Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Android 7 Nougat Review

Multitasking, besparing en nieuwe meldingen

Vettere graphics

Android Nougat heeft native-ondersteuning voor de Vulkan-api en dat is goed nieuws. De api is ontwikkeld door Khronos en moet OpenGL aanvullen en deels vervangen. Vulkan is een crossplatform programmeerinterface, die gebaseerd is op de Mantle-api van AMD. Laatstgenoemd bedrijf gaf deze api aan Khronos, met als doel hem uit te laten bouwen en tot nieuwe standaard te laten ontwikkelen. Kort gezegd, wat de Metal-api is voor Apple, moet Vulkan onder meer voor Android worden.

Maar wat doet het? Net als Mantle en DirectX12 is Vulkan een grafische api die meer controle geeft aan de ontwikkelaar en slimmer omgaat met de meerdere kernen in hedendaagse cpu's. Gecombineerd met de verlaagde overhead moet dit leiden tot betere prestaties, en in games dus een hogere framerate, waardoor er in theorie ook gedetailleerdere of anderszins mooiere 3d-graphics uit een apparaat geperst kunnen worden.

Dit soort api's levert de meeste wins op in situaties waarbij relatief weinig cpu-kracht voorhanden is en mobiele systemen lijken hier dan ook bij uitstek baat bij te hebben. Daydream, Googles nieuwe virtualrealityplatform, dat met Android Nougat voor het eerst wordt ondersteund, moet hier in het bijzonder van profiteren. Virtual reality vereist immers veel rekenkracht, onder meer doordat er twee beelden gegenereerd moet worden: voor elk oog een.

Om van deze voordelen te profiteren moeten ontwikkelaars Vulkan-ondersteuning zelf inbouwen in hun app of game. Op dit moment is het aantal apps dat gebruikmaakt van de api nog bijzonder klein.

Dat is ook niet gek, omdat er nauwelijks hardware is die ermee overweg kan. Tot nu toe boden enkel Nvidia met de Shield-tablet, en Samsung met zijn S7 (edge) en Note 7 ondersteuning voor Vulkan, maar de ondersteuning door Android Nougat betekent vermoedelijk dat veel meer ontwikkelaars aan de slag zullen gaan met de api. Wat hardware betreft is er Vulkan-support als die minimaal OpenGL ES 3.1 ondersteunt.

Vulkan is overigens niet alleen voor mobiele apparaten bedoeld, maar werkt in tegenstelling tot OpenGL op diverse besturingssystemen. Op dit moment zijn dat Windows 7, 8 en 10, Tizen, Linux en Android. Waar er dus een aparte versie was van OpenGL, genaamd OpenGL ES, voor mobiele besturingssystemen, is er nu één Vulkan-api. Daardoor wordt het porten van spellen en andere grafisch zware applicaties makkelijker.

Veel praktijkvoorbeelden van Vulkan op Android zijn er nog niet, maar hier en daar hebben ontwikkelaars al een tipje van de sluier opgelicht. Hieronder zie je een vergelijking van Need for Speed: No Limits met OpenGL en Vulkan naast elkaar. Hoewel de beelden vreemd genoeg niet gelijklopen, kun je hierin volgens Google zien wat het verschil kan zijn bij een spel dat Vulkan ondersteunt en hetzelfde spel dat op OpenGL ES draait. Let daarbij vooral op het begin van de video, waarin je bij de Vulkan-versie bijvoorbeeld mooiere reflecties en motion blur ziet.

Helaas kunnen we behalve deze video weinig laten zien en is Vulkan dus vooral leuk voor de toekomst. We hebben nog geen relevante testdata kunnen verzamelen met spellen of benchmarks die Vulkan ondersteunen. De benchmarks met Vulkan-ondersteuning komen later pas uit en GFXBench, Futuremark en Basemark konden helaas nog geen bètaversie sturen van hun aangekondigde producten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite