Destiny: Rise of Iron Preview

Nieuwe Strike en multiplayer gespeeld

Aan de zijde van Lord Saladin

Die nieuwe content belooft die-hard Destiny-spelers in meerdere opzichten blij te maken. Dat komt allereerst door de setting. Spelers zullen in Rise of Iron de al bekende Lord Saladin bijstaan. Saladin is het enige nog levende lid van de Iron Lords, en de Iron Banner-events in de Crucible draaien om zijn bounties en de beloningen die hij spelers kan geven. In Rise of Iron raakt hij dus directer betrokken bij de verhaaltechnische gebeurtenissen in het spel. De Guardians - spelers dus - zullen hem moeten assisteren in zijn jacht op het kwaad dat ooit de ondergang van de Iron Lords betekende.

Dat alles gaat gepaard met wat Bungie omschrijft als 'een cinematic story campaign', wat zoveel betekent als dat het verhaal deels door tussenfilmpjes wordt verteld. Dat is fijn, want juist dat is een van de onderdelen die gemist werden bij de oorspronkelijke release van Destiny. Goed om te zien dat Bungie de in eerdere uitbreidingspakketten ingezette lijn doortrekt met Rise of Iron. Hoe het verhaal verder in elkaar zit, weten we uiteraard nog niet; Bungie verklapt daar in dit stadium natuurlijk zo min mogelijk over. Wel is duidelijk dat er sprake is van een duistere kracht die omgevingen en monsters laat muteren, en die in staat is om een einde te maken aan het hele universum als er niets tegen wordt gedaan.

Dat 'muteren van omgevingen' heeft ook direct betrekking op de inhoud van Rise of Iron, want gamers krijgen in deze 'aflevering' van Destiny de kans om terug te keren naar een eerder bezocht gebied. De mysterieuze krachten hebben huisgehouden in de buurt van de Cosmodrone in Old Russia, het gebied waar een flink deel van Destiny 1.0 zich afspeelde. De omgeving is door het virus echter veranderd en er niet veel vriendelijker op geworden. Ook zijn bestaande monsters gemuteerd, waardoor ze nog gevaarlijker zijn. Aan de speler uiteraard de schone taak om niet alleen die monsters te verslaan, maar ook om uit te vogelen wat aan de mutaties ten grondslag ligt.

Dat komt, zoals Destiny-spelers gewend zijn, in delen voorbij. Natuurlijk zijn er allerlei nieuwe missies die spelers kunnen uitvoeren, maar Rise of Iron brengt ook een nieuwe Raid en nieuwe Strike-missies. De inhoud van deze Raid voor zes spelers is ons nog niet bekend, maar een van de Strikes hebben we wel al kunnen uitproberen. In die Strike, genaamd The Wretched Eye, gaan drie spelers in de buurt van de Cosmodrone op zoek naar de geheimzinnige, rode Siva-nodes. Daarbij word je uiteraard tegengewerkt door bekende en nieuwe vijanden, en uiteindelijk door een beest van een eindbaas.

In dat eindbaasgevecht nemen de drie spelers het op tegen een High Priest van de Fallen die ook nog eens controle heeft over een gigantische oger van de Hive. Die oger dient eigenlijk vooral als afleiding, want je kunt hem niet beschadigen. Zaak is dus om je vuurkracht te richten op de priester. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want de oger houdt ondertussen flink huis en ook de priester zelf veroorzaakt flink wat schade. Zo onstaat een spannend gevecht waarbij elkaar in leven houden minstens zo belangrijk is als het uitschakelen van de vijanden. Deze Strike is in elk geval een zeer vermakelijke toevoeging aan Destiny, zoveel is duidelijk.