Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

Quantum Break Review

Lekkere combi van game en tv-serie

Snel, niet sterk

Remedy wil dus dat je gebruikmaakt van je Time Powers. Sterker nog; het dwingt je daar min of meer toe. Die powers hebben vrijwel allemaal met tijd te maken. De enige power die daar een beetje van afwijkt is Time Vision, de optie om een puls uit te zenden waarmee je door muren heen tegenstanders kunt spotten. Alle andere powers hebben meestal tot doel om je sneller te verplaatsen dan je tegenstanders kunnen. Je wordt niet of nauwelijks sterker van de powers, ze plaatsen je alleen in een betere uitgangspositie. Gecombineerd met de niet overdreven krachtige wapens maakt dat de uitdaging waar je in Quantum Break voor gesteld wordt. Gedurende de game word je steeds sterker en krijg je steeds talrijkere tegenstanders tegenover je. Daar moet je door slim gebruik te maken van je Time Powers een weerwoord op vinden. Het gaat er daarbij dus vooral om dat je moet zorgen dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent, om zo aanvallen te ontlopen en zelf op de juiste momenten je tegenstanders te raken.

Uiteraard zit er een opbouw in de game. Je begint met iets dat Time Dodge gedoopt is en precies doet wat je ervan verwacht. Je verplaatst je razendsnel een paar meter vooruit. Remedy is zo slim geweest om elke power een eigen timer te geven, dus als je op de ene power wacht, moet de andere nog inzetbaar zijn. De timers hebben verschillende lengten en die van Dodge is lekker kort. Je zult hem in het begin van de game dan ook vaak gebruiken en hij zal waarschijnlijk de basis blijven van je manier van vechten; lekker vaak een flink eind wegduiken als een groep tegenstanders langzaam jouw richting uit beweegt, om ze daarna vanuit een andere hoek te bestoken. Je tegenstanders zijn meestal vrij traag, dus Dodge is erg handig.

Later krijg je krachten als Time Stop en Time Shield. Beide wijzen zich vanzelf; met Stop zet je kort de tijd stil en met Shield ben je even in een beschermende bol gehuld die kogels tegenhoudt. Vreemd genoeg beweegt de bol niet met je mee als je ondertussen verder loopt. Merkwaardig, maar niet onoverkomelijk. Als laatste krijg je powers als Time Blast en Time Rush, die beide zowaar iets aanvallends in zich hebben. Met Blast zendt je een soort bol van energie uit die tegenstanders omver kegelt en beschadigt. Met Time Rush schiet je naar voren en kun je een melee-aanval uitvoeren. Tegen de tijd dat je die powers krijgt, hebben de troepen van Monarch zwaardere bepantsering en heb je aan Blast en Rush zelden genoeg om ze uit te schakelen. Het blijft dus zaak om ook je andere powers te gebruiken en vooral om vanuit een goede positie je schoten te lossen. Dat is ook precies wat vechten in Quantum Break leuk maakt; je zult echt op een slimme manier gebruik van je Time Powers moeten maken. Als gezegd; alleen Time Shield is daarbij wat minder nuttig, omdat je - tegen de natuur van de game in - stil moet blijven staan.

Futuristisch platformen

Er is nog een klein minpunt aan de game. Om de moeilijkheid op te voeren, heeft Remedy tegen het einde van de game wat snipers aan de mix toegevoegd. Alleen heb je eigenlijk geen middelen om daar tegen op te treden. Je hebt zelf geen wapen dat tegenwicht kan bieden en ook geen powers die je bij de verhoogd gepositioneerde snipers kunnen brengen. Het vergt dus wat improvisatievermogen om de snipers uit te schakelen. Op zich kan dat geen kwaad, Quantum Break is geen al te moeilijke game.

Er is een derde pijler waarop de game rust. Er zijn wat delen die nog het best te omschrijven zijn als futuristisch platformen. Delen waarin je de weg moet zien te vinden in het doolhof dat ontstaat tijdens een stutter. De mooiste doolhoven hebben flinke proporties; denk bijvoorbeeld aan een droogdok met een enorm schip in aanbouw dat in elkaar stort. De stutter treedt halverwege het in elkaar storten op, wat wil zeggen dat je een weg moet zien te vinden langs zwevende stalen delen die bovendien niet stabiel zijn. Daar komt een laatste Time Power aan bod, die je slechts in door Remedy gekozen situaties in kunt zetten; de mogelijkheid om voorwerpen in hun oude staat te herstellen. Een metalen balk die naar beneden is gestort, kun je dus weer omhoog toveren, in de hoop dat je er dan overheen kunt lopen. Het zijn indrukwekkende delen van de campagne, die echter wel een beetje los van staan van de rest. Het is vooral grafisch indrukwekkend, met al die vervreemdende visuele effecten die het stilstaan en breken van de tijd weer moeten geven.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*