Battlefield 1 Review

Prachtig eerbetoon aan helden van WO I

Fijne basisgameplay

De verandering van tijdperk ten opzichte van de vele 'moderne shooters' die we de laatste jaren hebben gezien, brengt natuurlijk ook een verandering in de manier van spelen met zich mee. We haalden op de vorige pagina al even de handwapens aan. Tegenwoordig spelen die nauwelijks nog een rol in oorlogen, maar in de Eerste Wereldoorlog waren man-tegen-man-gevechten redelijk gangbaar. Vandaar dus het brede aanbod aan handwapens. Het is wel goed om te onthouden dat je alleen gebruik kunt maken van een bajonet-charge als je een mes in je arsenaal hebt. Dan storm je naar voren met je mes aan je geweer bevestigd, en overrompel je wellicht een vijand die dan niet op tijd reageert. Het is een van de spectaculairdere nieuwe mogelijkheden in de gameplay van Battlefield 1.

Gas en vlammen

Andere elementen die de gameplay van Battlefield 1 onderscheidend maken zijn de aanwezigheid van speciale wapens die in de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gas, dat in de multiplayer middels gasgranaten kan worden ingezet. Ook zijn er op de maps speciale wapenuitrustingen te vinden. Een van die pakketten rust spelers uit met een vlammenwerper. In grote, open gebieden heb je er niet veel aan, maar de meeste maps kennen ook stukken die minder ruim zijn opgezet. Daar is de vlammenwerper een meesterlijk wapen. Nog een voorbeeld: ruiters. De Eerste Wereldoorlog vormde op veel manieren de opmaat naar moderne oorlogsvoering. Tegen het einde van de oorlog waren motorvoertuigen niet meer weg te denken, maar zeker in de eerste jaren speelde cavalerie nog een rol. En dus vind je in Battlefield 1 ook paarden. Zittend op je paard kun je gebruikmaken van een shotgun of van een sabel. Vooral met dat zwaard kun je heerlijke kills maken, terwijl je moeilijk te raken bent als je steeds in beweging weet te blijven.

Nu zijn er heus antwoorden op zulke situaties, mocht je aan de ontvangende kant van zo'n aanval te paard zitten. Een machinegeweer weet vrij effectief af te rekenen met de ruiter of het paard, en er zijn ook nog vaste machinegeweren en kanonnen die er nog veel minder moeite mee hebben. En wat te denken van de tanks en andere voertuigen? Battlefield zou Battlefield niet zijn als er niet een flinke rol zou zijn weggelegd voor voertuigen. In de grote spelmodi van Battlefield 1 spelen tanks, vliegtuigen en lichtere voertuigen altijd een rol. Worden ze goed gebruikt, dan kunnen ze een doorslaggevende factor zijn in gevechten. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Een tank besturen en positioneren is nog niet zo moeilijk, maar goed kunnen vliegen en raak schieten met een vliegtuig vereist nog best wat oefening. Wij schakelden bij het vliegen trouwens over naar een controller. Dat was het enige moment waarbij Battlefield 1 voor ons lekkerder speelde met een controller dan met toetsenbord en muis.

Behemoths: veel inloed

De voertuigen kennen trouwens nog een overtreffende trap. Bij de grote gevechten komt zo ongeveer halverwege het gevecht een speciaal voertuig om de hoek kijken, dat het tij van het gevecht kan keren. Afhankelijk van de map gaat het dan om een grote zeppelin, een marinefregat of een bepantserde trein. Met zo'n Behemoth, zoals ze in de game heten, kun je flink huishouden. Het schip valt nog wel mee, maar de zeppelin en de trein zijn enorm sterk en veranderen de balans in een gevecht direct. Goed georganiseerde teams slagen er wel in om ze snel te vernietigen en alsnog te winnen, maar bij ons eindigde een potje Conquest vaak genoeg in het voordeel van het team dat halverwege de Behemoth kreeg. In potjes Operations werkt het eigenlijk beter. Hier zorgt een Behemoth ook wel voor een verschuiving, maar als dat de andere partij een nederlaag oplevert, krijgt die partij daarna ook nog de kans om een Behemoth in te zetten. Kortom: zorgt de Behemoth voor veel meer spanning. In Conquest is het ook wel spectaculair, maar daar ligt het gevaar op de loer dat de kolossen té dominant zijn.

Juist het gebrek aan zo'n dominante factor, maar eerder een grotere focus op vuurgevechten tussen soldaten met honderd jaar oude wapens, is wat Battlefield 1 zo leuk maakt. Je kunt voordeel halen uit teamwork, door ervoor te zorgen dat je op je squad-maatjes kunt spawnen en dat er altijd een of twee medics in je squad zitten. Een goed samenwerkend team kan zo een doorslaggevende rol spelen in een gevecht, zonder dat het daar per se hulp van van zware wapens of voertuigen voor nodig heeft. Sterker nog: zelfs samenwerkend met maar één andere speler slaagden we erin om een bepaalde vlag in Conquest heel lang onder controle te houden. Elkaar dekken, steeds van plek wisselen en vijanden spotten terwijl je de rest van je team de gelegenheid geeft om vanuit de door jou vastgehouden positie op te rukken: de basisgameplay van Battlefield 1 in optima forma.

'Battlefield 1942-gevoel'

Die momenten worden afgewisseld met momenten waarop je wel degelijk gebruikmaakt van bijvoorbeeld een tank of een bommenwerper. Die afwisseling werkt prima, en beide kanten van de gameplay zorgen voor memorabele momenten. Ten tijde van Battlefield 4 zette DICE in op zogenaamde 'Battlefield-moments'. Dan stortte er bijvoorbeeld een wolkenkrabber in en zag de map er ineens heel anders uit. Battlefield 1 laat zien dat dat soort scripted events niet nodig is om spektakel of spanning te hebben in je game. Liggend in de buurt van een vlag, terwijl die vlag overlopen werd door vijanden die ons nog net niet zagen, kwamen we daar wel achter. We moesten een seconde of tien overleven voordat onze squad-maatjes bij ons konden spawnen, om dan samen de vlag te kunnen verdedigen. De vijand zag ons niet, we zetten als vijftal de tegenaanval in en behielden de vlag. Een memorabel moment, zoals elk potje Battlefield 1 talloze memorabele momenten kent. Het riep bij ons het oude 'Battlefield 1942-gevoel' op. Een groter compliment voor de gameplay is wat ons betreft nauwelijks te bedenken.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite