FIFA 16 Review

Niet langer de allerbeste

Spelmodi: niet veel wijzigingen

Gelukkig is de aanwezigheid van vrouwenteams meer een extraatje dan een vervanging van al het andere, want dat blijft natuurlijk aanwezig. Wie de FIFA-serie jaarlijks volgt, heeft alle afzonderlijke onderdelen er langzaam bij zien komen en uit zien groeien tot wat ze nu zijn. Dat geldt in het bijzonder voor dingen als Ultimate Team en Career Mode, waarin in de loop der jaren diverse veranderingen zijn doorgevoerd. Dat heeft zeker in het geval van Ultimate Team geleid tot een ijzersterke spelmodus, die niet voor niets is uitgegroeid tot de populairste spelmodus van FIFA. Je moet ervan houden om met 'nepteams' te spelen, maar dan heb je ook wat.

Wat was Ultimate Team ook alweer?

In den beginne verzin je een clubnaam en open je je eerste pakjes, waar dan in elk geval één speler tussen zit waarmee je echt iets kunt. Vervolgens ga je je eerste potjes en toernooitjes spelen, offline of online. Met die wedstrijden verdien je ingame-geld, dat je weer kunt uitgeven aan nieuwe pakjes met kaarten. Hoe duurder het pakje dat je koopt is, hoe groter de kans is dat er topspelers tussen zitten. De realiteit is wel dat het een tijdje duurt voordat je genoeg ingame-geld hebt om de gouden pakjes te kopen. Met een bescheiden investering van een paar euro gaat dat een stuk sneller, maar niet iedereen heeft zin om nog meer geld uit te geven aan FIFA.

Het team dat je bouwt wordt beter met de kwaliteit van de spelers en de mate van overeenkomst tussen hen. Spelers hebben een nationaliteit, spelen in een bepaalde competitie en bij een bepaalde club. Hoe meer overeenkomsten spelers onderling hebben, hoe hoger de Team Chemistry uitvalt en hoe beter jouw team als geheel is. Een minder goede speler opstellen die toevallig in dezelfde competitie speelt als veel van de spelers om hem heen kan zodoende effectiever zijn dan simpelweg de beste spelers opstellen. Met je team kun je allerlei toernooien spelen en zelfs online seizoenen spelen, zoals dat al langer kon met normale teams in FIFA.

Wijzigingen met dank aan de community

Aan die basis, die er vorig jaar al was, heeft EA niet veel veranderd. Wel heeft EA naar de community geluisterd en wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Handig is bijvoorbeeld dat je op de transfermarkt nu kunt filteren op spelers die in vorm zijn. Daarnaast zijn er wat wijzigingen aangebracht in de interface, waardoor het wisselen van spelers makkelijker en sneller verloopt dan voorheen. Er is een aantal nieuwe legendarische spelers, maar die zijn alleen te krijgen op de Xbox One of Xbox 360. Persoonlijk houden we niet van dit soort exclusives. We kunnen ons goed voorstellen dat PlayStation 4-gamers ook best Jari Litmanen, Ryan Giggs of Deco hadden willen hebben, maar die vissen mooi achter het net.

Buiten bovengenoemde veranderingen blijft Ultimate Team dus aardig ongewijzigd. Er is echter wel iets nieuws en dat is FUT Draft. Dit is een simpel spelletje waarin je steeds een keuze maakt uit vijf spelers, terwijl je de eerdergenoemde regels voor Team Chemistry in acht neemt. Met dat bij elkaar gekozen team kun je wedstrijden spelen. Het is een iets makkelijkere variant van Ultimate Team, geschikt voor gamers die geen zin of tijd hebben om een heel team bij elkaar te sparen, maar het wel leuk vinden om zelf een team samen te stellen. Anders dan die lol is er niet heel veel uitdaging aan. Het is vooral een leuke extra binnen FUT.

Scouting in carrièremodus niet veranderd

In de overige spelmodi zijn niet overdreven veel veranderingen te vinden. De traditionele carrièremodus heeft een paar kleine vernieuwingen. Zo kun je nu, in de voorbereiding op een nieuw seizoen, een vriendschappelijk Europees toernooi spelen waarmee flink wat prijzengeld te verdienen is. Ook nieuw is de mogelijkheid om spelers te trainen via skill games. Die optie komt terug als je als manager bezig bent, maar in een carrière als speler kun je op diezelfde manier je eigen vaardigheden trainen.

Leuke toevoeging, maar ondertussen is het scoutingsysteem, waarop we in voorgaande jaren al veel kritiek hadden, ongewijzigd gebleven en dat vinden we toch wel erg jammer. Het maakt het zoeken van spelers in FIFA 16 omslachtiger dan nodig. Je scouts moeten de spelers zoeken en dan moet je zelf nog aangeven welke spelers je nader gescout wil hebben voordat je hun eigenschappen kunt zien en dat duurt dan weer een paar extra dagen tot weken. Realistisch? Vast wel, ja. Leuk? Nee.