Unravel Review

Unravel: schattig, emotioneel en vindingrijk

Emoties in Scandinavische wildernis

Unravel vertelt geen verhaal. Althans, niet in de traditionele zin van dat woord. Er is geen plot, en geen vast begin- en eindpunt. Unravel is meer een illustratie van iets waar elk mens zich mee kan identificeren: herinneringen. De lange weg die Yarny moet begaan in Unravel laat de geschiedenis van niet bij naam genoemde familie zien. Yarny doorkruist een tiental levels waarin steeds een ander deel van het leven voorbij komt, met flarden van herinneringen die Yarny daarbij verzamelt. En terwijl Yarny daar mee bezig is, komt de speler steeds meer te weten over het wel en wee van deze familie.

Realistische omgevingen

De omgevingen waarin Yarny deze herinneringen tegenkomt, zijn bewerkingen van echt bestaande locaties die voornamelijk in de noordelijke gebieden van Scandinavië zijn gelegen. Nog preciezer: veel van de omgevingen die in Unravel zitten, komen uit de directe omgeving van de studio, of de omgeving van plaatsen waar medewerkers van de studio wonen. Yarny loopt dan ook rond in een op het oog fotorealistische omgeving. Écht fotorealistisch is de spelwereld van Unravel niet helemaal, maar het komt aardig in de buurt. Er hoeft in elk geval weinig discussie te zijn over de grafische kwaliteit van de spelwereld, want de ene omgeving waar Yarny doorheen loopt is nog mooier dan de andere.

Daarbij valt vooral de afwisseling op. Terwijl Yarny de speler de levensloop van de familie laat zien, ontwikkelt de spelwereld zich mee als een weerspiegeling van de levensfase van een of meerdere familieleden. Het spel begint dus met vriendelijke omgevingen waarbij de lente hoogtij viert, maar die visuele warmte maakt al snel plaats voor guur weer, als de herfst en later de winter hun intrede doen. Waar Yarny aanvankelijk nog rustig door het gras kon lopen, moet hij zich tegen het einde van het spel door een dik pak sneeuw zien te slepen.

Emotie

Het kan bijna niet anders of je hebt tegen die tijd al een band opgebouwd met het schattige poppetje. Dat heeft een reden. Voor een figuurtje dat gemaakt is van zulke simpele materialen slaagt Yarny er namelijk in verbazingwekkend veel emotie over te brengen op de speler. Een voorbeeld daarvan doet zich voor als je een keer niet helemaal de juiste route langs, over of onder een obstakel hebt gevolgd en Yarny daardoor zonder touw komt te zitten. De rode draad die Yarny achter zich laat, wikkelt zich continu af van zijn lichaam. Is de draad bijna op, dan zijn het niet meer dan een paar draadjes die de op dat moment sip kijkende Yarny nog gestalte geven.

Naarmate het spel vordert wordt de emotionele band steeds sterker. De herinneringen die Yarny tegenkomt worden minder vrolijk, en zoals gezegd wordt de wereld onvriendelijker. Je moet als gamer wel over een hart van steen beschikken als je niets voelt op de momenten dat Yarny zeiknat door regen en storm wandelt, moet schuilen voor dieren die denken dat hij eetbaar is, of bijna bevriest in de vrieskou van de Scandinavische winter. Het maakt de game in zijn geheel nog meer memorabel.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3