Door

Quantum Break Review

Lekkere combi van game en tv-serie

Belangrijke keuzes

Zoals gezegd: het is knap hoe Remedy het verhaal door zowel de Acts als de Episodes heeft weten te weven, vooral omdat het verhaal niet geheel vastligt. Het is een zogenaamde 'branching story', een verhaal waarin verschillende zijwegen te bewandelen zijn. Je kunt onderweg keuzes maken die het verloop van het verhaal beïnvloeden. Een duidelijke keuze krijg je voorgeschoteld aan het einde van elke Act. Het zijn substantiële keuzes, over de rol van belangrijke bijrolspelers in het verhaal. De keuze heeft direct invloed op de Episode die start direct nadat je de keuze hebt gemaakt. Afhankelijk van de keuze die je maakt, krijg je dus een andere variant van de aflevering te zien.

Dat is nog niet alles; als je tijdens het spelen van de voorgaande Act bepaalde voorwerpen of informatie weet te vinden, kan dat een kleine variatie in de daarop volgende Episode opleveren. Zo is er binnen de tv-serie heel wat variatie mogelijk. Het maakt dat Quantum Break minstens een tweede doorloop verdient, ondanks dat de actie dan grotendeels hetzelfde zal zijn. Toch hebben je keuzes ook op de Acts flinke invloed. Als gevolg van je keuzes kunnen bepaalde bijrollen opeens een heel andere invulling krijgen, en die bijrollen spelen ook in de Acts een belangrijke rol. Het maakt dat er verschil kan zijn in hoe zo hier en daar op de aanwezigheid van Jack Joyce gereageerd wordt. Die variatie is indrukwekkend, al merk je dat uiteraard pas als je de game een tweede keer speelt.

Productiewaarde

De Episodes van de game zijn grotendeels geslaagd. Het verhaal en de dialogen zijn prima, net als het acteerwerk. Remedy heeft dan ook een aantal aardige acteurs voor de rollen in de serie weten te strikken. Wie veel tv-series bekijkt, zal heel wat bekende gezichten tegenkomen. De game speelt zich af in het fictieve Riverport, een universiteitsstad ergens in de VS, en de serie is ook in de VS gefilmd. Dat is tegelijk een aspect dat een beetje knaagt. Want de productiewaarde van de serie is hoog, maar toch niet zo hoog als we van echte Amerikaanse tv-series gewend zijn. Het verhaal dicteert dat er de nodige gevechten en achtervolgingen in de serie zitten, en juist dan blijkt dat de middelen van Remedy kennelijk beperkter waren dan bij de gemiddelde Amerikaanse tv-serie. Ook de decors en locaties wekken af en toe een wat bordkartonnen indruk.

Nogmaals, dat komt vooral doordat tv-series de laatste jaren zo'n hoge vlucht hebben genomen. Nederlandse tv-producenten kijken waarschijnlijk jaloers naar de 'production value' van de Episodes in Quantum Break. En belangrijker; wij vonden ze van grote toegevoegde waarde; ze maken van Quantum Break een indrukwekkende en memorabele game. Toch is er een klein punt van kritiek dat we hier aan moeten stippen. De Episodes worden vanaf de servers van Microsoft gestreamed en dat verliep bij ons niet altijd even goed. We kregen een aantal keer de boodschap dat er helemaal niets gestreamed kon worden. Uiteindelijk bleek dat na twee keer proberen toch te kunnen, al was de resolutie niet altijd even hoog aan het begin van een aflevering. Uiteindelijk hebben we echter alles op de gewenste resolutie kunnen kijken. Wellicht dat Microsoft voor release van de game nog niet de volle servercapaciteit had ingeschakeld.

Kijk die koppen

Nu we het toch over productiewaarde hebben; op grafisch vlak zijn vooral de Acts indrukwekkend. Op een aantal punten. De game heeft prachtige visuele effecten die de storingen in de tijd moeten verbeelden. Je ziet het beeld op zeer vervreemdende manieren haperen, wat mooi verbeeldt dat er iets goed mis is met de tijd. Overigens spelen ook de geluidseffecten daarbij een overtuigende rol. Het geluid dat het inzetten van een stutter maakt heeft nog dagen door ons hoofd gespookt. Toch is dat nog niet het meest indrukwekkende aan Quantum Break. Dat zijn namelijk de hoofden van de hoofdrolspelers. Die zie je allemaal in zowel de Acts als de Episodes voorbijkomen en af en toe is niet geheel duidelijk of je nu naar Act of Episode kijkt, zo goed en herkenbaar zijn de hoofden vormgegeven. Het is vooral mooi om te zien hoeveel subtiele variatie de gezichten kunnen weergeven.

Beelden uit het begin van Quantum Break.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True