×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Gears of War 4 Preview

Ervaringen uit de multiplayer bèta

Door , 54 reacties

Vooral vertrouwde gameplay

De multiplayer-modus van Gears of War 4 bevat een aantal leuke vernieuwingen, maar valt voor een aanzienlijk deel toch 'gewoon' terug op de basis van de spelserie. Een potje Team Deathmatch voelt in dit vierde deel dus niet plotseling heel anders aan dan voorheen. Nog steeds is rennen van dekking naar dekking aan de orde van de dag, met het kenmerkende 'gebochelde sprintje'. Zelfs het symmetrische level design doet vaak denken aan de maps van de vorige games. In dat opzicht kiest Epic Games dus voor een veilige en vertrouwde aanpak. Het heeft bewezen dat dit werkt, en dat zal nu niet ineens anders zijn. Bijkomend voordeel is dat ervaren spelers er direct mee weglopen: het voelt immers vertrouwd.

Shotgun-fest

Tegelijk is zo'n aanpak ook gevaarlijk. Na een paar potjes 'TDM' bekroop ons een 'been there, done that'-gevoel. Niet dat dat direct in de resultaten terugkwam, want de overige spelers in de eerder al voor media opengestelde 'friends & family bètatest' waren duidelijk beter dan wij, maar de spelervaring week weinig af van wat we gewend waren in de vorige Gears-games. Nieuwe wapens, zoals de Dropshot die exploderende projectielen van bovenaf op spelers laat komen en ze dus achter dekking vandaan kan halen, veranderden daar vrij weinig aan. Net als regelmatig het geval was in vorige spellen, veranderde menig potje in een 'shotgun-fest', waarbij de traditionele Lancer en Hammerburst veel minder werden gebruikt.

Natuurlijk zijn de vernieuwingen in de gameplay er wel. De vraag is alleen of je er makkelijk in slaagt ze te vinden. Sommige veranderingen zijn klein of komen niet overdreven vaak in beeld. De nieuwe executies wel: die zul je regelmatig voorbij zien komen, al is dat in ons geval vooral aan de ontvangende kant. Ook nieuw: de vault kick en de yanks. Spelers die dekking zoeken op een plek waarbij direct aan de andere kant van die dekkingplek een vijand zit, kunnen die vijand direct aanvallen over de dekking heen, of hem juist over de dekking heen naar zich toe trekken. Die laatste actie kan meteen worden gevolgd door een direct dodelijke melee-aanval. In potentie interessant, maar we zagen het weinig voorbij komen; de meeste spelers kiezen bij close combat voor hun shotgun.

Heerlijke toevoeging: Dodgeball

De nieuwe spelmodi zorgen al voor meer verandering. Nieuw is bijvoorbeeld de spelmodus Dodgeball, waarbij je geen automatische respawns hebt, maar teamgenoten terug kunt krijgen door spelers van het andere team uit te schakelen. De standaardverhouding van vijf tegen vijf spelers blijft dan doorlopend veranderen. Een '5-2' tussenstand betekent dat het ene team met al zijn spelers jacht maakt op de laatste twee van het andere team. Weet dat andere team echter één kill te maken, dan komt er bij hen een speler terug en is de stand ineens weer 4-3. Meerdere malen hebben we bijna besliste potjes op hun kop gezet zien worden doordat een of twee overgebleven spelers kills wisten te maken, zodat andere spelers weer terug in het spel kwamen.

Hoewel de gameplay hier op zichzelf niet verandert - het blijft om dezelfde wapens, maps en bewegingen gaan - verandert de dynamiek van een potje wel. Dodgeball nodigt automatisch uit tot meer teamspel, want als je in je eentje meerdere spelers van de tegenstander tegenkomt, breng je je team wel heel makkelijk op achterstand. Daarnaast is het minder voorspelbaar. In een normaal potje Team Deathmatch begint elk team met een vast aantal respawns, en je ziet hoeveel elk team er nog heeft. Als daar op een gegeven moment een gaatje tussen zit, zul je niet vaak zien dat dat nog helemaal omdraait. Een 5-2 of zelfs 4-1 of 5-1 tussenstand in Dodgeball hebben we echter vaak genoeg omgedraaid zien worden. Bovendien is het ook veel spannender. Als laatst overgebleven speler van een team kun je met een paar kills je teamgenoten terugbrengen. In Team Deathmatch kun je, als je de laatste speler van je team bent, proberen het hele andere team te verslaan. Maar als de tegenstander dan nog respawns heeft, is dat vrij kansloos.

Coöp

Dan is er nog de coöperatieve Team Deathmatch. Hierin speel je met maximaal vijf menselijke spelers in een team tegen vijf computergestuurde spelers. Dat is dus niet representatief voor de coöperatieve gameplay voor twee spelers die ontwikkelstudio The Coalition terugbrengt in Gears of War 4. De ontwikkelaar hecht waarde aan een spelervaring voor twee personen, en denkt dat dit waardevoller kan zijn dan een coöperatieve spelmodus voor vier spelers. Hoe dat uitpakt, moeten we echter nog even afwachten. De coöp-modus in de bèta speelt niet veel anders dan de normale TDM-modus in de Versus-spelmodus. Al te veel tijd hebben we hier dan ook niet meer aan besteed.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*