Voorjaarsgames Round-up

Vier recente games in vogelvlucht

MLB: The Show 16

Dat er jaarlijks een aantal zeer bekende voetbalgames verschijnt, is iedereen vast wel bekend. Er is echter nog veel meer sport onder de zon, en veel van die sporten hebben ook jaarlijks verschijnende games. Zo is de NBA 2K-serie al jaren een vaste kandidaat voor 'beste sportgame van het jaar', en Madden NFL is zelfs buiten de Verenigde Staten een bekende titel. Dat geldt in iets mindere mate voor MLB: The Show 16. Toch staat 'The Show' ook al jaren garant voor een kwalitatief goed honkbalspel. Het onlangs gestartte nieuwe seizoen in de Amerikaanse Major League Baseball wordt als vanzelfsprekend begeleid door een nieuwe release in deze serie. Dat die release net zo sterk is als de vorige edities begint al even vanzelfsprekend te worden.

Header voorjaarsroundup
Titel MLB: The Show 16 Score
Platform PS4, PS3
Prijs € 59,95

Wat Sony's San Diego Studio elk jaar weer goed voor elkaar heeft, is dat het steeds een fijne combinatie vindt van leuke vernieuwingen en behouden elementen die al goed genoeg waren. MLB: The Show 16 is daar geen uitzondering op. In de basis heeft de game zijn voorganger als blauwdruk. Alle belangrijke spelmodi, zoals de mogelijkheid om je eigen club te managen of om simpelweg een potje Home Run Derby te spelen, zijn nog steeds aanwezig. De manier van spelen is ook grotendeels ongewijzigd. Fijn daarbij is dat elke manier van het besturen van je slagman of je werper die ooit in de serie is verwerkt, nog steeds kan worden gekozen. Dus of je nu met de pookjes wilt spelen of met de actieknoppen: het kan. Ook is de gameplay nog steeds diepgaand in te stellen met settings en sliders, waarbij op de officiële forums van het spel vaak wel tips voor instellingen te vinden zijn die de game zo realistisch mogelijk maken.

De vernieuwingen zijn er ook. Vooral de spelmodus Road to the Show, waarin je met een zelfgemaakte speler een MLB-carrière moet zien op te bouwen, is flink onder handen genomen. Dat begint al voor je carrière überhaupt begonnen is. Spelers kunnen nu deelnemen aan een scoutingdag en een aantal testwedstrijden, waarna je gedraft wordt door een van de MLB-teams en je je kunt gaan opwerken in een opleidingsteam. Tijdens de wedstrijden komen echter pas de belangrijkste verbeteringen naar voren. Zo is het nu mogelijk om meerdere wedstrijden op rij te spelen zonder tussendoor naar het hoofdmenu te moeten, wat de spelmodus een stuk gestroomlijnder maakt. Ook in de trainingen is het een en ander vernieuwd, waarbij vooral de optie om perks vrij te spelen voor veranderingen zorgt. In de gameplay kom je de laatste grote verandering tegen: showtime. Dit geeft spelers de optie om af en toe de tijd te vertragen, om zo de belangrijkste momenten van een wedstrijd optimaal te kunnen uitvoeren.

De nieuwe elementen veranderen de spelmodus duidelijk. De vraag is echter wel hoe honkbalpuristen hier naar kijken. De perks, maar ook 'showtime', zijn nu niet bepaald bevorderlijk voor het realisme, terwijl dat altijd een belangrijk fundament onder het succes van MLB: The Show is geweest. Aan de andere kant: het helpt inderdaad meer 'gedenkwaardige' momenten te creëren, en met de opnieuw verbeterde presentatie in zowel geluid als beeld is dat alleen maar leuk. Wel vragen we ons af waarom sommige van die features alleen maar in Road to the Show zijn verwerkt; de feature waarbij je van wedstrijd naar wedstrijd kunt gaan zonder terug te keren naar het hoofdmenu was bijvoorbeeld ook in de Franchise-modus best welkom geweest.

Buiten de al genoemde modi om bouwt The Show voornamelijk verder aan de paden die eerder zijn ingeslagen. In Franchise worden opnieuw stapjes gezet om een realistischer honkbalwereld neer te zetten, onder meer door betere onderhandelingen tussen clubs en spelers, waarbij meer factoren van invloed zijn. Ook wordt opnieuw de nadruk gelegd op Diamond Dynasty, de modus waarin je á la Ultimate Team een team bij elkaar verzamelt door kaartjes te sparen. In die hoek vinden gamers nieuwe manieren om kaarten te verzamelen, en ook zijn er nieuwe soorten te verzamelen kaarten toegevoegd.

Zo slaagt Sony er al met al opnieuw in een honkbalgame op de markt te brengen die honkbalminnende gamers met een PlayStation 4 net wat meer weet te bieden dan de vorige games. Het blijft knap om te zien wat voor niveau Amerikaanse sportgames neerzetten op het gebied van presentatie, en MLB: The Show 16 weet dat te combineren met een fiks contentaanbod en gameplay die even lekker speelt als altijd. Wel moet geconstateerd worden dat een aantal van de nieuwe features niet bevorderlijk is voor het realisme, maar dat hoeft de pret niet te drukken.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3