Sebastien Loeb Rally Evo Review

Niet authentiek, wel vermakelijk

Door , 66 reacties

Traditionele rallysport centraal

Waar Dirt Rally meer de simulatiekant opzoekt en WRC5 meer arcade biedt, kiest Sebastien Loeb Rally Evo positie tussen die beide games in. De game biedt gameplay die genoeg realisme uitstraalt om voor vermaak te zorgen, zonder dat daar een afschrikwekkend hoge moeilijkheidsgraad aan vast zit. Wel gaat het ten koste van wat intensiteit en komt de game minder authentiek voor de dag. De game kan leunen op een goed in elkaar zittende, uitgebreide carrièremodus, maar laat steekjes vallen op audiovisueel gebied. Op dat aspect moet het spel zijn meerdere erkennen in de concurrentie. Dan nog is Sebastien Loeb Rally Evo lang geen slechte game, maar er zijn op de pc al betere alternatieven voorhanden. En dat zal op de consoles binnen niet al te veel tijd waarschijnlijk ook het geval zijn.

Van alle typen autosportgames is er niet één zo specifiek en eigenzinnig als het rallygenre. Sinds de gloriedagen van Colin McRae Rally 2.0 weten gamers al wat het is om met hoge snelheid over weggetjes te razen die daar absoluut niet voor bedoeld zijn. Begrippen als driften en tegensturen zijn bij rallygames-spelende gamers allang bekend, en de instructie 'five right into three left, fifty, caution hairpin right don't cut' levert ook geen vraagtekens meer op. Voor die groep is het momenteel een prima tijd, want met WRC 5, Dirt Rally en Sebastien Loeb Rally Evo zijn er liefst drie games die proberen de rallysport op een aardig serieuze manier neer te zetten.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, pc
Bij het reviewen is, naast de controller, ook gebruikgemaakt van een Thrustmaster T300RS-stuur

Dat laatste is noemenswaardig, want niet elke rallygame uit het verleden zette in op realisme. Zeker de later in de reeks verschenen Colin McRae Dirt-games verlegden de focus naar de 'spectaculairdere' onderdelen van de rallysport. Voor een van die games werden de X-Games zelfs als centrum genomen. Niet de klassieke rally-stages vormden het hoofdmenu, het ging om het spektakel. Ken Block en zijn 'gymkhana'-stijl kwamen daarbij om de hoek kijken. Het zou ons dan ook niet verbazen als er een groep jongere gamers is die, als ze zich een voorstelling moeten maken van rallysport, denken aan sportwagens die om pionnetjes heen driften.

WRC 5, Sebastien Loeb Rally en Dirt Rally doen allemaal een duit in het zakje om dat recht te zetten. De games maken her en der wat uitstapjes naar andere vormen van rallyracing, maar het leeuwendeel van de content wordt verzorgd door de traditionele stages die je verrijdt op basis van de instructies van een bijrijder. Daarbij kiezen de drie games iedere ogenschijnlijk een net wat andere insteek. Dirt Rally, dat al uit is op Steam en komend voorjaar ook naar de consoles komt, richt zich op een zo authentiek mogelijke weergave van de sport.

Dat is gaaf, want Dirt Rally zorgt inderdaad voor misschien wel de beste rallysimulatie die er ooit geweest is. De keerzijde daarvan is dat de game behoorlijk lastig is. WRC 5 zit wat dat betreft aan de andere kant van het spectrum. De game doet water bij de wijn als het gaat om realisme en simulatie, om er zo voor te zorgen dat het spel leuker is voor een grote groep minder getalenteerde digitale racers. En Sebastien Loeb Rally? Dat spel doet van beide een beetje. Daarmee loopt de game een voor de hand liggend risico, namelijk dat hij aan beide kanten net niet genoeg indruk maakt.

Carrièremodus: Sebastien Loeb achterna

Een duidelijk verschil met de andere rallygames, en eventueel van meerwaarde voor de game, is de aanwezigheid van Sebastien Loeb. De rallycoureur heeft zijn expertise ter beschikking van het ontwikkelteam gesteld, wat de rij-ervaring ten goede zou moeten komen. Daarnaast vormt Loeb de rode draad in de carrièremodus van het spel. Het uiteindelijk doel is om Loebs teamgenoot te worden tijdens de hillclimb-wedstrijd die op Pikes Peak gehouden wordt. Die wedstrijd, of in elk geval varianten daar op, hebben we door de jaren heen al vaker gezien, in andere games. Wat dat betreft is dat 'ultiem doel' weinig indrukwekkend.

Events op basis van Loebs carrière

Gelukkig gaat Sebastien Loeb Evo meer om de weg naar dat einddoel toe, dan over het doel op zich. Die weg begint op een manier zoals je die wel vaker hebt gezien in racegames. Je start met een simpele, relatief langzame rallywagen, in de meest eenvoudige events die er zijn. De bedoeling is om geld te verdienen en een reputatie op te bouwen. Met dat geld kun je nieuwe auto's kopen waarmee je dan weer aan andere evenementen mee kunt doen. Door reputatiepunten te winnen, stijg je op een met fictieve coureurs gevulde wereldranglijst. Naarmate je verder komt op die lijst, worden er vanzelf speciale events geopend waarin je kunt bewijzen dat je geschikt bent als teamgenoot van Loeb. Deze evenementen onderstrepen je voortgang en dienen als beloning - dat laatste vooral ook omdat je er steeds een nieuwe auto mee vrijspeelt. Ook staan ze allemaal in het teken van de carrière van Loeb zelf; de uitdagingen houden verband met de prestaties die de Franse coureur in het verleden heeft geleverd.

Met zijn opbouw is de carrièremodus niet opvallend. Sterker nog: het geheel is vrij voorspelbaar en wordt na een tijdje ook wat langdradig. De toppositie bereiken kost flink wat tijd. Wil je gamers zo lang geboeid houden, dan moet het rijden zelf dik in orde zijn en de game voldoende variatie bieden. Als je alle soorten events al in de eerste paar uur voor je kiezen krijgt en het rijden niet leuk of uitdagend genoeg is, gaat het spelplezier al snel ten onder.

Op het gebied van variatie scoort Sebastien Loeb Rally Evo in elk geval punten. De game biedt een aardig aanbod van verschillende soorten rallyraces en voert de moeilijkheidsgraad daarbij langzaam op. In de eerste niveaus zul je niet veel meer dan enkele stages en korte races hoeven te rijden, maar naarmate je verder komt, kom je ook uitgebreidere uitdagingen tegen. Losse stages veranderen dan bijvoorbeeld in kleine kampioenschappen, bestaande uit meerdere stages of zelfs meerdere rally's met elk weer meerdere stages. Dit kost meer tijd, maar levert ook veel meer geld en meer reputatiepunten op. Bovendien bieden die kampioenschappen, meer dan de losse stages, een gevoel van competitie. Dit houdt Sebastien Loeb Rally Evo langer leuk.

Ongeraffineerd

Datzelfde mag gezegd worden van de wat minder traditionele kanten van de rallysport, die ook opduiken in het spel. Denk daarbij aan events waarbij je punten scoort door binnen bepaalde sectoren zo veel mogelijk te driften, maar ook aan races waarbij om de zoveel tijd de auto die op de laatste plek rijdt, wordt geëlimineerd. Ook rallycross, waarbij meerdere auto's samen op een circuit rijden, is van de partij. Dat is waarschijnlijk het spectaculairste deel van Sebastien Loeb Rally Evo, maar niet per se het sterkste deel. De AI van de overige coureurs is soms wat ongeraffineerd. Daarmee bedoelen we vooral dat je zonder pardon snoeihard van de baan wordt gebeukt, ook op momenten en locaties waar normale racers dat nooit zouden doen.

In die situatie toont het spel zich overigens zeer vergevingsgezind. Wie dat wil, kan gebruikmaken van maximaal negen 'rewinds'. Deze feature kennen we al langer, uit verschillende racegames. Een foutje kan in Sebastien Loeb Rally Evo makkelijk ongedaan worden gemaakt. Dat is best fijn, zeker als een crash vooral te wijten was aan de rare capriolen van de AI-coureurs. Voor de rally-puristen is het fijn dat deze optie, net als een aardig aanbod aan rijhulpen, kan worden uitgeschakeld. Kies je daar inderdaad voor, dan levert dat in de eindafrekeningen na een race of stage wat bonuspunten op.

De carrièremodus is de sterkste spelmodus van Sebastien Loeb Rally Evo, maar wie daar nog niet genoeg aan heeft kan ook nog even naar de multiplayer-modus kijken. Hier kunnen losse stages, langere rallies en rallycross-wedstrijden tegen andere gamers worden verreden. Ook houdt het spel rankings bij op de diverse stages, waarin je dus indirect tegen anderen strijdt. De multiplayer doet wat hij moet doen, maar voegt voor ons niet zo heel veel toe. De rallycross-wedstrijden eindigden bij ons vaker wel dan niet in chaos, terwijl je je tegenstrevers tijdens normale rally-stages alleen ziet als je de ghost aanzet. Die zet je daarna snel weer uit, want zo'n ghost ontneemt het zicht op de volgende bocht als hij net voor je rijdt.

Gameplay: niet slecht, maar kan beter

Het weghalen van rijhulpen zorgt natuurlijk wel voor een toename van de moeilijkheidsgraad, zeker als het gaat om het niet kunnen herstellen van gemaakte fouten. Dat verhoogt echter ook de spanning, en het zal ervoor zorgen dat je hart af en toe in je keel bonst als je met hoge snelheid over een bergweggetje of tussen de bomen door raast. Het gevoel van snelheid dat dat oplevert is prima en gaat hand in hand met lekker voelende besturing. Daarbij is het natuurlijk fijn als je beschikt over een stuurtje met puike force feedback, maar Sebastien Loeb Rally Evo laat zich ook prima besturen met een controller.

Workout

Toch komt de beleving dan niet in de buurt van hoe je het zou willen hebben. Rallyrijden is eigenlijk een voortdurend gevecht met de auto. Een rallycoureur houdt zijn armen vrijwel nooit helemaal stil en zijn voeten vliegen over de pedalen alsof hij aan het tapdansen is. Het constante corrigeren, gas geven, remmen en schakelen kan met een goed force feedback-stuur dan ook een aardige workout zijn. Wat dat betreft weet Sebastien Loeb Rally Evo het rallygevoel aardig neer te zetten. Of dat altijd op exact de juiste manier gebeurt, is vraag twee.

Het begint al met het gegeven dat het afstellen van de auto weinig verschil lijkt te veroorzaken in hoe de auto zich laat besturen. Het gevoel verandert nauwelijks. Dat gevoel is over het algemeen overigens best goed: de auto's reageren lekker agressief, zeker als je het stuurtje goed instelt en zorgt dat je niet te ver door hoeft te draaien om scherp in te sturen. Goed omgaan met je rem- en gaspedaal stelt je dan in staat om soepel en snel door de bochten te rollen of glijden, op een manier zoals je dat mag verwachten van een rallygame.

Minder intens

Toch is dit niet het onderdeel waarin Sebastien Loeb Rally Evo uitblinkt. Hoewel het rijden best goed aanvoelt, ontbreekt er wat. De race-actie voelt iets te 'clean' aan. Wie ter vergelijking Dirt Rally eens opstart en dan een camerastandpunt in de auto kiest, ziet een non-stop schokkend en schuddend beeld. Er ratelt en trilt van alles. Echt rustig is het nooit. Die mate van intensiteit tref je niet aan in Sebastien Loeb Rally Evo. Dat komt de speelbaarheid wel ten goede, en daarmee is dit wellicht ook weer een voorbeeld van hoe de game een net wat andere insteek heeft dan Dirt Rally. Minder authentiek en mede daardoor iets toegankelijker.

Toch doet de game ook dingen waardoor die toegankelijkheid juist onder druk komt te staan. Zo heeft het spel, zeker als er met een controller gespeeld wordt, last van te veel onderstuur. Ook de framerate drops die soms optreden helpen niet mee, en datzelfde mag gezegd worden van de pop-in van textures. Soms verschijnen waarschuwingsmarkeringen zelfs maar enkele tientallen meters voor je, waarbij het niet eens meer goed mogelijk is om nog te anticiperen. Het behoeft geen uitleg dat dat soort dingen behoorlijk afbreuk doen aan de spelervaring.

Matig beeld, aardig geluid

Met de framedrops en de pop-in van textures zijn twee problemen genoemd die samenhangen met de audiovisuele prestaties van het spel. Dat spel loopt, afgezien van de her en der voorbij komende drops dus, redelijk stabiel op 60 frames per seconde. Het lijkt er echter wel op dat ontwikkelaar Milestone aardig wat water bij de wijn heeft moeten doen om dat te bewerkstelligen. Sebastien Loeb Rally Evo kan zich niet meten met de mooiste racegames van dit moment - en dat is nog zacht uitgedrukt. De auto's zien er van dichtbij wel aardig uit, maar de omgevingen zijn een heel ander verhaal. Het oppervlak waar je op rijdt oogt standaard plat en de omgevingen zijn saai en ongeïnspireerd. Een positieve kanttekening betreft de nachtelijke stages: die zijn inderdaad lekker donker. Dat je je lampen niet echt kapot kunt rijden haalt echter weer wat van de geloofwaardigheid weg.

Het geluid doet het iets beter. Zoals gezegd ontbreekt de intensiteit die bijvoorbeeld Dirt Rally wel heeft, maar het algemene niveau is in orde. Dat geldt voor het geluid van de auto's, maar ook voor dat van de bijrijder. Wat Sebastien Loeb Rally Evo heel goed doet, is spelers een uitgebreide uitleg geven van hoe het systeem van aanwijzingen in elkaar zit. Je krijgt keurig uitgelegd wat het verschil is tussen 'five left in to three left' en 'five left and three left', om maar iets te noemen. Dat maakt het een stuk makkelijker om de aanwijzingen te volgen. Het enige dat we hier verder op aan te merken hebben, is dat de aanwijzingen elkaar soms zo snel opvolgen dat wij niet altijd meer helder hebben welke aanwijzing nou voor welke bocht geldt. Dat is echter ook een kwestie van wennen, en van veel oefenen. Uiteindelijk krijg je er meer handigheid in en pak je het ritme sneller op.

Conclusie

Sebastien Loeb Rally Evo zit goed genoeg in elkaar om liefhebbers van de rallysport een aardige tijd te vermaken. Het spel weet niet zo'n realistische spelervaring voor te schotelen als bijvoorbeeld Dirt Rally, maar voor veel gamers is dat niet per definitie een groot minpunt. Het betekent namelijk ook dat de game een stuk toegankelijker is dan de moeilijke simulatieracer van Codemasters. Toch laat de rallygame van Milestone ook wat steken vallen. Met name op audiovisueel gebied komt het spel een beetje gedateerd voor de dag. Daarnaast is de rij-ervaring voor puristen niet goed genoeg.
De carrièremodus is uitgebreid en gevarieerd en blijft daardoor best een tijdje leuk. Daardoor is Sebastien Loeb Rally Evo op de consoles nog best een aardige keuze. Op de pc is er in Dirt Rally al een beter alternatief te vinden. Wanneer dat spel over enkele maanden zijn weg naar de consoles heeft gevonden, zal Sebastien Loeb Rally Evo vermoedelijk ook daar genoegen moeten nemen met een lagere trede.