Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Civilization VI Preview

Laat je steden groeien

Opnieuw zeshoekig

Wellicht het meest opvallende uiterlijke verschil is echter zichtbaar in de kaart die je het grootste gedeelte van de game voor je ziet. Het speelveld is nog steeds verdeeld in tegels, die opnieuw zeshoekig van vorm zijn. Firaxis blijft geloven in de tactische meerwaarde van zeshoekig boven vierkant. Dit keer is er echter veel minder zichtbaar op de wereldkaart dan je gewend bent. Er is de ouderwetse fog of war, waaronder delen van de wereld schuilgaan die je nog niet hebt verkend. Maar dit keer is ook de bekende wereld minder zichtbaar dan voorheen.

Tegels die binnen het zicht vallen van je steden of eenheden zijn zichtbaar in al hun pracht en praal. Tegels die je wel verkend hebt, maar die buiten het zicht van steden of eenheden vallen, krijgen echter een ander uiterlijk. Kleur en detail verdwijnen, en de tegels zien er opeens uit alsof ze op oud perkament zijn afgebeeld. Je ziet hooguit een indicatie van de kustlijn of van kenmerken zoals een bergketen. Het mechanisme dat de delen van de kaart waar je niet actief bent minder detail bevatten is niet onbekend, maar door ze in perkament te hullen is het uiterlijke verschil nu veel groter dan voorheen. En nog een laatste punt over het uiterlijk: ook de stijl van de filmpjes van de verschillende leiders lijkt iets aangepast, al is het verschil daarbij klein.

Bekende koppen

We kunnen er ook niet al te veel over zeggen, aangezien we tot nu toe slechts 60 beurten in de game hebben kunnen spelen, veel te kort om met veel andere beschavingen contact te leggen. In de match die we hebben kunnen spelen kwamen we alleen de Amerikaanse president Roosevelt en de Egyptische schone Cleopatra tegen. Zelf kregen we het Chinese Rijk onder onze hoede, gestart vanuit hoofdstad Xi'an. Als we de heren van Firaxis moeten geloven, hebben de leiders in de game dit keer wat meer persoonlijkheid. Ze zullen zich daar meer naar gedragen. Zo is Roosevelt niet zozeer oorlogszuchtig, maar houdt hij wel van orde. Hij hoeft niet per se de alleenheerser op het continent te zijn, maar wil wel graag rust in zijn achtertuin. Mocht jouw rijk naast de VS zijn gevestigd en worden aangevallen door een derde partij, dan heb je best kans dat Roosevelt je te hulp schiet om de agressor tot de orde te roepen.

Daarnaast heeft elke leider een geheime agenda, die uiteraard wat minder naar voren komt. Zo kan het zijn dat Roosevelt er naar streeft om de grootste zeemacht te hebben, om maar een voorbeeld te noemen. Elke leider heeft een dergelijke geheime agenda en het leuke is dat het karakter van elke leider vaststaat, maar dat de geheime agenda in elke match anders is. Mocht je dat willen, dan kun je door diplomatie of spionage achter de geheime wens komen, maar dat is geen verplichting.

Lees meer

Steden bouwen in Civilization VI Video van 21 juni 2016

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True