Sebastien Loeb Rally Evo Review

Niet authentiek, wel vermakelijk

Door , 66 reacties

Carrièremodus: Sebastien Loeb achterna

Een duidelijk verschil met de andere rallygames, en eventueel van meerwaarde voor de game, is de aanwezigheid van Sebastien Loeb. De rallycoureur heeft zijn expertise ter beschikking van het ontwikkelteam gesteld, wat de rij-ervaring ten goede zou moeten komen. Daarnaast vormt Loeb de rode draad in de carrièremodus van het spel. Het uiteindelijk doel is om Loebs teamgenoot te worden tijdens de hillclimb-wedstrijd die op Pikes Peak gehouden wordt. Die wedstrijd, of in elk geval varianten daar op, hebben we door de jaren heen al vaker gezien, in andere games. Wat dat betreft is dat 'ultiem doel' weinig indrukwekkend.

Events op basis van Loebs carrière

Gelukkig gaat Sebastien Loeb Evo meer om de weg naar dat einddoel toe, dan over het doel op zich. Die weg begint op een manier zoals je die wel vaker hebt gezien in racegames. Je start met een simpele, relatief langzame rallywagen, in de meest eenvoudige events die er zijn. De bedoeling is om geld te verdienen en een reputatie op te bouwen. Met dat geld kun je nieuwe auto's kopen waarmee je dan weer aan andere evenementen mee kunt doen. Door reputatiepunten te winnen, stijg je op een met fictieve coureurs gevulde wereldranglijst. Naarmate je verder komt op die lijst, worden er vanzelf speciale events geopend waarin je kunt bewijzen dat je geschikt bent als teamgenoot van Loeb. Deze evenementen onderstrepen je voortgang en dienen als beloning - dat laatste vooral ook omdat je er steeds een nieuwe auto mee vrijspeelt. Ook staan ze allemaal in het teken van de carrière van Loeb zelf; de uitdagingen houden verband met de prestaties die de Franse coureur in het verleden heeft geleverd.

Met zijn opbouw is de carrièremodus niet opvallend. Sterker nog: het geheel is vrij voorspelbaar en wordt na een tijdje ook wat langdradig. De toppositie bereiken kost flink wat tijd. Wil je gamers zo lang geboeid houden, dan moet het rijden zelf dik in orde zijn en de game voldoende variatie bieden. Als je alle soorten events al in de eerste paar uur voor je kiezen krijgt en het rijden niet leuk of uitdagend genoeg is, gaat het spelplezier al snel ten onder.

Op het gebied van variatie scoort Sebastien Loeb Rally Evo in elk geval punten. De game biedt een aardig aanbod van verschillende soorten rallyraces en voert de moeilijkheidsgraad daarbij langzaam op. In de eerste niveaus zul je niet veel meer dan enkele stages en korte races hoeven te rijden, maar naarmate je verder komt, kom je ook uitgebreidere uitdagingen tegen. Losse stages veranderen dan bijvoorbeeld in kleine kampioenschappen, bestaande uit meerdere stages of zelfs meerdere rally's met elk weer meerdere stages. Dit kost meer tijd, maar levert ook veel meer geld en meer reputatiepunten op. Bovendien bieden die kampioenschappen, meer dan de losse stages, een gevoel van competitie. Dit houdt Sebastien Loeb Rally Evo langer leuk.

Ongeraffineerd

Datzelfde mag gezegd worden van de wat minder traditionele kanten van de rallysport, die ook opduiken in het spel. Denk daarbij aan events waarbij je punten scoort door binnen bepaalde sectoren zo veel mogelijk te driften, maar ook aan races waarbij om de zoveel tijd de auto die op de laatste plek rijdt, wordt geëlimineerd. Ook rallycross, waarbij meerdere auto's samen op een circuit rijden, is van de partij. Dat is waarschijnlijk het spectaculairste deel van Sebastien Loeb Rally Evo, maar niet per se het sterkste deel. De AI van de overige coureurs is soms wat ongeraffineerd. Daarmee bedoelen we vooral dat je zonder pardon snoeihard van de baan wordt gebeukt, ook op momenten en locaties waar normale racers dat nooit zouden doen.

In die situatie toont het spel zich overigens zeer vergevingsgezind. Wie dat wil, kan gebruikmaken van maximaal negen 'rewinds'. Deze feature kennen we al langer, uit verschillende racegames. Een foutje kan in Sebastien Loeb Rally Evo makkelijk ongedaan worden gemaakt. Dat is best fijn, zeker als een crash vooral te wijten was aan de rare capriolen van de AI-coureurs. Voor de rally-puristen is het fijn dat deze optie, net als een aardig aanbod aan rijhulpen, kan worden uitgeschakeld. Kies je daar inderdaad voor, dan levert dat in de eindafrekeningen na een race of stage wat bonuspunten op.

De carrièremodus is de sterkste spelmodus van Sebastien Loeb Rally Evo, maar wie daar nog niet genoeg aan heeft kan ook nog even naar de multiplayer-modus kijken. Hier kunnen losse stages, langere rallies en rallycross-wedstrijden tegen andere gamers worden verreden. Ook houdt het spel rankings bij op de diverse stages, waarin je dus indirect tegen anderen strijdt. De multiplayer doet wat hij moet doen, maar voegt voor ons niet zo heel veel toe. De rallycross-wedstrijden eindigden bij ons vaker wel dan niet in chaos, terwijl je je tegenstrevers tijdens normale rally-stages alleen ziet als je de ghost aanzet. Die zet je daarna snel weer uit, want zo'n ghost ontneemt het zicht op de volgende bocht als hij net voor je rijdt.

*