Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Systeemcamera's tot 800 euro Round-up

Veel keus in het middensegment

Fujifilm X-T10

De Fujifilm X-T10 is een zeer complete camera die veel waar voor zijn geld biedt. Hij heeft de belangrijkste eigenschappen van zijn grote broer, de X-T1, overgenomen en biedt daardoor een navenante beeldkwaliteit, een stevige body en een prettige bediening. De body is significant kleiner, wat zowel een voor- als een nadeel is. De grip is matig, al valt er wel aan te wennen. De bediening is anders dan bij de meeste camera's, maar voor wie graag met sluitertijden, diafragmawaarden en belichtingscompensatie speelt, is dat een pluspunt. De beeldkwaliteit is zeer goed, hoewel de resolutie voor een aps-c-camera wat laag is.

Fujifilm kiest voor veel van zijn cameramodellen voor een iets afwijkende bediening. Er is geen PASM-draaiwieltje met programmastanden, maar in plaats daarvan kies je de modes indirect via de draaiknoppen boven op de body. Dit is een klassiekere vorm van bediening, die echter best intuïtief werkt. Als je zelf een sluitertijd selecteert op het middelste draaiwiel, werk je in feite in de S-stand. Staat dit draaiwiel op de A-stand, dan wordt de sluitertijd automatisch bepaald en werk je effectief in de A-stand. De diafragmawaarde kun je dan wijzigen via het voorste draaiwieltje. Vooral de meer gevorderde fotografen zal dit aanspreken. Het is misschien even wennen, maar het werkt allemaal heel logisch. Beginners zullen er meer moeite mee hebben, want het oogt vrij technisch en abstract, maar daarvoor heeft Fujifilm een schakelaar naast het middelste draaiwiel geplaatst, waarmee je in één keer kunt overschakelen naar de volledig automatische stand. Fotograferen in raw-formaat is dan niet mogelijk.

Er is ook een stille elektronische sluiter beschikbaar, met een minimale sluitertijd van 1/32.000e seconde. Wij hebben de camera overigens getest met de standaard-16-50mm f/3.5-5.6 kitlens, maar tegen een (flinke) meerprijs is ook de lichtsterke 18-55 f/2.8-4 beschikbaar, die over een draairing voor het instellen van de diafragmawaarde beschikt.

Andere knoppen en draaiwieltjes

Aan de linkerkant van de body zit een wat abstract selectiewieltje met afkortingen. Hiermee kun je bepaalde functies, zoals bracketing, de panoramamodus en filters oproepen, evenals de transportmodus, zoals single shot en twee modi voor het maken van verschillende foto's per seconde. Aan de rechterkant zit een draaiwieltje voor de belichtingscompensatie. Op die locatie zit het goed onder handbereik, zodat je de belichting snel en makkelijk kunt aanpassen. Het steekt het niet uit, om ongewenst draaien tegen te gaan, maar er zit ook geen lock op.

De camera heeft verder twee draaiwieltjes waarmee je snel instellingen kunt wijzigen: een aan de voorkant en een aan de achterkant. Ze zijn bovendien klik- en programmeerbaar, waardoor je er zelf nog een andere functie aan kunt koppelen, een unieke eigenschap in deze round-up. Wel merkten we af en toe een beetje vertraging, waardoor je goed moet opletten dat je niet doorschiet met bijvoorbeeld de diafragmawaarde. Met wat oefening kan dat blindelings, al blijft het minder snel dan een aparte isoknop.

Menu

Fujifilm menuDe menu-interface van de X-T10 is vergelijkbaar met die van de X100T en X-T2, en bevat wat subtiele vernieuwingen. Er zijn twee hoofdmenu's: het rode cameramenu, genaamd 'camerastanden', en een blauw instellingenmenu, waarmee je de eigenschappen van de camera kunt wijzigen, zoals de opties in het Q-menu. De pagina's zijn in één keer keer zichtbaar, zonder dat je hoeft te scrollen, en er zijn vijf algemene cameramenu's en drie voor cameraspecifieke opties. Het Q-menu werkt vlot en is vrij overzichtelijk. Ook de informatie in de zoeker ziet er prettig uit.

Video

Fujifilm blinkt niet uit met zijn videomogelijkheden, op die van de nieuwe X-T2 en X-Pro2 na. Tot voor kort richtte de fabrikant zich naar eigen zeggen voornamelijk op fotografie en was er bij de ontwikkeling dus minder oog voor video.

De instelmogelijkheden voor de filmstand zijn beperkt. Desondanks is het mogelijk om in 1080p met 50 en 60fps op te nemen, is er een speciale videoknop aanwezig en kun je als alternatief voor de ingebouwde stereomicrofoon een externe microfoon aansluiten, net als bij de EOS M3. De videoknop is overigens erg lastig in te drukken, vooral omdat hij op een krappe plek tussen de ontspanknop en het draaiwiel voor belichtingscompensatie zit en nauwelijks uitsteekt. Soms heb je daardoor verschillende pogingen nodig om een opname te stoppen en starten.

De autofocus tijdens het filmen werkt redelijk, maar zit er wel eens naast met de scherpstelling. Een 4k-modus is afwezig en de kwaliteit van 1080p-opnamen is oké, maar niet zo goed als bij de meeste andere aps-c-camera's. Af en toe is er duidelijk moiré zichtbaar en de beelden ogen wat soft.

En verder

Via een schuifje naast het linkerdraaiwiel kun je de flitser laten opklappen. Deze is boven de evf gemonteerd. Verder heeft de X-T10 een mechanische aansluiting voor een draadontspanner op de ontspanknop, zoals dat in een ver verleden gebruikelijk was. Het praktische nut daarvoor is anno 2016 erg klein, omdat (draadloze) elektronische afstandsbedieningen veel meer functies hebben. Het is dus vooral een leuke gimmick en niet echt praktisch. Overigens levert Fuji als enige een bijpassende zonnekap mee met de kitlens en dat is wel zo prettig. Bij de andere camera's is die er simpelweg niet of moet je er apart voor betalen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018