Door Jurian Ubachs

Redacteur

Destiny: Rise of Iron Preview

Nieuwe Strike en multiplayer gespeeld

Steeds gebruiksvriendelijker

Lang voordat 'mmo-shooter' Destiny op de markt verscheen, stond al vast dat ontwikkelstudio Bungie en uitgever Activision zich lang met de game zouden gaan bezighouden. Er zou tussen beide partijen zelfs een contract voor tien jaar liggen, en in die tien jaar zouden talloze grote en kleine updates verschijnen, naast een aantal echt nieuwe games. De eerste echt nieuwe game na de eerste versie van Destiny wordt in 2017 verwacht, maar ondertussen zit Bungie niet stil. Met Rise of Iron is er een volgende grote uitbreiding voor Destiny op komst. Bovendien is in Destiny sinds de release in 2014 al zo veel veranderd, dat je zelfs zou kunnen beweren dat het spel zelf gaandeweg een nieuwe game is geworden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Die vlieger gaat natuurlijk niet op voor gamers die nooit zijn gestopt met Destiny en die alle veranderingen en vernieuwingen stukje bij beetje kregen geïntroduceerd. Voor hen is Rise of Iron een volgend stapje, niet meer dan dat. Voor gamers die de uitbreiding aangrijpen om na lange afwezigheid een comeback te maken in het universum van Destiny, is er echter veel veranderd, zeker in vergelijking met 'vanilla' Destiny, ofwel Destiny 1.0. Die versie kende, onder meer door de wel erg beperkte aanwezigheid van een verhaal, best een fiks aantal afhakers. Samen met de groep die wellicht nieuw instapt bij het verschijnen van de Destiny Collection waarin alle content tot nu toe is gebundeld in één pakket, levert dat voor veel mensen wellicht een gloednieuwe game op.

Zij zullen in dat geval een game voorgeschoteld krijgen die een stuk fijner speelt en beter in balans is dan de game die Activision in 2014 op de markt zette. De basisgameplay is grotendeels hetzelfde gebleven, maar in de interface is veel veranderd en versimpeld. Denk daarbij onder andere aan wijzigingen waardoor spelers het hoogste level niet alleen maar kunnen bereiken door de Raids in het spel te spelen. Er is ook meer ruimte gekomen voor inventory, het economiesysteem is versimpeld door alles onder te brengen in één in-game betaalmiddel, en het bounty-systeem is veel eenvoudiger in gebruik gemaakt. Wie besluit om nu nog aan Destiny te beginnen, profiteert van die veranderingen.

Die veranderingen komen niet uit de lucht vallen, weet Jesse van Dijk van Bungie. De Nederlandse Art Director is al jaren betrokken bij de ontwikkeling van de online shooter, en ziet hoe de ontwikkelaars hun eigen game steeds beter zijn gaan begrijpen. "Het nieuwe Destiny klopt beter, in vergelijking met vanilla Destiny. Bij de eerste versie begrepen wij zelf ook nog niet helemaal wat voor soort game Destiny eigenlijk was, en dat is nu anders. Dat zorgt ervoor dat we steeds aan de game kunnen blijven schaven, waardoor allerlei zaken in het spel gebruiksvriendelijker worden. Dat komt de game ten goede".

Die voordelen heb je als je tijdens de release van Rise of Iron net aan Destiny begint en alle content nog gaat doorspelen, maar dat is niet verplicht. Wel leuk is dat de verscheidene updates veel aan Destiny hebben toegevoegd, waaronder een veel grotere rol voor het verhaal. Toch zullen er ook spelers zijn die meteen, bijvoorbeeld samen met vrienden die vaker Destiny spelen, de nieuwe content willen spelen. Dat kan. Zij kunnen hun gloednieuwe personage direct omhoog 'levellen' naar het niveau dat is vereist om aan de slag te gaan met de nieuwe content van Rise of Iron.

Aan de zijde van Lord Saladin

Die nieuwe content belooft die-hard Destiny-spelers in meerdere opzichten blij te maken. Dat komt allereerst door de setting. Spelers zullen in Rise of Iron de al bekende Lord Saladin bijstaan. Saladin is het enige nog levende lid van de Iron Lords, en de Iron Banner-events in de Crucible draaien om zijn bounties en de beloningen die hij spelers kan geven. In Rise of Iron raakt hij dus directer betrokken bij de verhaaltechnische gebeurtenissen in het spel. De Guardians - spelers dus - zullen hem moeten assisteren in zijn jacht op het kwaad dat ooit de ondergang van de Iron Lords betekende.

Dat alles gaat gepaard met wat Bungie omschrijft als 'een cinematic story campaign', wat zoveel betekent als dat het verhaal deels door tussenfilmpjes wordt verteld. Dat is fijn, want juist dat is een van de onderdelen die gemist werden bij de oorspronkelijke release van Destiny. Goed om te zien dat Bungie de in eerdere uitbreidingspakketten ingezette lijn doortrekt met Rise of Iron. Hoe het verhaal verder in elkaar zit, weten we uiteraard nog niet; Bungie verklapt daar in dit stadium natuurlijk zo min mogelijk over. Wel is duidelijk dat er sprake is van een duistere kracht die omgevingen en monsters laat muteren, en die in staat is om een einde te maken aan het hele universum als er niets tegen wordt gedaan.

Dat 'muteren van omgevingen' heeft ook direct betrekking op de inhoud van Rise of Iron, want gamers krijgen in deze 'aflevering' van Destiny de kans om terug te keren naar een eerder bezocht gebied. De mysterieuze krachten hebben huisgehouden in de buurt van de Cosmodrone in Old Russia, het gebied waar een flink deel van Destiny 1.0 zich afspeelde. De omgeving is door het virus echter veranderd en er niet veel vriendelijker op geworden. Ook zijn bestaande monsters gemuteerd, waardoor ze nog gevaarlijker zijn. Aan de speler uiteraard de schone taak om niet alleen die monsters te verslaan, maar ook om uit te vogelen wat aan de mutaties ten grondslag ligt.

Dat komt, zoals Destiny-spelers gewend zijn, in delen voorbij. Natuurlijk zijn er allerlei nieuwe missies die spelers kunnen uitvoeren, maar Rise of Iron brengt ook een nieuwe Raid en nieuwe Strike-missies. De inhoud van deze Raid voor zes spelers is ons nog niet bekend, maar een van de Strikes hebben we wel al kunnen uitproberen. In die Strike, genaamd The Wretched Eye, gaan drie spelers in de buurt van de Cosmodrone op zoek naar de geheimzinnige, rode Siva-nodes. Daarbij word je uiteraard tegengewerkt door bekende en nieuwe vijanden, en uiteindelijk door een beest van een eindbaas.

In dat eindbaasgevecht nemen de drie spelers het op tegen een High Priest van de Fallen die ook nog eens controle heeft over een gigantische oger van de Hive. Die oger dient eigenlijk vooral als afleiding, want je kunt hem niet beschadigen. Zaak is dus om je vuurkracht te richten op de priester. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want de oger houdt ondertussen flink huis en ook de priester zelf veroorzaakt flink wat schade. Zo onstaat een spannend gevecht waarbij elkaar in leven houden minstens zo belangrijk is als het uitschakelen van de vijanden. Deze Strike is in elk geval een zeer vermakelijke toevoeging aan Destiny, zoveel is duidelijk.

Supremacy en privéwedstrijden

Ook aan de multiplayer-kant van het spel - de Crucible - brengt Rise of Iron vernieuwing aan, in de vorm van een nieuwe spelmodus genaamd Supremacy. Dit is in zekere zin een 'gewone' deathmatch, met als twist dat spelers orbs laten vallen als ze doodgaan. De werkelijke score wordt bepaald door een combinatie van kills en het oppikken van die orbs. Daarmee lijkt Supremacy natuurlijk wel iets op de spelmodus Kill Confirmed zoals we hem kennen uit de Call of Duty-games van de laatste jaren, met als verschil dat kills zelf in Supremacy ook al bijdragen aan de score, ook als je de orb niet te pakken krijgt.

De Supremacy-modus voegt in die zin niet veel nieuws toe als je inderdaad al bekend bent met iets als Kill Confirmed, maar voor Destiny is het een fijne toevoeging. Het gaat er niet langer alleen maar om dat je de beslissende schoten op vijanden lost, maar je kunt dus ook scoren door ervoor te zorgen dat je steeds de orbs oppakt voor je team. Daarbij viel ons tijdens het spelen op dat spelers al snel dezelfde tactieken toepasten die we ook in Kill Confirmed al jaren zien. Een orb expres laten liggen in de hoop dat vijanden er blindelings op af rennen is een van die simpele, maar toch wel effectieve trucjes die je kunt toepassen.

De nieuwe modus en de nieuwe maps zijn fijn, maar een andere toevoeging is misschien nog wel belangrijker. Rise of Iron voegt namelijk ook de mogelijkheid toe om privé PvP-matches te organiseren. Spelers kunnen daarbij zelf alles instellen, variërend van de map en de spelmodus tot score- en tijdlimieten. Ook het Light Level en of er wel of geen voertuigen gebruikt kunnen worden is instelbaar. Met de introductie van deze optie wordt de wens van een flink aantal Destiny-spelers ingewilligd, en dat voegt aan de multiplayer-kant misschien wel meer toe dan de Supremacy-modus.

Voorlopige conclusie

Destiny blijft een game met een dubbel verhaal. Voor de een is het spel al jaren een heerlijke game met van tijd tot tijd gave updates, en voor de ander is het een game waarbij het na een periode van afwezigheid lastig is om er weer in te komen, zoals dat trouwens voor de meeste mmog's geldt. Rise of Iron belooft echter op meerdere manieren een goede toevoeging te worden. Gelouterde spelers mogen samen met Lord Saladin een spannend nieuw hoofdstuk te lijf gaan, en nieuwe of terugkerende gebruikers krijgen mede dankzij de aanstaande komst van Destiny: The Collection een goede gelegenheid om eens een kijkje te nemen. Dat klinkt dus als een sterk nieuw deel voor Destiny. Nu maar hopen dat Bungie hierna toch echt eens meer van Destiny 2 zal laten zien.

Reacties (54)

54
52
28
5
0
21
Wijzig sortering
Destiny: 59€
The Dark Below: 20€
House of Wolves: 20€
The Taken King: 40€
Rise of Iron: 30€

Wanneer je dus vanaf het begin speelt zoals ik (inmiddels gestopt) heb je dit voor de game betaald. Ik vond het niet waard om 40€ te betalen voor The Taken King, en daar hield het voor mij op. Blijkbaar is de geld koe nog vol genoeg om er meer uit te krijgen.

Enorm vette game maar onacceptabel de prijzen die ze rekenen voor een DLC, en wat me nog meer verbaast is dat veel mensen dit normaal vinden ook. Degene die nu de totaal bundel kopen, zijn een stuk beter af. 170€ voor deze game ook al is het over 2 jaar verdeeld is het zeker niet waard imo.
Ik snap niet waarom mensen hier bij Destiny zo over vallen. Iedere game die je vroeg aanschaft en waarbij je alle DLC lost koopt kost je een rib uit je lijf. Als je voor Borderlands 2 alle content op de dag van release kocht was je ook ruim 150 euro kwijt. Als je de Fallout 4 DLC koopt ben je ook meer dan 100 euro kwijt. Dit is de normaalste zaak van de wereld. Mensen die vroeg content willen hebben betalen meer. Als je het daar niet mee eens bent wacht je voor je de game aanschaft.
Omdat die games zo duur zijn betekent het niet dat deze game ook lekker duur mag zijn. Ook Borderlands en Fallout zijn op dat gebied overpriced. Nee wat zeg ik, alle games behalve the witcher series zijn overpriced zover ik weet. Ik zelf heb BL triple pack met alle dlcs en games ooit van Borderlands voor 20 euro gekocht.
Hangt af van je definitie van overpriced.. zet het eens af tegen het gespeelde aantal uren. Alle genoemde games hebben tig uren aan content. Ik heb jaren wow gespeeld. In jou beleving zou dit ook overpriced zijn. Echter als je kijkt hoeveel uur ik daar in had zitten was dat het zeker waard.
Zou dan ook geen films meer in de bios gaan kijken..

Blijft een kwestie van perspectief.
Excuses. Overpriced naar mijn mening. Je hebt helemaal gelijk :)
Omdat die games zo duur zijn betekent het niet dat deze game ook lekker duur mag zijn.
De mag mag sowieso lekker duur zijn, er is helemaal niks wat de publisher tegen houdt zelf de prijs te bepalen.
De prijzen van dlc zijn inderdaad vaak veel te hoog. Maar ik denk dat de dlc van Destiny wel de grootste geldklopperij is die we tot nu toe hebben gezien.
Toevallig dezelfde uitgever ;-)
Ik snap niet waarom mensen hier bij Destiny zo over vallen

Het zijn toch forse bedragen die je neerlegt voor extra content. Kijk eens naar Diablo 3 wat je daar voor moet betalen en wat je er gratis bij hebt gekregen. Zo kan het ook!
Tijdens steamsales kan je de hele bundel bordelands kopen voor een prikkie incl seasonpasses, dlc, lekkere dames en weet ik veel.
Daarnaast is er een deel van de exclusive content voor 2 jaar (!) alleen beschikbaar voor PS4 eigenaren, ondanks eerdere toezeggingen.
https://www.reddit.com/r/...xclusive_destiny_content/
ik begrijp best wel dat er steeds complete editions komen voor nieuwe spelers die voor een betere prijs heel de game kunnen krijgen, maar Activision laat ook meteen weer zien dat ze grootste gieren in de game industrie zijn door day one spelers die alle DLC te kopen op geen één moment te belonen.
Daar zit wat in. Misschien wel zelfde prijs, maar dan kleine extra's ofzo, die je onderscheidend maken van de rest.
Ze straffen juist day on spelers die niet de laatste DLC kopen door ongeveer de helft van de content uit te schakelen.
Ik ben gestopt bij de Dlc omdat ze karig waren, en naast vanilla alleen nog Legendary edition gekocht met Taken King. Maar als je inderdaad vanaf het begin alles hebt gekocht is het veel geld voor wat je krijgt.
Valt toch mee, veel mensen steken dan ook rond de 1000 uur in een game als destiny
Duur of niet duur. Ik vind wel dat ieder zelf mag weten hoe veel ze betalen voor games/dlc. Je betaald nou eenmaal niet simpelweg voor een schijfje met code maar voor de uren plezier die jij persoonlijk denkt ermee te hebben. Ik vind het dus niet zo'n probleem en het scheelt dat ik bijna al mijn andere games 6 months down the road haal.
Snap precies wat je bedoelt, ik ben 1 van die mensen die Destiny vanaf dag 1 heeft gespeeld en ik voel me niet echt beloond omdat ik dat heb gedaan.
Je zou zeggen dat je als day one speler een beetje beloond wordt maar het tegenovergestelde is het geval.
Ik heb voor de game plus twee dlc's 90 euro betaald, daarna 40 voor the taken king en nu zou ik 30 euro neer moeten leggen voor rise of iron, terwijl een nieuwe speler nu het hele pakket kan kopen voor ik geloof 60 euro?
Het is dat ik deze game met een groep speel en daar heel veel plezier van heb gehad, maar deze prijzen gaan natuurlijk helemaal nergens over, als day one speler heb je straks bijna het driedubbele betaald.
Dus mother goozz ik ben het 100% met je eens, maar goed, wat doe je eraan...
\Je
Ik heb Destiny een kans gegeven toen de game met alle dlc in promotie was op psn, maar daar heb ik spijt van. Voor mij was Destiny de saaiste, meest eentonige en meest ongeïnspireerde shooter die ik ooit heb gespeeld. Het verhaal is vaag, de missies vinden plaats in saaie kale gangen en grotten en er is veel te weinig variatie in de wapens en tegenstanders. Ook de strikes en raids vielen me tegen, vaak sta je véél te lang te knallen op een "boss" die nauwelijks beweegt en steeds dezelfde twee aanvallen herhaalt.

Ik game nu al meer dan 30 jaar, maar ik kan niet begrijpen hoe mensen honderden uren in Destiny kunnen steken.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 20 augustus 2016 14:22]

Ik waardeer je mening en ik wil ook niet een spokesperson voor Destiny zijn, maar ik kan bijvoorbeeld niet begrijpen dat er mensen zijn die elk jaar de nieuwe versie van FIFA of PES kopen, simpelweg omdat ik voetbal niet interessant vind. 2 x 11 man op een veld tegen een balletje schoppen. Destiny heeft de story missions, strikes in allerlei varianten / moeilijkheidsgraden, Raids, PvP met steeds nieuwe maps, andere gear, andere wapens etc. Voor mij veel afwisseling.

Destiny pakt je of niet en het heeft mij aardig goed te pakken al sinds oktober 2014. Dus voor mij zijn de uitgaven ook meer dan gerechtvaardigt, omdat ik nauwelijks andere games koop (@ Mother_Goozz)
Ik hou ook niet van sport games, maar wel enorm van shooters en open world games. Vandaar mijn verbazing dat Destiny me zo tegen stak.
Als je de game nog hebt probeer een raid
Heb je de raids echt gespeeld?
Ik ben er in getrapt omdat ik altijd een Halo fan was. Ik vond de gun en gameplay van Halo altijd heerlijk, en Destiny heeft dat zeker ook goed voor elkaar, het speelt in ieder geval lekker. Maar daar houdt het gewoon op. Zoals je zegt, alles is zo ontzettend leeg. Ook Tweakers durft dit een mmo te noemen, dat is het absoluut niet. Je zit met een paar spelers om een vrij kleine map dingen voor je zelf te doen, dat maakt het nog geen MMO. De RPG elementen zijn ook veel ste zwak (dat heb je wel uitgelevelled binnen een paar dagen).

Crucible (en dan met name Trials of Osiris) hield het nog een beetje interessant. Maar na iedere week 3x dezelfde raids te doen op hardmode, 3x flawless in trials, alle andere strike/patrol meuk, wat allemaal in dezelfde maps gedaan wordt, kwam het gewoon mn strot uit. Bungie beloofde een 10jaren plan met deze game, dus ik gaf het nog de voordeel van de twijfel, dat het wellicht nog naar zn plek moest groeien. Maar na zooo lang zonder uitbreiding te hebben gezetn na TTK, ben ik er gewoon mee gestopt.

Moeten ze toch met echt iets tofs komen wil ik weer terug in de game komen, want als de uitbreidingen nog steeds hetzelfde zijn (handjevol missies welke grotendeels weer in dezelfde gebieden zullen afspelen) en een lullige strike met een Boss die alleen irritant is in plaats van moeilijk, dan laat ik het echt liggen (dit terwijl ik toch een redelijke diehard was).

Het spel is veel ste kort om even als een Singeplayer doorheen te vliegen (en het verhaal veel ste vaag). En er is veel ste weinig om het door te blijven spelen voor de multiplayer aspecten.

Ik kijk wel weer eens als Destiny2 er is, hopelijk hebben ze alles dan omgegooid en geleerd van hun fouten (maar betwijfel et)
@Ge0force zo heeft iedereen wel n game waarvan ie niet begrijpt waarom iemand er zoveel uren instopt. Ik heb misschien wel meer dan 1235 uur in de game zitten dus ik denk er anders over.

En ja @Mother_Goozz t is misschien veel geld 170 euro.. Maar aan de andere kant is t over ruim 2 jaar verspreid niet zo veel. Ik zie veel gamers na 3 maanden uit gekeken zijn en weer nieuwe games aanschaffen. Tot wel honderden euros per jaar. In dat licht is t een koopje.

Als je als ik al tijden met een vast team samen speelt dan werkt dat denk ik anders. Zeker als je alles wilt unlocken en vinden. Daarnaast zit er in deze game voor iedereen wel wat in. De afwisseling die er is tussen single player, 3 player coop, 6 player coop en dezelfde pvp variaties maken voor t enorm herspeelbaar.

Qua graphics zijn er misschien inmiddels wat mooiere games en de linker grot lijkt misschien wel n beetje op de rechter maar zo scherp als jij t stelt @Ge0force herken ik t niet. Daar vinden we elkaar echt niet. De planeten verschillen enorm van elkaar met weidse vergezichten, gebouwen en grotten. Maar ik kan me vergissen en uiteraard wat bevooroordeeld zijn maar als je Destiny vergelijkt met bv The Division dan hebben ze met The Division nog een lange weg te gaan. Dat is in mijn ogen alleen maar herhaling en weinig variatie. Plus een pvp die zodanig in onbalans was dat ik daar op afhaakte. Ik had zelfs lag als ik single player speelde pve.. Nu heb ik al een maand of 3 The Division niet meer aangeraakt en kan er dus best al een boel gewijzigd zijn maar toen ben ik als een haas (na alles wat er te unlocken was behaald te hebben) weer Destiny gaan spelen.

Het teambased element in de Raids is onovertroffen wat mij betreft. Zeker als je er voor t eerst induikt en t allemaal moet ontdekken. De raids zijn niet zo simpel. Maar goed ik ben dan ook bevooroordeeld..

Gelukkig heeft ieder zo zijn voorkeuren en voorliefdes... Ik kijk reikhalzend uit naar de nieuwe strikes en uiteraard de raid!

Waar ik vroeger elke 3 maanden wel 1 of 2 games kocht en die speelde en daarna eigenlijk verveeld raakte en dus iets nieuws zocht heb ik dat met Destiny totaal niet.

Wie had dat gedacht van een zeer die hard codplayer...

Ik zou zeggen geef t nog eens een kans...

Edit: was overmoedig qua uren dus naar beneden bijgesteld

[Reactie gewijzigd door Powersoft744 op 20 augustus 2016 15:07]

Net even gekeken in de PSN store
Destiny the Collection
inhoud

• Destiny
• Expansion I: The Dark Below
• Expansion II: House of Wolves
• The Taken King
• Rise of Iron
• Personageboost niveau 40

Kost 59,99
Dus 110 euro goedkoper dan je had gedacht.
Toch jammer dat mensen niet even 20 seconden de tijd nemen om hun comments te fact checken :P
Gaaf, een hoop content for buck.

Ik vind het wel echt jammer dat het spel op 30 fps draait. Noem me een mierenneuker, maar ik irriteer me er aan. Anders was het een no-brainer.
Tsja ik ben niet beter gewend mijn PC is outdated kwa Video kaart en ik speel eigenlijk altijd op de Consoles maar wie weet dat ze nog iets aanpassen als de PS4 Neo er is ik hoop dat ze dan een upgrade uitbrengen dat hij op 60fps speeld,
Dat zou echt super strak zijn. Ben wel van plan om de neo aan te schaffen.
Pvp is het allerslechtste van destiny. Zo super unbalanced.... Iedereen heeft andere wapens. De OP wapens heb ik niet. Met de Trails... Altijd hardcore tegenspelers waarbij je kansloos bent. Iron banner gaat ook nooit ergens over. Slechtste multiplayer ooit!
Unbalanced ben ik met je eens, daar kan je echter zelf ook gebruik van maken door de subclasses te kiezen met die OP super waar je telkens dood door gaat.... Ik heb het spel nu bijna een maand (PSN sale voor 30 euro) en ik ben bang dat je gewoon niet zo goed bent in het PVP aspect. Ik ben niet aan het domineren maar ik kan wel met de meeste mensen meekomen en ik heb niet al die OP wapens kunnen verzamelen waar je het over hebt en zou dat wel zo zijn dan kan jij dat ook in korte tijd....
Toffe multiplayer als je het mij vraagt!
Ik heb het met een beste groep gespeelt en iedereen ervaarde hetzelfde. Misschien is het nu beter geworden. Ik speel destiny al maanden niet meer.

Alles valt te leren, maar dit spel is echt 1 grote rage bui geweest in de MP.
Ja chaotisch is het wel waardoor ik ook af en toe een hele collectie scheldwoorden uit me mouw weet te schudden
Het probleem van Destiny destijds, en de reden dat ik ben gestopt, is dat er geen (goede) end-game was. Je was alleen maar de Raids en Nightfalls aan het grinden om exact dezelfde gear als iedereen te krijgen. Er was 1 set Raid gear, Ice breaker en Gjallerhorn. Alleen je primary weapon was eigenlijk nog vrije keuze mocht je met de hard raids mee willen doen.

Is dat een beetje veranderd na The Dark Below (laatste expansion die ik heb gespeeld)?
Ice Breaker is achtergebleven in Year 1, maar er is heel wat veranderd voor wat betreft weapon tuning en de verschillende subclasses. Gjallarhorn is destijds generft en kwam niet meer in Year 2... MAAR komt terug in Rise of Iron. Vermoedelijk niet zo OP als in Y1 though.

Kwa Raid gear zijn de sets van Vault of Glass en Crota's End niet meer interessant. De set uit The Taken King is wel okay, maar niet meer zaligmakend omdat alle andere gear items ook allemaal tot het hoogste lightlevel gebracht kunnen worden (momenteel 335). Ik vermoed zelfs dat dit door zal gaan met RiO, zodat oude gear niet direct ook weer obsolete wordt.

Er zijn natuurlijk nog altijd wapens die het 'handigst' zijn voor bepaalde taken, maar overall zijn ze veel beter op elkaar afgestemd denk ik.

Al genoeg info om "welkom terug" te zeggen? ;)
Thx voor de info, ziet er naar uit dat Bungie wel probeert om het spel beter te maken.

Terugkomen zal voor mij nooit meer gebeuren. Destiny was de enige game waarvoor ik een Xbox One had, toen ik stopte met spelen heb ik beide verkocht.
Er is wel een stuk meer end game content, maar het laat nog wel wat te wensen over. Naast de raid heb je nu ook de prison of elders en nightfall is ook geboost. Er zijn ook flink wat strikes bij gekomen met TTK.

Een andere grootte veranderting vindt ik dat de wapens en armour veel meer in balans zijn. Niet langer loopt iedereen met dezelfde 3 guns rond, je ziet zeer veel variatie in de load outs van spelers, ook in de crucible.

Maar ik zou nu lekker wachten tot Rise of Iron uit komt. Voor een eurotje of 60 kan je tegen die tijd alle content die tot nu toe is uitgekomen kopen, en als Bungie zo slim is om een aantal van de oude raids en iets als Prison Of Elders mee te levelen naar Rise Of Iron end game levels dan is er eindelijk genoeg te doen voor mensen die aan de max zitten.
Alhoewel ik maar zo'n andere halve maand Destiny heb gespeeld, geen raids heb gedaan, maar wel elke class heb gespeeld, mag ik toch een mening hebben? Want waar ik mij absoluut aan heb geërgerd is het feit dat, ongeacht welke class je kiest, het pad van begin tot eind compleet hetzelfde is. Je skills vind ik relatief weinig verschillen. Bottom-line is je belangrijkste aanval nog steeds je gun. De grootste reden imho voor een class vind ik zowat de looks van je gear. Of je moet float jump niet prettig vinden.. Dat is nog een reëel argument om voor Hunter te kiezen.

Nee, bij WoW (de enige waardig vergelijkbare MMORPG die ik heb gespeeld) heb je tenminste nog starter areas en hele talent trees wat je character uniek maakt. Redenen om voor een specifieke class te kiezen.

True, Destiny is echt een spel dat zich richt op direct tot actie over moeten gaan. Niet eerst 100 levels spelen voordat je ook maar een beetje dezelfde damage kan doen.. Maar toch mag er wel meer diversiteit in het spel zitten.
Mischien moet je toch het spel nog eens spelen.
Je heb nu 3 skill tree's per character inplaats van 2 wat het dus meer verschil geeft.
Ook zijn er nog Character gebonden wapen die jeeventueel kan gebruiken.
En volgens mij in de komende uitbreiding komt er nog meer variatie in de character als ik het goed bepreep.
Die class maakt zeker wel verschil, maar vooral bij de raids. Daar is het toch verstandig om ze op de juiste manier toe te passen.

[Reactie gewijzigd door Finger op 20 augustus 2016 21:55]

Anoniem: 455473
20 augustus 2016 14:01
Ik zou dit spel echt episch op PC vinden!
Nee voor mij niet meer. Ik heb toen het spel uit kwam €100 neergelegd voor vanilla + de eerste 2 DLC's maar heb uiteindelijk enkel vanilla gespeeld. Hoewel het in het begin ontzettend leuk leek bleek al snel dat er absoluut geen verhaal aanwezig was en dat end-game ook ver te zoeken viel. Verder vraag ik me af hoe het spel beleeft kan worden als je nu (op)nieuw instapt. Krijg je dan de mogelijkheid om de vanilla gebieden ook te spelen of is het zo dat je halverwege het spel op level 30 erin gepleurd word en een "rugzakje t-shirts. Broeken & boterhammetjes" meekrijgt (zoals WOW). Als ik zo kijk naar wat men verteld in het filmpje van 8 min zie ik eigenlijk ook weinig spannends aan toevoeging voor dit spel. De devs lijken het zelf helemaal fantastisch te vinden bijvoorbeeld dat het nu mogelijk wordt om private matches te creëren maar naar mijn inziens is dit iets wat er állang had kunnen zijn. Verder lijken me 3 nieuwe pvp maps, 1 raid en een verhaaltje met de mogelijkheid weer een aantal levels hogerop te komen samen ook wat karig om het zo'n flinke update te noemen of te brengen alsof het dat is...
Ik twijfel nog of ik de dlc ga aanschaffen. Ik heb Destiny vanaf dag 1 (eerder eigenlijk, want de beta ook gespeeld) tot en met oktober vorig jaar, aardig veel gespeeld. In totaal 2200+ uur. Voor mij was t vooral de gameplay zelf en het spelen met mn clan wat de game leuk maakte, maar de onzin dat iedere DLC opeens je currency weer waardeloos maakte, het constante veranderen van de wapen balans omdat ze bij Bungie vonden dat bepaalde types te veel gebruikt werden, maakten de game er niet leuker op. De druppel was voor mij dat er in de hard raid niks nieuws te verdienen viel. Alleen maar weer verder grinden zodat je light lvl weer wat hoger werd zodat je de volgende raid weer iets makkelijker kon doen. Toen de hard raid uitkwam had ik inmiddels al weer alle mogelijke wapens die er waren te pakken, maar ik vind de charme van zulke games ook het achterna jagen van een complete collectie, niet alleen maar doorspelen tot de lvl cap en dan weer wachten tot ze de lvl cap weer iets verhogen.
Ik heb tot nu toe nog niets gezien/gelezen wat me over de streep trekt om RoI te kopen, maar wie weet verandert dat nog.
met als verschil dat kills zelf in Supremacy ook al bijdragen aan de score, ook als je de orb niet te pakken krijgt.
In de Bungie stream vertelde o.a. Deej dat de orbs juist wél opgeraapt moet worden om punten te krijgen. En dat was uit de beelden van de stream ook zo op te maken?!
Day 1 speler, bijna 2 jaar veel gespeelt...
Het is nu wel klaar. 6 man raids is gewoon teveel (iig voor mij) om maar op een avond bij elkaar te krijgen. The taken king met hun eeuwige loot systeem heeft het voor mij verpest. Die harde teleurstelling na een hard raid van 2 uur (gok ik) is het niet waard.

Voor mij staat BF1 centraal dit jaar. Misschien volgend jaar destiny 2. Afwachten wat dat word.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee