Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Android 7 Nougat Review

Multitasking, besparing en nieuwe meldingen

Vettere graphics

Android Nougat heeft native-ondersteuning voor de Vulkan-api en dat is goed nieuws. De api is ontwikkeld door Khronos en moet OpenGL aanvullen en deels vervangen. Vulkan is een crossplatform programmeerinterface, die gebaseerd is op de Mantle-api van AMD. Laatstgenoemd bedrijf gaf deze api aan Khronos, met als doel hem uit te laten bouwen en tot nieuwe standaard te laten ontwikkelen. Kort gezegd, wat de Metal-api is voor Apple, moet Vulkan onder meer voor Android worden.

Maar wat doet het? Net als Mantle en DirectX12 is Vulkan een grafische api die meer controle geeft aan de ontwikkelaar en slimmer omgaat met de meerdere kernen in hedendaagse cpu's. Gecombineerd met de verlaagde overhead moet dit leiden tot betere prestaties, en in games dus een hogere framerate, waardoor er in theorie ook gedetailleerdere of anderszins mooiere 3d-graphics uit een apparaat geperst kunnen worden.

Dit soort api's levert de meeste wins op in situaties waarbij relatief weinig cpu-kracht voorhanden is en mobiele systemen lijken hier dan ook bij uitstek baat bij te hebben. Daydream, Googles nieuwe virtualrealityplatform, dat met Android Nougat voor het eerst wordt ondersteund, moet hier in het bijzonder van profiteren. Virtual reality vereist immers veel rekenkracht, onder meer doordat er twee beelden gegenereerd moet worden: voor elk oog een.

Om van deze voordelen te profiteren moeten ontwikkelaars Vulkan-ondersteuning zelf inbouwen in hun app of game. Op dit moment is het aantal apps dat gebruikmaakt van de api nog bijzonder klein.

Dat is ook niet gek, omdat er nauwelijks hardware is die ermee overweg kan. Tot nu toe boden enkel Nvidia met de Shield-tablet, en Samsung met zijn S7 (edge) en Note 7 ondersteuning voor Vulkan, maar de ondersteuning door Android Nougat betekent vermoedelijk dat veel meer ontwikkelaars aan de slag zullen gaan met de api. Wat hardware betreft is er Vulkan-support als die minimaal OpenGL ES 3.1 ondersteunt.

Vulkan is overigens niet alleen voor mobiele apparaten bedoeld, maar werkt in tegenstelling tot OpenGL op diverse besturingssystemen. Op dit moment zijn dat Windows 7, 8 en 10, Tizen, Linux en Android. Waar er dus een aparte versie was van OpenGL, genaamd OpenGL ES, voor mobiele besturingssystemen, is er nu één Vulkan-api. Daardoor wordt het porten van spellen en andere grafisch zware applicaties makkelijker.

Veel praktijkvoorbeelden van Vulkan op Android zijn er nog niet, maar hier en daar hebben ontwikkelaars al een tipje van de sluier opgelicht. Hieronder zie je een vergelijking van Need for Speed: No Limits met OpenGL en Vulkan naast elkaar. Hoewel de beelden vreemd genoeg niet gelijklopen, kun je hierin volgens Google zien wat het verschil kan zijn bij een spel dat Vulkan ondersteunt en hetzelfde spel dat op OpenGL ES draait. Let daarbij vooral op het begin van de video, waarin je bij de Vulkan-versie bijvoorbeeld mooiere reflecties en motion blur ziet.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Helaas kunnen we behalve deze video weinig laten zien en is Vulkan dus vooral leuk voor de toekomst. We hebben nog geen relevante testdata kunnen verzamelen met spellen of benchmarks die Vulkan ondersteunen. De benchmarks met Vulkan-ondersteuning komen later pas uit en GFXBench, Futuremark en Basemark konden helaas nog geen bètaversie sturen van hun aangekondigde producten.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee