Overwatch Review

Meesterlijke multiplayer

Uiterlijk en stijl

We zijn ook zeer te spreken over het uiterlijk van de game. Hij heeft een stijl waar je van moet houden en die ook vrolijker is dan je van Blizzard gewend bent. Dat wil nogal wat zeggen, want de studio houdt altijd al van een lichte toon in het uiterlijk van zijn games. Overwatch is nog meer cartoony dan je van Blizzard gewend bent; minder heroïsch ook. Hier geen stoere Orcs of vervaarlijke Zerg. Er zijn uiteraard stoere Heroes, zoals Reinhardt, Roadhog en McCree, maar die zijn nog steeds aan de vrolijke kant. Bovendien is lang niet elke Hero stoer. Kijk maar naar de wat mollige Mei, de koddige Torbjörn en de kwetsbare Tracer. Bedenk hoe ver die staan van de kleerkasten van Gears of War, maar ook van Blizzards eigen Warcraft en StarCraft.

Ook de stijl van de levels is opvallend. Ze zijn vrij klein en allemaal gesitueerd in hedendaagse omgevingen. Er zijn veel wereldsteden, maar er is ook een droge woestijn. Wat gameplay betreft zijn de levels top, maar ook qua uiterlijk ziet alles er goed uit. Het heeft niet de grafische details van Doom en ook niet de vergezichten van Uncharted 4: A Thief's End, maar dat is geen gemis. Het is geen game voor vergezichten, en detail is er genoeg voor een game met de snelheid van Overwatch. Om het kort samen te vatten: de game is technisch degelijk en artistiek top.

Kritiek

Het geluid en de muziek zijn minder opvallend, uitgezonderd de dialogen. De teksten die Blizzard de verschillende Heroes in de mond gelegd heeft zijn grappig en door smaakvolle stemmen ingesproken. Toch begint daar ook onze kritiek op Overwatch. Net als bij Battleborn en LawBreakers zit er een verhaal achter de actie. Net als bij de concurrenten doet dat het verhaal er echter totaal niet toe. Zelfs de bio van de verschillende Heroes is eigenlijk nauwelijks interessant. Het zit niet echt in de weg, dus het doet niet af aan de beleving van de game, maar Blizzard had zich de moeite kunnen besparen. Wel moet worden gezegd dat Blizzard rond het verhaal erg mooie en leuke comics en animated shorts heeft gemaakt, die na afloop van een speelsessie voor het nodige plezier kunnen zorgen.

We hebben nog meer kleine kritiekpunten. Zo is matchmaking en een ranking van spelers een groot gemis. Matches gaan nu alle kanten op. We hebben matches gespeeld waarin we 25 kills maakten zonder zelf gedood te worden en ook matches met een flink negatieve kill/death-ratio. Blizzard heeft dit erkend en werkt aan een oplossing. Ook het samenstellen en bij elkaar houden van een groep verdient nog wel wat aandacht. Hetzelfde geldt voor een veel minder belangrijk punt; de Highlight die na afloop van een match door Blizzard wordt uitgekozen. In een korte clip wordt een bijzondere actie van een speler uitgelicht. Dat is nu veel te vaak een actie waarin veel kills worden gemaakt, en zelden de bijdrage van een Support of een Tank. Ook daar heeft Blizzard al verbetering voor beloofd. Daarnaast is de loot die je krijgt als beloning voor levellen in de game iets te random. Loot is compleet overbodig; je scoort kistjes met uiterlijke verfraaiing die aan de gameplay niets verandert. De inhoud is in veel gevallen voor een specifieke Hero bedoeld en het gebeurt iets te vaak dat je loot krijgt voor een Hero die je nog nooit hebt gebruikt. Het duurde bij ons minstens tot level 15 voor we iets bruikbaars kregen toebedeeld. Misschien dat Blizzard er op hoopt, maar het biedt te weinig stimulans om een andere Hero uit te gaan proberen. Toch is ook dit slechts een heel klein puntje van kritiek. Het doet niets af aan de uitstekende gameplay.

Tot slot hebben we wat bedenkingen bij de prijs. De game kost 50 tot 60 euro, afhankelijk van of je de game voor Windows, PlayStation 4 of Xbox One koopt. Dat is wat aan de hoge kant voor een game die enkel multiplayer bevat en geen campagne. Blizzard biedt microtransacties, maar die zijn puur cosmetisch. Als we de studio moeten geloven, zul je nooit hoeven betalen voor nieuwe maps of Heroes. Maar dan nog vinden we de huidige prijs aan de hoge kant. Overigens; wie de Windows-versie als download rechtstreeks bij Blizzard koopt, betaalt 40 euro.

Pharah is explosief in Overwatch Video van 12 juni 2015
Knallen met McCree in Overwatch Video van 21 mei 2015

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla