Door Jeroen P Hira

Philips wearable camcorder en digicam aan het werk gezet

Filmen

Een nieuwe blik op de led'jes leert ons dat deze wel een andere rol spelen wanneer de camcorderfunctie wordt aangezet. Wel moet eerst de afstandsbediening worden losgekoppeld, anders staat de camcorder in afspeelmodus, in plaats van opnamestand. Wanneer dat gedaan is, zien we linksboven in de lcd-viewfinder een cameraatje van kleur veranderen.

De rode kleur is dan ook het teken dat er opgenomen kan worden en verder staat aan de bovenzijde middenin aangegeven hoeveel minuten en/of seconden er nog kan worden opgenomen. Net zoals bij het gebruik van de fotocamera, is een druk op de afdrukknop voldoende om te beginnen met opnemen. Wederom geeft een piepje aan dat de opname begonnen is en wanneer we een blik werpen op de viewfinder zien we ook het woordje REC knipperen. Net zoals trouwens het geeloranje led'je in de behuizing, dat de opslagcapaciteit weergeeft.

De lcd-viewfinder van de Philips key ring 019 van dichtbij bekeken

Deze led begint ook te knipperen wanneer er bijna geen opslagruimte meer beschikbaar is. Het tempo van het knipperen verschilt echter wel. In het laatste geval knippert het led'je een stuk langzamer dan normaal. De normale knipperstand geeft aan dat er gegevens naar de key ring 019 worden weggeschreven. Opvallend is wel dat het langzame knipperen meteen al begint bij een video-opname, terwijl de wearable digital camcorder dan nog de volledige 128MB ter beschikking heeft. Met de gebruikte compressie en decodering betekent dit, dat er nog 25 minuten aan film opgenomen kan worden, meer dan voldoende ruimte dus.

Door een test uit te voeren waar de geheugencapaciteit bijna tot de limiet opgevuld is, zien we in de viewfinder de oplossing van dit raadsel. Met nog 21 seconden aan opnamecapaciteit beschikbaar, begint ook de rode camcorder in de zoeker te knipperen. Ook het woordje REC en resterende opnametijd beginnen te knipperen, wanneer er daadwerkelijk wordt opgenomen. Uiteindelijk verschijnt de tekst Memory full! in beeld en wordt het tijd de gemaakte filmpjes op de harde schijf te plaatsen of eventueel meteen te verwijderen. Voordat we gaan verwijderen, gaan we echter eerst de gemaakte opnames bekijken. Dit doen we door de afstandsbediening weer aan te sluiten en een tweetal seconden op de afspeelknop op de remote-control te drukken.

We kijken door de viewfinder en zien het beeld oplichten. Na getoond te hebben hoeveel geheugen er beschikbaar is, verschijnt er een volgend scherm. Hierop staat aangegeven hoeveel filmpjes er gemaakt zijn en hoeveel minuten en seconden de lengte totaal bedraagt. Het afspelen van een gemaakt filmpje is eenvoudig, een druk op de playknop is voldoende. Hierna begint het afspelen van de laatst gemaakte opname en doorspoelen naar een andere film gaat door middel van de ffwd- of bkwd-knop.

De verwijdering van een filmpje op de gevoelige plaat vastgelegd

De verwijdering van de film gaat ietsjes anders te werk. De te verwijderen film wordt geselecteerd door deze af te spelen. Hierna dient een aantal seconden op de verwijderknop te worden gedrukt en er komt een melding in het scherm te voorschijn ter bevestiging van de verwijdering. De verwijdering is definitief wanneer de deleteknop opnieuw is ingedrukt. Deze procedure geldt trouwens ook voor het verwijderen van foto's en mp3-bestanden.