Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Voorjaarsgames Round-up

Vier recente games in vogelvlucht

Dirt Rally

Omdat we niet alle games van een losse, uitgebreide review kunnen voorzien, bespreken we met enige regelmaat meerdere games in een round-up. De afgelopen weken kwam een aantal titels uit waarvoor, met dank aan releases als The Division, Dark Souls III, Quantum Break en de Oculus Rift, de tijd ontbrak om er een volledige review aan te wijden, maar die toch te groot of te interessant zijn om links te laten liggen. In dit artikel nemen we een aantal van die games in vogelvlucht door.

Dirt Rally

Eerder publiceerden we al een stukje over de pc-versie van Dirt Rally, dat toen net op Steam Early Access was verschenen. De boodschap destijds: de pc-versie van dit spel is, wat simulatie betreft, het beste wat momenteel te vinden is. Geen enkel ander rallyspel komt in de buurt bij wat de mannen en vrouwen van Codemasters hebben ontwikkeld, maar dat succes heeft een prijs. Realisme en een hoge moeilijkheidsgraad gaan in de racerij namelijk hand in hand, zeker in de rallysport. De pc-versie van Dirt Rally leent zich dan ook vooral - en wellicht zelfs uitsluitend - voor hardcore rallyfans die graag de uitdaging aangaan om een auto zo hard mogelijk over weggetjes te sturen die daar zo ongeschikt mogelijk voor zijn. Zo moeilijk als dat klinkt en in het echt is, zo lastig is het in Dirt Rally ook.

Header voorjaarsroundup
Titel Dirt Rally Score
Platform PS4, Xbox One, pc
Prijs € 59,95 (goedkoper op pc)

De appel valt in deze niet ver van de boom: de console-versie van het spel, die eerder deze maand in de winkels verscheen, doet in moeilijkheidsgraad niet of nauwelijks onder voor zijn pc-broer. De game kent in zijn carrièremodus een natuurlijk verloop van oudere, langzamere auto's naar de pijlsnelle bolides van deze tijd. Die oudere bakkies doen het met wat minder vermogen en zijn daardoor, met enige oefening, prima op de weg te houden. De verbeterde stabiliteit in de latere wagens kon niet voorkomen dat wij er met enige regelmaat hard af vlogen, in een spin raakten, et cetera. Waar we in de oudere auto's op de lagere niveaus langzaam rallies en zelfs kampioenschappen wisten te winnen tegen de ai, lukte dat met de nieuwere auto's niet. Daarbij is vooral het niveau van de ai per ondergrond opvallend. Het kan aan persoonlijke stijl liggen, maar op asfalt wonnen we veel makkelijker tijd tegen de ai dan op gravel, waar de computer kennelijk altijd harder overheen raast dan wij.

Je zult dus van goeden huize moeten komen om te winnen, en je zult ook moeten beschikken over een stuurtje en pedalen, want anders ben je bij voorbaat kansloos. Dat geldt voor alle onderdelen van het spel. Op de wat hogere niveaus zul je acties als de 'Scandinavian Flick', waarbij je het gewicht van de auto zo verplaatst dat het je helpt sneller een bocht door te komen, in de vingers moeten hebben. Met een stuurtje is dat al lastig, met een controller gewoonweg niet mogelijk. De positieve zijde van dit verhaal is dat dit tevens het sterkste punt van het spel is. Zoals gezegd: het is ultiem realisme dat zorgt voor de moeilijkheidsgraad. Dirt Rally laat spelers dingen doen met auto's die in het echt ook kunnen, en de auto's reageren natuurgetrouw. We betwijfelen of we dat ooit eerder op deze manier in een rallygame hebben gezien.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Net als op de pc laat de consoleversie van Dirt Rally op het gebied van presentatie wel wat te wensen over. Het is duidelijk dat het Codemasters in dit geval is gegaan om het bieden van een zo goed mogelijke simulatie, niet om het afleveren van een vermakelijke game met alle toeters en bellen die daar tegenwoordig bij horen. De speler moet zijn plezier vinden in die simulatie. Als dat niet lukt, is er geen enkele reden om Dirt Rally ooit aan te raken. De game presenteert zijn content in simpele, functionele menu's die niet van al te veel fantasie getuigen, en de begeleidende muziek is al net zo generiek.

De geluiden worden alweer beter als gekeken wordt naar wat voor spelmodi de game te bieden heeft. Er is de te verwachten carrièremodus, waarin je je langzaam opwerkt vanaf oudere, langzamere auto's naar de snelste en modernste racemonsters. Ondertussen verzamel je ook een team om je heen dat je doorlopend kunt verbeteren. Daarnaast kan er natuurlijk online gereden worden en Codemasters voorziet gamers van allerlei uitdagingen die dagelijks worden ververst. Een kanttekening is wel dat dat alles op niet al te veel locaties wordt gedaan. Er zijn zes landen voor normale rallies, drie banen voor rallycross en, gevoelsmatig als extraatje, de Hill Climb-track van het Amerikaanse Pikes Peak. Dat had best wat uitgebreider gemogen.

Toch blijven we verder zeer positief over Dirt Rally. De droge presentatie en de mogelijke behoefte aan wat meer tracks staan in de schaduw van de mate van realisme die het spel gamers biedt. Dat komt ook terug in prestaties; in tegenstelling tot het onlangs door ons besproken Sebastien Loeb Rally Evo draait Dirt Rally op de consoles soepeltjes in 60 frames per seconde, wat een racegame zo veel lekkerder speelbaar maakt. Wellicht dat alleen de prijs nog een overweging waard is: op de pc is Dirt Rally via sommige winkels voor nog geen twee tientjes op de kop te tikken, terwijl je voor de consoleversies gewoon de volle mep dient neer te tellen. Voor een gunstig geprijsd spel is Dirt Rally te goed om te laten liggen, maar bij een wat duurder spel - zoals het geval bij de consoleversies - mag er wel wat meer verwacht worden op het gebied van presentatie en content.

MLB: The Show 16

Dat er jaarlijks een aantal zeer bekende voetbalgames verschijnt, is iedereen vast wel bekend. Er is echter nog veel meer sport onder de zon, en veel van die sporten hebben ook jaarlijks verschijnende games. Zo is de NBA 2K-serie al jaren een vaste kandidaat voor 'beste sportgame van het jaar', en Madden NFL is zelfs buiten de Verenigde Staten een bekende titel. Dat geldt in iets mindere mate voor MLB: The Show 16. Toch staat 'The Show' ook al jaren garant voor een kwalitatief goed honkbalspel. Het onlangs gestartte nieuwe seizoen in de Amerikaanse Major League Baseball wordt als vanzelfsprekend begeleid door een nieuwe release in deze serie. Dat die release net zo sterk is als de vorige edities begint al even vanzelfsprekend te worden.

Header voorjaarsroundup
Titel MLB: The Show 16 Score
Platform PS4, PS3
Prijs € 59,95

Wat Sony's San Diego Studio elk jaar weer goed voor elkaar heeft, is dat het steeds een fijne combinatie vindt van leuke vernieuwingen en behouden elementen die al goed genoeg waren. MLB: The Show 16 is daar geen uitzondering op. In de basis heeft de game zijn voorganger als blauwdruk. Alle belangrijke spelmodi, zoals de mogelijkheid om je eigen club te managen of om simpelweg een potje Home Run Derby te spelen, zijn nog steeds aanwezig. De manier van spelen is ook grotendeels ongewijzigd. Fijn daarbij is dat elke manier van het besturen van je slagman of je werper die ooit in de serie is verwerkt, nog steeds kan worden gekozen. Dus of je nu met de pookjes wilt spelen of met de actieknoppen: het kan. Ook is de gameplay nog steeds diepgaand in te stellen met settings en sliders, waarbij op de officiële forums van het spel vaak wel tips voor instellingen te vinden zijn die de game zo realistisch mogelijk maken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De vernieuwingen zijn er ook. Vooral de spelmodus Road to the Show, waarin je met een zelfgemaakte speler een MLB-carrière moet zien op te bouwen, is flink onder handen genomen. Dat begint al voor je carrière überhaupt begonnen is. Spelers kunnen nu deelnemen aan een scoutingdag en een aantal testwedstrijden, waarna je gedraft wordt door een van de MLB-teams en je je kunt gaan opwerken in een opleidingsteam. Tijdens de wedstrijden komen echter pas de belangrijkste verbeteringen naar voren. Zo is het nu mogelijk om meerdere wedstrijden op rij te spelen zonder tussendoor naar het hoofdmenu te moeten, wat de spelmodus een stuk gestroomlijnder maakt. Ook in de trainingen is het een en ander vernieuwd, waarbij vooral de optie om perks vrij te spelen voor veranderingen zorgt. In de gameplay kom je de laatste grote verandering tegen: showtime. Dit geeft spelers de optie om af en toe de tijd te vertragen, om zo de belangrijkste momenten van een wedstrijd optimaal te kunnen uitvoeren.

De nieuwe elementen veranderen de spelmodus duidelijk. De vraag is echter wel hoe honkbalpuristen hier naar kijken. De perks, maar ook 'showtime', zijn nu niet bepaald bevorderlijk voor het realisme, terwijl dat altijd een belangrijk fundament onder het succes van MLB: The Show is geweest. Aan de andere kant: het helpt inderdaad meer 'gedenkwaardige' momenten te creëren, en met de opnieuw verbeterde presentatie in zowel geluid als beeld is dat alleen maar leuk. Wel vragen we ons af waarom sommige van die features alleen maar in Road to the Show zijn verwerkt; de feature waarbij je van wedstrijd naar wedstrijd kunt gaan zonder terug te keren naar het hoofdmenu was bijvoorbeeld ook in de Franchise-modus best welkom geweest.

Buiten de al genoemde modi om bouwt The Show voornamelijk verder aan de paden die eerder zijn ingeslagen. In Franchise worden opnieuw stapjes gezet om een realistischer honkbalwereld neer te zetten, onder meer door betere onderhandelingen tussen clubs en spelers, waarbij meer factoren van invloed zijn. Ook wordt opnieuw de nadruk gelegd op Diamond Dynasty, de modus waarin je á la Ultimate Team een team bij elkaar verzamelt door kaartjes te sparen. In die hoek vinden gamers nieuwe manieren om kaarten te verzamelen, en ook zijn er nieuwe soorten te verzamelen kaarten toegevoegd.

Zo slaagt Sony er al met al opnieuw in een honkbalgame op de markt te brengen die honkbalminnende gamers met een PlayStation 4 net wat meer weet te bieden dan de vorige games. Het blijft knap om te zien wat voor niveau Amerikaanse sportgames neerzetten op het gebied van presentatie, en MLB: The Show 16 weet dat te combineren met een fiks contentaanbod en gameplay die even lekker speelt als altijd. Wel moet geconstateerd worden dat een aantal van de nieuwe features niet bevorderlijk is voor het realisme, maar dat hoeft de pret niet te drukken.

Roller Coaster Tycoon World

Niet zo heel lang geleden bespraken we Planet Coaster. We hadden een vroege versie van de game gespeeld, die wordt gemaakt door het team dat tien jaar geleden verantwoordelijk was voor RollerCoaster Tycoon 3. De mannen van Frontier Games hebben niet meer de beschikking over die naam, maar lieten met de vroege versie van hun spel wel zien dat de vaardigheden nog steeds aan boord zijn. Maar waar is die naam dan? Welnu, die ligt nog bij Atari, dat ontwikkelstudio Nvizzio aan een nieuw spel liet werken. Dat spel is inmiddels te koop. Roller Coaster Tycoon World is te krijgen via Steam Early Access, maar daar houdt het verhaal niet op. De game wordt namelijk ook gewoon in de winkel verkocht, waar consumenten verdomd kleine lettertjes moeten lezen om voorafgaand aan de aankoop te begrijpen dat ze op dat moment een vroege versie van de game aanschaffen.

Header voorjaarsroundup
Titel Roller Coaster Tycoon World

Beoordeling

N.v.t.

Platform pc
Prijs € 45,99

Mocht dat inderdaad onduidelijk zijn gebleven, dan maakt de game zelf aan alle onduidelijkheid snel een eind. Het spel blijkt namelijk over te lopen van de bugs en niet goed werkende onderdelen. Oké, het plaatsen van paden en attracties gaat zoals je dat zou verwachten. Ja, het kon beter, maar het voldoet. Dat geldt echter niet voor wat er daarna allemaal gebeurt. Bezoekers lijken zonder doel of idee rond te lopen. Ze komen regelmatig vast te zitten in rijen of op andere plekken in je park, en hun gedachten lijken van geen enkele invloed te zijn op wat ze verder doen. Kijk niet vreemd op als je een misselijke bezoeker ineens een milkshake ziet drinken. Laat het je niet verbazen als een bezoeker die net uit een achtbaan komt en het verschrikkelijk vond, doodleuk nogmaals in dezelfde achtbaan stapt. Alsof er totaal geen idee achter zit. Je werknemers doen trouwens vrolijk mee, door onlogische routes te volgen of een heel eind uit de buurt te zijn van waar ze zouden moeten zijn.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Dat getuigt natuurlijk al van gebrekkige simulatie, en dat wordt niet snel beter. Het valt op dat Roller Coaster Tycoon World daarin elke vorm van detail lijkt te missen. Mensen gaan als schapen in de rij staan voor een achtbaan, ongeacht of het een doodeng apparaat of een saaie attractie is. Er is (nog?) geen veranderend weer in het park. De geluiden die je hoort zijn geen realistische afspiegeling van de elementen die je hebt neergezet, maar meer een wat generiek geluid van een groep pratende mensen, begeleid door weinig inspirerende achtergrondmuziek. Nu we het toch over het audiovisuele aspect hebben: grafisch is de game ook niet bepaald indrukwekkend. En een nog groter probleem: hij draait niet lekker. De vroege fase gaat wel, maar zodra je park wat serieuzere bezoekersaantallen trekt, begint de performance daar onder te lijden. Kennelijk was al te veel optimalisatie geen doel voordat Atari deze vroege versie in de verkoop besloot te gooien.

Zijn er dan helemaal geen pluspunten? Oh, jawel. We zeiden het al even: het opbouwen van je park, dus even los van de simulatie die daarna volgt, is best leuk. Dat wordt mede geholpen door de coaster editor, die prima werkt en simpel is in gebruik. Nu wil het feit wel dat wij de editor van Planet Coaster ook al in actie hebben gezien, en hoewel dit misschien niet het moment is om die games al te veel te vergelijken, lijkt Roller Coaster Tycoon World ook op dit punt achter te liggen, vooral doordat Tycoon bepaalde opties mist. Het niet kunnen maken van tunnels is bijvoorbeeld zo'n cruciaal verschil dat de mogelijkheden stevig beperkt, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Het probleem van Roller Coaster Tycoon World is dan ook tweeledig. In de eerste plaats is het spel niet af, wat blijkt uit de belachelijke hoeveelheid bugs en nog niet werkende onderdelen. Oké, dat weet je: het is 'Early Access', zelfs al zullen niet alle consumenten dat direct begrijpen als ze de game in de winkel kopen. Maar dat probleem wordt vanzelf wel verholpen. Groter is het probleem dat de game zelf kwaliteit mist. Gebrek aan detail en opties lijkt, samen met de niet overtuigende audiovisuele presentatie, het grootste blok aan het been van het spel op weg naar eventueel succes. Of dat succes nog komt? Dat wagen wij nogal te betwijfelen. Vooralsnog lijkt Planet Coaster stukken beter op weg dan Roller Coaster Tycoon World.

Omdat Roller Coaster Tycoon World officieel nog in Early Access zit, hebben we besloten nog geen cijfermatige beoordeling aan het spel te koppelen.

TrackMania Turbo

Wat is er zo boeiend aan spelletjes waarin je per motor of auto korte afstanden dient af te leggen, waarbij die korte afstanden gevuld zijn met obstakels en waarbij je tijd bijgehouden wordt? Alles. De uitdaging om een baan sneller af te kunnen leggen dan de rest van de wereld, of in elk geval sneller dan je vrienden, is aantrekkelijk. Zoveel valt wel af te lezen uit het succes dat een game als Trials heeft opgebouwd, en ook voor de TrackMania-serie is het een belangrijk gameplay-element. Want hoe leuk het ook is om in je eentje langs alle banen te gaan, het is uiteindelijk de onderlinge competitie, zowel direct als indirect, met vrienden die het spel écht veel meerwaarde geeft.

Header voorjaarsroundup
Titel TrackMania Turbo Score
Platform PS4, Xbox One, pc
Prijs € 39,99

De basis van TrackMania Turbo is simpel. De speler stapt in een futuristisch ogende, pijlsnelle auto en moet in die auto een bepaalde baan of circuitje zo snel mogelijk afleggen. Daarbij word je niet gehinderd door enige vorm van realisme of al te natuurgetrouwe zwaartekrachtsimulatie. Gevolg daarvan is dat de bolides torenhoge snelheden bereiken, door bochten heen driften - dat is in TrackMania inderdaad sneller - en flinke sprongen maken. Dat gaat van gek naar nog veel gekker: zo sprongen we op een goed moment van een deel naar een ander deel van de baan, over een helikopter heen. En later onder de helikopter door, want dat bleek net iets sneller te zijn.

Al die actie speelt zich dit keer af in vier verschillende omgevingen, op zo'n tweehonderd nieuwe tracks. In de singleplayer campaign verdienen spelers gouden, zilveren of bronzen medailles op basis van de genoteerde tijd, en vervolgens worden er nieuwe tracks geopend. Hoewel het rijden op zichzelf leuk is en je natuurlijk die tracks wilt vrijspelen, zat hier voor ons niet al te veel plezier in. Het baan na baan vrijspelen van tweehonderd tracks begon vrij snel te vervelen. Het is dus wel zo fijn dat het multiplayer-element zoveel goed maakt. Het is beslist niet moeilijk een paar uur kwijt te raken terwijl je met vier vrienden baan na baan afwerkt. Het spel houdt keurig bij wie waar het snelst was, zodat er een minikampioenschap kan ontstaan. Daarbij gaat het meestal om een paar honderdsten van een seconde, dus spannend is het zeker - vooral als je vrienden hebt die zichzelf heel goed vinden in Trackmania, maar waar je dan vervolgens lachend van wint.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Toch is er wel iets dat knaagt. Deze TrackMania is weer een stap mooier, sneller en spectaculairder dan de vorige games uit de serie, maar in de basis verandert er weinig aan het concept. We hinken hier op twee gedachten. Is er hier sprake van een typisch geval van 'dit is exact wat de fans van de serie willen, want het werkt' of meer 'de basis is goed maar het wordt wel tijd voor wat meer innovatie'? De waarheid zal ergens in het midden liggen. Innovatie is er overigens best wel. Zo is het mogelijk om met twee spelers dezelfde auto te besturen. Dat leidt dan alleen tot succes als beide spelers nagenoeg exact hetzelfde doen. Leuk verzonnen, maar het voelt meer als een gimmick dan als iets waar veel spelers zich lang mee bezig zullen houden. Wellicht dat een soort 'synchroon Trackmania spelen' nog wel interessant kan zijn voor de eSports-wereld.

TrackMania beschikt verder over prima graphics. Vooral de lichteffecten zijn mooi, en de omgevingen, auto's en banen zien er lekker scherp uit. Of de soundtrack helemaal meekomt met dat niveau valt te bezien; daarvoor valt het geheel wat snel in herhaling. Ook een prima onderdeel van het spel is en blijft de track-editor, waarmee je zelf de krankzinnigste banen kunt bouwen. Het werken met de editor kan in een versimpelde en een geavanceerde modus, waarbij de geavanceerde modus natuurlijk de meeste opties geeft en in potentie het beste resultaat laat zien. De editor heeft al bewezen van waarde te zijn voor TrackMania, en in Turbo is dat niet anders, hoewel wij het bouwen bij voorkeur overlaten aan gamers die daar meer moeite en tijd in willen stoppen. Laat ons maar lekker racen.

Reacties (76)

Wijzig sortering
Trackmania is geweldig! Je kan trouwens naast een Bronze, Zilveren en Gouden Medaille ook een Groene Medaille winnen. Je bent dan Trackmaster! Dat betekend dat je een snellere tijd hebt neergezet dan de ontwikkelaar van de track waar je op racete.

Tof spel. Mijn review van een tijdje terug vind je hier
Het feit dat Atari op deze manier zijn game wilt verkopen laat mij juist de beslissing nemen om die game helemaal niet te halen. Dat soort laag bij de grondse praktijken ben ik altijd heel makkelijk in.
Ok meneer atari. Dus je wilt het zo spelen dan komt die game helemaal mijn huis niet in.
Ik zou nu juist wel een cijfer oordeel van Roller Coaster Tycoon World willen zien, puur omdat het al te koop is in de winkel. Dus lijkt het voor de consument dat het officieel is uitgebracht. Niet iedereen leest de kleine lettertjes namelijk...
Ik zou een 4 Š 4,5 ofzo hebben gegeven denk ik.

Ik keur de methode niet goed, maar feit blijft dat het geen 1.0-versie is, en dat we alpha/beta-versies in de regel niet beoordelen met een cijfer. Laten we de ontwikkelaars de kans geven de game richting die 1.0-versie nog te verbeteren, en niet meteen veroordelen omdat de commerciŽle tak van het bedrijf heeft bedacht dat het slim is om nu alvast centjes op te halen.
Naast alle problemen vind ik dat er geen sfeer hangt in RollerCoaster Tycoon World. Dit kan je moeilijk in een paar maandjes aan toevoegen. In Planet Coaster voel je daar in tegen juist wel de sfeer, maar dat is ook omdat Frontier deze game al heel lang wilde maken. Je voelt gewoon de passie! RollerCoaster Tycoon World was waarschijnlijk alleen bedoeld om even snel geld op te halen gezien de financiŽle situatie bij Atari.

Zelf denk ik niet dat RollerCoaster Tycoon World in de toekomst in de buurt zal komen van Planet Coaster. Daarvoor heeft het spel al teveel schade opgelopen.
misschien was het noemen van de openrct2.org wel terecht, om te laten zien dat dat op dit moment een betere game is (en wellicht zelfs zal blijven).
Maar was het dan niet handiger geweest om te wachten tot RCTW wel officieel gereleased was en nu te kiezen voor een andere game?
Shiiiit... Mn hart ging even sneller kloppen omdat ik in de haast "RTCW" (Return To Castle Wolfenstein) las.. ;w
De site Gamer.nl heeft het wel gedaan en daar krijgt de "game" inderdaad een vier als resultaat. Hun argument om de "game" wel te reviewen is inderdaad hetzelfde als mijn argument. Namelijk als het in de winkel ligt om te kopen dat het dan een finished product is of zou moeten zijn.
Vreselijk, ik wil niet weten hoeveel mensen daar de dupe van zijn. Dit mogen ze wat mij betreft per direct verbieden.
Wat is het verschil met de gemiddelde ubisoft game dan? Die worden ook keer op keer in bagger staat uitgebracht en dat staat niet eens een waarschuwing bij dat het eigenlijk nog niet af is.
Het grootste verschil is denk ik dat er in Ubisoft games veel bugs zitten, maar die de overall gameplay niet gigantisch beÔnvloeden. Bij Roller Coaster is dit is absoluut wel het geval. Dit is gewoon een halve game. Als je een pretparkSIMULATOR maakt en er totaal geen simulatie in zit door ontbrekende features, dan mag je naar mijn mening deze game niet eens in de Alpha fase plaatsen(officiŽle benaming daargelaten, geen ervaring mee).

Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt totdat de gemiddelde gamer zegt dat ze het niet meer pikken. Deze release slaat echt helemaal nergens op. Je gaat toch geen game, letterlijk in de schappen leggen als die nog niet half af is? Early access op Steam is te begrijpen, daar zitten over het algemeen toch wat ervaren gamers bij in tegen stelling tot mensen die zomaar even een game in de winkel gaan halen. Steam klanten weten bij early access wat ze verwachten, mensen die nooit gamen en opeens roller coaster tycoon zien, denken: 'goh dat speelde ik vroeger, eens kijken of het nog leuk is' oid.
Ik heb de afgelopen jaren geen ubisoft games meer gekocht op release omdat ze gewoon bijna onspeelbaar zijn. Ja de bugs zijn niet altijd "gamebreaking" en de meeste features zitten er wel gewoon al in, maar de staat waarin the division, AC Unity, Rainbow Six Siege en nog een hele hoop anderen uitkwamen is gewoon net geen Alpha te noemen. Baggere performance, zelfs op SLI titan X. Rukke netcode (wat in een game met fast time to kill en peeking enorm slecht is voor de ervaring) en slechte balance, queing, glitches waardoor je door de grond valt.

En helaas is gewoon het grotere deel van de gamers (met name console gamers) te makkelijk beinvloedbaar door hype en marketing en zullen ze games gewoon op dag in blijven kopen. Dit is een serieus probleem aangezien de meeste developers daardoor aangespoord worden om zo snel mogelijk hun game op de markt te brengen en te cashen en vervolgens naar het volgende project te gaan. Zelden worden games nog echt na release gefixt.
Nieuwe games testen op een SLI systeem is dan ook niet je beste keuze...
Zelfs zonder SLI zoog de performance van Unity.
Ja dat heb ik gehoord, maar blijft natuurlijk dat SLI niks toevoegd bij nieuwe games, en vaak de performance omlaag trapt zelfs.
Op de consoles was het niet beter hoor. AC Unity bijvoorbeeld draaide zo barslecht dat je het eigenlijk ook niet in de schappen kan leggen. Een dipje hier en daar kan gebeuren, maar bij die game was het meer regel dan uitzondering dat het op ~20 fps liep. Belachelijk dat dit tegenwoordig normaal is, zo ook met RCT.

Zou ook graag gewoon een cijfer zien voor die game zoals 'ie nu is; dan geef je lezers die een snelle blik nemen een duidelijk beeld dat er wat mis is, mochten ze willen weten wat kunnen ze het stukje doornemen. Des noods wordt het aangepast als ze de boel op orde hebben.
Wat mij opvalt is dat bij de demo van Rollercoaster Tycoon het beeld zo enorm schokt; gewoon niet te bekijken laat staan te spelen. Dit heb ik in de afgelopen jaren nog nooit anders gezien.

Als dit niet verandert zal ik deze spelen nooit kopen; de autoracespelen lopen wel heel soepel! Of zijn dat allemaal simpele demo's?
Ja maar ik begrijp ook wel dat console gamers een spel eerder op release zullen kopen, niet omdat ze makkelijk beÔnvloedbaar zijn, maar doordat de games veelal een stuk beter spelen dan de PC versie.
Toegegeven ook op de console worden weleens games uitgebracht die niet goed zijn (in de zin van vervelende bugs) maar op de PC versies hoor en zie je er veel meer over.

Ik weet dus vaker vrij zeker indien er een nieuwe AAA game komt die het slecht doet op de PC (Qua bugs) dat je die wel weer goed kan spelen op de console.
Maar goed ontwikkelaars willen natuurlijk niet de PC platform volledig laten vallen dus komen ze steeds meer met slappe ports van de console naar PC en succes ermee (ook wel terug te zien in de prijs die een stuk goedkoper is).
En dan heb ik het nog niet over de ''illegale'' download records die de PC versie elke keer weer weet te halen.
Dat goed of slecht is een kwestie van verwachtingen. 30fps 720p releases zijn misschien op een konsole nog acceptabel, maar op PC heet dat een slechte release.
Ik heb het over bugs, niet over een FPS race. Want heel de wereld weet nu denk ik wel dat een dikke game pc meer FPS haalt. Ik bedoel gameplay bugs etc niet FPS bugs.
Ik spreek ook vooral uit ervaring van de console gamer bij ubisoft games. Ik heb zelf The Devision en Watchdogs ( bij release gekocht) en moet zeggen dat het op de PS4 echt wel meeviel. Vandaar dat ik ook weinig kan zeggen over de PC versie.
Het blijft ook gewoon een feit dat de PC versie minder aandacht krijgt, om uiteenlopende redenen. Als PC gamer zou ik er ook gek van worden als het echt zo erg is als je beschrijft. Developers hebben het natuurlijk ook wat moeilijker op de PC. Veel meer soorten builds, verschillende soorten videokaarten en verschillende soorten technieken die ze moeten ondersteunen.
Ubisoft zegt op dit moment eigenlijk "De game is niet af, toch leggen we het in de winkel als fysiek spel".

Erg jammer, aangezien hťťl wat mensen niet weten wat Early acces is. Vraag het eens aan mams, paps, oma, broer of zus met kids, de natuurkunde leraar, de automonteur, de kans dat iemand zegt "Early acces is een game die nog in de ontwikkelfase zit" is extreem klein, zeker onder de groep mensen die nog fysiek spelletjes koopt als cadeau bijv. voor zoon / dochter kleinzoon etc.
Het voelt een beetje als oplichting, ik krijg er een naar gevoel bij.

Koop fysiek je game, wat je eigenlijk niet kunt spelen, download vervolgens over X aantal weken / maanden een update die misschien de problemen oplost.
Het perfecte cadeau voor je kind :+
Raar dat je -1 krijgt, want je hebt gewoon gelijk.
Atari leert het dus echt nooit. Jaren terug al met debakels als Neverwinter Nights 2 en Test Drive Unlimited (2). Stuk voor stuk spellen die geweldige ideeŽn verkondigden maar het vooral op technisch vlak af lieten weten omdat de uitgever het spel te snel de markt op heeft geduwd. Destijds waren deze ervaringen voor mij al een reden geen Atari games meer te kopen, en zo blijkt maar weer dat dit de juiste beslissing was.
In de gameswereld zijn er sowieso de laatste jaren veel dingen ontstaan die niet deugen. Day1 DLC, opgedrongen DRM (always online in singleplayer), games die niet af zijn of gewoon vol met bugs zitten verkopen voor retail prijs.

Lever je als autofabrikant of electronicaproducent een halfgebakken product af dan is de kans groot dat je op de vingers getikt word door de EU/overheid. Bij games lijkt het soms wel de normaalste zaak van de wereld om je klanten te misleiden. Bij DayZ hadden ze nog het fatsoen om te vermelden dat het om een onafgemaakt product gaat maar dat is meer uitzondering als regel.
Hoewel ik helemaal met je eens ben dat het niet hoort (ik koop ondertussen geen games meer als early access of kort na de releasedatum), is de vergelijking met auto's en electronica ook niet helemaal juist. Als in die producten fouten blijken te zitten, zijn die lang niet altijd nog met (eenvoudig te verspreiden) patches op te lossen.
En dan zijn er natuurlijk nog al die veiligheidseisen waar ze dan waarschijnlijk niet aan voldoen. Voor producten/fouten waar die veiligheidseisen niet relevant zijn, ben je als consument ook afhankelijk van het consumentenrecht en zal de overheid niet gauw ingrijpen.

Maar dat consumentenrecht lijkt bij games inderdaad wat minder gehonoreerd te worden; wanneer is een bug een defect van zodanige aard dat je het product mag retourneren? (omruilen voor een soortgelijk, maar liefst hetzelfde, product heeft natuurlijk weinig zin :P )

[Reactie gewijzigd door ACM op 19 april 2016 07:58]

Ik wil niet veel zeggen, maar de Homey die hier naast me staat is ook verre van klaar voor de consumentenmarkt. Is gereleased als een soort massa bŤta met blijkbaar het idee om incremental het product te verbeteren en lanceren.
Ik denk dat ze geen voldoende halen als ik t zo lees...Maar ik vind het goed dat tweakers geen politieke bewoordingen gebruikt en zegt waar t op staat.

Als je de promo bekijkt krijg je een gladde presentatie hoe goed t allemaal wel niet is en vind ik t behoorlijk slecht als je een game uitbrengt waar de AI alle kanten op gaat behalve de goeie!

Heb je zelf wel is een milkshake gedronken na een rondje anti-peristaltische bewegingen?! Je dag wordt er niet beter op :+
Ik eigenlijk ook, puurweg uit interesse, er zijn (wat Innersteps) ook al zegt zoveel mensen die een miskoop hebben gedaan met dit spel. Ikzelf had ook interesse, maar na vroeg gehoor dat het erg slecht zou zijn heb ik de kat uit de boom gekeken toen de developers zeiden dat ze alles grafisch nog zouden verbeteren (etc), echter ben ik blij dat ik hem alsnog niet gekocht heb. Ik ga wel Forest Frontiers weer spelen :)

Daarnaast komen er nog een aantal potentiele opties op de markt als vervanger voor RCT.
Na Simcity zou iedereen beter moeten weten en met een grote bocht rond Ubisoft 'sim' games lopen...

DRM
Crashes
Ernstige gebreken in gameplay
Always online voor singleplayer game
Trage patching (eerst focussen op dure DLC uiteraard)

Als games so slecht zijn in hun 1.0 versie (Simcity), dan zou ik nooit voor een early release game de volle pot betalen...

RCT is meer iets voor in de budgetbak (steamsale) te kopen, het ziet er ook allemaal budget uit...

[Reactie gewijzigd door Inrage op 19 april 2016 11:18]

SImcity is van maxis / EA. Wat heeft dat met Ubisoft te maken :?
Ik speelde die via Uplay, vandaar de mix up...
Aangezien ik Simcity niet op Steam ben tegengekomen vermoed ik dat dat een EA spel was?
Ik wil graag Dirt Rally kopen voor PC, maar is het toetsenbord vriendelijk? Niet dat ik een controller moet kopen om te racen.
Ik zou dirt rally enkel met een stuur doen. Zelfs geen controller. Toetsenbord is absoluut af te raden.
Met een stuur voegt het wel veel toe qua rijbeleving maar het wordt er zeker niet makkelijker op. Op een standaard stuur zit er geen handrem bij dus je moet hem met een knop op of naast het stuur doen. Met een controller is het naar mijn mening makkelijker
Ben benieuwd hoe je met alle rijhulp uit op een controller kan racen. Knop op het stuur voor handrem heb ik mijn hele leven al en nog nooit een probleem gevonden. Force feedback maakt rijden ook veel makkelijker.
Ik race met alle hulp uit op de controller, na heel wat uren lukt het me eindelijk wel om mooie tijden neer te leggen. Moet er wel bij melden dat ik gemiddeld 7x moet restarten :9 .
Knap! Wel eens een stuur overwogen? Voegt zoveel toe aan de beleving :)
Nee maar wil het wel proberen. Ben helaas een arme student dus eerst even sparen (Darksouls zal mijn eerst volgende aankoop worden) :)
Bij de Logitech G25 en de G27 zit een versnellingspook. Deze kun je bij de G25 instellen op sequentieel schakelen (dan kan de pook alleen naar voor of achter bewegen en veert terug naar neutraal).
Als je schakelt met de flippers achter het stuur kun je de versnellingspook in de sequentiele modus mooi gebruiken als handrem.

Voor de G27 zijn er oplossingen om de versnellingspook sequentieel te gebruiken, heel creatief en low-budget maar goed om het eens uit te proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=jeRCeR_bb7A
Controller werkt prima, ik speel al sinds EA begonnen is met een Xbox 360 controller :) Alle assists uit en gewoon een snelle respons voor de controller en alles is prima speelbaar. Volgens mensen op /r/dirtgame is het zelfs soms voordeliger, omdat je gigantisch snel van de ene kant naar de andere kant kunt sturen, waar je bij een stuurtje (met correcte uitslag) je lam draait.

Neemt nog steeds helemaal niet weg dat het veel leuker is om met een stuur te spelen dat goed is ingesteld, maar als je puur kijkt naar of het mogelijk is om competetief te zijn, dat is zeker mogelijk ;) Kijk maar naar de statistics, de tijden liggen niet al te ver uit elkaar.
Een toetsenbord en een race game is nooit echt een combinatie geweest.. Je dient op zijn minst een controller te gebruiken maar wil je het spel echt leuk beleven is een stuur een aanrader. Een toetsenbord was leuk in de tijd van A2-racer omdat je alleen naar links en rechts kon, wil je een beetje smooth een bocht nemen dan is dat gewoon niet leuk door een pijl toets in te drukken.
Met een controller kan je al enigszins aangeven hoe scherp die moet sturen door de knuppel hard of zacht een kant op de duwen, met een stuur heb je natuurlijk de ''echte'' beleving.

Dus in mijn ogen: nee geen enkele ''echte'' race game, arcade of sim is toetsenbord vriendelijk, de combinatie is gewoon niet juist.
Ik speel NFS met toetsenbord en ik vind het speelbaar
Het is ook speelbaar met toetsenbord, je bent niet verplicht een controller of stuur te gebruiken. Maar jij vraagt iets en daar krijg je antwoord op :P
Als jij het leuk vind met toetsenbord moet je dat gewoon doen want het is mogelijk.. Maar ik krijg zo 0,0 een gevoel van race.
Oftewel alle pc race games kan je wel spelen met toetsenbord, of dat leuk is en het je de juiste beleving geeft: nee.
Of het mogelijk is: ja
Zelfde als FiFa spelen met 4 pijltjes ipv met een ''knuppel'' waarmee je mooie bochten kan maken.
Heb in wat review's gelezen dat het rijden met een toetsenbord wordt afgeraden, heb spel Nog niet.
Ik heb destijds Colin McRae 2004 met keyboard gespeeld en kon op een gegeven moment online top 3 tijden rijden.

In principe maakt het geen verschil wat je gebruikt: keyboard, controller of racestuur.

In racegames betekent het gebruik van een keyboard dat je een flauwe bocht inderdaad niet kunt maken door je vinger op 1 toets gedrukt te houden. Met enige oefening is een flauwe bocht echter prima te maken door een serie snelle aanslagen op de toetsen. Kwestie van vingervlugheid en gewenning. 8-)

Wellicht een voordeel daarbij is dat je met een keyboard binnen een splitsecond van uiterst linkse stuuruitslag naar uiterst rechtse stuuruitslag kunt. Dit is niet in ieder racespel nodig, maar het is geen overbodige luxe in een spel als Dirt (en dat maakt het ook zo leuk).

Uiteraard voelt een stuur realistischer. Maar de discussie of dat ook beter is bestaat niet imho.

[Reactie gewijzigd door Fornoo op 19 april 2016 22:26]

Ik heb het zelfs geprobeerd met een controller... Het is werkelijk waar even wennen, maar nog steeds niet te doen. Zodra je weer van auto wisselt, knal je tegen het eerst volgende muurtje op, omdat die pookjes op de controller te gevoelig zijn.

Protip: Zoals gezegd, gebruik een stuur, probeer het absoluut niet met een keyboard.

[Reactie gewijzigd door Ictturk op 19 april 2016 08:37]

Kijk even op de vraag en aanbod naar een stuurtje. Heb het de eerste maand met een Logitech Momo gespeeld van 9 jaar oud, en was heel goed te doen. ondertussen een 2e hands G27 op de kop getikt, en ik wil niet meer terug.

Heb je alleen een keyboard vergeet het dan maar.
Persoonlijk vind ik Trackmania Turbo minder lekker spelen dan de vorige versies, op PC (want die is er ook) dan in ieder geval. Het kan aan mij liggen, maar heb het idee dat de hoek waaronder je de auto volgt net iets anders is en dat de controls iets minder vergeeflijk zijn. Met een toetsenbord is er nu eenmaal geen standje tussen "niks" en "vol naar rechts", dat heeft me al heel wat klappers opgeleverd.

Een heel positief punt vind ik wel de trackbuilder, die ook automatisch voor je aan de slag kan gaan. Wil je een potje met vrienden doen, weet je in ieder geval zeker dat je een baan krijgt die niemand nog kent. En dat zonder zelf eerst uitgebreid te hoeven sleutelen.

Zou 'm zelf toch eerder richting 7,0 of 7,5 geven.
Ik ben zelf ook al jaren een Trackmania speler op de PC en ik vind de track editor echt niet meer te gebruiken. Ja, de random generator is leuk, maar beperkt nuttig. De controls voor het maken van banen waren altijd goed, maar nu zijn ze voor het toetsenbord helemaal naar de gallemiezen geholpen omdat het weg moet maken voor controllers. Dat het te doen met zijn met controllers is natuurlijk logisch, maar dat ze het nu ze slecht maken voor toetsenbord en muis vind ik echt onacceptabel.
Ja dat zie je met meer games die zich een weg banen naar de console wereld, inderdaad heel erg jammer. Dat je op een PC meer dan vier knoppen hebt en die ook best zou kunnen gebruiken, zijn ze dan ineens vergeten.

Als een spel start en er "Press any key to continue" staat, krijg ik al m'n twijfels... dat zijn van die typische console startschermen.

Toch is een controller vooral bij racespellen heel erg praktisch, moet er nog steeds eens eentje aanschaffen :)
Voor het racen zelf is een controller idd fijner, maar het maken van banen er mee is hopeloos inefficient.
de beste is nog steeds TM sunrise extreme imho. spijtig dat er geen servers meer voor zijn :( maar het blijft een billenkletser op LANs!
Ik speel TrackMania en Dirt Rally op de PS4. Trackmania jaren gespeeld op de PC, dus was erg enthousiast toen ik hoorde dat deze naar de console kwam. Turbo is mijn favoriete spel uit de reeks tot nu toe, vooral omdat het de meest complete is. Enige wat ik minder vind is de manier waarop de muziek zich afspeelt. Dirt Rally is voor mij een soort Dark Souls, maar dan met een auto. Elke keer als ik met iets meer zelfvertrouwen (lees = meer snelheid) over een baan jaag, wordt dat finaal afgestraft doormiddel van een crash. Maar de feeling van de auto's... ongeŽvenaard in mijn ogen.
Hoe zit dat nu met TrackMania? Ik dacht dat ze bezig waren met TrackMania2 en die in "episodes" uit te brengen. Voor m'n gevoel heb ik pas 2 jaar terug TM2 Stadium gekocht. En nu al weer een nieuwe game...
Misschien dat ik hem in een komende Steam Sale meeneem. Het enige waar ik TM games voor speel zijn de Multiplayer Stadium Fullspeed tracks!
Geen idee eigenlijk... In deze TM zijn vier stijlen verwerkt. Stadium, Valley, Canyon en Turbo (nieuwe stijl dus). En fullspeed servers genoeg!
Trackmania turbo is er ook voor xbox one! Verder een leuke line up.
Inderdaad, even aanpassen.

Overigens is ie nŪet op PS3. Ik denk ik bij het kopiŽren van de table van een van de vorige pagina's een vakje vergeten ben aan te passen. ;-)

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 19 april 2016 10:07]

Yeah, had ik inmiddels ook door. ;-)
Dan heb ik niks gezegd :X
Rollercoaster tycoon world is inderdaad een draak van een game 'op dit moment'. De jeu die je had bij vorige titels (lees: rollercoaster tycoon 1.2 en 3) is nu vooralsnog ver te zoeken.

Ik hoop dan ook dat ze bij Nvizzio Creations niet stil zitten maar stevig aan het werk zijn om er alsnog een goede pretpark sim van te maken. Ik hoop dan ook dat Planet Coaster gewoon netjes wacht met uitkomen totdat het helemaal af is.
Dirt Rally voor de PS4 gekocht. Met een controller toch best een pittige game. De vorige Dirt's waren echt een stuk makkelijker. Persoonlijk moest ik echt lang wennen aan een auto voordat ik er wat redelijke tijden mee ging rijden. Het ligt ook heel erg aan je setup volgens mij. Op asfalt heb ik verschillende tijden neergezet die 10-20 seconden sneller waren dan de AI, maar op (licht) gravel ben ik blij als ik binnen de 30 seconde van de eerste finish.
Kortom, leuke game met een flinke learning curve, niet spelen als je af en toe een racegame speelt.. Deze is toch wat pittiger.
Het moet niet gekker worden met RCT world! Het spel als beta durven te verkopen in nota bene een winkel is te absurd voor woorden. Bij Steam Early Access is het duidelijk dat het nog niet af is. Wanneer ik een doos in de winkel zie liggen verwacht ik een afgemaakt product!

Ik zie compleet nieuwe mogelijkheden voor uitgevers. Alles als early access game uitgeven, het spel toch in de winkel laten verschijnen en het spel nooit uit early access halen. Zo hebben consumenten geen poot om op te staan en kun je als developer/uitgever er zonder gevolgen de stekker uit trekken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True