Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Xcom 2 Preview

Meer keuze dan ooit

Voorlopige conclusie

Firaxis games bouwt in Xcom 2 de basis uit die het met Xcom: Enemy Unknown heeft gelegd. Veel is hetzelfde. Je hebt nog steeds een basis en van daaruit kun je nog steeds een team van een handvol soldaten op pad sturen, om tegen aliens te vechten die het de mensheid lastig maken. Het turn-based karakter van de game is ook gelijk gebleven. Toch zijn er ook tal van zaken veranderd. Zo is je basis uitgebreid met Proving Grounds, die ervoor zorgen dat je meer verschil kunt aanbrengen in de wapens die je soldaten dragen. Daarnaast zijn de missies gevarieerder, vooral omdat er meer keuze is. Je kunt je eigen doelen nastreven, door bijvoorbeeld je basis uit te bouwen, maar je kunt ook het verzet helpen of het onderzoek van de aliens dwarsbomen. Dat is allemaal uiteraard even dringend. Je hebt dus meer keuzemogelijkheden, maar dat wil niet zeggen dat de keuzes er makkelijker op zijn geworden.

Wat vooral een groot verschil maakt, is dat er nu zoveel kapot kan. Daar kun je je voordeel mee doen, maar het kan ook tegen je gebruikt worden. Het zorgt er in ieder geval voor dat missies onvoorspelbaarder zijn. Dat komt ook doordat missies nu gedeeltelijk procedureel worden gegenereerd, zodat gebouwen altijd op een andere plaats staan - net als de aliens die je lastigvallen. Verder is het erg fijn dat je soldaten nu wat makkelijker ongezien kunnen blijven. Concealment is een erg prettige toevoeging, vooral omdat de aliens er in Xcom 2 niet bepaald zwakker op zijn geworden. Je zult de onontdekte status hard nodig hebben. Of dat ook wil zegen dat de game er moeilijker op is geworden, kunnen we nog niet zeggen. Duidelijk is al wel dat Xcom 2 meer variatie biedt dan zijn voorgangers.

Titel Xcom 2
Platform Windows, OS X, Linux
Ontwikkelaar Firaxis Games
Uitgever 2K Games
Releasedatum 5 februari 2016

Reacties (47)

Wijzig sortering
Ik heb me met X-Com: Enemy Unknown (en Enemy Within) vermaakt, maar het echte werk begint pas als je de Long War Mod installeert: http://www.nexusmods.com/xcom/mods/88/?. Zelfs de developers zeggen daar het volgende over:
"Takes XCOM to a new level, we're basically a 20-hour tutorial for Long War, and that's okay." - Jake Solomon, XCOM lead designer
Ik ben dan ook erg benieuwd of ze dingen uit die mod hebben overgenomen, of misschien wel hebben samengewerkt met die mod makers voor deel 2. Zo niet is dat een gemiste kans, maar hopelijk is er weer net zo veel mod support als in deel 1, ik kijk in ieder geval erg uit naar deeltje 2!

[Reactie gewijzigd door ShatterNL op 10 december 2015 14:07]

Er is in ieder geval net zoveel support als bij de voorgaande games. Volledige SDK wordt vrijgegeven (zie tekst).
ik hoop nog altijd op een nieuwe game in "the bureau: xcom declassified" stijl... heb enorm genoten van dat game en zou graag nog zo'n game spelen :)

ok, dit is geen xcom game pur sang, maar het speelt zich wel af in dezelfde wereld...
The Bureau was niet zo heel succesvol en het ontwikkelproces verliep ook al niet heel gladjes, dus ik weet niet of er snel een vervolg zal komen...
The Bureau was niet zo heel succesvol
het spel werd dan ook afgebroken tot en met door fans van de reeks die the bureau als godslastering zagen omdat het geen rts was .... bij c&c is er nooit geroepen dat Renegade godslastering was, en dat gamen heb ik ook enorm van genoten (samen met alle andere c&c games incl expansions tot en met Generals: Zero Hour)
Maar Renegade was ook echt GENIAAL!!! Ik snap niet waarom ze niet verder zijn gegaan met dat spel. Wel allerlei COD's en BattleFields, maar geen Renegade. Het was ook echt origineel, je moest eerst de Turrets en de lasertoren neerknallen om daarna pas binnen te kunnen komen. Je MOEST samenwerken om te kunnen winnen en strategie toepassen. Aah de goeie ouwe tijden... :+ We hebben een ouwe man emoticon nodig :Y) .
Thx! Ik kende deze mod helemaal niet!
Grappig dat je dat zegt... Deel 1 heeft namelijk helemaal geen "mod support"... alle modding die gedaan is, is door een team van ontzettende doorzetters gedaan door config-bestanden te manipuleren en de binaries van het spel te patchen. In het spel zelf is nul mogelijkheid tot modding aanwezig.

Dit verklaart ook waarom The Long War de enige mod van enige betekenis is voor XCOM. De game designers hebben aangegeven dat volwaardige mod support één van de belangrijkste doelstellingen voor XCOM 2 is, naast de procedurele maps... ik vermoed dat zonder de enorme inspanningen van het TLW-team dit nooit zo hoog op de prioriteitenlijst zou zijn gekomen.
De manier waarop Xcom modding nu werkt is inderdaad het hacken van de executable. Voor elke aanpassing aan de base game zijn er een paar hex getalletjes veranderd in de exe.

De modders hebben in een hexeditor een routine geschreven om stukken eigen code aan te roepen. De config bestanden zijn veel groter geworden en heel veel van de bestaande config opties zijn hergebruikt om nieuwe functionaliteit toe te voegen.

Zonder the long war mod kan ik me niet voorstellen dat mod support zo belangrijk zou zijn in Xcom 2.
Wow, dat klinkt interessant!

Ben ook benieuwd of m'n oude gezegde weer van toepassing is in X-Com 2 (was met de oude dosgames zeker zo)

"There's lies, damned lies, and X-Com hit percentages"
"Wat vooral een groot verschil maakt, is dat er nu zoveel kapot kan. Daar kun je je voordeel mee doen, maar het kan ook tegen je gebruikt worden. Het zorgt er in ieder geval voor dat missies onvoorspelbaarder zijn. Dat komt ook doordat missies nu gedeeltelijk procedureel worden gegenereerd, zodat gebouwen altijd op een andere plaats staan - net als de aliens die je lastigvallen."

Dit was in de vorige XCOM ook al het geval, het lijkt net alsof de reviewer dat spel helemaal niet gespeeld heeft. Je kon altijd al vanalles vernielen - muren, auto's, etc - en dit had invloed op je cover. En alle maps behalve de story missions waren procedurally generated.

[Reactie gewijzigd door Ravek op 10 december 2015 15:07]

Dit was in de vorige XCOM ook al het geval, het lijkt net alsof de reviewer dat spel helemaal niet gespeeld heeft. Je kon altijd al vanalles vernielen - muren, auto's, etc - en dit had invloed op je cover.
Tot zover volledig mee eens. Nog sterker; "vernielen" was niet altijd een binaire optie. Als je laserwapen een auto raakte, vloog die eerst in de fik en ontplofte een turn daarna. Het meeste was al te vernielen op enigerlij wijze.
En alle maps behalve de story missions waren procedurally generated.
Nope. Alle maps waren predetermined. Soms was er een kleine afwisseling en waar autos of treinen stonden en waar aliens tevoorschijn kwamen. Maar de kaarten zelf waren volledig predetermined. Er was slechts een (zeer) beperkte set verschillende kaarten beschikbaar.

Men was van plan dit in Enemy Within toe te voegen maar heeft daar uiteindelijk vanaf gezien omdat het zo veel werk kostte.
Ziehier een overzicht van alle kaarten in XCom:
http://www.ufopaedia.org/index.php?title=Maps_(EU2012)
die (losse)muurtjes ect konden kapot, maar alleen met explosie weapons en met een bepaalde perkt kon je dat zelf gericht doen.

verder waren er ook genoeg dingen die gewoon onverwoestbaar waren.
En alle maps behalve de story missions waren procedurally generated.
dat is gewoon niet waar. alle maps waren altijd exact het zelfde. je spawned in de vanilla game zelfs op de zelfde plaats elke keer. Elke schip had 2 of meer map variaties maar wel steeds de zelfde.

in de long war mod zijn er veel meer spawnplaatsen bij gekomen waardoor de variatie groter was maar nogsteeds met de zelfde zet aan maps.
Heb jij het spel wel gespeeld? Want alleen de originele spellen hadden gegenereerde kaarten. De moderne versie had ze niet.
Ik twijfel.

Niet zozeer om het spel zelf, ik ben een fan van X-com, maar meer door de release strategy bij Enemy Unknown.

Daar had ik vanaf het begin het gevoel dat ik een spel speelde met een incompleet verhaal. Toen de "Expansion" Enemy Within gereleased werd werd het mij direct duidelijk waarom. Bij Enemy Unknown hebben ze simpelweg content weggehaald om het later tegen betaling via Enemy Unknown alsnog te releasen.

Achteraf is, in mijn ogen, Enemy Unknown een "demo" van Enemy Within. Enemy Within is hoe het spel vanaf dag 1 gereleased had moeten worden.

Ik ben bang dat ze dit truukje weer uit gaan halen, en ga er waarschijnlijk dus voor kiezen om te wachten totdat ik het "complete spel" kan kopen.
Lijkt me niet onverstandig te wachten. Krijg je het goedkoper, gepatched, en met meer content. Enige dat je nodig hebt is wilskracht ;)
Ik heb de eerste gekocht, en die viel me zwaar tegen, bij de laatte missie kon je niet eens de game verliezen, wanneer mijn verkeerde man werd doodgeschoten, ging hij automatisch een autosave laden terwijl andere leden van mijn team nog leefde.

Ik heb me daar zwaar aan geergerd, als dat gebeurd dan hoor je door te kunnen spelen en zodoende aan het einde merken dat er wat fout was en dan gewoon verliezen, maar om je meteen automatisch een autosave te laten laden ik vond dat erg teleurstellend.
Je vond het leuk genoeg om het hele spel tot het einde te spelen maar het viel zwaar tegen omdat hij automatisch een savegame laadt in de laatste missie? Je zou denken dat je niet eens zo ver zou doorspelen als het zwaar tegenvalt.

Klinkt meer alsof je het wel degelijk leuk vond met een, of een aantal, aanmerking.
Ja de eerste keer was het redelijk en leuk genoeg om uit te spelen, maar ik heb hem geen 2e keer gespeeld, wat ik bij de oudere delen vroeger wel gedaan heb.
Om eerlijk te zijn, het is echt een domper als je telepaat word neergeschoten en je automatisch een savegame krijgt omdat je niet meer kan winnen...
Dan zie je echt dat het ook meer voor de andere platforms gemaakt is.
Trouwens de AI was ook niet echt slim en zeer voorspelbaar, ik zal hem echt niet meer blind kopen zoal ik bij het deel ervoor gedaan heb.
Dan zie je echt dat het ook meer voor de andere platforms gemaakt is.
Huh? Die bash richting consoles snap ik niet. Daar moet alles maar makkelijk(er) zijn ofzo? Ik heb die laatste missie nooit gedaan hoor, maar het klinkt mij meer in de oren als dat ze een bepaald einde willen afdwingen (met scripted events/filmpjes) en dat dat niet kan als die personage dood is.
Klopt, helaas hebben ze dus geen filmpje voor als je zou verliezen.
persoonlijk vind ik dat erg teleurstellend want in dat geval hadden de aliens gewoon moeten winnen.
Ik begrijp deze commentaar niet zo goed. Het lijkt me nogal wiedes dat je een autosave kan laden als je doodgaat. En als je ironman mode aanzet kan dat toch niet?
Meestal krijg je een autosave als je hele team dood is, en niet 1 member van je team.
in de laatste missie krijg je een autosave voor je kiezen als je telepaat dood gaat en dus ook als de rest van je team nog leeft. gezien die telepaat een key role blijkt te spelen bij het einde.
Je kan de laatste missie dus alleen maar winnen en niet verliezen.
(ze hebben dus alleen maar een win einde en geen verlies einde.)
Tja, dit doen ze in extreme mate met de civ reeks. Daar ga ik geen geld meer aan uitgeven. Heb me ernstig vermaakt met de 'kale' versie als ook met enemy within... Daar heeft het voor mij dus gewerkt de strategie... ;)
Jammer dat hij niet ook voor de consoles uit komt zoals zijn voorganger.
Hopelijk komt dat nog (niet iedereen heeft een pc of mac)
De console-verkopen van XCOM-1 waren dramatisch laag. Het kan economisch niet uit om een spel met meer intelligentie in de gameplay dan schiet op de terroristen en niet op de soldaten te doen op console. Jammer, maar helaas.

[Reactie gewijzigd door nandervv op 10 december 2015 17:17]

2K heeft volgens mij nooit verkoopscijfers vrijgegeven. Als de game zo slecht verkocht had, waarom zouden ze dan XCOM Enemy Within uitbrengen als een stand alone retail release? Dan maken ze nog meer verlies! Niet alleen dat, maar ook spinoff The Bureau is op consoles uitgebracht. De verkoopcijfers voor console zullen ongetwijfeld minder zijn dan op PC, dat lijkt me nogal logisch. Het grootste deel van het het consolepubliek is niet bekend met de oude game en eigenlijk is het spel ook niet zo hard gepromoot.

Ik zal zelfs meer zeggen. Ik ben 100% zeker dat er een console versie komt van XCOM 2 in de toekomst en als ik een gokkend man was zou ik er geld op inzetten.
Xcom Enemy Unknown is op een gegeven moment gratis weggegeven bij PS+. Dat is ook hoe ik in aanraking ben gekomen met Xcom. Ik twijfel er niet aan dat er nu best wel veel mensen zijn die nu (net als ik) heel graag een volgend deel op de consoles wil spelen.
Ziet er goed uit!
Ben al een X-Com fan van in de jaren '90 toen ik het spel had op mijn Amiga.
Heb er twee jaar over gedaan om het uit te spelen (en dan nog met wat valsspelen... :X )
Ik ben een 'nul' op gebied van games, maar dit soort spelen doe ik wel graag (als ik de tijd ervoor heb).

Ik heb X-Com 1 zelfs nog niet uitgespeeld (PS3), de expansion Enemy Within heb ik hier al meer dan een jaar in de schuif liggen (niet één keer geprobeerd). Maar dat zal wel geïnstalleerd worden als ik X-Com binnenkort uit gespeeld heb.

Deze X-Com 2 wil ik ook wel hebben, enkel jammer dat hij niet op de consoles uitkomt (PlaySation). Dan zal ik in 2016 waarschijnlijk een nieuwe game-PC moeten halen, want dat hulpeloos ding dat ik nu onder mijn bureau heb staan, zal de nieuwe X-Com niet kunnen trekken.
Ik weet natuurlijk niet wat voor PC je hebt, maar de systeemeisen zijn behoorlijk licht nog.

OS: Windows® 7, 64-bit
Processor: Intel Core 2 Duo E4700 2.6 GHz or AMD Phenom 9950 Quad Core 2.6 GHz
Memory: 4 GB RAM
Graphics: 1GB ATI Radeon HD 5770, 1GB NVIDIA GeForce GTX 460 or better
DirectX: Version 11
Storage: 45 GB available space
Sound Card: DirectX compatible sound card

http://www.pcgamer.com/xcom-2-system-requirements/
Dat valt inderdaad heel goed mee. Dat bakje onder mijn bureau zou dat moeten aankunnen (bedankt voor de specs).

Maar ik moet toch een nieuwe PC kopen in de eerstkomende maanden. De PC die ik nu heb is in bruikleen van de buren tot ik een nieuw bakje heb gekocht.
Hoi SkyCloud,


Ik zou eerder nu al opnieuw beginnen met de enemy within. Mits het exact hetzelfde spel is als de enemy unknown alleen enkele bugs verwijderd waardoor het veel leuker werd.

Verder is er gewoon enkele extra missies toegevoegd bij de enemy within dat het spel iets langer duurt. (enkele grote prescripted missies die het spel een extra toevoeging geven)


greets,


On Topic:
ik zie enorm uit naar de editor en de custom made content...
verder lijkt het me meer van het oude... wat ok is voor mij. ondertussen al 4 keer uitgespeeld niet op ironman want das me te frustrerend als ik een goei manneke verlies... :)

[Reactie gewijzigd door 4aces op 11 december 2015 10:23]

NOG langer??? :o
Ik doe er nu al zo'n 3j over om te komen waar ik nu ben haha }> .

Nee grapje, ik heb de komende weken rond de feesten wat vrij. Dan zal ik Enemy Within zeker eens een kans geven en zien of de reviews destijds gelijk hadden dat de expansion inderdaad de moeite was om aan te schaffen.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door SkyCloud op 11 december 2015 16:04]

Ik kan niet wachten tot het uitkomt...
Helaas duurt het nog even :S
Misschien toch maar de vakantie plannen als de release er is!
Ben op een gegevenen moment gestopt met het volgen van deze game.

Want hoe meer ik lees, hoe meer ik dit spel wil hebben.
XCOM EU/EW en Long War mod compleet grijs gespeeld.

IGN had ook weer een nieuwe post over deze game met 13 punten.
een lang weekend inplannen rond 5 Feb klinkt erg goed in de oren.
Ik ben benieuwd of er ook een multiplayer modus komt?
Er zijn wel wat hints richting de aanwezigheid van multiplayer, maar niets definitiefs.
https://www.reddit.com/r/...rlubb/xcom_2_multiplayer/
Anoniem: 702061
10 december 2015 14:02
lijkt me een leuk spel :D
Hebben, dit is een van de weinige reboot franchises die ik wel blief :)
Ik ben een enorme XCom fan, maar op een of andere manier staat mij de tijdslimiet van de missies in deze versie tegen.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee