×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Pokémon Go Review

Brak, onvolledig, maar mateloos populair

Door , 260 reacties

De geboorte van een hype

Wie een jaar geleden zou voorspellen dat een mobiele Pokémon-game alle journaals en kranten zou halen, was getrakteerd op gefronste wenkbrauwen. Wie dan bovendien had voorspeld dat dezelfde app hele volksstammen op de been zou brengen en tieners van hun luie reet zou krijgen, was waarschijnlijk uitgelachen. Toch is dat precies wat er gebeurt. De media staan er vol van en vooral 's avonds is het opeens veel drukker op straat, terwijl het weer er lang niet altijd aanleiding toe geeft. Het is duidelijk: Pokémon Go is een ware rage. Een rage waar ook menig volwassene gevoelig voor blijkt te zijn.

Videoreport Pokémon Go.

Niet gek voor een app die eigenlijk als grap bedoeld was. Het is misschien het ware commerciële talent, dat je zelfs van een 1 aprilgrap een commercieel succes weet te maken. Want Pokémon Go is beide; een commercieel succes en een uit de hand gelopen geintje. De grap komt uit de koker van Satoru Iwata, destijds directeur van Nintendo, en Tsunekazu Ishihara van The Pokémon Company. De twee wilden voor 1 april 2013 een app maken die ze Pokémon Challenge noemden. Ze zochten samenwerking met Google Japan, om gebruik te kunnen maken van Google Maps. De ontwikkeling werd uitbesteed aan Niantic, toen nog onderdeel van Google. Dat had al furore gemaakt met Ingress, dat de basis zou gaan vormen voor Pokémon Go.

Drie kleuren

Want Pokémon Go is Ingress, maar dan met een thema. De kern is echter hetzelfde, al zijn er in Pokémon Go drie strijdende partijen en in Ingress maar twee. De drie strijdende partijen vechten een potje landjepik uit op wereldwijde schaal. De partijen zijn hier zelfs nog anoniemer dan in Ingress. In Pokémon Go kun je kiezen of je toe wilt treden tot team rood, blauw of geel. Er zit weinig verhaal achter de drie partijen, nog minder dan bij Ingress. Het gaat enkel om het creëren van teamgeest en vooral van een 'wij tegen zij'-gevoel. Want dat is het hogere doel van de game: zorgen dat jouw team, jouw kleur de boventoon voert en de baas is in de omgeving.

De enige officiële trailer van Pokémon Go.

Al doende leert men

Toch duurt het even voor je de omgeving kunt veroveren. Je zult eerst de basis van de game moeten leren kennen en enige ervaring op moeten doen. Heel ingewikkeld is dat niet, maar het is toch opvallend dat de makers geen enkele moeite doen om uitleg te geven. Dat blijft zo. Ook als je bijvoorbeeld aan je eerste gevecht toe bent en een Gym kunt veroveren, wordt er niets uitgelegd. Alsof 'al doende leert men' ook een Japans gezegde is. Die uitleg is wel degelijk geboden, want zowel het vangen van je eerste Pokémon als het vechten vergt enige gewenning.

Die Gyms, daar draait het allemaal om in de game, maar het duurt even voor je daar terecht kunt om je krachten te meten. Voor je kunt vechten, zul je eerst Pokémon moeten vangen. Dat niet alleen, je zult ook op zoek moeten naar Poké Balls. Dat vormt de basis van de game, ballen verzamelen om daarmee nieuwe Pokémon te vangen. Daar komt ook het voornaamste kenmerk van de game om de hoek kijken. Je zult op pad moeten om ballen en beestjes te verzamelen. Je kunt de basisingrediënten van de game alleen verzamelen als je beweegt.

Er is daarbij een belangrijk verschil tussen Poké Balls en Pokémon. De ballen vind je op vaste punten, de beestjes juist niet. Het is een slim systeem. Terwijl je onderweg bent naar PokéStops om daar Poké Balls te scoren, kom je zo af en toe ook een Pokémon tegen, die je kunt proberen te vangen. De twee gaan keurig hand in hand. Leuk is daarbij dat voor PokéStops bezienswaardigheden zijn gekozen. Van een mooi stuk graffiti tot een oud standbeeld, en van een mooie gevelsteen tot een markant gebouw: er zit van alles tussen en alles wordt met naam en foto aangeduid in de game. Het is minimale uitleg, waardoor je af en toe iets opsteekt tijdens het rondlopen. Pokémon Go is daarmee nog cultureel verantwoord ook. Op die PokéStops win je met name Poké Balls, maar ook andere hulpmiddelen. Nadat je een stop hebt bezocht moet je 5 minuten wachten voor je hem opnieuw kunt gebruiken. Alleen als je heel veel geduld hebt kun je op één en dezelfde stop dus eindeloos veel Poké Balls scoren. Het is in de meeste gevallen echter sneller om naar een volgende Stop te lopen.

Lopen is broeden

Daar is misschien wel de slimste zet van de makers aan gekoppeld: je wordt gestimuleerd om rustig aan te doen. De voornaamste motivatie daarvoor zijn de eieren die je uit kunt broeden. Dat doe je door een bepaalde afstand te lopen. Voor de meeste eieren is dat 2 kilometer. Als je de afstand hebt afgelegd, komt er een Pokémon uit het ei, en het leuke is dat de variatie daarbij groter is dan bij de Pokémon die je in de omgeving vindt. Wellicht belangrijker is dat de kans op een sterke Pokémon groter is als je eieren uitbroedt, vooral als je eieren hebt waarvoor je 5 of 10 kilometer moet lopen. Het is de makkelijkste manier om aan zeldzame en sterke Pokémon te komen.

Om je beweging te volgen, maakt Pokémon Go gebruik van gps. Dat is ook waarom je, net als bij Ingress, een plattegrond van de omgeving ziet, die lijkt op de kaartweergave van Google Maps. Het is echt een plattegrond, je ziet enkel de loop van straten, sloten en rivieren. Net genoeg om je te kunnen oriënteren. Dat is wat je het grootste gedeelte van de tijd voor je zult zien, het stratenplan van de omgeving in pasteltinten. De game volgt daarbij niet alleen je beweging, hij meet ook je snelheid en legt je daarbij een beperking op. Als je sneller beweegt dan 15 kilometer per uur, wordt je beweging genegeerd. Het is de bedoeling dat je loopt en niet vals gaat spelen door in een auto te stappen. Fietsen kan wel, als je maar niet harder gaat dan 15 kilometer per uur. Het is wat spelers in beweging houdt: de jacht op ballen, eieren en beesten die per se langzaam moeten worden nagejaagd.

Pokémon vangen

Behalve de gebrekkige uitleg is de basis prima. Het spannendste is daarbij het vangen van de Pokémon. Dat doe je door een Poké Ball uit je voorraad naar een Pokémon te gooien. Als je op de kaart een Pokémon op ziet duiken, kun je daarop klikken en verandert je beeld. Je ziet dan op je scherm opeens wat je camera waarneemt. Over dat bewegende beeld van de omgeving wordt de Pokémon geprojecteerd, zodat het lijkt alsof het beest zich in de echte wereld bevindt. Daarna kun je het beest vangen door de bal ernaartoe te swipen. Het is een minigame die lastiger wordt naarmate de kracht van het beest toeneemt. Bij beesten met een Combat Power van 10 is vrijwel elke bal raak. Hoe meer CP een Pokémon heeft, hoe moeilijker het wordt om hem te vangen. Vooral omdat een sterkere Pokémon kan ontsnappen aan je Poké Ball, zodat je een nieuwe bal moet gooien. Bovendien kunnen Pokémon je worp ontwijken. Vooral vliegende beesten hebben die neiging. Timing tijdens het gooien is dus van belang. Je ziet daarom een cirkel om de Pokémon kleiner worden, die aangeeft wanneer de kans dat je worp succes heeft het grootst is. Het is een aardige mini-game die wat handigheid vereist. Het is alleen wel storend dat de makers niet de moeite nemen om de details uit te leggen en dat het wat lang duurt voor je ziet of een Pokémon weet te ontsnappen of niet.

Welke wordt het?

Het leuke zit hem echter niet zozeer in het gooien van de bal, maar eerder in de verrassing van het vinden van een Pokémon. Je moet ontdekken welke soort het is en vooral wat de Combat Power van de Pokémon is. De kracht van de Pokémon die je tegenkomt neemt daarbij toe naarmate je zelf in level stijgt. Met het vangen van Pokémon en het opwaarderen van de beesten in je verzameling scoor je ervaringspunten, en met een hogere rang vind je dus sterkere beesten. Zowel de Pokémon die je in het wild tegenkomt als de beesten die uit je eieren komen zijn sterker als je zelf een hoger level weet te bereiken. Zo houden de makers je aan het spelen.

Je kunt daarbij nooit genoeg Pokémon hebben, want je kunt je beestjes opwaarderen. Er zit een systeem achter dat werkt op basis van Stardust en Candy. Het eerste dient om je Pokémon op te waarderen, het tweede om hem te laten evolueren tot een sterkere variant van hetzelfde beest. Vrijwel elke Pokémon heeft drie varianten, waarbij uiteraard vooral de sterkste variant interessant is. Die wil je inzetten bij het vechten om een Gym. Om een Pokémon naar die sterkste variant te laten evolueren, heb je erg veel lagere Pokémon nodig.

Dat dienen ook nog Pokémon van dezelfde soort te zijn. Je kunt een Pidgey dus alleen laten evolueren tot een Pidgeotto als je twaalf Pidgey Candy hebt. Voor de volgende stap heb je er al vijftig nodig. Andere soorten Candy lust de Pidgey niet. De Candy krijg je door Pidgey te vangen, want elke Pidgey die je vangt levert je één of meer Pidgey Candy op. Aangezien je nooit precies weet waar je een bepaalde Pokémon tegenkomt, zul je flink rond moeten lopen, in de hoop dat je Pokémon van een bepaalde soort tegenkomt.

Weet waar je zoekt

Je kunt het proces een heel klein beetje sturen. De game zit zo in elkaar dat je zwemmende Pokémon, zoals de Staryu en Magikarp, tegenkomt in de buurt van water. Zo heeft elke soort Pokémon een eigen habitat. Wat ook helpt, is dat je de vele dubbele Pokémon die je hebt, kunt inruilen. Voor elke Pidgey met een lage CP-waarde die je inlevert, krijg je één Pidgey Candy. Da's mooi, want zo krijg je dus een Candy voor het vangen en voor het inleveren. Handig, want aan al die Pokémon met een lage rang heb je niets. Vooral niet omdat je maximaal 250 Pokémon in je verzameling kunt hebben, terwijl alle 151 Pokémon uit de eerste lichting in de game zitten. Naarmate je langer speelt, heb je dus steeds minder ruimte voor dubbele versies.

Het is daarbij zaak om enkel de Pokémon met de hoogste CP-waarde op te waarderen. Hoe ver je de CP-waarde van een Pokémon op kunt voeren, hangt in grote mate af van de beginwaarde van de Pokémon. Het is dus zaak om je verzamelde Stardust en Candy te besteden aan je beste Pokémon, en alle mindere beesten in te ruilen voor snoep. Op zich is het jammer dat het opwaarderen wat beperkt is. Het zou aardig zijn als je - met de nodige moeite - zelfs de zwakste Pokémon tot een killer om kunt vormen. En dat is, zo zal blijken, niet het enige punt waarop de game te wensen overlaat.

Op zoek naar een Gym

De game bestaat dus uit rondlopen, ballen verzamelen, oneindig veel Pokémon vangen, eieren uitbroeden en je Pokémon opwaarderen. Net zolang tot je een handvol Pokémon hebt waarmee je voor de dag durft te komen, waarmee je durft te gaan vechten. Want zoals dat hoort in een Pokémon-game, kun je knokken. Daar komen ook de Gyms en de drie gekleurde teams om de hoek kijken. Net als PokéStops zijn Gyms op vaste locaties te vinden. Ze zijn minder dik gezaaid dan Stops, maar als je in een stad woont, zijn er altijd verschillende Gyms op loopafstand. Wie op het platteland woont, heeft minder mazzel. Pokémon zijn overal te vinden. We hebben ze zelfs in de meest afgelegen poldersloot weten te vangen. PokéStops en Gyms echter niet. Dat wil zeggen dat plattelandsbewoners vooral moeite zullen hebben om Poké Balls te verzamelen.

Daar komt ook het verdienmodel achter de game om de hoek kijken. De app is gratis, maar Niantic hoopt geld te verdienen aan microtransacties. Voor wat euro's koop je virtuele Pokécoins die je vervolgens kunt besteden aan diverse virtuele voorwerpen. Een verse lading Poké Balls bijvoorbeeld. Je kunt er echter ook Incense mee kopen, een geurstof die een half uur lang Pokémon naar je locatie lokt. Je kunt alleen voorwerpen kopen die er voor zorgen dat je - meestal tijdelijk - makkelijker Pokémons vindt. Je kunt gelukkig niet voor geld wat xp of een lekker sterke Pokémon kopen. Het is dus geen pay to win, hoewel Incense en de vergelijkbare Lure Modules het leven wel degelijk makkelijker maakt. Incense is echter ook gewoon bij PokéStops te winnen, daar hoef je geen geld voor neer te leggen.

Knokken

Dan komen we nu bij het onderdeel waar het eigenlijk om draait in Pokémon Go, het knokken. Om met de deur in huis te vallen: daarmee hebben we ook het meest teleurstellende deel van de game te pakken. Om met de Pokémon van een andere speler te kunnen knokken, moet je naar een Gym. Alleen daar kun je je krachten en vaardigheden meten. Je vecht dan om het bezit van de Gym. Het doel is om de Gym voor je team te winnen, mocht hij door een van de twee andere teams bezet zijn. Mocht je het gevecht aan willen gaan, dan kies je vooraf zes Pokémon uit je verzameling, waarmee je het slagveld wilt betreden. Je kunt vooraf zien welke Pokémon het verdedigende team in de Gym gestationeerd heeft en je keuze daarop afstemmen, al komt het in veel gevallen neer op simpelweg je sterkste Pokémon in de strijd gooien. De volgorde waarin je ze het strijdperk laat betreden kan echter wel van doorslaggevend belang zijn.

Knokken is simpel

Daarna ontstaat een vrij simpel gevecht, dat lang niet de diepgang heeft van wat je uit voorgaande Pokémon-games gewend bent. Je ziet een van je eigen Pokémon en een van de verdedigende Pokémon in één beeld gevangen. Daarna is het vooral een kwestie van snel op je scherm tikken. Zo val je de vijandige Pokémon aan. Dat is niet helemaal alles. Uiteraard valt de verdedigende Pokémon ook jou aan en die aanvallen kun je ontwijken door naar links of rechts over het scherm van je telefoon te swipen. Belangrijker is dat elke Pokémon welgeteld een special attack heeft. Tijdens het gevecht zie je een balk die bestaat uit diverse blokjes die vollopen, en als het eerste blokje vol is, kun je een special attack inzetten, die uiteraard krachtiger is dan je normale aanval. Uiteraard krijg je vergelijkbare special attacks terug van je tegenstander en vooral die dien je te ontwijken. Zo kan een handige speler toch winnen van een Pokémon van hogere CP-waarde.

Voor wie eerder Pokémon-games gespeeld heeft is het niet heel diepgravend, al is er wel degelijk iets meer dan hier beschreven. Uit eerdere games zijn wel de gevoeligheden overgenomen. Dus Flying Pokémon zijn sterk tegen Bug Pokémon, Dark Pokémon sterk tegen Ghost Pokémon en zo is er nog een hele serie vergelijkbare karakteristieken. Het is essentiële informatie voor wie Gyms wil veroveren. Omdat je de sterkste drie Pokémon kunt zien die in een Gym gestationeerd zijn, kun je vooraf uitzoeken waar de gevoeligheden liggen en welke Pokémon je de arena in wilt sturen. Daarmee is vooral de voorbereiding op het gevecht belangrijk, niet zozeer het knokken zelf. Dat is vrij simpel, eigenlijk te simpel voor een volwaardige Pokémon-game, al wil je misschien ook niet dat het ingewikkelder is als je op een regenachtige avond buiten bij een Gym staat te kleumen.

Gemiste kansen

Toch zijn er wat ons betreft juist rond het vechten wat gemiste kansen. Zo is het vooral jammer dat je enkel in een Gym kunt vechten. Vechten is dus enkel 'om het echie', om controle over een Gym die door een ander team bezet wordt. We missen daarbij vooral de optie om ook buiten een Gym om te knokken, tegen willekeurige andere spelers die in de buurt zijn. Hoe tof zou het zijn als je een gevecht kunt starten tegen de vriend waarmee je op dat moment op Pokémon aan het jagen bent? Gewoon, even sparren, zonder dat er direct iets op het spel staat. Dat kan nu slechts in zeer beperkte mate. Bij een Gym die bezet is door jouw team kun je een van jouw Pokémon laten vechten tegen een Pokémon van een bevriende speler. Leuk, maar die optie hadden we graag veel uitgebreider gezien. Het is daarbij sowieso jammer dat je geen vrienden kunt maken waarvan de positie wordt gevolgd in de game. Op basis van de gebruikte techniek hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn, en het zou het sociale aspect van de game alleen maar kunnen verrijken. Niet dat er een gebrek is aan sociale interactie; zeker eind van de middag en begin van de avond is het bij menig PokéStop en Gym een drukte van belang. Toch missen we wat tracking in de game.

En dan is er nog een misser. De game houdt in een Pokedex keurig bij welke van de 151 Pokémon je gevangen hebt. We hadden graag gezien dat de game ook had bijgehouden welke PokéStops en Gyms je bezocht hebt. Op zich kun je elke Stop en elke Gym meermaals bezoeken, maar het was aardig geweest als er een groeiende kaart zou ontstaan met plekken waar je al geweest bent. Ook hier geldt dat dit op basis van de gebruikte techniek makkelijk moet zijn in te bouwen. 

Verder zijn we niet heel erg te spreken over de kwaliteit van de app. Er zitten wat grafische glitches in, met name textures die flippen bij de kaart van de omgeving. De android-app liep bij ons bovendien een aantal keer vast en ook van de iOS-app krijgen we dergelijke meldingen. Ook krijgen spelers ongetwijfeld te maken met wat zaken die buiten de app liggen. Zo is door overbelasting van de servers inloggen niet altijd mogelijk en valt de gps-verbinding regelmatig weg, wat uiteraard niet aan de app of aan de makers ligt. Wat extra servercapaciteit zou echter welkom zijn, want het lukt lang niet altijd om in te loggen na de zoveelste reboot van de game. Daar tegenover staat dat de app wel een heel handige en vooral slimme functie heeft die een beetje verscholen gaat in de setting: de Battery Saver. De voornaamste functie is dat je er je scherm mee uit kunt zetten terwijl de app actief blijft. Houd de bovenkant van je telefoon naar beneden en het scherm wordt zwart. Vooral voor wie een oled-scherm heeft is dat prettig. Handig is dat je wel merkt dat er een Pokémon in de buurt is doordat je telefoon gaat trillen. Zo hoef je niet op je scherm te blijven kijken als je rondloopt om Pokémon te vangen. Niet alleen energiebesparend, ook wel zo veilig.

Wat we missen

Los van de gebrekkige kwaliteit van de app vrezen we echter voor de toekomst van de game. Het is nu een hype, maar de vraag is hoelang het leuk blijft. Daar is wat ons betreft de huidige beperkte opzet van de game debet aan. De game draait om vechten in en om een Gym, maar in de huidige opzet is dat voor weinig spelers weggelegd. Het valt niet mee - lees: kost erg veel tijd - om een Pokémon te trainen die genoeg CP heeft om een succesvolle aanval in te kunnen zetten. En één Pokémon is niet genoeg, want de gemiddelde Gym wordt verdedigd door verschillende sterke vijanden. Vechten om een Gym is daarmee alleen weggelegd voor zeer fanatieke spelers, precies het soort spelers dat nu Pokémon in een Gym heeft geplaatst. Voor beginnende en minder fanatieke spelers is dat ontmoedigend. Voor wie in die laatste categorie valt, bestaat de game enkel uit het verzamelen van Pokémon, voor het vullen van de Pokédex met zoveel mogelijk soorten. Je kunt dan echter bijzonder weinig met je verzamelde beestenboel.

Conclusie

Dat Pokémon Go een succes is, is wel duidelijk. De marktwaarde van de bedrijven achter de app is in een week tijd flink gestegen, grote hoeveelheden spelers drommen samen in de open lucht en vrijwel alle media besteden er aandacht aan. De game heeft een ware hype veroorzaakt. En dat terwijl op de app toch wel het een en ander aan te merken valt. Technisch gezien is de app best brak, maar wat misschien belangrijker is: er ontbreken de nodige opties die we van een Pokémon-game wel verwacht hadden. Zo kun je enkel vechten bij een Gym en niet met je eigen vrienden. Verder willen we graag Pokémon kunnen ruilen en missen we de nodige diepgang bij het vechten. Wat we de makers verder aanrekenen, is dat ze totaal geen moeite hebben genomen om uitleg te geven bij de game. Zo zal bijvoorbeeld het kleine beetje diepgang dat er in het knokken zit aan menig beginnende speler voorbij gaan. Als ontwikkelaar Niantic dergelijke verbeteringen in weet te bouwen, zien we Pokémon Go nog lang populair blijven. Zo niet, dan vrezen we dat de hype snel over is en er alleen een kleine maar fanatieke groep spelers met veel vrije tijd overblijft.

Reacties (260)

Wijzig sortering
Paar tips...

Bij het vangen van Pokémon, gooi als de cirkel klein is (ik vond groot logischer, maar het is dus andersom).

Je special gebruik je met een lange touch, maar let op, je primaire aanval en je special kunnen verschillende elements hebben waardoor je special niet altijd ook beter is.

Tip gejat van iemand anders in de comments op een eerder artikel: verzamel zoveel mogelijk Pokémon en gebruik dan een Lucky egg voor dubbele xp en doe zoveel mogelijk evolves op simpele Pokémon die goedkoop te evolven zijn. Ben daar gister van level 10 of 11 naar 14 getrokken.

Bij vriendelijke gyms kun je vechten voor xp en prestige (voor de gym). Je zet dan een enkele Pokémon in en probeert zover mogelijk te komen tegen de bekende Pokémon. Hoe meer je er verslaat hoe meer xp.

Tegen vijandige gyms kun je meerdere Pokémon meenemen. Het is daardoor makkelijker om te winnen, maar een enkele keer winnen is niet genoeg om de gym over te nemen. Winnen verlaagt de prestige van de vijandelijke gym en pas als die nul is kun je de gym overnemen.

In tegenstelling tot wat Paul hier zegt vind je ook veel meer Pokémon in druk bevolkte gebieden.
De Candy krijg je door Pidgey te vangen, want elke Pidgey die je vangt levert je één Pidgey Candy op.
Eh nee? Meestal krijg je er drie en de eerste keer bij een nieuwe Pokémon wat meer.
De voornaamste functie is dat je er je scherm mee uit kunt zetten terwijl de app actief blijft. Houd de bovenkant van je telefoon naar beneden en het scherm wordt zwart. Vooral voor wie een oled-scherm heeft is dat prettig.
Nee alléén voor wie een oled scherm heeft is het nuttig. Het scherm gaat namelijk niet uit maar wordt alleen donker. Met een lcd scherm heb je daar weinig aan. Bovendien worden je Android knoppen (on screen of er onder zoals bij Samsung) niet inactief gemaakt. Daarnaast is mijn ervaring dat door die energysaver de app vaak niet meer reageert op touches. Ik stop mijn telefoon nu altijd in mijn vestzak, dan dimt het scherm ook door de auto brightness.

Verder ben ik het wel eens met de beoordeling van het spel, ik hoop heel erg dat ze hem nog flink uitbreiden want er zit veel potentieel in dat er nu nog niet uit komt.
Als je trouwens een eevee wil evolueren kun je volgens een reddit post bepalen welke je krijgt. Respectievelijk door de volgende nicknames te geven:

Sparky = Jolteon
Rainer = Vaporeon
Pyro = Flareon

blijkbaar had dit te maken met de aflevering uit de tv serie waar ash en pals 3 trainers ontmoeten met de 3 pokemon.

Nog een tip is het sparen van je stardust en candy voor de latere levels (20-21). je vang namelijk zo snel betere pokemon dat het trainen van je huidige pokemons een level of 2 later helemaal niks meer uitmaakt. Evolueren kan je wel gebruiken zoals hierboven al aangegeven om te levelen.

Ook het gooien van curveballs en hier bekend mee worden is een belangrijke skill omdat op hogere levels het lastiger wordt om pokemon te vangen en de pokeballs vaak automatisch een curveball zijn, door zelf al een curveball te gooien heb ik gemerkt dat het beter gaat, dit is alleen wel lastig als de pokemon ver weg in je scherm staat.
Als ballen automatisch curve val zijn is dit een bug. Kun je oplossen doir ar aan en uit te zetten
vreemd, want het gebeurt at random en alleen bij moeilijk te vangen pokemon. en er is ook een animatie voor (bal laat een geel sterrenspoor achter, het is redelijk subtiel).
Moet je de flink rond laten draaien zonder te gooien. Dan krijg je je curve bal en dus extra xp. Wel lastig hoor
Helpt het om in plaats van draaien, achtjes te maken met je telefoon (gyroscoop ijking)?
Dit evee verhaal ga ik even testen, heb inmiddels 7 Flareons met minimaal 1100 cp en 2 jolteons maar krijg maar geen Vaporeon :|
Dit werkt overigen. Ik heb het namelijk zelf ook getest en kreeg direct een Flareon. Sommige mensen hebben het vaker getest en het werkte elke keer weer. Is dus een leuk easter egg, net als hoe je Pikachu als starter kan hebben.

Vraag me hierdoor wel af of er meer easter eggs verborgen zitten, denk het haast wel :D
Je kan bij eevee's ook gemakkelijk naar je secondary attack kijken, aan de hand daar van kan je al afleiden wat de evolutie word.
is al ontkracht. dat werkt niet.
Bron?

Bij mij gaat het namelijk nog steeds op volgorde van de secondary attacks :^)
Bron staat ergens op redit, is iig wel ontkracht. Je Eevee hernoemen werkt wel, dat is een easter egg die ook door Pokemon Go op hun FB pagina is bevestigd: https://www.facebook.com/...367582750/?type=3&theater
Ik weet dat het inderdaad werkt maar, die FB pagina is niet de officiele pagina ofzo, is gewoon een fan pagina...

In mijn stad daarentegen zijn er zo weinig eevee's dat het maanden gaat kosten voordat ik er ook maar 1 kan evolven. Ach ja.
Bron: Ik heb momenteel 7 flareons vanuit alle 3 de attacks gekregen.

Name change werkt inderdaad wel, gister eindelijk een Vaporeon gekregen met 1748 CP. I'm so jelly :>
Goeie tips :)
En het is inderdaad zo dat je in drukbevolkte gebieden meer Pokémon vindt. Alleen vindt je op het platteland wel degelijk ook Pokémon. Niet zoveel als in de stad, maar ze zitten wel degelijk ook in het weiland of de poldersloot. In tegenstelling tot Stops en Gyms, die zijn op het platteland echt heel schaars. Dat maakt spelen in dunbevolkte gebieden toch wat lastig, want bij gebrek aan Stops heb je minder ballen en is het daarmee alsnog lastig om de schaarse Pokémon te vangen die er te vinden zijn. Laat staan vechten.
Toch nog een aantal opmerking op de video

1. "De eerste 150 zitten erin, die vind ik leuk". (Uit de video)
Ja en nee. Ik kan de link niet terug vinden maar volgens mij was aangegeven dat legendary pokemon alleen beschikbaar zouden zijn op zogenaamde world events. Wat zoiets precies is en hoe dat eruit komt te zien geen idee.

2. Daarnaast mis ik toch nog wel een stukje dat je (als je level up gaat) ook steeds betere items krijgt uit pokestops. Bij level 20 krijg je ultra balls. Er zijn zelfs masterballs in de game.

3. En dan iets wat jullie wel echt heel fout hebben: Vrij gequote: "Beginnende spelers kunnen een gym niet aan". En in de tekst: "Vechten om een Gym is daarmee alleen weggelegd voor zeer fanatieke spelers, precies het soort spelers dat nu Pokémon in een Gym heeft geplaatst. Voor beginnende en minder fanatieke spelers is dat ontmoedigend." Dat is niet gewoon niet waar, gewoon absoluut niet. En dit stuk mis ik dan ook wel in de video omdat het best een belangrijk (en leuk) onderdeel van het spel is; gyms overnemen.

Waarom: Je kun namelijk met meerdere personen tegelijk de gym aanvallen. Ik zat laatst met een vriend een gym over te nemen, en dan zie ik ook daadwerkelijk zijn Pidgeot erachter die ook aan het aanvallen is. Zie als voorbeeld deze video. Als zijn vriendin ook de gym aanvalt zie je dat haar Pidgeot erachter in beeld komt mee aanvalt (zie 5:30).

De damage die de gym pokemon doet, is wel individueel voor elke player. Maar je doet wel samen tegelijk damage aan de gym pokemon waardoor deze sneller down is. Je kunt zien of je samen een gym aanvalt (door op de achtergrond te letter of er een andere pokemon is) door een icoontje onder de healthbar. Dus een gym aanvallen als beginnende speler kan best. 2 mensen met een laag level kunnen een hoge level gym aan. Alleen individueel spelen is wat moeilijker. Tot zover ik weet is het maximaal 2 vs 1 tegen de gym. En wordt een 3e spelers in een nieuw gevecht geplaatst waar vervolgens weer een 4e speler bij gezet word, etc.

4. Wellicht belangrijker is dat de kans op een sterke Pokémon groter is als je eieren uitbroedt, vooral als je eieren hebt waarvoor je 5 of 10 kilometer moet lopen.
Pikachu, Charmander, Bulbasaur, Squirtle komen gewoon uit een 2km ei. Het is wel zo dat er in 10km eieren pokemon zitten die je veel minder snel in het wild tegen komt. Maar die hoeven niet sterker te zijn.

5. "Het is daarbij zaak om enkel de Pokémon met de hoogste CP-waarde op te waarderen."
Pokemons kunnen verschillende aanvallen hebben. Zo heb ik een Seel van:
- 45CP met Ice Shard (10 att) en Aqua Tail (50 att)
- 322CP met Water Gun (10 att) en Aqua Jet (15 att)

Iedereen heeft zijn eigen mening en aanvalstechniek. Maar ik heb liever die van 45CP dat ik hem upgrade, omdat ik liever Aqua Tail gebruik.

6. Hoe ver je de CP-waarde van een Pokémon op kunt voeren, hangt in grote mate af van de beginwaarde van de Pokémon.
Hoe ver je de CP van een pokemon kunt upgraden hangt meer af van welk level pokemontrainer je bent. Zover ik weet heeft het niet te maken met beginwaarde van de pokemon. Zo had ik een aantal levels terug mijn Beedrill helemaal geupgrade. Nu een aantal levels verder is die nog maar op 70% van maximale CP van wat die kan zijn.
"Het zou aardig zijn als je - met de nodige moeite - zelfs de zwakste Pokémon tot een killer om kunt vormen" Dat heeft dus met de aanvallen te maken die de pokemon heeft.

7. Ik mis het stukje dat je, als je pokemon in een gym staat, dus de gym jouw bezit is. Hiervoor 500 stardust en 10 pokecoins voor krijgt (met een max van 100 pokecoins per 20 uur). Je kun 1x in de 20 uur laten uitbetalen (mocht je het voor elkaar krijgen om zolang in een gym te staan). Ikzelf wacht altijd even tot ik in 3, 4 gyms sta en laat dan meteen uitbetalen (30 a 40 pokecoins) voordat ik eruit geschopt bent. Zo kun je dus gratis pokecoins verdienen voor bijvoorbeeld een bag upgrade, lure modules, etc.

8. "Je kan niet ruilen".
John Hanke (CEO Niantic) heeft al aangegeven dat dat er wel aan zit te komen.

9. Vastlopen van de game ligt niet aan het toestel maar aan de server. Gebeurd bijvoorbeeld vaak bij het vangen van een pokemon. Je zult ook zien dat als je even wacht (niet gelijk afsluit, maar even wacht en dan afsluit) dat je heel vaak de pokemon gewoon gevangen hebt. De animatie loopt niet door omdat die niet op tijd de info van de server krijgt, waarna die vervolgens niet verder gaat na de animatie. Die server problemen is inderdaad wel echt een huge issue.

Dat idee over elkars avatars zien op de map lijkt me wel een leuk idee trouwens. Ben alleen benieuwd hoe dat zou uitpakken met enorme groepen mensen, dan zie je de pokemon niet meer op de kaart :P

Daarnaast nog:
Voor mensen die het interesseert:
Sprites van items in de game: https://imgur.com/a/XNJOA#ZygJTAY
Zie bijvoorbeeld Max Revive, Masterball en andere berries.

Sprites van de eerste 150 pokemon in de game: https://imgur.com/a/0xJAW#EVIapxI
en mew niet te vergeten: http://imgur.com/joXYcPo
Klopt, was vooral om als tip te geven dat het best de moeite waard kan zijn om even verderop te kijken afhankelijk van waar je bent. Ik woon zelf aan de rand van Maastricht en heb de game dan actief in mijn vestzak om wat kilometers te maken als ik met de hond loop. Ik kom daar ook wel Pokémon tegen maar niet veel dus meestal let ik daar niet eens meer op. Als ik door Maastricht centrum loop dan is het echt veel drukker bezaaid, dus in zo'n situatie kan het de moeite waard zijn om even op je fiets te springen als je eens lekker wil gaan farmen en catchen, in plaats van dat je in je eigen buurt blijft rondbanjeren.
De trick is om de Poke Stops te vinden met de paarse confetti. Daar heeft iemand een Lure op gebruikt. Daar kun je letterlijk bovenop staan en tientallen Pokemon vangen. Er zijn al "Lure Parties" (gister eentje bij De Fundatie in Zwolle) waar een aantal Poke Stops vlak naast elkaar worden bestookt met Lure items en mensen dan massaal rondlopen/zitten.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 16 juli 2016 13:22]

Dat hangt er van af hoe veel er ingress gespeeld werd op het stukje platteland in kwestie, aangezien de pokestops direct overgenomen zijn. In "mijn plattelandsdorpje (2500 inwoners) zijn 5 arenas en zo'n 20 pokestops.
Met betrekking tot het vangen; ja de kans is groter bij een kleine cirkel maar de word nog groter als den bal in de cirkel terecht komt. Het kan lonen om dus minder risico te nemen met een grotere kans in de cirkel te treffen.

Overigens kun je ook een effect aan de bal meegeven door de vinger rond te draaien. Dergelijke curve ballen leveren extra xp.
De grote van de cirkel heeft geen invloed op je kans, de extra xp voor nice, good of excellent throw ook niet.
Waar is de cirkel dan goed voor eigenlijk?
in ieder geval om extra XP te krijgen
Ik krijg Nice en Great throws bij eenderwelke grootte van de ring, dus dat lijkt het ook niet te zijn.
Een afweging dus, ik gooi meestal al een beetje onder het midden. Die effectballen lukken me nog niet echt veel, maar het is ook maar 10 xp geloof ik, niet echt de moeite waard. Als je precies goed mikt kun je ook bonuspunten krijgen, tot 100 zelfs, maar ook daar nog niet echt een betrouwbare manier gevonden om dat te doen. Overigens helpt het ook om AR uit te zetten, dan staan de Pokémon altijd midden op je scherm wat het mikken makkelijker en altijd hetzelfde maakt (bij zelfde type Pokémon).
Ehm, nee, hoe kleiner de cirkel hoe meer exp je krijgt als je de bal erin gooit, maar de vang kans hangt alleen van de grootte af en niet van een nice of great throw ofzo.
vang kans = kleur van de ring
hoe kleiner de ring = meer XP
Als je de telefoon omgekeerd in je zak doet gaat de achtergrond verlichting uit en er worden geen grafische berekeningen meer gedaan, dus ook batterij besparing op LCD.
Ah, goed punt inderdaad. Overigens geloof ik wel dat dat nog verschil maakt, maar ik vraag me toch ook af waarom (buiten het er gewoon op houden dat Niantic niet zulke geweldige coders in dienst heeft). Het is namelijk grafisch erg simpel. Die platte map met een paar objecten van net een paar polygonen zouden toch nauwelijks load op de GPU mogen veroorzaken. Helaas lijkt het dat wel te doen gezien hoe hard de game door batterijen heen eet, dus het zal toch wel verschil maken.
Inderdaad er is nog veel te optimaliseren. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze dat voor mekaar krijgen.
Met Ingress is het ze ook gelukt, dat vrat ook zoveel stroom in het begin, maar is nu redelijk goed geoptimaliseerd.
Het beste kan je AR en geluid uitzetten, naast de battery saver, om zo lang mogelijk te kunnen spelen.
Je zou zeggen dat ze het vanaf het begin toch wel beter hadden kunnen doen, juist door hun ervaring met Ingress?
Ik vermoed dat ze een tijdslimiet (of veel druk) hebben gehad om het uit te brengen met mooi weer en veel mensen met vrije tijd. Als ze het komende winter zouden uitbengen in een betere versie zou het succes veel minder zijn...
De game is in principe eerst in elkaar geflanst, het was bedoelt als een grap... die al snel FLINK uit de hand is gelopen en daardoor toch maar serieus opgepakt. Er zullen in de komende maanden absoluut optimalisaties en uitbreidingen komen.

http://www.bloomberg.com/...ore-it-became-a-giant-hit
Ik kan op me iPhone 6s plus toch ruim 5 uur achter elkaar spelen non stop
Bedankt voor de tips! Beetje offtopic en gek genoeg ook top reactie, maar ik wist nog niet hoe je gebruik kon maken van je 'volle bar' tijdens een gymbattle!

Hierdoor nu al aardig wat gevechten gewonnen tegen sterkere tegenstanders!
Was mij inderdaad ook totaal niet duidelijk totdat ik een guide op internet las ;)
Misschien is het idee om samenwerking te bevorderen doordat spelers elkaar uit moeten leggen hoe het werkt, maar ik ben bang dat in de praktijk vooral veel casual spelers gewoon geen kans maken omdat ze de mechanics van het spel totaal niet begrijpen.
Met betrekking tot de energie besparing, de 3d map word niet langer getekend, wat betekend dat de grafische chip stopt met het hevige werk.
Correctie:

Of je nou een nieuwe of een bestaande Pokemon vangt, je krijgt altijd 3 candy's. Je krijgt alleen extra candy's wanneer je een Pokemon uit een egg haalt. Het aantal wil ook nog wel eens verschillen.
De Candy krijg je door Pidgey te vangen, want elke Pidgey die je vangt levert je één Pidgey Candy op.

Eh nee? Meestal krijg je er drie en de eerste keer bij een nieuwe Pokémon wat meer.

Ik denk dat Paul bedoelde is elke Pidgey die je transfert naar de professor krijg je een Pidgey candy
Naast de gebruikelijke drie.

En ik hoop dat ze het uitbreiden om tegen andere trainers te kunnen vechten.

Want dat is een groot gemis vind ik
Zoals ik het nou begrijp is een kleinere cirkel een grotere kans dat de pokémon ook werkelijk gevangen wordt (en er niet weer uitbreekt, gebeurt volgens mij als je net begint nog niet zo vaak maar later steeds meer). "Nice!" betekent volgens mij dat je bonus xp krijgt omdat je de bal precies door de cirkel gegooid hebt en dat is moeilijker als die kleiner is. Wanneer je dat echter lukt is de bonus ook groter als de cirkel kleiner is (je kunt volgens mij ook great en awesome krijgen), het kan tot 100 xp extra gaan als ik me niet vergis, terwijl nice maar 10 xp geeft (wat niet veel is aangezien je voor het vangen van de pokémon sowieso al 200 xp krijgt).
Gelukkig komen er nog veel features aan om de houdbaarheid te versterken, zo is al aangekondigd dat ruilen en andere sociale aspecten binnen enkele weken/maanden naar de game komt. We hebben pas een klein stukje van het fenomeen Pokemon Go meegekregen, ik denk dat dit wel een blijvertje wordt en geen one day fly.

http://www.polygon.com/20...pokemon-go-trading-update

according to Niantic Labs' CEO John Hanke. In interviews with Game Informer and Business Insider, he confirmed that adding trading to the iOS and Android game is a priority for the development team.

"It's kind of a core element," Hanke said to Business Insider of the feature, which is one of the biggest aspects of the mainline Pokémon games missing from the mobile iteration.

He also said that players can look forward to additional features, like more ways to interact with PokéStops, in upcoming versions. Pokémon Go is expected to receive new server iterations and other updates on a bi-weekly basis.
ik denk dat dit wel een blijvertje wordt en geen one day fly.
Pokemon is altijd heel populair geweest, dat zal ook niet veranderen met Pokemon Go. Maar, het is nu super populair bij iedereen en ik denk dat dat juist wel over gaat.

Ik was twintig toen de eerste Pokemon game uitkwam op de Gameboy, zelf er nooit wat mee gehad, maar mensen die 10+ jaar jonger zijn juist wel en daar speelt Nostalgie heel erg mee. Dat zijn zoveel mensen dat anderen vanzelf wel nieuwsgierig worden en het gaan uitproberen. Een paar jaar geleden Pokemon Ruby (?) geprobeerd op een iOS emu en dat was echt "Is dit waar iedereen zo gek van werd!?!?" (not impressed), maar wilde zelf van de week juist Pokemon Go uitproberen omdat ik benieuwd ben hoe ze AR hebben geďmplementeerd. En wie weet vind ik het wel leuk ;-)
Ik ben een beetje laat bij het feestje, maar @paul, het staat bomvol met incorrecte aannames. Ik begrijp wel waar dat vandaan komt, ook ik maak me schuldig aan 'theorizing', maar ik houd er wel rekening mee dat ik er naast zit. Nu worden sommige zaken naar voren gebracht als een waarheid. Niet dat het er in het grote plaatje echt toe doet.

Ik en een collega spelen het sinds dag 1 van de oorspronkelijke release, niet die in NL. Ik ben inmiddels lvl 21-en-eenhalf.

De reden dat Pokémon Go het licht heeft gezien is naar alle waarschijnlijkheid pressie vanuit de aandeelhouders om de markt buiten de eigen consoles te gaan verkennen. Traditioneel gezien heeft Nintendo een zeer strikt beleid gevoerd, waarbij ze een eigen brand neerzetten, zonder inmenging. Alles Nintendo was Nintendo exclusive. Het grote probleem daarmee, natuurlijk, is dat de huidige games markt in het westen voornamelijk bestaat XBOX en PS en in steeds mindere mate Nintendo en Nintendo leed verlies op haar consoles (of speelde pas heel laat break-even en maakte dus jaren lang geen winst). Omdat dit drukte op de resultaten van Nintendo, is van binnenuit pressie opgebouwd om buiten de eigen consoles te stappen. Vervolgens is men met Pokemon Go gekomen. Hier zijn/waren bronnen van te vinden, ik heb zojuist een poging gedaan, maar dit gaat me meer tijd kosten dan ik heb.

"Uitleg" lees ik in de review. Nu ben ik sowieso een voorstander van dingen zelf uitvinden, we worden tenslotte al veel te veel bij de hand genomen door de moderne spelmakers en elke scheet die je laat in een spel moet eerst worden uitgelegd, maar in PoGo vind ik het totaal geen toegevoegde waarde hebben. In een dag of twee heb je vrijwel het hele spel door. Natuurlijk leer je gaandeweg meer, maar slimmigheden zoals 'Evolve je Pokémon pas na ze te hebben opgespaard samen met een Lucky Egg' zijn zaken die je m.i. niet in een handleiding moet zetten, maar juist moet oppikken door het te spelen. Net zoals vroegah.
Je ziet daarom een cirkel om de Pokémon kleiner worden, die aangeeft wanneer de kans dat je worp succes heeft het grootst is.
Dit is incorrect. De cirkel geeft een indicatie waar je bal moet landen om nog een geldige 'score' te krijgen. Hoe kleiner de cirkel hoe groter de kans dat je een 'excellent throw' krijgt. In de schaal van nice-great-excellent. Dit zijn controleerbare zaken en dat maakt deze review weer halfbakken.
Hoe ver je de CP-waarde van een Pokémon op kunt voeren, hangt in grote mate af van de beginwaarde van de Pokémon. Het is dus zaak om je verzamelde Stardust en Candy te besteden aan je beste Pokémon, en alle mindere beesten in te ruilen voor snoep.
Dit is deels waar. De CP van de Pokémon die je vangt nemen toe naarmate jij in levels stijgt. Dit heeft te maken met het feit dat de maximale CP waarde van de Pokémon toeneemt met elk level en daardoor zullen de Pokémon die je vangt gemiddeld een hogere waarde hebben. Dit geldt ook voor de Pokémon die je al hebt gevangen (de maximale CP waarde), maar omdat het vaak veel kost om te upgraden, kun je beter niet upgraden, wachten op genoeg candy en dan je hoogste evolueren. Na verloop van tijd zal ook die Pokémon worden vervangen door een andere.

De beginwaarden echter, zijn nergens terug te vinden. Je hebt daarom niet echt een helder beeld van de 'betere Pokémon', buiten hun CP. We weten op basis van spreadsheets dat er variatie is binnen een type Pokémon, waardoor de stats van twee dezelfde Pokémon met exact dezelfde power tóch kunnen verschillen (Ik heb dit zelf ook geconstateerd). Het lijkt me ook dat dit eerder een end-game uitdaging gaat worden.
Je kunt gelukkig niet voor geld wat xp of een lekker sterke Pokémon kopen. Het is dus geen pay to win,
Ook weer deels waar. Je kunt wel een XP bonus kopen. Gelukkig geen power. XP boni worden over het algemeen P2Progress genoemd, niet P2Win, omdat de eerste er slechts voor zorgt dat je eerder het plafond bereikt, terwijl de laatste letterlijk meer kracht betekent, ook in end-game. Zoals wel vaker wordt P2W weer te breed gebruikt.

Verder ben ik het eens met veel van de opmerkingen over missende features, maar mis ik vervolgens referentie naar toezeggingen die al gedaan zijn door Niantec. Zo zal er zeker trading komen, worden er improvements op gyms en stops gedaan en zal er een leaderboard komen. Daarnaast is de verwachting dat eind van het jaar de volgende batch Pokémon zal 'verschijnen' in Pokémon Go.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 18 juli 2016 11:23]

Ik heb de redactie nog getipt Vrijdag, maar Pokemon GO komt voorlopig NIET naar meer landen.

http://www.thejakartapost...or-pokmon-go-release.html
“The team is currently heads down working on the game. We do not have any announced plans for countries beyond New Zealand, Australia, US and Germany at the moment,” wrote Chris Kramer, vice president of fortyseven communications, representing the game developer, in an email to IGN SEA on Friday.
Niantic initially planned to release the game in the UK and the Netherlands but later postponed it following issues with servers because of the game’s unexpected popularity.
Edit: Over the gyms:
http://www.thejakartapost...e-you-play-pokmon-go.html
Go to the gyms — it’s easier than you think!
Many players are terrified by the gyms in their area because the Combat Power of the Pokémon stationed there is very high. What you should know is that most times these Pokémon are controlled by the computer and not by another player so you can take your time to constantly dodge and attack to slowly whittle down the Pokémon. Not to mention that if it doesn’t work on your first try, any Pokémon that you defeated on your previous attempt will remain defeated until you win or give up, and if you are an active player you will have plenty of revives and potions to heal your Pokémon and try again.

The gyms not only give a sense of satisfaction but also lots of experience and defender prizes!

[Reactie gewijzigd door HMC op 16 juli 2016 08:49]

Toch zojuist uitgekomen in NL
Whoa, geen idee waarom je gedownmod werd, dacht al dat je aan het trollen was maar je hebt gewoon gelijk. Hij staat in de play store, heb hem gelijk even geupdate (had de eerste versie via APK download).
Helaas zijn de servers echter nog steeds down ;(

edit: Grappig... net stond er nog een algemene melding dat er iets mis was met de server, nu staat er: "Our servers are humbled by your incredible response. We are working on the issue. Please try again soon!"

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 juli 2016 17:30]

Ik heb de tip gezien, maar je hebt het verkeerd geďnterpreteerd: Niantic had op dat moment niet meer landen aangekondigd.

Inmiddels wel: de game is uit in VK, Spanje, Italië en Portugal :)
Je kunt via https://www.ispokemongoavailableyet.com/ checken op pokemon go beschikbaar is op Goolge play store.
Heeft iemand voor mij een tip hoe ik pokemon go op IOS kan gebruiken ? Als ik een amerikaanse of australische account aanmaak in de app store dan moet ik mijn creditcard gegevens invullen maar die heb ik niet. Is er een manier om dit te kunnen omzeilen?
Account aanmaken in iTunes op je computer ipv op je mobiel. Dan krijg je wel de optie om creditcard te skippen.
Bedankt ! Dit was het 'probleem' dus.
Gelukkig is-ie inmiddels gewoon in de Nederlandse store te krijgen :)
Je kan gewoon zeggen dat je geen betaalmiddel wilt invoeren.
Op de computer via itunes scroll helemaal naar beneden en dan zie je rechts onder het landen icoon staan, kies hier US. Dan moet je naar het apps tablad van itunes gaan (deze kan iets lastig te vinden zijn).

Kies nu een random gratis app die niet pokemon go is. Druk dan op downloaden of installeren oid. Dan zal itunes je vragen om in te loggen of een nieuw account aan te maken. Als je dan via die knop een nieuw account aanmaakt dan krijg je de optie om een account aan te maken zonder creditcard.

Ik hoop dat het zo lukt!
Klinkt minder gebruikersvriendelijk dan Apple algemeen wordt beschreven.
Pokemon Go! is leuk voor de gamer die zijn jongere jaren willen herleven. Het concept van dit spel is supergaaf, alleen 10 jaar te laat. Groot voordeel van dit spel is dat veel jongeren een stuk meer bewegen!

Wat dit spel mist zijn de:
* Turnbased Fights.
* Geen Pokemon Ruilen.
* Geen gevechten tegen andere trainers van andere kleuren (zijn ook niet te zien op GPS).
* Het idee van een Pokemon in een gym laten is oké, geef alleen de eigenaar van de Pokemon een notificatie dat zijn gym word aangevallen. Zodat hij zelf het gevecht kan aangaan.
* Het wisselen/aanpassen van Pokemon in een fight. (Geforceerd steen tegen water, water tegen elektriciteit) slaat natuurlijk alles.
* Het zoeken naar Pokemon op je kaart/GPS systeem is wat buggy, volgens mij teleporteren de Pokemon nog al. Soms ga je van 3 voetjes naar recht voor je bakkes.
* AR Camera werkt niet meer op iPhone, geeft een melding met de gyroscoop niet te vinden ofzo?!
* Pay to Win uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 16 juli 2016 07:37]

* Turnbased Fights.
Alleen op de Gameboy was het turnbased. Niantic probeert het wat realistischer te maken door het realtime te maken.
Kijkend naar een stukje van de tv serie zie ik niet dat het turnbased actie is. https://youtu.be/nJteWWwpiuw?t=3m44s
* Geen Pokemon Ruilen.
* Geen gevechten tegen andere trainers van andere kleuren (zijn ook niet te zien op GPS).
Ruilen en PvP worden mogelijk nog opties. De basis is in ieder geval goed.
* Het idee van een Pokemon in een gym laten is oké, geef alleen de eigenaar van de Pokemon een notificatie dat zijn gym word aangevallen. Zodat hij zelf het gevecht kan aangaan.
* Het wisselen/aanpassen van Pokemon in een fight. (Geforceerd steen tegen water, water tegen elektriciteit) slaat natuurlijk alles.
Stukje over wisselen: http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Recall#In_the_anime
* Het zoeken naar Pokemon op je kaart/GPS systeem is wat buggy, volgens mij teleporteren de Pokemon nog al. Soms ga je van 3 voetjes naar recht voor je bakkes.
Volledig mee eens, het probleem met de GPS moeten ze snel oplossen. Ook freezes tijdens het vangen.
* AR Camera werkt niet meer op iPhone, geeft een melding met de gyroscoop niet te vinden ofzo?!
Zou even online kijken of meerdere hier last van hebben.
* Pay to Win uiteraard.
Helaas is dat niet zo. Je kan geen (rare) Pokemon kopen. Je kan niet een middeltje kopen om je Pokemon sterker te maken.
Ja, je kan meer ballen kopen zodat je alleen kan focussen op vangen en gym battles. Ja er is incense om het makkelijker te maken dat Pokemon naar jou toe komen maar je moet ze nog steeds zelf vangen. Zelfde met 'lure module'.
De Lucky egg is een XP boost, hier geef ik je gelijk.
Wat discussies hier over:
https://www.quora.com/Is-Pok%C3%A9mon-GO-pay-to-win
http://www.forbes.com/sit...-yes-and-no/#6b6196d05769
https://www.reddit.com/r/..._go_is_a_pay_to_win_game/

[Reactie gewijzigd door Ves op 16 juli 2016 08:16]

Je hebt wat goede punten, meer kan ik niet zeggen. Al vind ik Turnbased nog steeds het beste ipv lomp op je scherm rammen het brengt meer tactiek in je spel. Daarbij hebben de Pokemon van PokeGo maar 2 aanvallen. Misschien ben ik gewoon te oud, of heb ik teveel GameBoy Pokemon gedaan.
turnbased vind ik ook het mooiste systeem, ideaal voor alle leeftijden.
Omdat het dan niet uitmaakt of je supersnell of sloom bent met je acties.
Niet zo behendige spelers zullen dan ook eerder afhaken, als het puur om reactie-snelheid gaat.
Het wisselen/aanpassen van Pokemon in een fight. (Geforceerd steen tegen water, water tegen elektriciteit) slaat natuurlijk alles.
Ik heb nog geen kans gehad om het te proberen, maar volgens deze guide kun je wel wisselen:
Swap Pokémon: Tap the up-down-arrow button on the bottom-right of the screen to switch the current Pokémon with another one
http://qz.com/731057/the-...pokemon-go/#poke-battline

Dat is dan wel alleen in gevechten bij vijandelijke gyms waar je een roster aan pokémon meeneemt. Als je maar een enkele pokémon meeneemt (bij trainen bij gyms van jouw faction) dan moet je dus van tevoren goed kijken dat niet een van de pokémon compleet immuun is voor de attacks van jouw pokémon.

Edit: Ondertussen vanmorgen een gym aangevallen en overgenomen (met geluk dat hij zo slecht bewaakt was, zal hem wel niet lang houden ben ik bang) en ik kreeg inderdaad een knopje om te wisselen tussen de Pokémon die ik van tevoren geselecteerd had.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 juli 2016 14:40]

Tip: zodra je een gym hebt overgenomen óf een pokemon in een vriendelijke gym hebt kunnen zetten. Ga direct naar de shop en klik op het schildje rechts bovenaan. Dit kan 1x in de 21 uur en krijg je 10 coins voor elke pokemon die in een gym zit. Je hoeft dus niet eerst 21 uur te wachten voordat je coins kan krijgen.

Mijn ervaring is dat het zeker als lager level heel moeilijk is om een pokemon in een gym te krijgen. Dus zodra ik er ergens eentje in heb, kies ik meteen voor de 10 coins. Als je sterk genoeg bent voor meerdere gyms / pokemons per gym, dan kan je natuurlijk even wachten totdat je 3x 10 coins kunt pakken, maar is mij nog nooit gelukt.
Ah goede tip, ik wist nog helemaal niet dat je ze zelf moest claimen. Helaas zijn de servers nou al uren down...
http://www.independent.co...access-game-a7140691.html
10 jaar te laat? Eens even kijken.. wat deden we naast Snake ook alweer op onze Nokia in 2006...
We speelden Doom op onze Sharp HPC's uit 1998. Dus hoezo Nokia?
Welk marktaandeel had dat in 2006?
in 2006 speelde ik al een kleine twee jaar elder scrolls travelkey op mijn n-gage ;)
Elke Pokémon heeft drie varianten, waarbij uiteraard vooral de sterkste variant interessant is.
Niet elke Pokémon heeft drie varianten sommigen twee of één. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Taurus die je niet kan evolueren. En er is ook een Pokémon (ben de naam kwijt) welke bij evolueren random in één van zijn drie geëvolueerde versies veranderd.

Wat ik inderdaad het meeste mis is dat ik geen andere mensen zie. Ook ben ik nu level 7 en heb nog geen enkele gym aan kunnen vallen. Ongeveer alle gyms zitten hier vol met 3 Pokémon van 1000+CP. (San Francisco). Er is hier wel een overvloed aan pokestops, zo ongeveer elke mural is er wel één.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 16 juli 2016 07:04]

Eevee bedoel je. Deze kan veranderen in:
Flareon, Jolteon, Vaporeon, Espeon en Umbreon.
Respectievelijk vuur, elektrisch, water, psychic en dark. Wellicht dat er tegenwoordig nog andere varianten van zijn. Maar mijn pokemon kennis is in mijn volwassen jaren wat afgezwakt. :p
Er zijn inderdaad meer varianten. Na Espeon en Umbreon kwamen Leafeon (grass) en Glaceon (ice). Tegenwoordig is er ook een nieuw type (fairy) en de evolutie daarvoor is Sylveon.

Ik hoop eigenlijk wel dat Pokémon Go minstens nog de tweede generatie aan Pokémon toevoegt. Want anders is er binnenkort niet zoveel nieuws meer te vangen.
Dat hoop ik niet. Ik ben opgegroeid met de eerste generatie, en heb geen idee wat er allemaal in de 2e generatie zat. Laat ze dan maar een andere app uitbrengen.
Espeon en Umbreon zijn van de 2e generatie, dus die kan je helaas nog niet krijgen. :)
http://fraghero.com/this-...ur-choice-of-eeveelution/

Nog niet getest maar het lijkt dus mogelijk te zijn om te kiezen waar je haar in laat evolueren.
Dat is wel op het moment de consensus.

Heb het zelf maar 2x kunnen testen:
1x bij een rivier: kwam een vaporeon uit
1x gewoon op een weiland: kwam een flareon uit

Ik moet het zelf nog wat vaker testen om er zeker van te zijn maar het lijkt er wel op dat het locatie gebonden is (vind ik ook het meest logisch)
Ik ga het testen zodra ik weer voldoende candy heb!

Jolteon en Vapereon zijn inmiddels al in mijn bezit!
Dat is ook een beetje het probleem van het huidige spel.

Omdat je maar 2 dingen kunt doen gaan mensen er van uit dat gym battlen net zo belangrijk is als het vangen van de pokemon zelf (het is immers de enige vorm van 'pvp').

Dat zie ik anders. Als je terugkijkt naar de game zelf dan zit toch echt de meeste gameplay in het spelen tegen random trainers die je tegen komt, en in de fictieve wereld houd ruimschoots het gross van de trainers zich niet bezig met gymbattles om badges te verzamelen voor de pokemon league(s).

Ik heb er geen twijfel over dat, zodra het server probleem gefixt is (wat ik met tweakers eens ben dat dat toch echt niet zo ingewikkeld zou moeten zijn.. gewoon ff bij google/amazon/microsoft of wie dan ook aankloppen) ze trading en battles uit zullen werken.
Een sociaal aspect kan er ook zeker komen en het zou ook handig zijn als dat in de app zelf zit zodat je niet steeds de app moet minimizen (waardoor hij dus niet meer actief is) om even op whatsapp of een van die pokemon Go sociale apps te kijken.

Als dat gebeurt is dan zie ik het voor me dat het gross van de mensen genoeg plezier kan halen uit het traden en battlen met mensen die ze zo tegen komen ipv het vechten in een gym en een gym bezetten meer iets is voor de 'hardcore' spelers. Daar heb ik vrede mee, immers als ik CS:GO speel verwacht ik ook niet mee te kunnen doen met tournamenten en kans te maken tegen de beste spelers. Er is altijd baas boven baas, en daar is niks mis mee.


Hier nog een handige tip voor diegene voor wie dat nog niet bedacht hebben:

Een CP100 pidgey is veel meer waard dan een CP300 pidgeot.
Die pidgey kun je 2x evolueren (candy is een cheap commodity) waardoor hij kwa CP boven die pidgeot uit zal steken (elke evolutie verdubbelt of meer dan verdubbeld de CP). Stardust is een rare commodity en moet je zuinig op zijn! Ik zou sowieso geen stardust gebruiken om pokemon te levelen tot je minstens level 15 of zo bent.

Oja, die battery saver functie is in der daad alleen handig als je OLED scherm hebt.
Grootste caveat daarvan is een bug; hij blokkeert ook de touch controls van de app maar die worden niet altijd unblocked wanneer je je telefoon weer tevoorschijn haalt. Daardoor denk je dat de app is vastgelopen terwjil dat niet zo is, hij reageert gewoon niet meer op touch. Als je genoeg juice hebt (flinke batterybank) kun je dus overwegen om die modus uit te zetten om zo enige frustratie te voorkomen. Het spel kan nog steeds vastlopen bij het vangen van pokemon maar dat is wel significant minder voorkomend.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 16 juli 2016 08:50]

Een CP100 pidgey is veel meer waard dan een CP300 pidgeot.
Die pidgey kun je 2x evolueren (candy is een cheap commodity) waardoor hij kwa CP boven die pidgeot uit zal steken (elke evolutie verdubbelt of meer dan verdubbeld de CP).
Maar betekent dit dan ook dat je je Pokemon beter eerst kunt 'power uppen' zodat de CP hoger wordt, en pas dan evolven?
Weet ik (nog) niet. Dat moet ik eens testen wanneer ik 2 pokemon vang van gelijke CP en ik veel candy en stardust heb.

Heb zelf het vermoeden dat de CP waar hij mee eindigt óf afhankelijk is van je trainer level óf van het start CP (voor je m ging levelen).
Als echter blijkt dat hij gewoon standaard verdubbeld dan zou dat in der daad de beste tactiek zijn.. ik vermoed echter van niet.
Let ook wel op dat er een random element in zit en, van wat ik gemerkt heb, niet elke pokemon bij zijn evolutie verdubbelt in CP (maar dat zou dus ook kunnen komen vanwege mijn trainer level of het feit dat ik m al geleveld had)...

Meer testen is nodig :+
Zie blauw meter om je cp heen weergeeft je max van je pokemon. Dit neemt bij nieuwe pokenon toe als je hoger lvl bent. Niet bij reeds gevangen.

Bij een evolutie kan een pokemon tot 3x je orginele cp krijgen van de pre evolve. Dit kan echter ook 1cp zijn
Niet alleen dat, maar het is zeker niet waar dat de meest geëvolueerde verdie de sterkste is. In sommige gevallen is het helemaal niet interessant op pokemon te laten evolueren, omdat ze dan een bepaalde moveset niet meer aan kunnen leren.
Niet alleen random eolueren maar als je ze de naam van hun orginele trainer geeft dan kan je ook kiezen waar Eevee in verandert,
Sparky = Jolteon
Rainer = Vaporeon
Pyro = Flareon
En er is ook een Pokémon (ben de naam kwijt) welke bij evolueren random in één van zijn drie geëvolueerde versies veranderd
Je bedoeld Evee?
Hier klopt dus niks van, ik heb 2 eevee's geëvolueerd met beide dig. De eerste was een Jolteon en de tweede een Vaporeon. Gewoon zo random als het maar kan en de "truckjes" zijn gewoon geluk als het werkt.. 33,33% kans dat een truckje werkt.
Wat leuk, al die tips hier onder de review. Geweldig, blijf ze geven! Dat is de essentie van Tweakers; elkaar helpen. Helaas onderstreept het wel een beetje een van de kritiekpunten op de game; er is schrikbarend weinig uitleg...
Ik heb het idee dat we dít niet als een kritiekpunt moeten zien. Ik krijg namelijk het idee dat Niantic dit expres heeft gedaan met het idee dat spelers deze informatie met elkaar delen.

Ik kan mij hier persoonlijk wel in vinden. Ik merk dat er binnen de studentenvereniging en bijvoorbeeld hier op tweakers veel tips worden uitgewisseld. Dit draagt ook bij aan de spelervaring en de hype.
Ik heb hetzelfde idee (expres geen uitleg geven), maar weet niet of ik het prettig vindt. Wat mij betreft had het beter geweest als Niantic had nagedacht over uitleg wat basisprincipes en de details (ik noem maar wat; de gevoeligheden tijdens battles voor vuur, water en dergelijke) door spelers zelf had laten ontdekken.
Bij Settings - quick start, staat gewoon de informatie die je nodig hebt om het spel normaal te kunnen spelen. Een kleine handleiding if you will
Dit mag misschien heel raar zijn maar mogelijk helpt dit de game juist een beetje.
Op deze manier verbloemen ze dat er heel weinig diepgang is. soort van de diepgang moet je zelf ontdekken.

Voorbeeld is het vangen van pokemon. in het begin hoef je maar een bal te gooien en je vangt ze altijd. Later ontsnappen ze en moet je maar uitvinden of de cirkel groot of klein moet zijn om beste kans te hebben. of kom je er achter dat je de bal eerst kan spinnen om meer kans te hebben. door dit mensen zelf uit te laten vinden of op te laten zoeken op internet proberen ze de gameplay onnodig te verlengen.

Persoonlijk ben ik hier niet op tegen, langzamer hand heb ik een bloedhekel gekregen aan de langdradige tutorials voor hele logische gameplay mechanics, maar misschien dat dit voor veel mensen doorslaat.
Het gebrek aan uitleg is wellicht met opzet. De "learning experience" is een belangrijke component van games als League of Legends en Dota.
het is daarbij sowieso jammer dat je geen vrienden kunt maken waarvan de positie wordt gevolgd in de game. Op basis van de gebruikte techniek hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn, en het zou het sociale aspect van de game alleen maar kunnen verrijken.

Ik denk dat dit een beetje te maken heeft met privacy redenen. Ik denk niet dat iedereen altijd zijn positie wil doorgeven, ook al is het alleen maar aan vrienden.
If game is launched, then share location?

Voor mij part met een opt-out optie er bij. Kan me niet voorstellen dat je tijdens het spelen je locatie niet wilt delen met je vrienden.
Je hoeft toch niet exact te weten waar ze zijn? Gewoon doen zoals ze het doen met de pokestops/gyms binnen de 150m zie je je 'vrienden' op de map.
Of simpelweg een lijstje waar je ze kan aantikken mits ze in de buurt zijn.
Tuurlijk is privacy iets om over na te denken. Maar (als je vrienden zou kunnen maken in de game) je vrienden kun je kiezen en je kunt daarin zo selectief zijn als je zelf wilt. Er kan ook nog een andere restrictie ingebouwd worden; alleen vrienden binnen een straal van een kilometer op je scherm of iets dergelijks.
Ja, dat zou wel een goed idee zijn. Gewoon bij de eerste keer opstarten vragen naar je voorkeuren en een optie tot aanpassen in de settings.

+1 voor jou en de reacties hierboven.
Leuke review, knap dat screenshots bij jullie Gym erg laag is. Hier in de buurt kom ik allemaal monster Pokémons tegen waar ik geen kans tegen maak (hoe kun je dan battle?) met cp waardes van minimaal 750 cp tot 1800 cp (snorlex). Mijn hoogste cp Pokémon is 450 na heel veel power ups. Vraag mij af hoe lang de hype nog duurt en als ze de game wat zuiniger maken want de batterij gaat wel erg hard.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 16 juli 2016 07:02]

De screenshots zijn een soort verslag van een week spelen, van vlak natad de apk te downloaden was. Wat dat betreft veel opvallender; i ben nog een keer en lege Gym tegengekomen, die nog door geen enkele speler geclaimd was. Kom daar nog maar eens om :)
Die kan je dan nog wel pakken hoor. Zoek even op welke pokemon soorten er erg sterk tegen zijn (vuur tegen gras bijvoorbeeld) ik heb gewoon een goldduck van 850 cp verslagen met een pokemon van 400 cp omdat zijn aanvallen niet effectief zijn en die van mij super effective
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*