World of Warcraft: Legion Interview

Jullie stellen de vragen

Terug naar Farms en Garrisons?

TW: Sommige spelers maken zich zorgen over opties die geïntroduceerd worden in de game, maar kort daarna al geen aandacht meer krijgen. Neem de Farms in Mists of Pandaria en de Garrisons uit Warlords of Draenor, of iets als de Brawlers Guild en de Black Market. Zijn jullie van plan om die weer nieuw leven in te blazen?

LB: Ik begrijp dat spelers zich daar aan storen of er bezorgd over zijn. Toch vind ik het goed dat we dergelijke opties hebben ingebouwd, ook al zijn ze misschien niet allemaal even goed geslaagd of uitgewerkt. Het is belangrijk dat we kunnen experimenteren en daarbij af en toe de plank mis mogen slaan. Het zijn opties met een hoog risico, maar mogelijk ook met een grote beloning en we moeten onszelf daarin niet te veel beknotten. Ik geef wat voorbeelden. Vroeger, met opties als Archeology of Pet Battles, dachten we altijd, 'als we dit toevoegen, dan moet dat altijd in de game blijven en moeten we het ook altijd blijven ondersteunen'. Dat maakt dat je behoudende keuzes maakt. Met meer recente opties doen we dat anders. Ook met de nieuwe Artifacts. Om eerlijk te zijn: ik heb geen idee hoe de toekomst van de Artifacts eruit gaat zien. Niemand bij ons weet dat. Misschien blijven we het idee goed vinden, misschien alleen onderdelen van het idee. In dat geval houden we die onderdelen en integreren we ze op een andere manier in de classes.

Omdat we onszelf die vrijheid hebben gegund, de vrijheid om te denken dat Artifacts misschien alleen in Legion zullen bestaan maar daarna wellicht niet meer, kregen we opeens veel mogelijkheden en daar hebben we gebruik van gemaakt. Aan het einde van de skill tree van je Artifact is er een Gold Medal Talent, en sommige daarvan zijn heftig, dat zijn echt 'gameplay changers'. Als we de Artifacts hadden beschouwd als een permanent onderdeel van de game, waren we vast wat behoudender geweest bij het invoeren van die Gold Medal Talents. Met Garrisons was het niet anders. Als we die beschouwd hadden als een permanent onderdeel, waren ze waarschijnlijk wat minder uitgebreid gemaakt. Wat ons erg bevalt aan deze aanpak is dus dat we onderdelen kunnen hergebruiken. Spelers zullen delen van de techniek en van het ontwerp van Garrisons herkennen in andere delen van de game. De Demon Hunter daarentegen, is uiteraard wel een permanent onderdeel van de game. Die zullen we altijd blijven ondersteunen, met nieuwe wapens en nieuwe uitrusting.

TW: hebben jullie ooit overwogen om iets als Archeology uit de game halen? Het is toch makkelijk om iets helemaal te schrappen? Dan hoef je het ook nooit meer te onderhouden of aan te passen.

LB: Dat hebben we zeker overwogen, maar we hebben het tot nu toe niet gedaan. Om een aantal redenen. De belangrijkste: zoals je weet heeft World of Warcraft nog steeds erg veel actieve spelers. Zelfs als maar een heel klein percentage gebruikmaakt van een bepaalde optie, gaat het nog steeds om erg veel spelers. Soms zelfs meer dan het totaal aantal spelers van een andere game. Soms zijn spelers ook heel erg enthousiast over iets. 'De enige reden dat ik speel is Pet Battles of Archeology', zoiets hoor je weleens. Desondanks hebben we het wel degelijk overwogen. We hebben naar verschillende beroepen gekeken, naar onderdelen van de interface. Om een voorbeeld te geven: we hebben Major Glyphs uit de game gehaald. Je hebt al PvP Talents, Artifacts talents en daar bovenop nog Glyphs. Dat werd een beetje te veel van het goede. Om een lang verhaal kort te maken, we kijken er zeker naar, bekijken het van geval tot geval, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt.