×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Pokémon Go Review

Brak, onvolledig, maar mateloos populair

Door , 260 reacties

Conclusie

Dat Pokémon Go een succes is, is wel duidelijk. De marktwaarde van de bedrijven achter de app is in een week tijd flink gestegen, grote hoeveelheden spelers drommen samen in de open lucht en vrijwel alle media besteden er aandacht aan. De game heeft een ware hype veroorzaakt. En dat terwijl op de app toch wel het een en ander aan te merken valt. Technisch gezien is de app best brak, maar wat misschien belangrijker is: er ontbreken de nodige opties die we van een Pokémon-game wel verwacht hadden. Zo kun je enkel vechten bij een Gym en niet met je eigen vrienden. Verder willen we graag Pokémon kunnen ruilen en missen we de nodige diepgang bij het vechten. Wat we de makers verder aanrekenen, is dat ze totaal geen moeite hebben genomen om uitleg te geven bij de game. Zo zal bijvoorbeeld het kleine beetje diepgang dat er in het knokken zit aan menig beginnende speler voorbij gaan. Als ontwikkelaar Niantic dergelijke verbeteringen in weet te bouwen, zien we Pokémon Go nog lang populair blijven. Zo niet, dan vrezen we dat de hype snel over is en er alleen een kleine maar fanatieke groep spelers met veel vrije tijd overblijft.

Reacties (260)

Wijzig sortering
Paar tips...

Bij het vangen van Pokémon, gooi als de cirkel klein is (ik vond groot logischer, maar het is dus andersom).

Je special gebruik je met een lange touch, maar let op, je primaire aanval en je special kunnen verschillende elements hebben waardoor je special niet altijd ook beter is.

Tip gejat van iemand anders in de comments op een eerder artikel: verzamel zoveel mogelijk Pokémon en gebruik dan een Lucky egg voor dubbele xp en doe zoveel mogelijk evolves op simpele Pokémon die goedkoop te evolven zijn. Ben daar gister van level 10 of 11 naar 14 getrokken.

Bij vriendelijke gyms kun je vechten voor xp en prestige (voor de gym). Je zet dan een enkele Pokémon in en probeert zover mogelijk te komen tegen de bekende Pokémon. Hoe meer je er verslaat hoe meer xp.

Tegen vijandige gyms kun je meerdere Pokémon meenemen. Het is daardoor makkelijker om te winnen, maar een enkele keer winnen is niet genoeg om de gym over te nemen. Winnen verlaagt de prestige van de vijandelijke gym en pas als die nul is kun je de gym overnemen.

In tegenstelling tot wat Paul hier zegt vind je ook veel meer Pokémon in druk bevolkte gebieden.
De Candy krijg je door Pidgey te vangen, want elke Pidgey die je vangt levert je één Pidgey Candy op.
Eh nee? Meestal krijg je er drie en de eerste keer bij een nieuwe Pokémon wat meer.
De voornaamste functie is dat je er je scherm mee uit kunt zetten terwijl de app actief blijft. Houd de bovenkant van je telefoon naar beneden en het scherm wordt zwart. Vooral voor wie een oled-scherm heeft is dat prettig.
Nee alléén voor wie een oled scherm heeft is het nuttig. Het scherm gaat namelijk niet uit maar wordt alleen donker. Met een lcd scherm heb je daar weinig aan. Bovendien worden je Android knoppen (on screen of er onder zoals bij Samsung) niet inactief gemaakt. Daarnaast is mijn ervaring dat door die energysaver de app vaak niet meer reageert op touches. Ik stop mijn telefoon nu altijd in mijn vestzak, dan dimt het scherm ook door de auto brightness.

Verder ben ik het wel eens met de beoordeling van het spel, ik hoop heel erg dat ze hem nog flink uitbreiden want er zit veel potentieel in dat er nu nog niet uit komt.
Als je trouwens een eevee wil evolueren kun je volgens een reddit post bepalen welke je krijgt. Respectievelijk door de volgende nicknames te geven:

Sparky = Jolteon
Rainer = Vaporeon
Pyro = Flareon

blijkbaar had dit te maken met de aflevering uit de tv serie waar ash en pals 3 trainers ontmoeten met de 3 pokemon.

Nog een tip is het sparen van je stardust en candy voor de latere levels (20-21). je vang namelijk zo snel betere pokemon dat het trainen van je huidige pokemons een level of 2 later helemaal niks meer uitmaakt. Evolueren kan je wel gebruiken zoals hierboven al aangegeven om te levelen.

Ook het gooien van curveballs en hier bekend mee worden is een belangrijke skill omdat op hogere levels het lastiger wordt om pokemon te vangen en de pokeballs vaak automatisch een curveball zijn, door zelf al een curveball te gooien heb ik gemerkt dat het beter gaat, dit is alleen wel lastig als de pokemon ver weg in je scherm staat.
Als ballen automatisch curve val zijn is dit een bug. Kun je oplossen doir ar aan en uit te zetten
vreemd, want het gebeurt at random en alleen bij moeilijk te vangen pokemon. en er is ook een animatie voor (bal laat een geel sterrenspoor achter, het is redelijk subtiel).
Moet je de flink rond laten draaien zonder te gooien. Dan krijg je je curve bal en dus extra xp. Wel lastig hoor
Helpt het om in plaats van draaien, achtjes te maken met je telefoon (gyroscoop ijking)?
Dit evee verhaal ga ik even testen, heb inmiddels 7 Flareons met minimaal 1100 cp en 2 jolteons maar krijg maar geen Vaporeon :|
Dit werkt overigen. Ik heb het namelijk zelf ook getest en kreeg direct een Flareon. Sommige mensen hebben het vaker getest en het werkte elke keer weer. Is dus een leuk easter egg, net als hoe je Pikachu als starter kan hebben.

Vraag me hierdoor wel af of er meer easter eggs verborgen zitten, denk het haast wel :D
Je kan bij eevee's ook gemakkelijk naar je secondary attack kijken, aan de hand daar van kan je al afleiden wat de evolutie word.
is al ontkracht. dat werkt niet.
Bron?

Bij mij gaat het namelijk nog steeds op volgorde van de secondary attacks :^)
Bron staat ergens op redit, is iig wel ontkracht. Je Eevee hernoemen werkt wel, dat is een easter egg die ook door Pokemon Go op hun FB pagina is bevestigd: https://www.facebook.com/...367582750/?type=3&theater
Ik weet dat het inderdaad werkt maar, die FB pagina is niet de officiele pagina ofzo, is gewoon een fan pagina...

In mijn stad daarentegen zijn er zo weinig eevee's dat het maanden gaat kosten voordat ik er ook maar 1 kan evolven. Ach ja.
Bron: Ik heb momenteel 7 flareons vanuit alle 3 de attacks gekregen.

Name change werkt inderdaad wel, gister eindelijk een Vaporeon gekregen met 1748 CP. I'm so jelly :>
Goeie tips :)
En het is inderdaad zo dat je in drukbevolkte gebieden meer Pokémon vindt. Alleen vindt je op het platteland wel degelijk ook Pokémon. Niet zoveel als in de stad, maar ze zitten wel degelijk ook in het weiland of de poldersloot. In tegenstelling tot Stops en Gyms, die zijn op het platteland echt heel schaars. Dat maakt spelen in dunbevolkte gebieden toch wat lastig, want bij gebrek aan Stops heb je minder ballen en is het daarmee alsnog lastig om de schaarse Pokémon te vangen die er te vinden zijn. Laat staan vechten.
Toch nog een aantal opmerking op de video

1. "De eerste 150 zitten erin, die vind ik leuk". (Uit de video)
Ja en nee. Ik kan de link niet terug vinden maar volgens mij was aangegeven dat legendary pokemon alleen beschikbaar zouden zijn op zogenaamde world events. Wat zoiets precies is en hoe dat eruit komt te zien geen idee.

2. Daarnaast mis ik toch nog wel een stukje dat je (als je level up gaat) ook steeds betere items krijgt uit pokestops. Bij level 20 krijg je ultra balls. Er zijn zelfs masterballs in de game.

3. En dan iets wat jullie wel echt heel fout hebben: Vrij gequote: "Beginnende spelers kunnen een gym niet aan". En in de tekst: "Vechten om een Gym is daarmee alleen weggelegd voor zeer fanatieke spelers, precies het soort spelers dat nu Pokémon in een Gym heeft geplaatst. Voor beginnende en minder fanatieke spelers is dat ontmoedigend." Dat is niet gewoon niet waar, gewoon absoluut niet. En dit stuk mis ik dan ook wel in de video omdat het best een belangrijk (en leuk) onderdeel van het spel is; gyms overnemen.

Waarom: Je kun namelijk met meerdere personen tegelijk de gym aanvallen. Ik zat laatst met een vriend een gym over te nemen, en dan zie ik ook daadwerkelijk zijn Pidgeot erachter die ook aan het aanvallen is. Zie als voorbeeld deze video. Als zijn vriendin ook de gym aanvalt zie je dat haar Pidgeot erachter in beeld komt mee aanvalt (zie 5:30).

De damage die de gym pokemon doet, is wel individueel voor elke player. Maar je doet wel samen tegelijk damage aan de gym pokemon waardoor deze sneller down is. Je kunt zien of je samen een gym aanvalt (door op de achtergrond te letter of er een andere pokemon is) door een icoontje onder de healthbar. Dus een gym aanvallen als beginnende speler kan best. 2 mensen met een laag level kunnen een hoge level gym aan. Alleen individueel spelen is wat moeilijker. Tot zover ik weet is het maximaal 2 vs 1 tegen de gym. En wordt een 3e spelers in een nieuw gevecht geplaatst waar vervolgens weer een 4e speler bij gezet word, etc.

4. Wellicht belangrijker is dat de kans op een sterke Pokémon groter is als je eieren uitbroedt, vooral als je eieren hebt waarvoor je 5 of 10 kilometer moet lopen.
Pikachu, Charmander, Bulbasaur, Squirtle komen gewoon uit een 2km ei. Het is wel zo dat er in 10km eieren pokemon zitten die je veel minder snel in het wild tegen komt. Maar die hoeven niet sterker te zijn.

5. "Het is daarbij zaak om enkel de Pokémon met de hoogste CP-waarde op te waarderen."
Pokemons kunnen verschillende aanvallen hebben. Zo heb ik een Seel van:
- 45CP met Ice Shard (10 att) en Aqua Tail (50 att)
- 322CP met Water Gun (10 att) en Aqua Jet (15 att)

Iedereen heeft zijn eigen mening en aanvalstechniek. Maar ik heb liever die van 45CP dat ik hem upgrade, omdat ik liever Aqua Tail gebruik.

6. Hoe ver je de CP-waarde van een Pokémon op kunt voeren, hangt in grote mate af van de beginwaarde van de Pokémon.
Hoe ver je de CP van een pokemon kunt upgraden hangt meer af van welk level pokemontrainer je bent. Zover ik weet heeft het niet te maken met beginwaarde van de pokemon. Zo had ik een aantal levels terug mijn Beedrill helemaal geupgrade. Nu een aantal levels verder is die nog maar op 70% van maximale CP van wat die kan zijn.
"Het zou aardig zijn als je - met de nodige moeite - zelfs de zwakste Pokémon tot een killer om kunt vormen" Dat heeft dus met de aanvallen te maken die de pokemon heeft.

7. Ik mis het stukje dat je, als je pokemon in een gym staat, dus de gym jouw bezit is. Hiervoor 500 stardust en 10 pokecoins voor krijgt (met een max van 100 pokecoins per 20 uur). Je kun 1x in de 20 uur laten uitbetalen (mocht je het voor elkaar krijgen om zolang in een gym te staan). Ikzelf wacht altijd even tot ik in 3, 4 gyms sta en laat dan meteen uitbetalen (30 a 40 pokecoins) voordat ik eruit geschopt bent. Zo kun je dus gratis pokecoins verdienen voor bijvoorbeeld een bag upgrade, lure modules, etc.

8. "Je kan niet ruilen".
John Hanke (CEO Niantic) heeft al aangegeven dat dat er wel aan zit te komen.

9. Vastlopen van de game ligt niet aan het toestel maar aan de server. Gebeurd bijvoorbeeld vaak bij het vangen van een pokemon. Je zult ook zien dat als je even wacht (niet gelijk afsluit, maar even wacht en dan afsluit) dat je heel vaak de pokemon gewoon gevangen hebt. De animatie loopt niet door omdat die niet op tijd de info van de server krijgt, waarna die vervolgens niet verder gaat na de animatie. Die server problemen is inderdaad wel echt een huge issue.

Dat idee over elkars avatars zien op de map lijkt me wel een leuk idee trouwens. Ben alleen benieuwd hoe dat zou uitpakken met enorme groepen mensen, dan zie je de pokemon niet meer op de kaart :P

Daarnaast nog:
Voor mensen die het interesseert:
Sprites van items in de game: https://imgur.com/a/XNJOA#ZygJTAY
Zie bijvoorbeeld Max Revive, Masterball en andere berries.

Sprites van de eerste 150 pokemon in de game: https://imgur.com/a/0xJAW#EVIapxI
en mew niet te vergeten: http://imgur.com/joXYcPo
Klopt, was vooral om als tip te geven dat het best de moeite waard kan zijn om even verderop te kijken afhankelijk van waar je bent. Ik woon zelf aan de rand van Maastricht en heb de game dan actief in mijn vestzak om wat kilometers te maken als ik met de hond loop. Ik kom daar ook wel Pokémon tegen maar niet veel dus meestal let ik daar niet eens meer op. Als ik door Maastricht centrum loop dan is het echt veel drukker bezaaid, dus in zo'n situatie kan het de moeite waard zijn om even op je fiets te springen als je eens lekker wil gaan farmen en catchen, in plaats van dat je in je eigen buurt blijft rondbanjeren.
De trick is om de Poke Stops te vinden met de paarse confetti. Daar heeft iemand een Lure op gebruikt. Daar kun je letterlijk bovenop staan en tientallen Pokemon vangen. Er zijn al "Lure Parties" (gister eentje bij De Fundatie in Zwolle) waar een aantal Poke Stops vlak naast elkaar worden bestookt met Lure items en mensen dan massaal rondlopen/zitten.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 16 juli 2016 13:22]

Dat hangt er van af hoe veel er ingress gespeeld werd op het stukje platteland in kwestie, aangezien de pokestops direct overgenomen zijn. In "mijn plattelandsdorpje (2500 inwoners) zijn 5 arenas en zo'n 20 pokestops.
Met betrekking tot het vangen; ja de kans is groter bij een kleine cirkel maar de word nog groter als den bal in de cirkel terecht komt. Het kan lonen om dus minder risico te nemen met een grotere kans in de cirkel te treffen.

Overigens kun je ook een effect aan de bal meegeven door de vinger rond te draaien. Dergelijke curve ballen leveren extra xp.
De grote van de cirkel heeft geen invloed op je kans, de extra xp voor nice, good of excellent throw ook niet.
Waar is de cirkel dan goed voor eigenlijk?
in ieder geval om extra XP te krijgen
Ik krijg Nice en Great throws bij eenderwelke grootte van de ring, dus dat lijkt het ook niet te zijn.
Een afweging dus, ik gooi meestal al een beetje onder het midden. Die effectballen lukken me nog niet echt veel, maar het is ook maar 10 xp geloof ik, niet echt de moeite waard. Als je precies goed mikt kun je ook bonuspunten krijgen, tot 100 zelfs, maar ook daar nog niet echt een betrouwbare manier gevonden om dat te doen. Overigens helpt het ook om AR uit te zetten, dan staan de Pokémon altijd midden op je scherm wat het mikken makkelijker en altijd hetzelfde maakt (bij zelfde type Pokémon).
Ehm, nee, hoe kleiner de cirkel hoe meer exp je krijgt als je de bal erin gooit, maar de vang kans hangt alleen van de grootte af en niet van een nice of great throw ofzo.
vang kans = kleur van de ring
hoe kleiner de ring = meer XP
Als je de telefoon omgekeerd in je zak doet gaat de achtergrond verlichting uit en er worden geen grafische berekeningen meer gedaan, dus ook batterij besparing op LCD.
Ah, goed punt inderdaad. Overigens geloof ik wel dat dat nog verschil maakt, maar ik vraag me toch ook af waarom (buiten het er gewoon op houden dat Niantic niet zulke geweldige coders in dienst heeft). Het is namelijk grafisch erg simpel. Die platte map met een paar objecten van net een paar polygonen zouden toch nauwelijks load op de GPU mogen veroorzaken. Helaas lijkt het dat wel te doen gezien hoe hard de game door batterijen heen eet, dus het zal toch wel verschil maken.
Inderdaad er is nog veel te optimaliseren. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze dat voor mekaar krijgen.
Met Ingress is het ze ook gelukt, dat vrat ook zoveel stroom in het begin, maar is nu redelijk goed geoptimaliseerd.
Het beste kan je AR en geluid uitzetten, naast de battery saver, om zo lang mogelijk te kunnen spelen.
Je zou zeggen dat ze het vanaf het begin toch wel beter hadden kunnen doen, juist door hun ervaring met Ingress?
Ik vermoed dat ze een tijdslimiet (of veel druk) hebben gehad om het uit te brengen met mooi weer en veel mensen met vrije tijd. Als ze het komende winter zouden uitbengen in een betere versie zou het succes veel minder zijn...
De game is in principe eerst in elkaar geflanst, het was bedoelt als een grap... die al snel FLINK uit de hand is gelopen en daardoor toch maar serieus opgepakt. Er zullen in de komende maanden absoluut optimalisaties en uitbreidingen komen.

http://www.bloomberg.com/...ore-it-became-a-giant-hit
Ik kan op me iPhone 6s plus toch ruim 5 uur achter elkaar spelen non stop
Bedankt voor de tips! Beetje offtopic en gek genoeg ook top reactie, maar ik wist nog niet hoe je gebruik kon maken van je 'volle bar' tijdens een gymbattle!

Hierdoor nu al aardig wat gevechten gewonnen tegen sterkere tegenstanders!
Was mij inderdaad ook totaal niet duidelijk totdat ik een guide op internet las ;)
Misschien is het idee om samenwerking te bevorderen doordat spelers elkaar uit moeten leggen hoe het werkt, maar ik ben bang dat in de praktijk vooral veel casual spelers gewoon geen kans maken omdat ze de mechanics van het spel totaal niet begrijpen.
Met betrekking tot de energie besparing, de 3d map word niet langer getekend, wat betekend dat de grafische chip stopt met het hevige werk.
Correctie:

Of je nou een nieuwe of een bestaande Pokemon vangt, je krijgt altijd 3 candy's. Je krijgt alleen extra candy's wanneer je een Pokemon uit een egg haalt. Het aantal wil ook nog wel eens verschillen.
De Candy krijg je door Pidgey te vangen, want elke Pidgey die je vangt levert je één Pidgey Candy op.

Eh nee? Meestal krijg je er drie en de eerste keer bij een nieuwe Pokémon wat meer.

Ik denk dat Paul bedoelde is elke Pidgey die je transfert naar de professor krijg je een Pidgey candy
Naast de gebruikelijke drie.

En ik hoop dat ze het uitbreiden om tegen andere trainers te kunnen vechten.

Want dat is een groot gemis vind ik
Zoals ik het nou begrijp is een kleinere cirkel een grotere kans dat de pokémon ook werkelijk gevangen wordt (en er niet weer uitbreekt, gebeurt volgens mij als je net begint nog niet zo vaak maar later steeds meer). "Nice!" betekent volgens mij dat je bonus xp krijgt omdat je de bal precies door de cirkel gegooid hebt en dat is moeilijker als die kleiner is. Wanneer je dat echter lukt is de bonus ook groter als de cirkel kleiner is (je kunt volgens mij ook great en awesome krijgen), het kan tot 100 xp extra gaan als ik me niet vergis, terwijl nice maar 10 xp geeft (wat niet veel is aangezien je voor het vangen van de pokémon sowieso al 200 xp krijgt).
Gelukkig komen er nog veel features aan om de houdbaarheid te versterken, zo is al aangekondigd dat ruilen en andere sociale aspecten binnen enkele weken/maanden naar de game komt. We hebben pas een klein stukje van het fenomeen Pokemon Go meegekregen, ik denk dat dit wel een blijvertje wordt en geen one day fly.

http://www.polygon.com/20...pokemon-go-trading-update

according to Niantic Labs' CEO John Hanke. In interviews with Game Informer and Business Insider, he confirmed that adding trading to the iOS and Android game is a priority for the development team.

"It's kind of a core element," Hanke said to Business Insider of the feature, which is one of the biggest aspects of the mainline Pokémon games missing from the mobile iteration.

He also said that players can look forward to additional features, like more ways to interact with PokéStops, in upcoming versions. Pokémon Go is expected to receive new server iterations and other updates on a bi-weekly basis.
ik denk dat dit wel een blijvertje wordt en geen one day fly.
Pokemon is altijd heel populair geweest, dat zal ook niet veranderen met Pokemon Go. Maar, het is nu super populair bij iedereen en ik denk dat dat juist wel over gaat.

Ik was twintig toen de eerste Pokemon game uitkwam op de Gameboy, zelf er nooit wat mee gehad, maar mensen die 10+ jaar jonger zijn juist wel en daar speelt Nostalgie heel erg mee. Dat zijn zoveel mensen dat anderen vanzelf wel nieuwsgierig worden en het gaan uitproberen. Een paar jaar geleden Pokemon Ruby (?) geprobeerd op een iOS emu en dat was echt "Is dit waar iedereen zo gek van werd!?!?" (not impressed), maar wilde zelf van de week juist Pokemon Go uitproberen omdat ik benieuwd ben hoe ze AR hebben geďmplementeerd. En wie weet vind ik het wel leuk ;-)
Ik ben een beetje laat bij het feestje, maar @paul, het staat bomvol met incorrecte aannames. Ik begrijp wel waar dat vandaan komt, ook ik maak me schuldig aan 'theorizing', maar ik houd er wel rekening mee dat ik er naast zit. Nu worden sommige zaken naar voren gebracht als een waarheid. Niet dat het er in het grote plaatje echt toe doet.

Ik en een collega spelen het sinds dag 1 van de oorspronkelijke release, niet die in NL. Ik ben inmiddels lvl 21-en-eenhalf.

De reden dat Pokémon Go het licht heeft gezien is naar alle waarschijnlijkheid pressie vanuit de aandeelhouders om de markt buiten de eigen consoles te gaan verkennen. Traditioneel gezien heeft Nintendo een zeer strikt beleid gevoerd, waarbij ze een eigen brand neerzetten, zonder inmenging. Alles Nintendo was Nintendo exclusive. Het grote probleem daarmee, natuurlijk, is dat de huidige games markt in het westen voornamelijk bestaat XBOX en PS en in steeds mindere mate Nintendo en Nintendo leed verlies op haar consoles (of speelde pas heel laat break-even en maakte dus jaren lang geen winst). Omdat dit drukte op de resultaten van Nintendo, is van binnenuit pressie opgebouwd om buiten de eigen consoles te stappen. Vervolgens is men met Pokemon Go gekomen. Hier zijn/waren bronnen van te vinden, ik heb zojuist een poging gedaan, maar dit gaat me meer tijd kosten dan ik heb.

"Uitleg" lees ik in de review. Nu ben ik sowieso een voorstander van dingen zelf uitvinden, we worden tenslotte al veel te veel bij de hand genomen door de moderne spelmakers en elke scheet die je laat in een spel moet eerst worden uitgelegd, maar in PoGo vind ik het totaal geen toegevoegde waarde hebben. In een dag of twee heb je vrijwel het hele spel door. Natuurlijk leer je gaandeweg meer, maar slimmigheden zoals 'Evolve je Pokémon pas na ze te hebben opgespaard samen met een Lucky Egg' zijn zaken die je m.i. niet in een handleiding moet zetten, maar juist moet oppikken door het te spelen. Net zoals vroegah.
Je ziet daarom een cirkel om de Pokémon kleiner worden, die aangeeft wanneer de kans dat je worp succes heeft het grootst is.
Dit is incorrect. De cirkel geeft een indicatie waar je bal moet landen om nog een geldige 'score' te krijgen. Hoe kleiner de cirkel hoe groter de kans dat je een 'excellent throw' krijgt. In de schaal van nice-great-excellent. Dit zijn controleerbare zaken en dat maakt deze review weer halfbakken.
Hoe ver je de CP-waarde van een Pokémon op kunt voeren, hangt in grote mate af van de beginwaarde van de Pokémon. Het is dus zaak om je verzamelde Stardust en Candy te besteden aan je beste Pokémon, en alle mindere beesten in te ruilen voor snoep.
Dit is deels waar. De CP van de Pokémon die je vangt nemen toe naarmate jij in levels stijgt. Dit heeft te maken met het feit dat de maximale CP waarde van de Pokémon toeneemt met elk level en daardoor zullen de Pokémon die je vangt gemiddeld een hogere waarde hebben. Dit geldt ook voor de Pokémon die je al hebt gevangen (de maximale CP waarde), maar omdat het vaak veel kost om te upgraden, kun je beter niet upgraden, wachten op genoeg candy en dan je hoogste evolueren. Na verloop van tijd zal ook die Pokémon worden vervangen door een andere.

De beginwaarden echter, zijn nergens terug te vinden. Je hebt daarom niet echt een helder beeld van de 'betere Pokémon', buiten hun CP. We weten op basis van spreadsheets dat er variatie is binnen een type Pokémon, waardoor de stats van twee dezelfde Pokémon met exact dezelfde power tóch kunnen verschillen (Ik heb dit zelf ook geconstateerd). Het lijkt me ook dat dit eerder een end-game uitdaging gaat worden.
Je kunt gelukkig niet voor geld wat xp of een lekker sterke Pokémon kopen. Het is dus geen pay to win,
Ook weer deels waar. Je kunt wel een XP bonus kopen. Gelukkig geen power. XP boni worden over het algemeen P2Progress genoemd, niet P2Win, omdat de eerste er slechts voor zorgt dat je eerder het plafond bereikt, terwijl de laatste letterlijk meer kracht betekent, ook in end-game. Zoals wel vaker wordt P2W weer te breed gebruikt.

Verder ben ik het eens met veel van de opmerkingen over missende features, maar mis ik vervolgens referentie naar toezeggingen die al gedaan zijn door Niantec. Zo zal er zeker trading komen, worden er improvements op gyms en stops gedaan en zal er een leaderboard komen. Daarnaast is de verwachting dat eind van het jaar de volgende batch Pokémon zal 'verschijnen' in Pokémon Go.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 18 juli 2016 11:23]

Ik heb de redactie nog getipt Vrijdag, maar Pokemon GO komt voorlopig NIET naar meer landen.

http://www.thejakartapost...or-pokmon-go-release.html
“The team is currently heads down working on the game. We do not have any announced plans for countries beyond New Zealand, Australia, US and Germany at the moment,” wrote Chris Kramer, vice president of fortyseven communications, representing the game developer, in an email to IGN SEA on Friday.
Niantic initially planned to release the game in the UK and the Netherlands but later postponed it following issues with servers because of the game’s unexpected popularity.
Edit: Over the gyms:
http://www.thejakartapost...e-you-play-pokmon-go.html
Go to the gyms — it’s easier than you think!
Many players are terrified by the gyms in their area because the Combat Power of the Pokémon stationed there is very high. What you should know is that most times these Pokémon are controlled by the computer and not by another player so you can take your time to constantly dodge and attack to slowly whittle down the Pokémon. Not to mention that if it doesn’t work on your first try, any Pokémon that you defeated on your previous attempt will remain defeated until you win or give up, and if you are an active player you will have plenty of revives and potions to heal your Pokémon and try again.

The gyms not only give a sense of satisfaction but also lots of experience and defender prizes!

[Reactie gewijzigd door HMC op 16 juli 2016 08:49]

Toch zojuist uitgekomen in NL
Whoa, geen idee waarom je gedownmod werd, dacht al dat je aan het trollen was maar je hebt gewoon gelijk. Hij staat in de play store, heb hem gelijk even geupdate (had de eerste versie via APK download).
Helaas zijn de servers echter nog steeds down ;(

edit: Grappig... net stond er nog een algemene melding dat er iets mis was met de server, nu staat er: "Our servers are humbled by your incredible response. We are working on the issue. Please try again soon!"

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 juli 2016 17:30]

Ik heb de tip gezien, maar je hebt het verkeerd geďnterpreteerd: Niantic had op dat moment niet meer landen aangekondigd.

Inmiddels wel: de game is uit in VK, Spanje, Italië en Portugal :)
Je kunt via https://www.ispokemongoavailableyet.com/ checken op pokemon go beschikbaar is op Goolge play store.
Heeft iemand voor mij een tip hoe ik pokemon go op IOS kan gebruiken ? Als ik een amerikaanse of australische account aanmaak in de app store dan moet ik mijn creditcard gegevens invullen maar die heb ik niet. Is er een manier om dit te kunnen omzeilen?
Account aanmaken in iTunes op je computer ipv op je mobiel. Dan krijg je wel de optie om creditcard te skippen.
Bedankt ! Dit was het 'probleem' dus.
Gelukkig is-ie inmiddels gewoon in de Nederlandse store te krijgen :)
Je kan gewoon zeggen dat je geen betaalmiddel wilt invoeren.
Op de computer via itunes scroll helemaal naar beneden en dan zie je rechts onder het landen icoon staan, kies hier US. Dan moet je naar het apps tablad van itunes gaan (deze kan iets lastig te vinden zijn).

Kies nu een random gratis app die niet pokemon go is. Druk dan op downloaden of installeren oid. Dan zal itunes je vragen om in te loggen of een nieuw account aan te maken. Als je dan via die knop een nieuw account aanmaakt dan krijg je de optie om een account aan te maken zonder creditcard.

Ik hoop dat het zo lukt!
Klinkt minder gebruikersvriendelijk dan Apple algemeen wordt beschreven.
Pokemon Go! is leuk voor de gamer die zijn jongere jaren willen herleven. Het concept van dit spel is supergaaf, alleen 10 jaar te laat. Groot voordeel van dit spel is dat veel jongeren een stuk meer bewegen!

Wat dit spel mist zijn de:
* Turnbased Fights.
* Geen Pokemon Ruilen.
* Geen gevechten tegen andere trainers van andere kleuren (zijn ook niet te zien op GPS).
* Het idee van een Pokemon in een gym laten is oké, geef alleen de eigenaar van de Pokemon een notificatie dat zijn gym word aangevallen. Zodat hij zelf het gevecht kan aangaan.
* Het wisselen/aanpassen van Pokemon in een fight. (Geforceerd steen tegen water, water tegen elektriciteit) slaat natuurlijk alles.
* Het zoeken naar Pokemon op je kaart/GPS systeem is wat buggy, volgens mij teleporteren de Pokemon nog al. Soms ga je van 3 voetjes naar recht voor je bakkes.
* AR Camera werkt niet meer op iPhone, geeft een melding met de gyroscoop niet te vinden ofzo?!
* Pay to Win uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 16 juli 2016 07:37]

* Turnbased Fights.
Alleen op de Gameboy was het turnbased. Niantic probeert het wat realistischer te maken door het realtime te maken.
Kijkend naar een stukje van de tv serie zie ik niet dat het turnbased actie is. https://youtu.be/nJteWWwpiuw?t=3m44s
* Geen Pokemon Ruilen.
* Geen gevechten tegen andere trainers van andere kleuren (zijn ook niet te zien op GPS).
Ruilen en PvP worden mogelijk nog opties. De basis is in ieder geval goed.
* Het idee van een Pokemon in een gym laten is oké, geef alleen de eigenaar van de Pokemon een notificatie dat zijn gym word aangevallen. Zodat hij zelf het gevecht kan aangaan.
* Het wisselen/aanpassen van Pokemon in een fight. (Geforceerd steen tegen water, water tegen elektriciteit) slaat natuurlijk alles.
Stukje over wisselen: http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Recall#In_the_anime
* Het zoeken naar Pokemon op je kaart/GPS systeem is wat buggy, volgens mij teleporteren de Pokemon nog al. Soms ga je van 3 voetjes naar recht voor je bakkes.
Volledig mee eens, het probleem met de GPS moeten ze snel oplossen. Ook freezes tijdens het vangen.
* AR Camera werkt niet meer op iPhone, geeft een melding met de gyroscoop niet te vinden ofzo?!
Zou even online kijken of meerdere hier last van hebben.
* Pay to Win uiteraard.
Helaas is dat niet zo. Je kan geen (rare) Pokemon kopen. Je kan niet een middeltje kopen om je Pokemon sterker te maken.
Ja, je kan meer ballen kopen zodat je alleen kan focussen op vangen en gym battles. Ja er is incense om het makkelijker te maken dat Pokemon naar jou toe komen maar je moet ze nog steeds zelf vangen. Zelfde met 'lure module'.
De Lucky egg is een XP boost, hier geef ik je gelijk.
Wat discussies hier over:
https://www.quora.com/Is-Pok%C3%A9mon-GO-pay-to-win
http://www.forbes.com/sit...-yes-and-no/#6b6196d05769
https://www.reddit.com/r/..._go_is_a_pay_to_win_game/

[Reactie gewijzigd door Ves op 16 juli 2016 08:16]

Je hebt wat goede punten, meer kan ik niet zeggen. Al vind ik Turnbased nog steeds het beste ipv lomp op je scherm rammen het brengt meer tactiek in je spel. Daarbij hebben de Pokemon van PokeGo maar 2 aanvallen. Misschien ben ik gewoon te oud, of heb ik teveel GameBoy Pokemon gedaan.
turnbased vind ik ook het mooiste systeem, ideaal voor alle leeftijden.
Omdat het dan niet uitmaakt of je supersnell of sloom bent met je acties.
Niet zo behendige spelers zullen dan ook eerder afhaken, als het puur om reactie-snelheid gaat.
Het wisselen/aanpassen van Pokemon in een fight. (Geforceerd steen tegen water, water tegen elektriciteit) slaat natuurlijk alles.
Ik heb nog geen kans gehad om het te proberen, maar volgens deze guide kun je wel wisselen:
Swap Pokémon: Tap the up-down-arrow button on the bottom-right of the screen to switch the current Pokémon with another one
http://qz.com/731057/the-...pokemon-go/#poke-battline

Dat is dan wel alleen in gevechten bij vijandelijke gyms waar je een roster aan pokémon meeneemt. Als je maar een enkele pokémon meeneemt (bij trainen bij gyms van jouw faction) dan moet je dus van tevoren goed kijken dat niet een van de pokémon compleet immuun is voor de attacks van jouw pokémon.

Edit: Ondertussen vanmorgen een gym aangevallen en overgenomen (met geluk dat hij zo slecht bewaakt was, zal hem wel niet lang houden ben ik bang) en ik kreeg inderdaad een knopje om te wisselen tussen de Pokémon die ik van tevoren geselecteerd had.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 juli 2016 14:40]

Tip: zodra je een gym hebt overgenomen óf een pokemon in een vriendelijke gym hebt kunnen zetten. Ga direct naar de shop en klik op het schildje rechts bovenaan. Dit kan 1x in de 21 uur en krijg je 10 coins voor elke pokemon die in een gym zit. Je hoeft dus niet eerst 21 uur te wachten voordat je coins kan krijgen.

Mijn ervaring is dat het zeker als lager level heel moeilijk is om een pokemon in een gym te krijgen. Dus zodra ik er ergens eentje in heb, kies ik meteen voor de 10 coins. Als je sterk genoeg bent voor meerdere gyms / pokemons per gym, dan kan je natuurlijk even wachten totdat je 3x 10 coins kunt pakken, maar is mij nog nooit gelukt.
Ah goede tip, ik wist nog helemaal niet dat je ze zelf moest claimen. Helaas zijn de servers nou al uren down...
http://www.independent.co...access-game-a7140691.html
10 jaar te laat? Eens even kijken.. wat deden we naast Snake ook alweer op onze Nokia in 2006...
We speelden Doom op onze Sharp HPC's uit 1998. Dus hoezo Nokia?
Welk marktaandeel had dat in 2006?
in 2006 speelde ik al een kleine twee jaar elder scrolls travelkey op mijn n-gage ;)
Elke Pokémon heeft drie varianten, waarbij uiteraard vooral de sterkste variant interessant is.
Niet elke Pokémon heeft drie varianten sommigen twee of één. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Taurus die je niet kan evolueren. En er is ook een Pokémon (ben de naam kwijt) welke bij evolueren random in één van zijn drie geëvolueerde versies veranderd.

Wat ik inderdaad het meeste mis is dat ik geen andere mensen zie. Ook ben ik nu level 7 en heb nog geen enkele gym aan kunnen vallen. Ongeveer alle gyms zitten hier vol met 3 Pokémon van 1000+CP. (San Francisco). Er is hier wel een overvloed aan pokestops, zo ongeveer elke mural is er wel één.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 16 juli 2016 07:04]

Eevee bedoel je. Deze kan veranderen in:
Flareon, Jolteon, Vaporeon, Espeon en Umbreon.
Respectievelijk vuur, elektrisch, water, psychic en dark. Wellicht dat er tegenwoordig nog andere varianten van zijn. Maar mijn pokemon kennis is in mijn volwassen jaren wat afgezwakt. :p
Er zijn inderdaad meer varianten. Na Espeon en Umbreon kwamen Leafeon (grass) en Glaceon (ice). Tegenwoordig is er ook een nieuw type (fairy) en de evolutie daarvoor is Sylveon.

Ik hoop eigenlijk wel dat Pokémon Go minstens nog de tweede generatie aan Pokémon toevoegt. Want anders is er binnenkort niet zoveel nieuws meer te vangen.
Dat hoop ik niet. Ik ben opgegroeid met de eerste generatie, en heb geen idee wat er allemaal in de 2e generatie zat. Laat ze dan maar een andere app uitbrengen.
Espeon en Umbreon zijn van de 2e generatie, dus die kan je helaas nog niet krijgen. :)
http://fraghero.com/this-...ur-choice-of-eeveelution/

Nog niet getest maar het lijkt dus mogelijk te zijn om te kiezen waar je haar in laat evolueren.
Dat is wel op het moment de consensus.

Heb het zelf maar 2x kunnen testen:
1x bij een rivier: kwam een vaporeon uit
1x gewoon op een weiland: kwam een flareon uit

Ik moet het zelf nog wat vaker testen om er zeker van te zijn maar het lijkt er wel op dat het locatie gebonden is (vind ik ook het meest logisch)
Ik ga het testen zodra ik weer voldoende candy heb!

Jolteon en Vapereon zijn inmiddels al in mijn bezit!
Dat is ook een beetje het probleem van het huidige spel.

Omdat je maar 2 dingen kunt doen gaan mensen er van uit dat gym battlen net zo belangrijk is als het vangen van de pokemon zelf (het is immers de enige vorm van 'pvp').

Dat zie ik anders. Als je terugkijkt naar de game zelf dan zit toch echt de meeste gameplay in het spelen tegen random trainers die je tegen komt, en in de fictieve wereld houd ruimschoots het gross van de trainers zich niet bezig met gymbattles om badges te verzamelen voor de pokemon league(s).

Ik heb er geen twijfel over dat, zodra het server probleem gefixt is (wat ik met tweakers eens ben dat dat toch echt niet zo ingewikkeld zou moeten zijn.. gewoon ff bij google/amazon/microsoft of wie dan ook aankloppen) ze trading en battles uit zullen werken.
Een sociaal aspect kan er ook zeker komen en het zou ook handig zijn als dat in de app zelf zit zodat je niet steeds de app moet minimizen (waardoor hij dus niet meer actief is) om even op whatsapp of een van die pokemon Go sociale apps te kijken.

Als dat gebeurt is dan zie ik het voor me dat het gross van de mensen genoeg plezier kan halen uit het traden en battlen met mensen die ze zo tegen komen ipv het vechten in een gym en een gym bezetten meer iets is voor de 'hardcore' spelers. Daar heb ik vrede mee, immers als ik CS:GO speel verwacht ik ook niet mee te kunnen doen met tournamenten en kans te maken tegen de beste spelers. Er is altijd baas boven baas, en daar is niks mis mee.


Hier nog een handige tip voor diegene voor wie dat nog niet bedacht hebben:

Een CP100 pidgey is veel meer waard dan een CP300 pidgeot.
Die pidgey kun je 2x evolueren (candy is een cheap commodity) waardoor hij kwa CP boven die pidgeot uit zal steken (elke evolutie verdubbelt of meer dan verdubbeld de CP). Stardust is een rare commodity en moet je zuinig op zijn! Ik zou sowieso geen stardust gebruiken om pokemon te levelen tot je minstens level 15 of zo bent.

Oja, die battery saver functie is in der daad alleen handig als je OLED scherm hebt.
Grootste caveat daarvan is een bug; hij blokkeert ook de touch controls van de app maar die worden niet altijd unblocked wanneer je je telefoon weer tevoorschijn haalt. Daardoor denk je dat de app is vastgelopen terwjil dat niet zo is, hij reageert gewoon niet meer op touch. Als je genoeg juice hebt (flinke batterybank) kun je dus overwegen om die modus uit te zetten om zo enige frustratie te voorkomen. Het spel kan nog steeds vastlopen bij het vangen van pokemon maar dat is wel significant minder voorkomend.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 16 juli 2016 08:50]

Een CP100 pidgey is veel meer waard dan een CP300 pidgeot.
Die pidgey kun je 2x evolueren (candy is een cheap commodity) waardoor hij kwa CP boven die pidgeot uit zal steken (elke evolutie verdubbelt of meer dan verdubbeld de CP).
Maar betekent dit dan ook dat je je Pokemon beter eerst kunt 'power uppen' zodat de CP hoger wordt, en pas dan evolven?
Weet ik (nog) niet. Dat moet ik eens testen wanneer ik 2 pokemon vang van gelijke CP en ik veel candy en stardust heb.

Heb zelf het vermoeden dat de CP waar hij mee eindigt óf afhankelijk is van je trainer level óf van het start CP (voor je m ging levelen).
Als echter blijkt dat hij gewoon standaard verdubbeld dan zou dat in der daad de beste tactiek zijn.. ik vermoed echter van niet.
Let ook wel op dat er een random element in zit en, van wat ik gemerkt heb, niet elke pokemon bij zijn evolutie verdubbelt in CP (maar dat zou dus ook kunnen komen vanwege mijn trainer level of het feit dat ik m al geleveld had)...

Meer testen is nodig :+
Zie blauw meter om je cp heen weergeeft je max van je pokemon. Dit neemt bij nieuwe pokenon toe als je hoger lvl bent. Niet bij reeds gevangen.

Bij een evolutie kan een pokemon tot 3x je orginele cp krijgen van de pre evolve. Dit kan echter ook 1cp zijn
Niet alleen dat, maar het is zeker niet waar dat de meest geëvolueerde verdie de sterkste is. In sommige gevallen is het helemaal niet interessant op pokemon te laten evolueren, omdat ze dan een bepaalde moveset niet meer aan kunnen leren.
Niet alleen random eolueren maar als je ze de naam van hun orginele trainer geeft dan kan je ook kiezen waar Eevee in verandert,
Sparky = Jolteon
Rainer = Vaporeon
Pyro = Flareon
En er is ook een Pokémon (ben de naam kwijt) welke bij evolueren random in één van zijn drie geëvolueerde versies veranderd
Je bedoeld Evee?
Hier klopt dus niks van, ik heb 2 eevee's geëvolueerd met beide dig. De eerste was een Jolteon en de tweede een Vaporeon. Gewoon zo random als het maar kan en de "truckjes" zijn gewoon geluk als het werkt.. 33,33% kans dat een truckje werkt.
Wat leuk, al die tips hier onder de review. Geweldig, blijf ze geven! Dat is de essentie van Tweakers; elkaar helpen. Helaas onderstreept het wel een beetje een van de kritiekpunten op de game; er is schrikbarend weinig uitleg...
Ik heb het idee dat we dít niet als een kritiekpunt moeten zien. Ik krijg namelijk het idee dat Niantic dit expres heeft gedaan met het idee dat spelers deze informatie met elkaar delen.

Ik kan mij hier persoonlijk wel in vinden. Ik merk dat er binnen de studentenvereniging en bijvoorbeeld hier op tweakers veel tips worden uitgewisseld. Dit draagt ook bij aan de spelervaring en de hype.
Ik heb hetzelfde idee (expres geen uitleg geven), maar weet niet of ik het prettig vindt. Wat mij betreft had het beter geweest als Niantic had nagedacht over uitleg wat basisprincipes en de details (ik noem maar wat; de gevoeligheden tijdens battles voor vuur, water en dergelijke) door spelers zelf had laten ontdekken.
Bij Settings - quick start, staat gewoon de informatie die je nodig hebt om het spel normaal te kunnen spelen. Een kleine handleiding if you will
Dit mag misschien heel raar zijn maar mogelijk helpt dit de game juist een beetje.
Op deze manier verbloemen ze dat er heel weinig diepgang is. soort van de diepgang moet je zelf ontdekken.

Voorbeeld is het vangen van pokemon. in het begin hoef je maar een bal te gooien en je vangt ze altijd. Later ontsnappen ze en moet je maar uitvinden of de cirkel groot of klein moet zijn om beste kans te hebben. of kom je er achter dat je de bal eerst kan spinnen om meer kans te hebben. door dit mensen zelf uit te laten vinden of op te laten zoeken op internet proberen ze de gameplay onnodig te verlengen.

Persoonlijk ben ik hier niet op tegen, langzamer hand heb ik een bloedhekel gekregen aan de langdradige tutorials voor hele logische gameplay mechanics, maar misschien dat dit voor veel mensen doorslaat.
Het gebrek aan uitleg is wellicht met opzet. De "learning experience" is een belangrijke component van games als League of Legends en Dota.
het is daarbij sowieso jammer dat je geen vrienden kunt maken waarvan de positie wordt gevolgd in de game. Op basis van de gebruikte techniek hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn, en het zou het sociale aspect van de game alleen maar kunnen verrijken.

Ik denk dat dit een beetje te maken heeft met privacy redenen. Ik denk niet dat iedereen altijd zijn positie wil doorgeven, ook al is het alleen maar aan vrienden.
If game is launched, then share location?

Voor mij part met een opt-out optie er bij. Kan me niet voorstellen dat je tijdens het spelen je locatie niet wilt delen met je vrienden.
Je hoeft toch niet exact te weten waar ze zijn? Gewoon doen zoals ze het doen met de pokestops/gyms binnen de 150m zie je je 'vrienden' op de map.
Of simpelweg een lijstje waar je ze kan aantikken mits ze in de buurt zijn.
Tuurlijk is privacy iets om over na te denken. Maar (als je vrienden zou kunnen maken in de game) je vrienden kun je kiezen en je kunt daarin zo selectief zijn als je zelf wilt. Er kan ook nog een andere restrictie ingebouwd worden; alleen vrienden binnen een straal van een kilometer op je scherm of iets dergelijks.
Ja, dat zou wel een goed idee zijn. Gewoon bij de eerste keer opstarten vragen naar je voorkeuren en een optie tot aanpassen in de settings.

+1 voor jou en de reacties hierboven.
Leuke review, knap dat screenshots bij jullie Gym erg laag is. Hier in de buurt kom ik allemaal monster Pokémons tegen waar ik geen kans tegen maak (hoe kun je dan battle?) met cp waardes van minimaal 750 cp tot 1800 cp (snorlex). Mijn hoogste cp Pokémon is 450 na heel veel power ups. Vraag mij af hoe lang de hype nog duurt en als ze de game wat zuiniger maken want de batterij gaat wel erg hard.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 16 juli 2016 07:02]

De screenshots zijn een soort verslag van een week spelen, van vlak natad de apk te downloaden was. Wat dat betreft veel opvallender; i ben nog een keer en lege Gym tegengekomen, die nog door geen enkele speler geclaimd was. Kom daar nog maar eens om :)
Die kan je dan nog wel pakken hoor. Zoek even op welke pokemon soorten er erg sterk tegen zijn (vuur tegen gras bijvoorbeeld) ik heb gewoon een goldduck van 850 cp verslagen met een pokemon van 400 cp omdat zijn aanvallen niet effectief zijn en die van mij super effective
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*