog niet had gezien of in elk geval niet vaak. Bij de hoge moeilijkheidsgraad hoort gelukkig ook een mooie beloning. Elke Cauldron die Aloy overneemt, levert nieuwe machines op die ze kan overnemen. Zo kun je na verloop van tijd bijna elke machine overnemen met behulp van je speer, op dezelfde manier waarop je de Tallnecks overneemt. Sommige machines kan Aloy daarna berijden. Met andere machines kun je niet echt iets, anders dan dat ze voor je vechten en eventuele andere machines automatisch aanvallen. Als je pad wordt geblokkeerd door een groep van vier Snapmaws, is het handig om er eentje over te nemen, die daarna in gevecht gaat met de andere drie. Dat geeft jou wellicht de gelegenheid om ongemerkt verder te sluipen.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite