Redacteur fotografie en automotive

Systeemcamera's tot 800 euro Round-up

Veel keus in het middensegment

Fotograferen en filmen in de praktijk

Alle camera's

Alle camera's met de kitlens in de maximale zoompositie

Hoewel de vijf systeemcamera's in deze vergelijking veel overeenkomsten hebben, zijn er ook opvallende verschillen, alleen al wat omvang en gewicht betreft. Dat is duidelijk zichtbaar in de bovenstaande foto. Het verschil in omvang is aanzienlijk, zowel wat camerabody als wat lens betreft. Het is ook in de praktijk merkbaar, want de Sony A6000 en de Canon EOS M3 hebben een flinke grip, en laten zich daardoor prettig vasthouden. De grip is bij de Olympus OM-D E-M10 en de Fujifilm X-T10 aan de krappe kant.

De zoekers van de Olympus en de Fujifilm kijken het prettigst. Beide gebruiken een grote zoeker (Fuji 0,62x), een oledpaneel en een flinke resolutie. Dat geldt overigens ook voor de externe zoeker van Canon. De resolutie van de Sony-zoeker is wat lager dan gemiddeld en die van de Panasonic heeft zoals genoemd last van het 'rainbow'-effect.

Alle camera's zijn uitgerust met twee draaiwieltjes, waardoor instellingen vlot te wijzigen zijn. De onderlinge verschillen zijn een kwestie van smaak en gewenning. De grote draaiwielen van Olympus zitten een beetje dicht op elkaar en zijn relatief groot, maar draaien wel erg prettig. Het tweede draaiwiel is ook te gebruiken voor belichtingscompensatie, maar Canon en Fujifilm zijn de enige twee die hier een apart wieltje voor hebben en dat is wel zo prettig. Bij Canon en Sony is er een speciale isoknop, wat de meer gevorderde fotografen prettig zullen vinden. Bij de andere camera's moet je daarvoor naar het snelmenu.

Verschillende lenzen

Compacte lenzen van Olympus en Sony schuiven automatisch uit als je de camera aandoet en weer in als je hem uitdoet. De lens van Panasonic moet voor het fotograferen handmatig uitschoven worden. De kitlenzen van de Fujifilm en Canon zijn niet collapsible en hoeven dus ook niet te worden uitgeschoven. Ze zijn daardoor wel vrij fors in vergelijking met de concurrentie, waardoor de combinatie wat meer ruimte inneemt in een tas. En een jaszak is daardoor geen optie. Het verschil is significant, in zowel de uit- als de aanstand, waarbij de lenzen uitschuiven. Wat dat betekent voor de uiterste groothoek- en telestand, kun je zien bij de praktijkfoto's.

Overigens willen we nog een algemene opmerking maken over het lensaanbod. Zoals gesteld is dat bij Canon erg mager. Bij Sony is dat een stuk veelzijdiger en is er ook aanbod van third parties, hoewel het de laatste tijd erg stil is wat aps-c E-mountlenzen betreft. Het lensaanbod van Olympus en Panasonic is het compleetst, maar ook dat van Fujifilm mag er zijn, mede gezien de snelheid waarmee het bedrijf nieuwe lenzen aankondigt. Voor alle merken geldt overigens dat goed, lichtsterk glas prijzig is, ongeacht de lensvatting.

Kitlenzen

Video

Zoals eerder besproken, wisselen de mogelijkheden voor video nogal per model. Alle camera's kunnen filmen in 1080p en tijdens het filmen kun je, in tegenstelling tot met een dslr, door de zoeker blijven kijken. Maar dan beginnen de verschillen. De Fujifilm X-T10 en de Sony A6000 kunnen filmen met maximaal 60fps, zodat je actiemomenten beter kunt vastleggen en eventueel gebruik kunt maken van slow motion in de post-productie. De Panasonic GX80 kan zelfs, als enige, filmen in 4k-resolutie. Dat betekent dat je op een uhdtv nog meer details en scherpte zult zien dan in hd. De Canon en de Fujifilm hebben een aansluiting voor een externe microfoon. Desondanks zijn deze twee camera's wat minder geschikt voor video, de eerste omdat de autofocus aan de trage kant is en de tweede omdat de beeldkwaliteit in de filmstand zichtbaar minder is en ook hier de autofocus niet uitblinkt. De instellingsmogelijkheden zijn bij deze modellen eveneens beperkt. Die zijn bij de Olympus, Panasonic en Sony een stuk groter. De ingebouwde stabilisatie in de body van Panasonic en Olympus doet z'n werk goed. De andere merken hebben de stabilisatie in de lens zitten en dat is eveneens effectief, maar soms iets minder vloeiend.

Als we puur naar de beeldkwaliteit kijken, dan vallen de Canon, Sony en Panasonic in positieve zin op. De beelden ogen scherp en helder. De video's van de Fujifilm zijn vrij soft en bevatten soms wat moiré. Dat laatste geldt ook voor de Olympus, die als extra nadeel heeft dat er een forse uitsnede wordt gemaakt, waardoor je veel groothoek verlies, maar tele wint.

De bovenstaande video toont vier verschillende scènes per camera. De eerste drie zijn vanaf een statief gefilmd, de laatste uit de hand om het effect van de stabilisatie te tonen. Voor de eerste en de laatste scène is de uiterste groothoekstand gebruikt, voor de tweede en derde de maximale brandpuntsafstand. De video's zijn in de automatische stand gemaakt. De compilatie is gemaakt in de 1080p-resolutie, waarbij de 4k-bestanden van de Panasonic zijn teruggerekend.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018