Redacteur audio en games

LawBreakers Preview

Spelen met de zwaartekracht

Voorlopige conclusie

LawBreakers is een game die past in een trend. Hij heeft iets weg van games als Battleborn en vooral Overwatch, games die eerder op de markt komen. Toch is LawBreakers tegelijkertijd anders. Lastiger, doordat de weinige classes in de game zo'n uitgebalanceerd geheel vormen - ondanks, of wellicht juist dankzij, de grote verschillen tussen de classes. Het is ook de snelheid van de game en het gebruik van hoogte die het geheel lastig maken en die er bovendien een game van maken die enkel tot zijn recht komt op de pc, gespeeld met muis en toetsenbord. De verticaliteit en het gebrek aan auto aim maken dat de game niet geschikt is voor besturing met een controller.

Wat de game echter vooral leuk maakt, is dat er zoveel tactische opties zijn, zowel voor individuele spelers als voor goed samenwerkende teams. Net als in een moba zijn er verschillende routes te volgen, en een team kan kiezen welke classes samen welke route volgen. Daarbij kunnen de verschillen tussen de classes een doorslaggevende rol spelen. Als de Titan het schild vormt, kan de Vanguard de batterij stelen en er razendsnel, desnoods buiten de bebouwing om, mee vandoor gaan. Alleen de Assassin kan sneller zijn, al is er veel skill voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Een team kan ook kiezen voor een razendsnelle aanval met alleen maar Assassins, al is dat door het zwakke gestel van deze class een gewaagde optie. Dan is er nog het spel in de centrale bubbel, waar de lage zwaartekracht voor interessante confrontaties zorgt waarbij tegen- en medestanders onder en boven je kunnen zweven. Dan is er nog het spel met de Health Stations en het slim gebruikmaken van je Ultimate, en tot slot is er het hectische slot, de strijd tijdens de laatste twintig seconden. In die fase gaat de adrenaline pas echt vloeien. Het maakt LawBreakers een game die lastig is te doorgronden, maar daardoor ook zomaar eens erg lang boeiend zou kunnen blijven.

Uiteraard wil Boss Key meer maps vrijgeven dan enkel Grand View, al wordt dat geen speerpunt. Het gaat volgens Bleszinski en Brussee niet om het aantal. In elke online game worden toch maar een paar maps gespeeld. Liever een handvol goede dan een dozijn middelmatige, zo luidt het devies. Hetzelfde geldt voor de classes. Er komt een vijfde, dat is zeker, en misschien volgen er in de toekomst nog meer, maar ook dat heeft geen prioriteit. Een nieuwe class kan de bestaande balans makkelijk verstoren, en die balans is heilig. Verwacht dan ook geen class met genezende krachten. Die is gebruikelijk in vergelijkbare games, maar niet passend in LawBreakers, denken de makers. Gameplay is heilig voor Bleszinski en Brussee.

Het team hoopt de game eind dit jaar op de markt te kunnen brengen, zeer waarschijnlijk alleen als download via Steam. Dat zal niet voor 'de volle mep' zijn, want dat zou te veel geld zijn voor een game die enkel in multiplay kan worden gespeeld, vinden de heren van Boss Key. Wat de prijs precies wordt is echter nog niet bekend. Wat er na release van de game gaat gebeuren is ook nog niet bekend. Er komen puur cosmetische voorwerpen die spelers kunnen kopen. Of er ook voor extra maps of classes betaald moet worden, is nog niet duidelijk.

Titel LawBreakers
Box LawBreakers
Platform Windows
Ontwikkelaar Boss Key Productions
Uitgever Nexon
Releasedatum 2016

Reacties (14)

De verticaliteit en het gebrek aan auto aim maken dat de game niet geschikt is voor besturing met een controller.
Gebrek aan autoaim, sure, maar een game als Titanfall, met minstens zoveel verticaliteit is heel goed te doen met een controller. Zolang je tegen andere controllers speelt natuurlijk.
Inderdaad. Plus het gaat nog altijd om aim-assist. GTA is volgens mij de enige grote titel van de afgelopen jaren die altijd wel de auto-aim optie biedt, maar verder is het allemaal maar een assist.

Daarbij spreekt deze titel me eigenlijk meer aan dan vele anderen omdat het niet te ver doorslaat op visuele look en er zo te merken een redelijk snelle time-to-kill is (maar ook weer niet onmogelijk). Daardoor wel jammer dat ie niet naar consoles lijkt te komen, maar misschien is er nog hoop.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 april 2016 23:31]

De hero shooter-trend kan nog best eens leuke titels gaan opleveren. Ik heb niets met MOBA's, maar de elementen die daaruit geleend worden (team van helden met elk eigen skills e.d.) kunnen in shooters best goed worden toegepast. Team Fortress 2 liet in 2007 al zoiets zien. Volgens mij is het hero shooter-subgenre ineens zo groot geworden door niet alleen de inspiratie van MOBA's, maar ook omdat Battlefield en Call of Duty bijna onverslaanbaar zijn in het algemene, militaire, multiplayer FPS-genre. Titanfall 2 gaat rond het einde van dit jaar een poging doen om in dat segment toch voet aan wal te krijgen, en ik hoop enorm dat dat lukt, maar andere ontwikkelaars wijken blijkbaar liever uit naar de nieuwe niche van de hero shooter.

LawBreakers vind ik, zowel qua naam als qua art direction, een beetje generiek overkomen. Het heeft niet veel eigen smoel naar mijn mening, en de karakters zijn me iets te 90's-achtig, maar de gameplay lijkt op streams helemaal niet onaardig. Een wat minder tekenfilmachtige versie van Overwatch, zo zie ik het momenteel.

Ik ben heel benieuwd hoe de strijd tussen LawBreakers, Overwatch en Battleborn zal lopen. Kleinere games in het genre als Paladins en Gigantic zullen volgens mij sowieso veel moeite hebben om populariteit te bereiken tussen al die concurrentie. Bethesda gaat ook nog een worp doen met Battlecry, hoewel het kan zijn dat dat spel geannuleerd zal worden. Blizzard's Overwatch heeft het voordeel van de grootste bekendheid en het grootste marketingbudget en volgens mij heeft die game tot op heden de grootste kans om marktleider te worden in dit segment. Maar LawBreakers lijkt ook erg interessant en heeft grote namen achter zich.

En daarnaast hebben we de terugkeer van de arena-shooter, wat ook weer vrij dichtbij de hero shooters zit. Id Software probeert het met de wederopstanding van Doom, maar die lijkt wat tussen wal en schip te vallen (te Call of Duty voor arena-shooter-fans, en te arena voor Call of Duty-fans). Unreal Tournament ten slotte, kan ook iets bijzonders worden met z'n prachtige graphics en community-assisted ontwikkelstijl.

Oftewel: geen gebrek aan nieuwe FPS-games de komende tijd!